دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیوگرافی دیلیپ کومار بازیگر کلاسیک سینمای هند + ماجرای فوت
9
زمان مطالعه: 5 دقیقه
دیلیپ کومار یکی از سرشناس ترین بازیگران هندی است. در این مطلب می خواهیم شما را با زندگی شخصی او آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

بیوگرافی دیلیپ کومار

محمد یوسف خان یکی از سرشناس ترین بازیگران کشور هند و صنعت سینمای هند است که همه او را با نام دیلیپ کومار می شناسند و در دنیای بالیوود به او لقب پادشاه تراژدی را داده اند.

او از جمله بازیگرانی است که به صورت کاملا تصادفی وارد دنیای سینما شد، اما توانست با تلاش و سخت کوشی فراوان به جایگاه بسیار بالایی در صنعت سینمای پر رونق بالیوود دست پیدا کند. به گونه ای که یکی از اسطوره های زنده این سینما به حساب می آمد.

در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم شما را با زندگی شخصی این ستاره آشنا خواهیم کرد.

دیلیپ کومار کیست

شروع فعالیت هنری دیلیپ کومار

دیلیپ کومار فرزند «غلام سروار» مبارز انقلابی هند و یک بازرگان است که فعالیت بازیگری را از سال 1944 شروع کرد. این بازیگر تا اوایل دهه نود میلادی دهم چنان یکی از هنرمندان پرقدرت و با نفوذ سینمای بالیوود بود.

دیلیپ کومار سال 1922 در شهر پیشاور به دنیا آمد. وی در خانواده‌ای پشتو به دنیا آمد و یازده خواهر و برادر دارد. کومار همراه خانواده‌اش در دهه سی میلادی به بمبئی رفتند.

دیلیپ کومار به کمک یک بازیگر زن توانست سر از دنیای سینما درآورد. وی همان زمان نام هنری دیلیپ کومار را برای خودش انتخاب کرد. نام اصلی وی «محمد یوسف خان» است.

اولین فیلم وی «جوار باتا» در سال 1944 اکران عمومی شد. اما بازی او در این فیلم چندان مورد توجه قرار نگرفت. در سال 1947 و پس از بازی در «جاگنو» بود که به ورت چهره‌ای مطرح درآمد. این فیلم فروش بالایی در گیشه سینمای هند کرد.

بیوگرافی دیلیپ کومار

زندگینامه دیلیپ کومار

اوج شهرت دیلیپ کومار

کومار سال 1941 در کنار «راج کاپور» در فیلم ملودرام «انداز» بازی کرد. موفقیت کلان مادی فیلم کومار را به صورت یک ستاره درجه یک درآورد و در دهه پنجاه میلادی او در کنار راج کاپور و دیو آناند تبدیل به یک بزرگترین ستارگان بالیوود شدند.

منتقدان سینمای هند دیلیپ کومار را یکی از بزرگ‌ترین بازیگران تاریخ سینمای هند می‌دانند. بسیاری از فیلم‌های این بازیگر در دهه‌های 40، 50، 60، 80 میلادی جزو کارهای پرفروش سینمای بالیوود بوده‌اند

و دوستداران سینما دیلیپ کومار را استاد نقش‌های درام احساسی می‌دانند. «دیلیپ کومار» در بین بازیگران سینمای هند، تنها هنرمندی است که بیشترین تعداد جوایز فیلم فیر را دریافت کرده است.

آن (1952)، دیوداس(1955)، آزاد(1956) و مغول اعظم (1957) این بازیگر جزو پرفروش‌ترین کارهای صنعت سینمای هند هستند. وی سال 1976 بازیگری را موقتا کنار گذاشت و برای پنج سال از دنیای سینما دور شد.

او در سال 1981 با فیلم بسیار پرفروش «کرانتی» به روی پرده سینما برگشت. در این ایام و با ودجود آن که سن دیلیپ کومار خیلی بالا رفته بود، او در فیلم‌های پرفروش مثل "شاکتی" (قانون) (1982)، کارما(1986) و سوداگر بازی کرد.

آخرین فیلم کومار «قبلا» در سال 1998 اکران عمومی شد و پس از آن بود که او رسما بازنشستگی خود را اعلام کرد.

زندگینامه دیلیپ کومار

ازدواج و همسر دیلیپ کومار

دیلیپ کومار در ۱۹۶۶ زمانی که ۴۴ سال داشت با سائره بانو ازدواج کرد. ۱۴ سال بعد در ۱۹۸۰ خبر ازدواج دیلیپ کومار با زنی به نام اسما پخش شد و معلوم شد که ۳ سال از ازدواج آنها می‌گذرد.

این خبر باعث مخدوش شدن چهره دیلیپ کومار گردید از این رو (و همچنین به دلیل ادامهٔ ارتباط اسما با شوهر پیشینش) در میانهٔ سال ۱۹۸۰ او همسر جدیدش را طلاق داد. سائره بانو همچنان همسر دیلیپ کومار است.

بیوگرافی دیلیپ کومار

سکته ناگهانی دیلیپ کومار

دیلیپ کومار در سن 91 سالگی پس از بد شدن ناگهانی حالش به بیمارستان منتقل شد. پزشکان آن را حمله قلبی تشخیص دادند اما بعد دوستان وی به رسانه ها اطلاع دادند که "حال او بهتر است وضعیتش رو به بهبود است.

او مدتی در ICU بسر برد اما وضعیتش رضایت بخش شد.

زندگی شخصی دیلیپ کومار

بیوگرافی و عکس های دیلیپ کومار

درگذشت دیلیپ کومار

دیلیپ کومار ستاره بزرگ سینمای هند، که در میان مردم ایران، به خصوص با نمایش تلویزیونی فیلم قانون، در دهه ۱۳۶۰ مشهور شد؛ در نهایت در سن 98 سالگی درگذشت.

او از جایگاه بسیار بالایی در صنعت سینمای پررونق هند برخوردار بود و یکی از اسطوره‌های زنده این سینما به حساب می‌آمد. دیلیپ کومار که در بیمارستانی در بمبئی بستری شده بود به دلیل کهولت و مشکلات تنفسی درگذشت.

وی که در آی‌سی یو تحت معالجه بود دیروز از دنیا رفت. این خبر توسط خانواده و دوستان وی در توییتر تایید شده است.

این بازیگر که از نمادهای بالیوود محسوب می شد اواخر ژوئن و در پی وقفه‌هایی که در تنفس برایش پیش می‌آمد به بیمارستانی غیرکوییدی منتقل شده بود. وی آن زمان پس از خارج کردن مایعات اضافی در ریه‌ها از بیمارستان مرخص شده بود.

بیوگرافی دیلیپ کومار

فیلم های سینمایی دیلیپ کومار

دیلیپ کومار در کارنامه هنری خود ایفای نقش در 60 فیلم را ثبت کرده است که برخی از مهم ترین فیلم های آن ها عبارتند از:

  • قانون
  • رام و شام
  • میلان
  • پیغام
  • سوداگر
  • یهودی
  • دوداس
  • آزاد
  • قانون از ماست
  • مغل اعظم
  • سبک
  • غرور
  • مادهوماتی
  • مشعل
  • شهید
  • کارما
  • عصر جدید

بیوگرافی دیلیپ کومار

افتخارات و جوایز دیلیپ کومار

دیلیپ کومار نخستین بازیگر مرد است که توانسته جایزه بهترین بازیگر مرد فیلم فیر را از آن خود کند. او با دریافت 8 جایزه فیلم فیر در کنار شاهرخ خان رکورددار سینمای بالیوود می باشد.

دیلیپ کومار کیست

گالری تصاویر دیلیپ کومار

بیوگرافی دیلیپ کومار

بیوگرافی دیلیپ کومار

بیوگرافی دیلیپ کومار

بیوگرافی دیلیپ کومار

بیوگرافی دیلیپ کومار

بیوگرافی و عکس های دیلیپ کومار

بیوگرافی دیلیپ کومار

عکس های جدید دیلیپ کومار

عکس دیلیپ کومار

دیلیپ کومار و همسرش

جدیدترین عکس دیلیپ کومار

دیلیپ کومار کیست



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits