دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بوتیمار قهوه‌ای رنگ و حواصیل شکل با بدنی پر خط و خال است

معرفی دو گونه بوتیمار به نامهای بوتیمار بزرگ و کوچک + فیلم و عکس

بوتیمار قهوه‌ای رنگ و حواصیل شکل با بدنی پر خط و خال است
13
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مشخصات بوتیمار بزرگ یا ( بوتیمار اوراسیایی ) بوتیمار بزرگ یا غَمخورَک 75 سانتی‌متر است ؛ یک پرنده باتلاقی بزرگ ، قهوه‌ای رنگ و حواصیل شکل با بدنی پر خط و خال ، که پاهای بزرگ سبز رنگ و صدای...

مشخصات بوتیمار بزرگ یا ( بوتیمار اوراسیایی )

بوتیمار بزرگ یا غَمخورَک 75 سانتی‌متر است ؛ یک پرنده باتلاقی بزرگ ، قهوه‌ای رنگ و حواصیل شکل با بدنی پر خط و خال ، که پاهای بزرگ سبز رنگ و صدای مشخصی دارد .

موقع احساس خطر بی حرکت می ایستد و سر و منقار خود را به طرز خاصی عمودی نگاه می دارد . به حالت قوز کرده ، در حالی که سر خود را پایین گرفته است ، راه می رود .

آهسته و به دشواری پرواز می کند و پس از اوج گرفتن گردن خود راجمع می کند . بال‌های گرد و پهن آن دارای راهراه سیاه و قهوه‌ای است که در پرواز به خوبی مشخص می باشد .

تک‌زی است و اغلب خود را از انظار پنهان می کند . معمولا در نور کم غروب یا صبح خیلی زود فعال است و طی روز در نیزارها پنهان می شود . ممکن است با نابالغ حواصیل شب ، که خیلی کوچک‌تر و در سطح پشتی خالدار است ، اشتباه شود .

آلبوم :

بوتیمار بزرگ
بوتیمار بزرگ
بوتیمار بزرگ
بوتیمار بزرگ
بوتیمار بزرگ
بوتیمار بزرگ
بوتیمار بزرگ
بوتیمار بزرگ

مشخصات بوتیمار کوچک :

بوتیمار کوچک 35 سانتی‌متر است ، حواصیلی است کوچک که توسط اندازه کوچک و تنوع رنگ از دیگر حواصیل ها قابل شناسایی است. پرنده نر تارک و سطح پشتی سیاه مایل به سبز دارد، با پوشپرهای بالی و سطح شکمی سفید مایل به نخودی.

شانه و پهنای بال هایش سفید و شاهپرهایش سیاه می باشند که در پرواز تضاد مشخصی را ایجاد میکند. پرنده ماده در سطح پشتی رگه‌رگه قهوه‌ای و در سطح شکمی نخودی و رگه‌رگه است، رنگ نخودی تیره پوشپرهای بالش کمتر جلوه می کند .

منقار هر دو جنس زرد رنگ است و در فصل زادوولد قاعده آن قرمز می شود . پاها سبز رنگ است . پرنده نابالغ بطور کلی قهوه‌ای و رگه‌رگه می باشد .

پرواز بوتیمار کوچک معمولا در ارتفاع خیلی کم و توام با بال‌زدن‌های سریع و بالباز روی‌های طولانی است . بطور عمده در نور کم غروب و یا صبح خیلی زود فعال است و طی روز خود را از انظار مخفی می کند .

آلبوم :

بوتیمار کوچک
بوتیمار کوچک
بوتیمار کوچک
بوتیمار کوچک
بوتیمار کوچک
بوتیمار کوچک
بوتیمار کوچک

نامهای دیگر بوتیمار بزرگ و کوچک

نامهای دیگر بوتیمار بزرگ بوتیمار کوچک
نام فارسی :بوتیمار بزرگبوتیمار کوچک
نام انگلیسی :Great BitternLittle Bittern
نام عربی :__ الواق الصغير
نام علمی :Botaurus stellarisIxobrychus minutus

صدای بوتیمار کوچک :

صدای این پرنده، کوتاه و در اوایل شب شبیه «کک» و به صورت مدام «کک،کک،کک» شنیده می شود.

زیستگاه پرنده بوتیمار

بوتیمار پرنده‌ای است که زمستان ها از پراکندگی نسبتا فراوانی برخوردار است . در سال‌های پر باران به تعداد فراوان در سیستان زادوولد می کند . امکان دارد در سواحل دریای خزر ، فارس و خوزستان نیز زادوولد نماید اما این امر نیاز به بررسی بیشتر و دقیق‌تری دارد . !

نیزارهای انبوه ، باتلاق‌ها ، مانداب‌ها و ساحل دریاچه‌ها . در بین نی‌ها آشیانه می سازد .

تغذیه پرنده بوتیمار :

عمدتا از ماهی ، دوزیستان، نرم تنان و سخت پوستان تغذیه می کند

بعضی از گونه های بوتیمار به شکار سنجاب ، اردک ، خرگوش و ... می پردازند.

فیلم از شکار بوتیمار لطفا اگه روحیه لطیفی دارید این ویدیو را نگاه نکنید .


بوتیمار در فرهنگ ایران :

بوتیمار از جمله مرغان افسانه ای ادبیات پارسی است که به خسیسی و خست شهره است .

مشهور است که بوتیمار همیشه در تشنگی به سر می برده اما آن هنگام که به رودخانه و دریا می رسیده ،چه غم بسیار می خورده که مبادا آب دریا تمام شود و او از تشنگی بمیرد ، زین جهت آب نمی خورده .

از بوتیمار به نامهایی دیگر چون کیلان -غم خورک-مرغ غصه – نیز یاد می کنند . گرچه از بوتیمار به عنوان مرغی افسانه ای یاد شده اما به حقیقت بوتیمار گونه ای از بلند پایان است و زیر گونه خانواده حواصیل ها شمرده می شود

که بیش از پانزده گونه از آنان تا به امروز شناخته شده و دو زیر گونه از انان نیز در ایران به همین نام شهره اند که در سیستان و سواحل خزر به میان نیزار ها و باتلاقها به فصول پر باران می زیند که بوتیمار و بوتیمار کوچک نامیده می شوند .

بوتیمار آهسته و به دشواری و در ارتفاعی کم پرواز می کند و گردن خود را در هنگام پرواز جمع می کند و به هنگامه خطر بی حرکت می ایستد و منقار خویش را به شکلی خاص عمودی نگاه می دارد و به شکلی گوژ پشتانه حرکت می کند .

وی رابطه نا مانوسی با انسان دارد و غالبا از انسان دوری می جوید و بیشتر به صبح زود یا به هنگام غروب از مخفی گاه خود بیرون می اید.

بیشتر بخوانید:

معرفی گونه ای لک لک آفریقایی به نام اکراس آفریقایی + آلبوم

معرفی گونه ای لک لک آفریقایی به نام اکراس آفریقایی + آلبوم

معرفی لک لک سفید و چرا در ایران به او حاجی لک لک می گویند + عکس

چگونه میتوان لک لک گردن سفید را از لک لک سیاه تشخیص داد ؟ عکس

کاربر گرامی چنانچه درمورد " بوتیمار " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (13 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

جواد | ۳ سال پیش
آیا این پرنده ها در سرما طاقت دارن
اگه پیداشون کردیم باید کجا رهاشون کنیم
0
3
علیرضا عمرانی | ۴ سال پیش
ما یدونه پیدا کردیم از نوع کوچیکش که بالش زخمی شده نمیدونیم چی بدیم بخوره یا چطوری خوبش کنیم لطفا راهنمایی کنین
1
2
پاسخ ها:
ماهورا | ۳ سال پیش
سلام هر كس أين منحوس بد قدم رو پيدا كرد بي معطلي بندازه بيرون،ازبس نحسه،خدا شاهده رأست ميكم پيداش كرديم درمان كرديم چون كه به خونه ما پناه أورده بود اما طولي نكشيد كه عزيزمون رو إز دست داديم
6
4

hits