دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ویم هوف کیست ؟
20
زمان مطالعه: 9 دقیقه
ویم هوف (Wim Hof) به عنوان یکی از نه فرزند در لیمبورگ ، هلند به دنیا آمد. ویم هوف متولد ۲۰ آوریل ۱۹۵۹ ، همچنین با عنوان The Iceman ( مرد یخی ) شناخته می شود

ویم هوف کیست ؟

مرد یخی لقب کیست

ویم هوف (Wim Hof) به عنوان یکی از نه فرزند در لیمبورگ ، هلند به دنیا آمد. ویم هوف متولد ۲۰ آوریل ۱۹۵۹ ، همچنین با عنوان The Iceman ( مرد یخی ) شناخته می شود

ویم ورزشکار هلندی مشهوری است که با قدرتی فوق‌ انسانی است که به «مرد یخی» شهرت پیداکرده است.

او برای نمایش توانایی‌های مقاومت بدنش در برابر سرمای شدید، تکنیکی خاص را در تنفس به کار می‌برد که به تکنیک تنفس ویم هوف مشهور شده است.

این تکنیک بر پایه اندیشه و مراقبه تومو (Tummo) از مکاتب بودائی، بدون هرگونه رفتار یا مراسم مذهبی آن استوار است.

ویم هوف ، مرد یخی

separator line

ازدواج و همسر مرد یخی

همسر مرد یخی به گفته وی زنی سرشار از رندگی و انرژی هستی بوده است ، ویم هوف ملقب به مرد یخی 4 فرزند دارد .

مرد یخی در مورد همسرش گفته : با همسرم ۱۵ سال زندگی کرد و از او ۴ فرزند دارد. زنی که سرشار از زندگی و انرژی هستی بود. زنی که بعد از مدتی تحت تاثیر جامعه قرار گرفت و استرس و افسردگی در اون پدیدار شد.

وضعیت روانیش بهم ریخت. چندشخصیتی شد. یک زن زیبا و گشاده رو، عشق ویم هوف و مادر بچه هاش که چند وقت بعد خودش رو از طبقه ی هشتم یک ساختمان به پایین پرت کرد.

ویم هوف انتظار این اتفاق رو نداشت. ولی سیر نزولی زندگی که از اختیار زنش داشت خارج میشد رو می دید.

پس از این اتفاق تلخ ویم به هند می رود و سعی می کند آرامش را در آنجا پیدا کند و تکنیک های مختلفی می آموزد که نه تنها باعث آرامش او بلکه باعث افزایش سیستم ایمنی بدن او می شود.
همچنین به طرز باورنکردنی بیماری های او درمان می شود

ویم هوف ، مرد یخی

separator line

زندگی مرد یخی

هوف در حال حاضر در اواخر دهه ششم زندگی خود قرار دارد و سرگرم انواع شیطنت‌ها و بازی‌های بچگانه با یخ است.

یکی از فعالیت‌های هوف که شهرت بسیار دارد، شرکت کردن بدون لباس در ماراتن‌های قطب شمال است.

قدرت فوق انسانی هوف تاکنون موردتوجه چندین مقاله علمی واقع شده و دانشمندان و پژوهشگران بسیاری روی بدن، روش تنفس و مغز او مطالعه و تحقیق کرده‌اند.

در آخرین تحقیقات انجام‌ شده، پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که شاید قدرت و کاری که بدن هوف انجام می‌دهد، به‌واسطه فعالیتی است که در مغز او صورت می‌گیرد.

ویم هوف معروف به مرد یخی

رکوردهای ویم هوف ( مرد یخی )

ویم هوف ۲۶ رکورد جهانی گینس را از خود به جای گذاشته که هر روز به تعداد و شگفتی این رکوردها افزوده می‌شود. برای اینکه بیشتر با این سوپرمن دنیای واقعی آشنا شوید بگذارید به چند نمونه از رکوردهای متحیرکننده‌اش اشاره کنیم:

  • صعود به ارتفاع 7.4 کیلومتری اورست فقط با شلوارک و چکمه
  • رکورد طولانی‌ترین شنای زیر یخ در فنلاند (با وجود اینکه قرینه‌ی چشم‌هایش از تمرین قبل یخ زده و برای مدتی کور شده بود!)
  • رکورد بیشترین زمان پیاده‌روی با پای برهنه روی یخ و برف
  • رکورد طولانی‌ترین زمان برای ماندن در یخ (او تابه حال ۱۶ بار این رکورد خودش را شکسته است)
  • صعود به قله‌ی کلیمانجارو (بلندترین کوه قاره آفریقا) فقط با یک شلوارک
  • طی کردن یک ماراتون کامل (۴۲ کیلومتر) بدون آب در صحرای نامیب آفریقا

separator line

تکنینک تنفسی مرد یخی

هوف در وب‌سایت شخصی‌اش ، توانایی‌های خود را به استفاده از یک روش و تکنیک خاص تنفسی غیرمعمول مرتبط می‌داند.

البته در حال حاضر پژوهشگران علاقه‌مندند که این مسئله را از نظر فیزیولوژیکی موردبررسی قرار دهند؛ درحالی‌که مطالعات تاکنون روی نوع و قدرت دم و بازدم و به‌طورکلی تنفس هوف متمرکز بوده است.

به تازگی یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه ایالتی وین (ایالات‌متحده آمریکا) تصمیم گرفت نقش مغز را در این قدرت فوق‌انسانی موردبررسی قرار دهد.

آن‌ها در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که توانایی بدن هوف برای مقاومت در برابر چالش‌های حرارتی محیطی با سیستم عصبی خودکار (ANS) اداره می‌شود.

همان‌گونه که از عنوان سیستم عصبی خودکار برمی‌آید، این ویژگی بسیاری از ویژگی‌های بدن را بدون خودآگاهی شخص تنظیم می‌کند.

به نظر می‌رسد که ویم هوف، این بخش از سیستم عصبی بدن خود را هک کرده باشد؛ اما او چگونه این کار را کرده است؟

 ویم هوف معروف به مرد یخی

گروه پژوهشی برای به دست آوردن پاسخ این پرسش، از ام‌آر‌آی عملکردی (fMRI) برای نظارت بر فعالیت‌های مغزی و توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) برای دنبال کردن روند فرایندهای متابولیکی بدن وی استفاده کردند.

در این آزمایش، ابتدا از هوف خواسته شد تا لباسی بپوشد که سرتاسر بدنش را بپوشاند؛ سپس گروه تحقیقاتی آب را در دمایی مشخص و تنظیم‌شده به بدنش تزریق کردند. در تمام این مدت روش تنفسی او با گروهی از افراد سالم شرکت‌کننده، مورد مقایسه قرار گرفت.

نتایج نشان داد که احتمالا هوف می‌تواند به‌طور آگاهانه، دمای پوست بدن خود را تنظیم کند و به‌طور بالقوه، دمای هسته درونی بدن خود را زمانی‌که در معرض سرمای شدید قرار می‌گیرد، افزایش دهد.

separator line

محققان همچنین دریافتند تنفس غیرمعمول هوف، افزایش فعالیت سیستم عصبی و مصرف گلوکز را در عضلات بینابینی قفسه سینه او به همراه دارد

و باعث می‌شود تا گرمای ایجادشده به بافت ریه‌ها برسد و درنهایت گرما از طریق خون در سراسر بدن پخش شود.

داده‌های پژوهشگران نشان می‌دهند که در این فعالیت‌ها، مغز نقش کلیدی ایفا می‌کند. درواقع تنفس خاص و غیرمعمول هوف و همچنین وضعیت داخلی ذهنی او، مراکز کنترل اولیه فعال در نوسان حسی درد را درگیر می‌سازد.

آن‌ها دریافتند که این کنترل در ساقه مغز فوقانی صورت می‌گیرد.

در این پژوهش‌ها از مطالعاتی که سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) بر تنفس هوف و تکنیک خاص او و مقایسه آن با دیگر افراد انجام شده بود نیز استفاده شده است؛ اما برای پی بردن به واقعیت کامل توانایی فوق‌انسانی هوف، به بررسی‌ها و مطالعات بیشتری نیاز است.

شرح کامل پژوهش اخیر و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله NeuroImage به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

separator line

راز موفقیت ویم هوف

آقای هوف در یک مستند اشاره کرد که این توانایی‌ها را مدیون یک تراژدی بزرگ در زندگی‌اش می‌داند. وقتی که همسر او در سال ۱۹۹۵ خودکشی کرد و او را با چهار بچه تنها گذاشت.

 ویم هوف معروف به مرد یخی

روش های وی مرد یخی

آقای هوف همیشه بر این باور است که هر کسی می‌تواند از روش‌های وی استفاده کند و برخی یافته‌های علمی نیز این حقیقت را تایید می‌کنند.

در طول چند سال اخیر دانشمندان که از کارهای وی و دانش‌آموزانش شگفت‌زده شده بودند تصمیم به تحقیقاتی روی آن‌ها و روش ویم هوف گرفتند تا به رازی که پشت پرده‌ای این توانایی‌ها وجود دارد پی ببرند.

نمی‌خواهم اینجا با تحقیقات علمی گیج‌کننده سرتان را درد بیاورم ولی به طور خلاصه پزشکان پی بردند که آقای هوف همه‌ی این‌ کارها را با اراده‌ی خود و با استفاده‌ی عمیق از منطقه‌ی خاکستری مغز انجام می‌دهد. این قسمت در مغز به طور اساسی مسئول کنترل درد در انسان است.

تحقیقات انجام‌شده روی روش ویم هوف نشان می‌دهد که از این شیوه می‌توان به طور موثری برای کنترل درد از درون و بدون دارو استفاده کرد و نتایجی عالی هم از کسانی که از این روش در زندگی‌شان استفاده کرده‌اند وجود دارد.

روش کامل این کارها را می‌تواند در کتاب صوتی‌ تهیه‌ شده از زندگی ویم هوف که برای اولین بار در پروژه‌ی سوخت جت به فارسی ترجمه شده یاد بگیرید.

در تحقیقاتی دیگر کسانی که از این روش استفاده کرده بودند قادر به کنترل دستگاه عصبی و سیستم ایمنی بدن‌شان بودند.

پژوهش‌های انجام‌شده روی کسانی که به خوبی این روش را تمرین و استفاده کرده بودند نشان داد که به طور موثری می‌توان از این روش بر علیه علائم بیماری‌های گوناگون استفاده کرد.

separator line

آیا هر کسی قادر به استفاده از روش ویم هوف است؟

همان‌طور که قبلا هم در موردش گفتیم آقای هوف این توانایی‌ها را مدیون هیچ ویژگی ابرانسانی نیست. خودش این روش را کسب کرده و تا کنون آن را به هزاران نفر نیز یاد داده که توانایی مشابهی را توانسته‌اند به دست آورند.

کتاب ویم هوف

قسمت زیادی از گستردگی و فراگیر شدن روش و فلسفه‌‌‌ی زندگی ویم هوف حاصل تلاش‌های نویسنده‌ی هلندی به نام «کون د. جونگ» است.

کتاب “The Way of Iceman” یا «روش مرد یخی» که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد به یکی از کتاب‌های پرفروش در اروپا تبدیل شد که در آن نویسنده سعی کرده به طور کامل متد و روش زندگی این انسان خارق‌العاده را به همگان نشان دهد.

این کتاب ارزشمند در قالب یک کتاب صوتی اکنون در دسترس همگان است.

این کتاب حاوی تحقیقات ارزشمندی است که نشان می‌دهد هر کسی می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های کنترل تنفس و تمارین استفاده از سرما:

  • به طور شگفت‌انگیزی سطوح انرژی‌اش را افزایش داده،
  • گردش جریان خودنش را بهبود دهد،
  • استرس را نابود کند،
  • سیستم ایمنی‌اش را تقویت کرده
  • و چنان بدن قدرتمندی بسازد که در مقابل بسیاری از بیماری‌ها به طور خودکار مقابله کند.

بسیاری از افراد از مربیان شخصی گرفته تا پزشکان مشهور و تکاورهای ارتش روش ویم هوف را شیوه‌ای خارق‌العاده برای استفاده کامل از ذهن و بدن می دانند

separator line

تقویت سیستم ایمنی بدن با تمرینات تنفسی به روش ویم هوف




این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (20 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits