دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مشخصات ظاهری کرکس رامپ سفید
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مشخصات کرکس پشت سفید : دال پشت سفید خاوری 87 سانتی متر طول دارد. شبیه کرکس و کوچکتر از آن است. قسمت پایین بال ها و پشت سفید رنگ و پرهای پروازش تیره است. کرکس رامپ سفید از خانواده لاشخورها با سر...

مشخصات کرکس پشت سفید :

دال پشت سفید خاوری 87 سانتی متر طول دارد. شبیه کرکس و کوچکتر از آن است. قسمت پایین بال ها و پشت سفید رنگ و پرهای پروازش تیره است.

کرکس رامپ سفید از خانواده لاشخورها با سر و گردنی بدون پر، بال های بسیار پهن و دمی کوتاه. رنگ پر و بال و بدن این پرنده قهوه ای مایل به سیاه، شاه پرهای اولیه سیاه و شاه پرهای ثانویه اش به رنگ خاکستری نقره ای می باشند.

پوش پرهای زیر بال و پرهای پشت کمر و دمگاهش سفید اند که در تضاد با پرهای دیگرش می باشند. سینه و شکمی به رنگ قهوه ای مایل به سیاه با رگه های نخودي دارد. رنگ پوست سر خاکستری مایل به صورتی است و منقاری خاکستری رنگ دارد.

محل اتصال گردن به سینه اش بدون پر است و توسط پرهای شنل مانند نخودی رنگی احاطه شده و کیسه ی پوستی قهوه ای رنگی دارد که اگر با پرهای اطرافش پوشیده نشود مانند کیسه ای آویزان در جلو گردنش قابل دیدن است.

پرنده نابالغ پر و بالی تیره تر دارد و انتهای شاهپرهای ثانویه اش تیره رنگ است و رگه های نخودی رنگی در میانه ی پایین بال هایش مشاهده می شود.

پوش پرهای زیر بالش سفید می باشند و فاقد رنگ سفید دمگاه می باشند. پرهای داخلی رانهایش به رنگ سفید و پرهای خارجی رانش به رنگ قهوه ای است.

سر و اطراف چشمش خاکستری تیره است وکرک های سفید رنگ ریزی در پشت گردنش مشاهده می شود . در پرواز تضاد بين پوشپرهاي سفيد زير بال و شاهپرهاي نخستين و ثانويه سياه، جلب توجه مي كند.

نامهای دیگر کرکس رامپ سفید :

دسته ( خانواده ) :پرنده ، شاهین سانان ، کرکس
نام فارسی :دال پشت سفيد ، کرکس پشت سفید ، کرکس رامپ سفید
نام انگلیسی :White-rumped Vulture / Oriental White-backed Vulture / Eurasian Griffon
نام عربی :نسر هندي أبيض الظهر
نام علمی :Gyps Bengalensis

صدای دال پشت سفید خاوری :

صدای این پرنده در هنگام تولید مثل هیس مانند شنیده می شود.

تغذیه :

از لاشه ی حیوانات و بقایای مردار حیوانات تغذیه می کند.

زیستگاه :

کرکس پشت سفید خاوری در مناطق باز، با درخت های پراکنده، و اراضی کشاورزی اطراف روستاها به سر می برد. در ایران، به تعداد اندک ، دیده می شود.

مناطق باز با درخت‌های پراکنده و زمین‌های زراعتی حوالی روستاها . کمتــر از سایر دال‌ها در مناطق کوهستانی دیده می شود .

دال پشت سفید خاوری از پرندگان بومی ایران است ، در حال حاضر این پرنده از وضعیت خوبی برخوردار نیست و به شدت در معرض خطر انقراض نسل قرار دارد .

حفاظت :

چنین به نظر می رسد که این پرنده، در حال حاضرنیازی به برنامه ریزی ویژه یندارد، اگرچه شناخت جمعیت و پراکندگی آن ضرورت تام دارد.

تصاویر :

دال پشت سفید
دال پشت سفید
دال پشت سفید
دال پشت سفید
دال پشت سفید

بیشتر بخوانید :

معرفی دو گونه سارگپه به نام سارگپه جنگلی و تاجدار + فیلم

معرفی کرکس مصری ( کوچک ) گونه ی در حال انقراض + آلبوم

معرفی پرنده هما و جایگاه آن در ادبیات و فرهنگی فارسی + آلبوم

کاربر گرامی چنانچه درمورد " کرکس پشت سفید " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits