دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز درباره سیزده بدر
15
زمان مطالعه: 20 دقیقه
شاید برای بیشتر ما این سوال که چرا روز 13 فروردین که به سیزده‌بدر معروف است را نحس می‌دانند؟ پشت این سوال داستان غم انگیز و تاریخی جالبی وجود دارد. اگر می‌خواهید به پاسخ این سوال برسید با دلگرم همراه باشید.

ریشه نحسی 13 بدر

داستان نحسی سیزده به در چیست ؟

همه ی ما می دانیم که در فرهنگ ما روز ۱۳ فروردین روز خروج از منزل است برای گریز از نحسی عدد ۱۳ می‌باشد. اما بسیاری نمی دانیم که اصولا این نحسی از کجا آغاز شده است ؟

اصلا عدد نحس و عدد خوب آیا در فرهنگ ما بوده یا خیر ؟ مردم ایران از آن زمان که کتب تاریخی نگاشته شده اند و به عبارت بهتر از آن زمان که تاریخ به خاطر می آورد زرتشتی بوده‌اند.

در فرهنگ زرتشتی به دلیل آنکه همه چیز از یزدان است و یزدان هم فقط سرچشمه نیکی‌ها و پاکی‌هاست اصولا بد و نحس و بدیمن و بدشگون وجود خارجی ندارد.

در سالهای پس از ظهور هخامنشیان با ورود فرهنگ‌های دیگر نحسها و بدشگونها و اهریمن و غیره آهسته آهسته وارد فرهنگ ایران زمین شدند.

در این مورد بخصوص ( نحسی روز ۱۳ بدر ) پای یک شاه بی‌کفایت و خودخواهی اهالی یک دین دیگر در بین بود.

خشایار شاه فرزند بزرگتر و جانشین داریوش بزرگ را می‌توان فرزندی ناخلف دانست.

چرا که تقریبا هیچ یک از ویژگی‌های پدرش را نداشت. ویژگیهایی که باعث شده بودند داریوش بزرگترین پادشاه تمامی تاریخ مشرق زمین قلمداد شود.

پس از لشکرکشی به یونان و آتش زدن ارگ آتن, خشایارشا احساس کرد که وظیفه ی خود را به انجام رسانده و از آن پس زندگی‌اش را به خوش گذرانی و تفریح گذراند.

در یکی از جشن‌ها که خشایارشا مست و لایعقل شده بود ناگهان به سرش زد که زیبایی بی حد و حصر همسرش را به رخ درباریان بکشد.

به وشتی همسر زیبا روی و زیبا پیکرش دستور داده که برهنه از برابر درباریان بگذرد. وشتی از انجام خواسته ی شاه سرباز زد. از رفتار وشتی می توان حدس زد که زنی با اصل و نسب و شخصیت قوی بوده.

نتیجه این می شود که شاه کم خرد به همسر خود خشم گرفته و اورا طرد می کند و تصمیم می‌گیرد خلا او را با دختران زیبای دیگری پر کند.

این موقعیت, فرصت مناسب را برای مردخای ( mordekhay ) یک یهودی نزدیک به دربار خشایارشا فراهم می‌کند تا برادر زاده‌ی ( و بنا به برخی روایات دختر عمو ) خود را به نام هدسه به عنوان یکی از همسران شاه وارد دربار کند.

مردخای هرگز بروز نداده بود که یک یهودی است. برادرزاده اش را هم به همین شکل، گمنام وارد دربار کرد.

هدسه که بعدها به استر یعنی ستاره معروف شد کارش را خوب بلد بود. او قصه گوی خوبی بود و با همین توانایی شاه را مفتون خود کرد.

در اثر نفوذ او بر ذهن شاه پست‌های مملکتی یکی یکی به یهودیان داده می‌شد. (که البته از یهودی بودن آنها کسی خبر نداشت).

در این میان هامان وزیر خشایارشا که برخلاف شاه فردی مدیر و شایسته بود به این جریان تغییر مدیران و افراد توصیه شده از طرف استر مشکوک شد.

در اثر پیگیری‌های هامان مشخص شد که دسیسه چیست‌. گفت و گوی هامان با شاه در این رابطه و تاکید او بر از میان برداشتن این شبکه‌ی مافیایی قدرت به گوش استر رسید.

استر پس از مشورت با مردخای به نزد شاه رفت و اعلام کرد که یهودی است و اگر شاه می خواهد سایر یهودیان را به سبب پنهان کردن عقیده‌ی اصلیشان بکشد باید او را هم در این مجازات شریک کند.

( پنهان کردن عقیده در ایران جرم محسوب می شد, چرا که در کشوری که بنا به دستور بنیانگذارش کورش اندیشه و دین و مذهب کاملا آزاد بود دلیلی برای پنهان کاری نبود )

عشوه و غمزه ی زنانه‌ی استر در شاه سست عنصر سخت کارگر افتاد.

برای به دست آوردن دل استر شاه برگه‌ای سفید را مهر کرد تا استر و مردخای هر فرمانی که می‌خواهند بر آن بنویسند. آنها هم کوتاهی نکردند.

حکم اعدام هامان و ۸ روز آزادی مطلق یهودیان بر آن کاغذ شوم نگاشته شد و هامان به همراه ده‌ها هزار ایرانی بی گناه در آتش کینه‌ی یهودیان سوختند.

ماجرای نحسی ۱۳ بدر : علت نحسی سیزده بدرچیست؟

یهودیان سلاح به دست به خانه‌های مردم حمله کرده و افراد بی دفاع و بی گناه را از دم تیغ می‌گذراندند .

برخی روایات ۷۰ هزار و برخی تا ۱۰۰ هزار کشته برای این واقعه ذکر کرده اند. این در حالی بود که دربار هخامنشی سالها بود که به وصیت کورش بزرگ از خراج همین مردم ایران هزینه ی بازسازی معبد مقدس یهودیان را می‌داد و آنها از این پولها آنقدر دزدیدند که کار بازسازی حدود ۱۰۰ سال طول کشید.

همین مردم ایران بودند که جنگیدند و بابل را تصرف کرده و یهودیان را از بردگی بابلیان نجات دادند و آنها را با سلام و صلوات به کشورشان بازگرداندند.

از آن به بعد ما ایرانی ها هر سال روز ۱۳ فروردین را از خانه بیرون می رویم تا از کشته شدن در خانه بگریزیم و یهودیان تمامی نقاط دنیا همه ساله در این تاریخ جشن می‌گیرند و آدمک سمبل هامان را به آتش می‌کشند. نام این جشن پوریم است.

ماجرای نحسی ۱۳ بدر : علت نحسی سیزده بدرچیست؟

برخلاف ما که از این داستان کاملا بی خبر مانده‌ایم یهودیان بخوبی آنرا می‌شناسند و با حرارت همه ساله جشنش را هم برگزار می‌کنند.

جست و جو در اینترنت عکس‌های این مراسم را به شما نشان خواهد داد. مضاف بر آنکه گویا اغلب نقاشان بزرگ دنیا در مورد این داستان دست کم یک تابلو کشیده اند.

مقبره ی استر و مردخای در شهر همدان زیارتگاه مهم یهودیان ایران است.

سیزده بدر و حقایق آن

آیا واقعا سیزده بدر نحس است ؟

نحسی 13! در میان آنچه بشر برایش نحوست قائل است، اعداد، سهم بیشتری دارند و در میان اعداد هم از همه بیچاره تر، عدد 13 است!

اینکه اساساً چرا این عدد بیچاره مورد هجوم قرار گرفته و بر پیشانی اش مهر نحوست خورده، سوالی است که فکر نمی کنم تا به حال کسی حتی به آن فکر هم کرده باشد چه رسد به آنکه بخواهد آن را علت‌یابی کند!!

چگونه نحسی 13 را برطرف کنیم ؟

اما مسأله و دغدغه ی اصلی بشریت این است که چگونه می توان این نحوست را برطرف کرد! البته هر کسی هم روشی دارد.

از 1 + 12 در پلاکهای منازل بگیر تا هزار و یک روش دیگر برای آنکه به نحوی این عدد بخت برگشته را حذف کنند تا بلکه نحسی اش دامن بشر را آلوده نکند!

اما آیا سیزده بدر نحس است؟

آدمها همیشه اسیر جهل و نادانی خود هستند و جالب هم آن است که نمی‌خواهند این مسأله را بپذیرند و زیر بار آن بروند! خرافات و باورهای نادرست همواره راه بشر را در رسیدن به سعادت می‌بندد حتی اگر آن خرافه، اعتقاد به نحوست روز سیزدهم فروردین باشد!

باور کنید نحسی 13 و سیزده بدر خرافه ای بیش نیست که با همه ی نادرستی اش هر ساله هم تکرار می شود و آدمهای زیادی را سر کار می گذارد!

روز سیزده به در از جمله روزهایی است که رویکردها و حکایت‌های متفاوت و جالبی راجه به آن وجود دارد و در مورد خرافات پیرامون این روز در جهان اتفاق نظر وجود دارد.

روایت‌های جالب و ضد و نقیضی راجع به روز سیزدهم عید و به طور کلی عدد سیزده وجود دارد و متاسفانه رایج‌ترین حکایت درباره این روز و عدد سیزده،‌ نحس بودن آن است در حالی که در صحت این عقیده شبهه‌هایی وجود دارد و بسیاری از این خرافات بدون پشتوانه علمی مطرح می‌شود.

در تقویم رسمی ایران روز سیزده به در به نام روز طبیعت نام‌گذاری شده است که از تعطیلات زسمی محسوب می‌شود و نمایانگر پایان تعطیلات نوروزی است.

برخی افراد بر این باورند که این روز روزی نحس است و باید این روز را بیرون از خانه به سر کرد.

آیا از نظر علمی سیزده نحس است ؟

بسیاری افراد بر این باور هستند که عدد سیزده و روز سیزده به در نحس است و برخی دیگر این قبیل عقاید را خرافات می‌دانند‌. از نظر شرعی و عقلی اعداد و شمارش اعداد نمی‌توانند نحس باشند و هیچگونه شری و بدی ندارند و بدی و نحسی حاصل نتیجه و عملکرد انسان است.

خرافات در همه فرهنگ‌ها و نقاط جهان وجود دارد و از آن‌ها گریزی نیست و هر منطقه‌ای خرافات خاص خود را دارد. در این بین برخی فرهنگ‌ها و کشورها شهرت بیشتری به اعتقاد به خرافات دارند.

در این میان طبق مطالعاتی که انجام شده است هیچ منبع علمی بر این امر گواهی نداده است که عدد سیزده نحس است.

طی بررسی‌هایی که در موسسه هلسینکی علوم رفتاری در فنلاند انجام شد این نتیجه بدست آمد که دلیلی وجود ندارد که هیچ کدام از اعداد منحوس و بدشانس شمرده شوند.

در واقع این خود افراد هستند که با باور قلبی به نحس بودن این روز ناخودآگاه تمام وقایع شوم را به خود جذب می‌کنند و کوچک‌ترین ناراحتی و بدشانسی را در روز سیزدهم و مربوط به عدد سیزده را به این عدد اختصاص می‌دهند.

علت نحس بودن عدد 13

چه کشورهایی سیزده را نحس می‌دانند ؟

نحس بودن عدد سیزده فقط به مرزهای ایران محدود نمی شود و سیزده در بسیاری از کشورها عدد بدیمنی است. بخش بزرگی از خرافات درباره اعداد ساخته و پرداخته شده است. در بسیاری از فرهنگ‌ها، 13 عدد نحسی است اما در کشورهایی مانند ژاپن و کره این عدد 4 است که نحس است.انگلیسی ها همچنین اعتقاد دارند نباید در مهمانی ها جمع مهمانان به سیزده برسد چرا که ممکن است دعوا بشود و مشکلی پیش آید.

مطالعات بسیاری نشان داده است که مردم انگلستان، مردم کشورهای آسیای شرقی، آفریقا، آمریکای لاتین، چین و ژاپن بیشتر از سایرین به خرافات اعتقاد دارند.

عدد سیزده در فرهنگ غربی برابر با بدشانسی و بداقبالی است و داشتن سیزده مهمان برای شام، طبقه سیزده در ساختمان‌ها، خرید و ازدواج در روز سیزدهم منحوس شمرده می‌شود. برخی مطالعات نشان داده است که نحس شمردن عدد سیزده از عالم مسیحیت نشئت گرفته می‌شود.

خرافات جالب غربی‌ها راجع به سیزده به در

سیزده به در از آن دسته خرافاتی است که شهرت جهانی دارد و در بسیاری کشورها و فرهنگ‌ها وجود دارد. بیشتر افراد در جهان بر این باورند که عدد سیزده و روز جمعه نحس است و ریشه آن را از داستان آدم و حوا می‌دانند که در روز جمعه از بهشت رانده شدند و از دوازده جادوگری می‌دانند که در مراسم شیطانی وجود دارند که سیزدهمین نفر آن‌ها شیطان است پس عدد سیزده را نحس می‌شمارند.

به همین دلیل، مسیحیان هیچ وقت سیزده نفری سر یک میز غذا نمی خورند. این خرافات تا حدی در غرب پیش رفت که عدد ۱۲+۱ را به جای 13 استفاده می‌کردند. از طرف دیگر، مردم سوئد اگر تعطیلات آخر هفته‌شان با روز سیزدهم مصادف شود، می‌گویند هفته نحسی در راه خواهند داشت.

خرافات درباره نحسی ۱۳ تا جایی بالا گرفته است که در بعضی از خطوط هواپیمایی و سینماها، صندلی شماره سیزده وجود ندارد و بعد از صندلی ۱۲ هواپیما، صندلی ۱۴قرار دارد و طبقه سیزدهم در ساختمان‌ها و پلاک خانه‌ها به چشم نمی‌خورد.

ماجرای نحسی ۱۳ بدر : علت نحسی سیزده بدرچیست؟

آداب جالب روز سیزده‌ به در

در زمان گذشته روز سیزده به در آداب خاصی دارد و به طور معمول افراد در این روز به انجام کارهای خاصی از جمله فالگوش ایستادن، فال گرفتن، گره زدن سبزه و گشودن آن و بخش‌گشایی می‌پردازند. در واقع بسیاری افراد باور دارند که این روز با تقدیر و سرنوشت در آینده در ارتباط است.

امروزه روز سیزده به در افراد را گرد هم جمع می‌آورد و این روز را به انجام بازی‌های گروهی، خواندن ترانه به صورت دسته جمعی، آب‌بازی،‌ آب‌پاشی، نمایش‌های شاد، به هوا سپردن بادبادک، جمع‌آوری گیاه وآجیل خوردن می‌گذرانند.

به طور معمول افراد در این روز سبزه نوروز خود را به طبیعت می‌سپارند و ماهی قرمزهای خود را در برکه یا رودخانه رها میکنند که نماد آزادی است.

در برخی مناطق ، در پایان روز سیزده‌به‌در سیزده عدد سنگ را به پشت سر پرتاب می‌کنند؛ بدین معنا که آرزو می‌کنند بلایا و نواحس از شخص دور شود و به‌ازای هر سنگ یک آرزوی می‌کنند.

آیین گره زدن سبزه

یکی از آیین‌های این روز سبزه گره زدن است که بیش‌تر جوانان در این روز این کار را انجام می‌دهند. گره زدن سبزه به معنای گره زدن زندگی با طبیعت است که نشانه سبز و شاداب باقی ماندن است. به طور معمول افراد با گره زدن سبزه آرزو می‌کنند.

گفته می‌شود زمانی که گره زده می‌شود سبزه را به داخل آب می اندازند و اگر گره سبزه در آب باز شود بخت فرد باز می‌شود و بخت با شخص یار می‌شود و در نتیجه آروزها برآورده می‌شود

.

دروغ سیزده یا دروغ اول آوریل ؟

برخی افراد این روز را به شوخی و دروغ‌هایی خنده‌اور می‌گذرانند. به دروغی که در روز سیزدهم گفته می‌شود دروغ سیزده می‌گویند که رسمی است شبیه به دروغ اول آوریل که در غرب رواج دارد.

بیش ازشصت سال است که در ایران، شوخی و دروغ سیزده رواج پیدا کرده است.

روز دروغ آوریل در بسیاری از کشورها به عنوان یک روز ویژه با گفتن دروغ‌هایی جالب به حالت شوخی است که بسیاری افرادمیان دروغ سیزده را شبیه به دروغ آوریل می‌دانند.

در برخی از کشورها از جمله انگلستان، اتریش و نیوزیلند دروغ‌گویی در این روز از صبح تا ظهر ادامه پیدا دارد اما در نقاط دیگر تا پایان روز ادامه دارد.

آیا تاریخ ایران مانند غربی‌ها سیزده را نحس می‌داند ؟

در ایران باستان هر یک از روزهای هفته و ماه نماد طبیعت بوده‌اند و نام‌های مخصوصی داشته‌اند. در گاه‌شماری ایرانی روز سیزدهم مربوط به ستاره باران‌آور است و ایرانیان این روز را برای اولین جشن تیرگان سال انتخاب کرده‌اند زیرا آن روز تیر روز نان داشته است.

در واقع سندی معتبر از ایران باستان دال بر نحس بودن این روز نیست و بر خلاف باور عموم، ایرانی‌ها روز سیزدهم را مانند سایر روزهای ماه روزی خجسته است می‌دانستند.

در فرهنگ غرب که بیش از حد به چنین مسائلی علاقه دارند و همزمان با دوران صفویان این فرهنگ نفوذ پیدا کرد روز سیزده را نحس می‌دانستند و امروزه با پیشرفت علم و فناوری همچنان بسیاری از غربی‌ها به خرافاتی از این دست اعتقاد دارند. در فرهنگ ایرانی از نظر ریاضی عدد سیزده را به این علت که قابل تقسیم نیست کمی بدقلق می‌شمارند و گرنه نحس بودن آن را به ندرت قبول می‌کنند.

عدد سیزده از چه زمانی در ایران نحس شد ؟

ایرانیان باستان عمر جهان را ۱۲هزار سال می دانستند و به همین دلیل، عدد ۱۳ را به عنوان نماد نوزایی و شروع یک دوران جدید قبول داشتند. اما با گذشت زمان کم کم عدد سیزده از اعتبار افتاد و نحس و بدیمن شمرده شد. بعد از آن با نفوذ فرهنگ‌ها و خرافات شاییع در آن‌ها عدد سیزده عددی نحس شمرده شد که می‌باست از شر بلاهای این روز به طبیعت پناه برد.

در چند دهه اخیر سیزده به در به حدی بدیمن شد که برخی افراد به این باور رسیدند که در این روز نباید به دید و بازدید نوروز بپردازند و رفتن به خانه فردی دیگر و دید و بازدید از آنجا به معنای بردن نحسی به آن خانه مبدل گشت. علاوه بر این، دیدگاهی کاملا خرافی به سیزده به در وجود دارد که تمام بلاهای بدیمن یک سال در روز سیزده فروردین نازل می‌شود.

اما درباره این که سیزده از چه زمانی در ایران تبدیل به یک عدد نحس شد، برخی از محققان عقیده دارند که اعتقاد به نحس بودن عدد سیزده اثری است که از ارتباط و مجاورت با عالم مسیحیت به زرتشتیان و بعد از آنان به مسلمانان انتقال پیدا کرد.

حال و هوای ایرانی‌ها در روز سیزده به در

روز سیزده به در از جمله جشن‌های ملی ایرانی‌ها است و با گذشت زمان تغییرات زیادی در نحوه برگزاری آن بوجود آمده است.

گفته می‌شود که در ایران باستان افراد در آغاز سال نو پس از گذشت دوازده روز، سیزدهمین روز را به یاد دوازده ماه سال گذشته جشن می‌گرفتند و به دوره نوروز پایان می‌بخشیدند.

سیزده به در به معنی در کردن نحسی روز سیزده است. از طرف دیگر، گفته می‌شود که وجود کلمه «در» در این ترکیب می‌تواند به «دره» اشاره کند که می‌تواند از آن مفهوم روز طبیعت را برداشت کرد و به سوی دره و دشت رفتن را معنی آن دانست.

چرا 13 به در نحس است

نحوست از نظر معارف اسلامی

اگر بخواهیم سری به معارف و آموزه های اسلامی بزنیم تا ببینیم بالاخره آیا چیزی نحس هست یا نه، بهترین منبع خود قرآن است.

جالب است که در قرآن کریم دو بار کلمه ی «نحس» نازل شده و هر دو هم در مورد قوم عاد بوده است و درباره عذاب آنها «فی یوم نحسٍ مستمر» (قمر/19) و «فی ایام نحسات» (فصلت/16) بکار برده شده است.

درباره معنای کلمه «نحس» در میان مفسران اختلاف نظر است. برخی گفته اند مقصود روز پر باد و غباری بوده است و برخی دیگر گفته اند: همان معنای «شومی» را می دهد. گروهی نیز معنای کلمه نحس را ترسناک و سخت و شدت آور بیان کرده اند.

نکته مهم در این آیات آن است که قرآن تصریح دارد که عذاب این قوم به خاطر گناهان خود آنها بوده است و از این رو در هر روزی که مردم به کیفر اعمال زشت خود برسند، آن روز برایشان نحس و شوم و ترسناک است.

و بنابراین اگر ملتی به عقوبت اعمالشان گرفتار شوند بدانند که در روز نحسی قرار دارند. بر این مبنا با توجه به آیات قرآنی معلوم می شود که منشأ و علت نحوست و شومی اعمال زشت و ناپسند خود بشر است نه آنکه شومی و نحوستی در ایام و روزها وجود داشته باشد!

شاید بتوان ادّعا کرد که بزرگترین مسأله ای که بشر با ایمان آوردن به آن می تواند سعادت ابدی خود را تضمین نماید همین است که بداند منشاء بدبختی ها و شومی و نحوست در خود او و اعمال زشت اوست. آنچنان که امیرالمومنین علی(علیه السلام) می فرمایند:

امیرالمومنین علی(علیه السلام) می فرمایند: داءُکَ منک و دوائک فیک؛ منشاء بدبختی و شومی تو در خودت است و راه درمان آن هم در خودت است.

بر این اساس آنچه باید بشر آن را نحس بداند و از آن احراز نماید همان اعمال زشت و ناپسندی است که بالاخره هم روزی گریبان او را می گیرد وگرنه ایام و اعداد هرگز به خودی خود و در ذاتشان نحوستی ندارند.

اگر انسان ها واقعاً باور کنند که همه مشکلات و مسائلشان در زندگی نتیجه اعمال و رفتار خود آنهاست دیگر در صدد برنمی آیند تا در مشکلات بدنبال مقصّر بگردند و تقصیر کار را به گردن این و آن و حتی 13 بیچاره بیندازند! ایام و روزها مخلوق خدایند!

آیا از نظر اسلام واقعا سیزده بدر نحس است!

از یکی از اصحاب امام هادی (علیه السلام) منقول است که او قصد زیارت امام (علیه السلام) را کرد.

در راه انگشتش زخم شد و سواری هم به او تنه زد و کتفش مجروح گردید.

در هنگام ورود به منزل امام (علیه السلام) نیز در اثر ازدحام جمعیت، لباسش پاره شد.

هنگامی که به محضر امام هادی (علیه السلام) رسید به امام عرضه داشت: این روز چه روز بدی بود، خداوند مرا از شرّ آن حفظ فرماید.

حضرت فرمود: تو از یک طرف به دیدار ما می آیی و از طرف دیگر چنین حرفی می زنی که گویی امام و خدا و پیغمبر را انکار نموده ای.

سپس حضرت در ادامه فرمودند:

ترمی بذنبک من لاذنب له؛ چرا گناه خودت را بر عهده روز می گذاری که هیچ گناهی ندارد. «فما ذنب الایّام حتی تتشئَّمون بها إذا جوزیتم بأعمالکم و الله ماینفعکم و لکن الله یعاقبکم بذمتّها علی ما لاذنب علیها فیه؛

آنچه به بشر می رسد نتیجه اعمال خود اوست گناه ایام چیست که ایام را متهم می کنید؟ به خدا قسم این حرفها برایتان فایده ندارد بلکه خداوند بخاطر این که شما مخلوق بی گناهش را مجرم دانستید، شما را مؤاخذه می کند.

عدد 13 و نحسی آن در اسلام

در میان آنچه بشر برایش نحوست قائل است، اعداد، سهم بیشتری دارند و در میان اعداد هم از همه بیچاره تر، عدد 13 است! اینکه اساساً چرا این عدد بیچاره مورد هجوم قرار گرفته و بر پیشانی اش مهر نحوست خورده، سوالی است که فکر نمی کنم تا به حال کسی حتی به آن فکر هم کرده باشد چه رسد به آنکه بخواهد آن را علت یابی کند!

بر اساس این آموزه امام هادی(علیه السلام) روزها و نیز روز 13 فروردین مخلوق خدا هستند و اگر بخواهیم برای آنها نحوستی قائل شویم و بدبختی و شومی را به آنها نسبت دهیم، خداوند بخاطر آنکه مخلوق بی گناه او را مجرم دانسته ایم، ما را مؤاخذه و عقوبت خواهد کرد! پس حواسمان را جمع کنیم.

اگر “روز طبیعت” نتوانستید به هر دلیلی خوش بگذرانید! بدانید تقصیر کار، گردن روز سیزده بیچاره نیست، بلکه مشکل در خودتان است! لابد خوب برنامه ریزی نکرده اید! شاید هم جوانب کار را دقت نفرموده‌اید!

به هر حال از ما گفتن، نکند یقه ی روز بیچاره را بگیرید که خدا هم راضی نیست. باور کنید اعتقادات خرافی بیش از پیش دست و پای آدم را می بندند. بیایید در این سال نویی همه را دور بریزیم.

از پیامبر(ص) نقل شده است که وقتی می خواستند به مسافرت بروند می فرمودند: اللهم لاطیر إلا طیرک و لاخیر الا خیرک و لااله غیرک؛ خدایا هیچ نحوستی نیست مگر نحوستی که تو بخواهی و هیچ خیری نیست مگر خیری که تو بخواهی و هیچ خدایی جز تو نیست.

بیشتر بخوانید

راز گره زدن سبزه در ۱۳ بدر!! آیا واقعا بخت گشا است؟

سیزده بدر | جملات | متن | پیام

جدیدترین باحال ترین و عاشقانه ترین پیامهای سیزده به دری

متن و جملات زیبا و با حال سیزده بدری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (15 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits