دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ميوه هاي جالب اينبار Passion Fruit پاشن فروت

ميوه هاي جالب اينبار Passion Fruit پاشن فروت

ميوه هاي جالب اينبار Passion Fruit پاشن فروت
12
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ميوه هاي جالب اينبار Passion Fruit پاشن فروت پاشن فروت عكس پاشن فروت همه چيز در مورد پاشن فروت جالبرين ميوه ها ميوه هاي جالب پاشن فروت ميوه هاي عجيب جالبترين ميوه

میوه های جالب اینبار Passion Fruit پاشن فروت

3 – Passion Fruit پاشن فروت

زادگاه اصلی این میوه آمریکای جنوبی و هند و نیوزلند است. این میوه دارای دانه‌های زیر مانند انجیر است، اما از انجیر شیرین‌تر است و در تهیه بستنی و شیرینی از آن استفاده می‌شود.

پشن فروت دارای ساقه های رونده محکم بوده که به وسیله پیچکها تقریبا به هرنگهدارنده ای می چسبد ،آنها می توانند در سال15 الی 20 فوت رشد کنند هر سال بایدانها را باداربستهای قوی هدایت و نگهداری کرد ، آنها معمولا زندگی کوتاهی بین 5 الی 7 سال دارند .

شاخ و برگ :

برگهای متناوب پشن فروت همیشه سبز هستند،وقتی که برگها به حد بلوغ رسیده وکاملادندانه دارشدند سه قسمتی می شوند.آنها 3الی 8اینچ طول دارند،سطح روی برگ سبزپررنگوصیقلی ،پایین برگ کم رنگتر می باشد.ساقه ها جوان وپیچک داربارنگهای قرمزیاارغوانیکه بطور ویژه فرم زرد رنگ به خود می گیرند.

گل :

گلها منفرد،خوشبوودارای پهنا 2 الی 3 اینچ می باشد،آنها روی گره های حاصل از شاخههای جدید تولید می شوند، شکوفه هادرون 3 برگچه سبز زنده در آغوش گرفته می شوند.آنهاشامل 5کاسبرگ سبزسفید ،5 گلبرگ سفید ویک کلاله چتر مانندمستقیم ،نوک پره ها سفید،زمینه ارغوانی خوش رنگ هستند ،آنها همچنین دارای 5 پرچم با بساکهای درشت می باشند،تخمدان و خامه سه شاخه ای آن دارای ساختار برآمدگی مرکزی می باشد .پشن فروتارغوانی خود بارور و بهترین گرده افشانی تحت شرایط مرطوب انجام می گیرد ، گلها بهرنگ زرد وکامل بوده اما خود عقیم می باشد . زنبورهای درودگر موثر ترین گرده افشان وبهتر از زنبور عسل عمل می کند ، باد به علت سنگینی و چسبندگی گرده ها موثر نمیباشد. گلها را با دست نیز می شود گرده افشانی کرد.

میوه :

میوه تقریبا گرد و بیضی شکل می باشد ، پهنا 1 الی 3 اینچ ، پوست آن چرم مانند کهنرم و مومی شکل بوده و آرایش رنگ آن از ارغوانی تیره کمرنگ با خالهای سفید ریز تازرد روشن یا رنگ کدو حلوایی می باشد . درون میوه یک حفره وجود دارد که کم و بیش بایک ماده معطر دو جداره پر شده است ، کیسه های غشایی پرتقالی رنگ ، عصاره گوشتی کهمحتوی بذر های حفره دار – سخت ، کوچک ، قهوه ای تیره یا سیاه می باشد . دارای مزهبی نظیری که قابل ستایش می باشد ، عطرو بوی آن شبیه گواوا وشیرینی زیادی دارد . گونه زرد رنگ آن معمولا بزرگتر از ارغوانی می باشد . اما گوشت گونه ارغوانی دارایاسید کم ، مزه وعطر بهتر می باشد و بخش عمده میوه را عصاره تشکیل می دهد
کاشت :
انتخاب بستر : ساقه های رونده گیاه پشن فروت در زیر نور خورشید کامل به جز جاهایخیلی گرم که سایه های آن قابل تحمل باشد را ترجیح می دهند . ساقه های رونده نسبتازود رشد می باشند ، بنابراین اهمیت دارد قبل از این که در آینده گیاه را بکاریم یکرشته فنس های حلقوی یا داربست های قوی قبل از کاشت در زمین نصب کنیم .این گیاههمچنین می تواند در آلاچیق های زیبا و جالب توجه پرورش یابد خاک : ساقه های روندهپشن فروت در انواع خاک رشد می کنند اما مناسب ترین آن خاک سبک و شنی لومی با 5/7 تا 5/6 = PH می باشد . بستر لازم است زه کشی عالی داشته باشد .
کوددهی :
موهای پشن فروت سریع الرشد هستند و لازم است به طور منظم کوددهی شوند . یکانتخاب ارجح فرمول کودی 20 – 5 – 10 NPK به کار برده شده در نسبت 3 پوند برای هرگیاه چهار بار در سال است همچنین مصرف بیش از حد ازت باعث رویش زیادی شاخ وبرگ وتاخیر در گلدهی می شود . همیشه بایستی مواظب نقصان و کمبودهای ساقه های پشن فروتباشیم مخصوصا پتاسیم و کلسیم و چیزهای کم اهمیت تر مثل منیزیم . گیاهانی که بهوسیله یخبندان دچار صدمه و خسارت شده اند بایستی وقتی هوا در حال گرم شدن است ازتغذیه و کوددهی مناسب و پر مایه برخوردار شوند .
ازدیاد :
معمولا تکثیر گیاه پشن فروت از بذر می باشد. واریته هایی حاصل از دگرگرده افشانیبوسیله نهالهای بذری فرم زرد به وجود آمده است ،واین به چیره شدن بر مشکلات خودعقیمی کمک میکند.بذوری که بلا فاصله پس از جدا شدن از میوه کاشته می شوند 10 الی 20روز بعد جوانه می زنند.بذوز پاک وانبار شده سرعت جوانه زنی پایینتروآهسته تریدارند.بذور باید در عمق5/0 الی 1 اینچی بسترکاشته شوند و گیاهچه ها ممکن است زمانی که 10 اینچ ارتفاع دارند نشاکاری شوند .اگر بلندتر باشند(تا 3 فوت ) قسمت انتهاییبایستیبرداشت : میوه خیلی سریع از رنگ سبز به ارغوانی سیر یا زرد تغییر رنگ می دهدوقتی که رسیده شود در عرض چند روی زمین می افتد آنها همچنین می توانند چـیــده شونددر زمان تغییر رنگ یا روی زمین هر روز جمع آوری شوند. برای انبار کردن پشن فروتمیوه ها باید شسته و خشک شده وبه آرامی در جعبه ها قرار داده شوند . آنها می توانندبه مدت 2 الی 3 هفته در دمای 50 درجه فارنهایت باقی بمانند . میوه وقتی که به آرامیدر حال پژمرده شدن و پلاسیدن می باشد شیرین است . هم میوه و هم عصاره خیلی خوب فریزمی شوند . طعم و مزه پشن فروت خیلی متناسب وشبیه به مرکبات و بسیاری از سایرمیوه میباشد وبه همین خاطر با ذائقه و سلیقه بسیاری از مردم خوش می آید چون آنها از نظرطعم و مزه شبیه هم هستند قطع شوند وگیاهان خیلی سنگین آبیاری شوند .

ارقام :

الف – فرم ارغوانی
۱- شوالیه سیاه ( Black Knight ) اولین بار توسط پاتریک ورلی در ایالت ماساچوستبه صورت کشت گلدانی توسعه داده شد . خوشبو و معطر ، میوه ارغوانی تیره تا سیاه ،اندازه وشکل آن به صورت تخم مرغ بزرگ می باشد . مزه و طعم بسیار خوب و عالی ، گیاهقوی ، شاخه های متراکم و فشرده ، خود گشن بسیار پرمیوه ، شاخ و برگ زیبا و خوشاندام ، عالی برای فضاهای سر بسته . P.edulis Flavicarpa .۲- کاهانا ( Kahuna ) خیلی بزرگ ، میوه ارغوانی متوسط ، شیرین ، مزه و طعم کمی ترش اسیدی ، خوب برایعصاره گیری ، تولید شاخه های خود بارور ،‌تولید در تمام طول فصل ، بزرگ ، شاخ و برگجالب توجه . ۳- پاول اک ( Paul Ecke ) منشاء آن در Encinitas کالیفرنیاست . از صفاتخیلی خوب اندازه متوسط میوه ارغوانی آن است . مناسب برای عصاره گیری و مصرف تازهخوری می باشد . متراکم ، شاخه خیلی بارآور ، ۴ – ارغوانی عظیم الجثه
ب- فرم زرد :
1- طلایی برزیلی (Brazilian Golden ) بزرگ ، میوه طلایی تا زرد ، بزرگتر از فرمهای استاندارد ، طعم و مزه بعضی تند ، شاخه های بی نهایت قوی ، نیازمند پایه هایگرده افشان تقاطع ای ، فوق العاده بزرگ ، گلها خوشبو و معطر ، سفید با یک مرکز تیره، شکوفه دهی هنگام میانه تابستان ، آغاز میوه دهی زیاد آن در اواخر ماه آگوست(اواخر مرداد ) تا اوایل سپتامبر ( نیمه اول شهریور ) . 2- زرد عظیم الجثه (( Golden Gian یک رقم دارای میوه زرد رنگ بزرگ که منشاء آن استرالیا می باشد .


خواص درمانی:
دارای خاصیت تب بری و خواب آوری
•مفید برای تمدد اعصاب و خواب راحت در طی شب
مواد مغذی ویژه :
ویتامین C ، A، آهن ، K ، فیبر
پشن فروت دارای ساقه های رونده محکم بوده که به وسیله پیچکها تقریبا به هرنگهدارنده ای می چسبد ،آنها می توانند در سال15 الی 20 فوت رشد کنند هر سال بایدانها را باداربستهای قوی هدایت و نگهداری کرد ، آنها معمولا زندگی کوتاهی بین 5 الی 7 سال دارند .

میوه های جالب اینبار Passion Fruit پاشن فروت

میوه های جالب اینبار Passion Fruit پاشن فروت

میوه های جالب اینبار Passion Fruit پاشن فروت

گردآوري:مجله اينترنتي دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (12 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits