دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیوگرافی رحمت‌ الله قدیمی چرمهینی دانشمند ایرانی NASA
52
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بیوگرافی رحمت الله قدیمی چِرمَهینی (زاده ۲۸ مهر ۱۳۳۱ خورشیدی در شهر چرمهین، اصفهان) و دانشمند ایرانی مکاترونیک، با درجه PHD فوق دکترای رشته شکست و خستگی جامدات، کارشناس ارشد سازمان هوا فضای آمریکا (ناسا)

رحمت الله قدیمی چِرمَهینی (زاده ۲۸ مهر ۱۳۳۱ خورشیدی در شهر چرمهین، اصفهان) و دانشمند ایرانی مکاترونیک، با درجه PHD فوق دکترای رشته شکست و خستگی جامدات، کارشناس ارشد سازمان هوا فضای آمریکا (ناسا) که مدتی با سازمان فضانوردی آمریکا ناسا همکاری داشته‌است. او در مدتی که در آمریکا بود، پنج مقاله ISI نوشت که مقالات چرمهینی را می‌توان با کلید واژهٔ R.G.Chermahini در سایت‌های معتبر آمریکایی، آلمانی، سوئدی و… جستجو کرد.

چرمهینی یکی از نخبگان شاغل در ناسا بود و وقتی پروژه فرستادن شاتل به فضا با شکست روبرو شد، این پروژه سنگین را بر عهده او گذاشتند و اینبار پرتاب شاتل با موفقیت همراه شد.

رحمت‌الله قدیمی چرمهینی

بیوگرافی و زندگی‌نامه

رحمت‌الله قدیمی چرمهینی یکی از دانشمندان ناشناخته ایرانی است که مدرک فوق دکترای رشته مکانیک در گرایش خستگی و شکست جامدات را از آمریکا گرفته و در ناسا مشغول فعالیت شد، اما تصمیم گرفت به ایران بازگردد.

رحمت‌الله قدیمی چرمهینی در سال ۱۳۳۱ در شهر چرمهین به دنیا آمد. در کنار کار کشاورزی به تحصیل علم پرداخت. بعد از دبیرستان به خدمت سربازی رفته و بعد از اتمام دوره سربازی بمدت دو سال به عنوان یک کارشناس در یک شرکت فرانسوی مشغول به کار شدند. طبق مندرجات رساله دکتری دکتر چرمهینی، ایشان در سال ۱۹۷۰ از دبیرستان صائب در اصفهان فارغ‌التحصیل شده، در نوامبر ۱۹۷۶ به ایالات متحده هجرت کرده و کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در سالهای ۱۹۸۰ و ۱۹۸۲ دریافت کرده‌اند و در طول دوران دکتری خود به صورت دستیار تحقیقاتی در ناسا از ۱۹۸۲ تا زمان دفاع (اوت ۱۹۸۶) کار کرده‌اند.

بیوگرافی رحمت‌الله قدیمی چرمهینی

دکتر چرمهینی یازده سال در آمریکا زندگی کرد و به مدت پنج سال در ناسا زیر نظر جیمز نیومن (سوپر استار صنایع هوایی مدرن) فعالیت داشت. وی در آن زمان با رایانه‌های اولیه برنامه رشد ترک سه بعدی را نوشت. چندین سند از وی نیز هم‌اکنون در سایت ناسا موجود است. پس از حادثه انفجار شاتل چلنجر کمیسیونی از طرف رئیس‌جمهور وقت آمریکا برای بررسی حادثه تشکیل شد که چرمهینی در این گروه توانست قسمت مهمی از عیب‌یابی را انجام دهد.

پس از یافتن عیب در بوستر شاتل، به اعضای تیم مبلغی 200هزار دلار به عنوان پاداش از طرف رئیس‌جمهور داده شد، اما قسمت چرمهینی فقط یک پولیور شد. در جواب اعتراض رحی (نام مختصر رحمت‌الله که در ناسا به همین نام وی را صدا می‌کردند) به او گفتند که: You are a foreigner (تو یک اجنبی هستی). این حرف برای رحی خیلی گران تمام شد و از تمام امکانات و شرایطی که در آن کشور داشت گذشت و بدون خبر به سوئد رفت.

وی تا سال ۱۹۹۳ در مرکز فضایی سوئد مشغول به فعالیت بود و در همان کشور به زندگی ادامه داد. پس از مدتی علیرغم پیسنهاد از ژاپن، بخاطر مادرش و وطن به ایران بازگشت و در چرمهین ساکن شد.

از عادت‌های ایشان در مدت اقامت در آمریکا هشت کیلومتر دویدن و شنا بود. وی فردی ورزش‌دوست است و دلیل موفقیت خود در زندگی را داشتن برنامه می‌داند. وی بسیار متواضع و ساده زیست است. در ایران هم بهای چندانی به این دانشمند داده نشده و وی تنها در زادگاه خود به مطالعات و تحقیقات می‌پردازد.

اخیراً مستند خارجی ساخته شده توسط مالک شیخی از شبکه مستند جمهوری اسلامی ایران پخش گردید، سازنده این مستند می‌گوید: «خارجی» دربارهٔ رحمت‌الله قدیمی چرمهینی یکی از دانشمندان ناشناخته ایرانی است، مردی متولد چرمهین از توابع لنجان که سال ۱۳۶۴ مدرک فوق دکتری رشته مکانیک در گرایش خستگی و شکست جامدات را از آمریکا گرفته و در ناسا مشغول فعالیت شده بود و به گفتهٔ همکاران او، ایشان از موفق‌ترین محققان در زمینه تحقیقاتی خود در ناسا بود.

NASA ناسا

او هم‌اکنون در شهر چرمهین زندگی می‌کند و وسیلهٔ نقلیه او برای رفت و آمد از کارگاه شخصی به منزل یک دوچرخه می‌باشد که این موضوع نشان دهندهٔ ساده زیستی و اشتیاق وی به ورزش می‌باشد که تبدیل به الگویی موفق برای جوانان شهرستان لنجان شده‌است. به عقیدهٔ او ساده‌زیست بودن و داشتن برنامه برای زندگی آکادمیک و روزمره از مهم‌ترین عوامل پیشرفت وی در کشور آمریکا بوده‌است.

توصیهٔ همیشگی چرمهینی به جوانان و نوجوانان، انجام ورزش و داشتن برنامه روزانه برای موفقیت در زمینه تحصیلات می‌باشد، او این سبک زندگی را یادآور دوران دانشجویی خود در ایالات متحده می‌داند. چندی پیش چرمهینی در مستند خارجی که از شبکه مستند ایران پخش شد از برنامه روزانه ۸ کیلومتر دویدن و ورزش شنا سخن گفته‌است.

از زمان بازگشت وی به ایران در شرکت صنایع فولاد مبارکه اصفهان مشغول به کار می‌باشد.

حتماً بخوانید:

شاتل چلنجر دومین فضا پیمای سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در ۲۸ ژانویه ۱۹۸۶ میلادی، با یک پرتاب ناموفق در آسمان منفجر شد و تمام سرنشینان آن کشته شدند. این واقعه تلخ‌ترین فاجعه تاریخی سازمان فضایی آمریکا (ناسا) بود که رونالد ریگان رئیس‌جمهور وقت آمریکا در کل ایالات متحده سه روز عزای عمومی اعلام کرد. در آن زمان، رحمت الله قدیمی چرمهینی دانشمند گمنام ایرانی است که این شاتل را عیب‌یابی می‌کند که نام وی در نقش یک ناجی در ناسا ماندگار شده‌است.

فردی در بارهٔ پرفسور قدیمی افزود: دکتر چرمهینی در سال ۱۹۸۶ توانست، نقشی سرنوشت‌ساز در واقعه پرتاب شاتل به فضا ایفا کند و تکنولوژی فضایی آمریکا را در بازه زمانی‌ای که ایالات‌متحده، در ابتدای راه قدرت‌نمایی خود بود نجات دهد اما به دلایلی مانند تبعیض آمریکایی‌ها نتوانست غرور خودش را زیر پا بگذراد و به ایران بازگشت.

تحصیلات

وی فوق دکترای مکانیک گرایش خستگی و شکست در جامدات از دانشگاه اولد دامینیون دارد.

افتخارات

پس از انفجار شاتل چلنچر وی نقص فنی فضاپیما را عیب‌یابی کرد. و در شرکت پارس خودرو جیپ صحرا را طراحی کرد. همچنین برای اولین بار در ایران به همراه دکتر کاکاوند موفق به ساخت کوره قوس الکتریکی شد.

مستند (خارجی) منتسب به دکتر چرمهینی

مستند خارجی Rahmatollah-Ghadimi-Chermahini

مستند «خارجی» تازه‌ترین ساخته مالک شیخی و بهناز رافائیل زاده، به سومین جشنواره تلویزیونی مستند راه یافته‌است. این مستند به‌طور مفصل زندگی شخصی رحمت‌الله قدیمی چرمهینی را از زمان تحصیل در مقاطع ابتدایی در شهر چرمهین تا اتمام دوره فوق دکتری رشته مکانیک در گرایش خستگی و شکست جامدات زیر نظر بهترین کارشناس ناسا در زمینه خستگی جامدات به نام J.C. Newman به تصویر می‌کشد.

کارگردان این مستند، مالک شیخی در گفتگو با خبرگذاری فارس تأکید کرده‌است که «هدف ما از ساخت این فیلم نه رزومه سازی بلکه معرفی این چهره گمنام بوده تا نشان بدهیم چنین شخصیت‌هایی که قدرت تکنولوژیک آمریکا به آن‌ها وابسته بوده، همین‌جا و در میان ما زندگی می‌کنند».

منابع:

wikipedia - everybodywiki - pana



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (52 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits