دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج تکنولوژی مهم خودرویی در نمایشگاه CES 2015
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پنج تکنولوژی مهم خودرویی در نمایشگاه CES 2015 -پنج تکنولوژی -تکنولوژی مهم- خودرویی- نمایشگاه CES 2015-نمایشگاه خودرو

تکنولوژی‌های خودرویی که غالباً در گذشته در نمایشگاه سالانه الکترونیک مصرف‌کننده (CES) معرفی شده‌اند، همواره بر مواردی مانند استریوها، آمپلی‌فایرها و اسپیکرها متمرکز بوده‌اند؛ تجهیزاتی که روز به روز بر قدرت و شدت صدای آن‌ها افزوده شده است.

ولی امروزه همه به دنیای گجت‌ها علاقه‌مند شده‌اند و خودروسازان نیز همگام با ارتقای قدرت پیشرانه، این تجهیزات را نیز مدّنظر قرار داده‌اند و حضور چشمگیری در این نمایشگاه بزرگ تکنولوژی در ژانویه هر سال میلادی دارند.

Conti magic user interface

Conti magic user interface


یکی از دلایل هجوم خودروسازان به CES 2015 این است که این نمایشگاه فرصتی برای معرفی کامل تکنولوژی‌های الکترونیکی است؛ چیزی که معمولاً در نمایشگاه‌های اختصاصی اتومبیل نادیده گرفته می‌شود. پس از مشاهده کانسپت‌ها و تکنولوژی‌های متعدد خودرویی در روزها و شب‌های زیاد در لاس‌وگاس، آنچه در ادامه می‌بینید، پنج تکنولوژی کلیدی در نمایشگاه CES امسال است.

۱) خودروهای با راننده خودکار

رانندگی خودکار، چیزی است که دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد. کانسپت آئودی A7 پایلوتد در CES با طی مسیری به اندازه ۵۶۰ مایل (۹۰۰ کیلومتر) از سان فرانسیسکو تا لاس‌وگاس در آزمایش دنیای واقعی، نظر همه را به خود جلب کرده بود.

این دست از خودروها نزدیک‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنیم؛ کانسپت مرسدس‌بنز «لاکچری این موشن» F015 با رانندگی خودکار یکی دیگر از نمونه‌های آن‌هاست.

پ

Mercedes-Benz f-015 luxury in motion-concept

Mercedes-Benz f-015 luxury in motion concept

Mercedes-Benz f-015 luxury in motion-concept

Mercedes-Benz f-015 luxury in motion concept


این کانسپت جمع‌وجور الکتریکی که توسط دیتر زتچ (Dieter Zetsche) رئیس دایملر معرفی شده، توصیفی از آینده اتومبیل در قالب «پیله‌های ابریشم بر روی چرخ‌ها» است. درون این خودرو، چهار صندلی راحتی قرار گرفته‌ان که قابلیت چرخش دارند و سرنشینان می‌توانند روبروی همدیگر بنشینند.
همچنین اگر چهار مسافر روبروی همدیگر نشسته باشند و بخواهند به جای توجه به یکدیگر، با ابزارهای الکترونیکی مشغول باشند، ۶ نمایشگر لمسی با وضوح بالا در پنل ابزارها و پنل‌های کناری خودرو، F015 را تبدیل به یک «دیجیتال آرنا» می‌کنند. کنترل این نمایشگر می‌تواند به صورت لمسی یا با حرکت بدن و یا چشم‌ها انجام شود.
صندلی‌های الکتریکی خودرو در هنگام باز شدن درها به اندازه ۳۰ درجه به بیرون می‌چرخند تا رفت و آمد به داخل کابین راحت‌تر گردد. F015 به اندازه ۵۱۸۲ میلی‌متر طول و ۱۵۲۴ میلی‌متر ارتفاع دارد و چرخ‌های ۲۶ اینچی آن تا جای ممکن در گوشه‌ها قرار گرفته‌اند تا حداکثر فضا برای سرنشینان ایجاد گردد.
این خودرو همچنین در حالت راننده خودکار، با استفاده از LED موجود در جلوپنجره خود می‌تواند یک علامت «محل عبور عابران پیاده» به افراد عابر نشان دهد تا آن‌ها از شرایط بدون راننده وحشت نکنند و با خیال راحت از خیابان بگذرند.
Audi A7 sportback piloted driving concept

Audi A7 sportback piloted driving concept


۲) CarPlay و Android Auto

در انتهای دیگر طیف تکنولوژی‌های معرفی شده مانند کانسپت راننده خودکار مرسدس‌بنز، معرفی نمایشگر جدید Display Audio هیوندای قرار داشته است. این رادیوی جدید، اولین سیستمی است که می‌تواند هر دو سیستم‌عامل اپل CarPlay و گوگل Android Auto را به صورت هم‌زمان بر روی داشبوردهای مدل‌های ۲۰۱۶ ارائه کند.

Volkswagen Golf R touch concept

Volkswagen Golf R touch concept

پنج تکنولوژی مهم خودرویی در نمایشگاه CES 2015


این Display Audio یک رادیوی متوسط است که به صورت استاندارد در تریم‌های مختلف یا آپگریدهای متعادل در مدل‌های دیگر ارائه خواهد شد. گوگل و اپل در نیمه اول سال ۲۰۱۴ پلتفرم‌های مستقل خود را برای سیستم‌های داخل خودرو معرفی کردند و در پایان ۲۰۱۴ نیز تصمیم گرفتند آن‌ها را برای خودروهای مختلف مورد استفاده قرار دهند.
در عین‌حال، این دو غول تکنولوژی تحت‌تأثیر چرخه‌های آهسته تولید در خودروسازی قرار گرفته‌اند. البته اگر یک فراری FF تهیه کرده باشید، می‌توانستید از سیستم Carplay در سال ۲۰۱۴ بهره‌مند باشید.
Hyundai audio display infotainment screen android

Hyundai audio display infotainment screen android


ابزار Display Audio به رانندگان مدل‌های ۲۰۱۶ هیوندای اجازه می‌دهد که گوشی‌های هوشمند گوگل یا اپل خود را به پورت USB خودرو متصل کنند و تصویر سیستم راهبری، صوتی و دیگر برنامه‌ها را بر روی نمایشگر مشاهده کنند. در نتیجه سیستم Display Audio هیچ‌گونه ابزار پخش CD یا سیستم راهبری داخلی نخواهد داشت.

۳) پردازش کامپیوتری با قدرت بالا

کنفرانس خبری Nvidia نمونه‌ای کامل از حال و هوای یک نمایشگاه تکنولوژی مانند CES بود. وقتی مدیرعامل Nvidia، جن‌سان هوآنگ از پردازنده X1 جدید این کمپانی با قدرت پردازش یک میلیاردی رونمایی کرد، مانند این بود که بازوی قدرتمند یک چارجر هل‌کت را در یک مدل دارت قرار دهید. این موضوع سر و صداهای زیادی را در این نمایشگاه برانگیخت.

Nvidia drive cx

Nvidia drive cx


پردازنده X1 قدرت زیادی را برای کامپیوتر خودروی درایو PX اتو-پایلوت Nvidia فراهم می‌کند و در نتیجه می‌تواند داده‌ها از هر نوع حسگری دریافت کرده و با استفاده از روش «آموزش عصبی عمیق»، موارد زیادی را مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی، عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و حتی تفاوت بین وسایل نقلیه مختلف را تشخیص دهد.
در همین حال، درایو PX در طول زمان می‌تواند مانند سیستم‌های موجود دستیار راننده، شرایط فضای رانندگی را یاد بگیرد و نیازی به برنامه‌ریزی برای تشخیص اشیای خاص نداشته باشد.
Nvidia drive cx

Nvidia drive cx


این بدان معناست که دوربین‌های متصل به درایو PX اگر تنها دست یا سر یک عابر پیاده را در پشت یک اتومبیل پارک‌شده ببینند، می‌توانند وی را به عنوان یک انسان تشخیص دهند.
این سیستم همچنین می‌تواند چراغ‌های ترافیکی و علائم راهنمایی و حتی جاهای پارک خالی را برای راننده مشخص کند. سیستم Nvidia درایو PX را باید به‌عنوان یک مغز متفکر در خودرو درنظر گرفت که از تمام موارد پیرامون خودرو آگاه است، ولی برای جلوگیری از تصادف نمی‌تواند کاری انجام دهد. بدیهی است که این تکنولوژی شرایط را برای خودروهای با راننده خودکار بیشتر فراهم می‌کند.

۴) کنترل با حرکت بدن یا ژست‌های حرکتی

پس از مشکلات پایان‌ناپذیر سیستم «مای‌فورد تاچ»، هر خودروساز دیگری از آوردن لفظ «تاچ» در عنوان سیستم اطلاعات و سرگرمی‌اش خودداری می‌کرد و یا اینکه یک رابط کاربری ایجاد می‌کرد که کاملاً کنترل‌های فیزیکی را کنار می‌گذاشت.

ولی کانسپت گلف تاچ R که فولکس‌واگن در نمایشگاه CES ارائه کرده، هر دوی این موارد را در خود دارد؛ با این تفاوت که شاید اصلاً نیازی به لمس کنترل‌ها نباشد و سیستم با حرکات بدن هدایت شود.

Volkswagen Golf R touch concept

Volkswagen Golf R touch concept


گلف تاچ R از یک جفت صفحه‌نمایش‌های لمسی خازنی در وسط استفاده می‌کند؛ یک نمایشگر اطلاعات و سرگرمی بزرگ ۱۲/۸ اینچی و یک نمایشگر کوچک‌تر ۸ اینچی در زیر که برای کنترل هوا که پس از لمس دکمه‌های مجازی، یک لرزش اندک به نشانه عملکرد این دکمه از خود نشان می‌دهد.
فولکس‌واگن طراحی خوبی در سازماندهی اطلاعات در یک تم شبیه ویندوز داشته و از لیست منوهای گیج‌کننده خبری نیست. به‌علاوه اینکه یستم اطلاعات و سرگرمی در گلف تاچ R به راننده امکان کنترل وسیعی را در مورد اطلاعات نمایش داده شده می‌دهد. با این وجود، نوار لغزنده خازنی برای تنظیم صدا، یکی از مشکلات فورد و لینکلن و همین‌طور سیستم CUE در کادیلاک بوده است.
BMW idrive gestures

BMW idrive gestures


با توجه به قابلیت صفحه لمسی در تشخیص حالت بدنی، نه‌تنها می‌توان به عملکردهای اطلاعات و سرگرمی با یک اشاره دست دسترسی داشت، بلکه مواردی مانند سقف آفتابگیر، پنجره‌ها و حتی نور بالاها را می‌توان به این صورت فعال کرد. در همین حال، در برخی مواقع باید مراقب حرکات خود باشید، زیرا در زیر باران نباید سقف آفتابگیر شما باز شود.

۵) بهبود عملکرد تلماتیک

در نمایشگاه CES 2014، شورولت اتصال 4G را برای اتومبیل‌ها و تراک‌هایش معرفی کرد. سپس نوبت به سیستم «ذخیره‌کننده داده‌های عملکردی» برای کوروت رسید و همین‌طور یک فروشگاه برنامه‌های جدید برای سیستم اطلاعات و سرگرمی مای‌لینک ارائه شد.

در واقع، جنرال‌موتور بسیاری از تکنولوژی‌های خود را در نمایشگاه سال قبل نمایش داد و امسال تنها به نمونه‌ای از شورولت ولت مدل ۲۰۱۶ بسنده کرد که در نمایشگاه دیترویت نیز کاملاً رونمایی شده است. برای سیستم OnStar المان‌های مختلفی اضافه شده است؛ از جمله یک سیستم «پیش‌بینی مشکل» که داده‌های سلامت خودرو مانند باتری، استارتر و سیستم سوخت را کنترل و گزارش می‌کند و قبل از اینکه موجب یک مشکل جدّی شوند، به راننده اطلاع می‌دهد.

2016 Chevrolet Volt Interior

2016 Chevrolet Volt Interior


ولی دو ویژگی الکترونیکی دیگر هستند که حس کنترل بیشتری را از طرف سیستم ایجاد می‌کنند. AtYourService می‌تواند کوپن‌های تخفیف و پیشنهادات RetailMeNot را در نمایشگر داشبورد نشان دهد و Dunkin’ Donuts نیز برنامه آن‌بوردی است که تخفیف‌های مناسب را به راننده پیشنهاد می‌کند.
امکان دیگر این سیستم، یک برنامه مانیتورینگ راننده است که راننده را برای ایمنی بهتر در پشت فرمان راهنمایی می‌کند و گزینه ارسال نتایج به بیمه «پروگرسیو» را برای تخفیف‌های احتمالی بیمه در خود دارد. خوشبختانه این سیستم‌ها در وسایل نقلیه جدید جنرال‌موتور به صورت انتخابی خواهند بود.




این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits