دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طراح ترور سردار سلیمانی کیست
7
زمان مطالعه: 7 دقیقه
آیت الله مایک قاتل سردار سلیمانی شاخص‌ترین چهره سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود. وی مسئول عملیات‌های سیا علیه عراق،‌ ایران و افغانستان بوده است...

مایکل دی آندریا کیست ؟

آیت الله مایک کیست ؟

"مایکل دی‌آندریا" ملقب به "شاهزاده تاریکی" مسئول هدایت عملیات‌های مرتبط با ایران است

سال 96 بود که رئیس سازمان جاسوسی سیا یک افسر اطلاعاتی کارکشته را به عنوان مسئول هدایت عملیات‌های مرتبط با ایران معرفی کرد که تاکنون در مقابل لنز هیچ دوربینی قرار نگرفته بود.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، دی‌آندریا یکی از مهره‌های موثر اما ناشناس سالهای اخیر سازمان جاسوسی سیا است و شاید به همین دلیل است که به او لقب "شاهزاده تاریکی" داده شده است.

زندگی نامه طراح ترور سردار سلیمانی

درباره دیدگاه شخصی دی آندریا درباره ایران اطلاعات زیادی در دست نیست. مایکل دی آندریا در ویرجینیای شمالی بزرگ شده و پیوندهای او با سیا به دو نسل قبل باز می گردد.

به نوشته واشنگتن پست، دی‌آندریا زمانیکه از سال 2006 تا 2012 مدیر مرکز مبارزه با تروریسم سیا بود با نام کوچک "راجر" شناخته می‌شد. رسانه‌های آمریکایی از او به عنوان "نامرئی‌ترین" افسر اطلاعاتی سیا یاد کرده و سن او را حدود 60 سال تخمین می‌زنند.


ویژگی های اخلاقی دی آندریا ( مایک )

دی آندریا یک سیگاری قهار است. او در سیا به همان اندازه که به خاطر زیرکی عملیاتی شهرت دارد به بدخلقی نیز مشهور است.

گفته می‌شود وی در عین خبرگی اطلاعاتی، در محل کارش بسیار پرخاشگر است و به همین دلیل، در مجموعه سیا کمتر کسی ترجیح می‌دهد برای او کار کند.

با این حال، طبق توصیفات همکارانش، وی افسر سخت‌کوشی است که بهترین تفریح برای او کار است. به گفته همکارانش، زندگی او به اندازه‌ای با کار عجین شده است که همیشه در محل کارش یک تخت تاشو برای استراحت دارد.

همچنین گفته می‌شود او اعتیاد شدیدی به نیکوتین و استفاده از تردمیل دارد

separator line

دی آندریا مسلمان است

بر اساس گزارش های موجود، «مایکل دی آندریا» پس از ازدواج با یک زن مسلمان، به «آیت الله مایک» معروف شد. وی همسرش را در یکی از مأموریت های خارجی سیا ملاقات کرد و برای ازدواج با او به دین اسلام در آمد گرچه می‌گویند چندان پایبند اصول دینش نیست.

از آنجاکه دی‌آندریا تاکنون تنها مجری سیاست‌ها بوده است، موضع‌گیری شخصی یا اظهارنظری از او درباره ایران در جایی به ثبت نرسیده است.

به نوشته نیویورک تایمز، عمده فعالیت او پس از حملات 11 سپتامبر به عنوان رئیس مرکز مبارزه با تروریسم سیا به اجرای برنامه‌های بازداشت، بازجویی و شکنجه مظنونین تروریستی و امنیتی گذشت و در این جایگاه به حدی افراطی عمل کرد که حتی مجلس سنا نیز در سال 2014 در گزارشی اقدامات او را به عنوان "اقداماتی غیرانسانی" محکوم کرد.

انتصاب دی آندریا یکی از مجموعه اقداماتی است که در سیا تحت رهبری مایک پومپئو، جمهوریخواه محافظه کار و عضو سابق کنگره، به انجام رسیده و نشان از رویکردی خشن‌تر در عملیات مخفیانه سیا دارد. مایک پومپئو، در کنگره آمریکا یکی از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران بود.

سوابق مایک در سیا

مایکل دی آندریا شهرت و سابقه‌ ای فوق العاده در سازمان سیا دارد، شاید هیچکدام از کارمندان سیا به اندازه او در تضعیف القاعده نقش نداشته‌اند. وی هنگامی که ناظر بر شکار اسامه بن لادن و مدیر برنامه حمله‌های تهاجمی امریکا با پهباد بود به «شاهزاده تاریکی» معروف شد. سیا عملیات تهاجمی با پهباد را تحت رهبری دی آندریا به یمن گسترش داد و بسیاری در سیا، او را یکی از عوامل اصلی در تضعیف و فلج کردن القاعده می‌دانند.

علاوه بر آن، مأمورانی که تحت هدایت دی آندریا کار کرده‌اند نقشی اساسی در به شهادت رساندن «عماد مغنیه» از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان در فوریه ۲۰۰۸ میلادی داشته اند. با همکاری اسرائیلی ها سیا با بمبی که در خودرو کار گذاشته شده بود، مغنیه را در دمشق به شهادت رساندند.

separator line

عملیات های دی آندریا ( مایک )

وی طی یک دهه اخیر ماموریت‌های مهمی را در سیا برعهده داشته است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به طرح‌ریزی ترور شهید عماد مغنیه از فرماندهان نظامی شناخته‌شده جنبش مقاومت حزب‌الله و همچنین ترور اسامه بن‌لادن سرکرده گروه تروریستی القاعده اشاره کرد.

گفته می‌شود طرح استفاده از پهپاد برای ترور مظنونین حملات تروریستی در پاکستان، عراق و سوریه نیز برای اولین بار از سوی وی مطرح شده است؛ طرحی که علاوه بر مظنونین امنیتی، صدها شهروند غیرنظامی بی‌گناه را نیز تاکنون در کشورهای مختلف قربانی کرده است.

دی‌آندریا با سوابقی که به طور مختصر در رسانه‌های مختلف به آنها اشاره شده است، با تصمیم "مایک پومپئو" رئیس سیا در یک جایگاه جدید قرار گرفته و انتصاب او به گفته مقامات امنیتی و اطلاعاتی آمریکا، در ادامه رویکردی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پس از ورود به کاخ سفید در رابطه با ایران دنبال کرده بود.

عملیات های شرورانه مایک به شرح زیر بوده است

  • دی‌آندریا همزمان با اجرای طرح ترور عماد مغنیه،‌ مسئولیت برنامه پهپادی سیا در پاکستان که با موافقت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا به اجرا درآمده بود را نیز برعهده داشت
  • در سال 2010، تعداد حملات پهپادی علیه عناصر القاعده در مرز پاکستان و افغانستان را به 117 مورد رساند و در سال 2011، ترور اسامه بن‌لادن را در کارنامه اطلاعاتی خود ثبت کرد. وی بعدها برنامه پهپادی سیا علیه القاعده را به یمن نیز گسترش داد.
  • بیشترین آسیب به سیا نیز در دوران مسئولیت او در مرکز مبارزه با تروریسم به این سازمان وارد شد؛ یعنی زمانیکه در سال 2010 یک منبع اطلاعاتی سیا که به طور همزمان برای القاعده نیز جاسوسی می‌کرد،
  • خود را در یکی از پایگاه‌های آمریکا در افغانستان منفجر کرد و باعث کشته شدن 7 مامور سیا شد. این حمله مرگبارترین حمله علیه سیا در 25 سال گذشته بود.
دی‌آندریا با وجود ماموریت‌های مهمی که در سیا انجام داده، به نوشته واشنگتن پست، تاکنون در مقابل هیچ دوربینی قرار نگرفته است.
او حتی همزمان با اجرای عملیات ترور بن‌لادن نیز به اتاق عملیات کاخ سفید که اوباما و سایر مقامات ارشد امنیتی آمریکا در آن حضور داشتند، نرفت و در دفتر خود در ساختمان مرکزی سیا باقی ماند.
به گفته همکارانش، او پس از شنیدن خبر موفقیت‌آمیز بودن عملیات هیچگونه احساس خوشحالی از خود نشان نداد و تنها طبق معمول شروع به سیگار کشیدن کرد!

مرگ دی آندریا قاتل سردار سلیمانی

فارس نوشت: یک پایگاه خبری به نقل از منابع روسی نوشته است هواپیمایی که روز دوشنبه در افغانستان سقوط کرد حامل مایکل دی آندرا قاتل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و رئیس عملیات‌های سیا علیه ایران، عراق و افغانستان بوده است.

پیش از این منابع خبری به نقل از «فابیو کاریسو» مدیر مسئول gospanews گزارش دادند که وی در صفحه توئیتری خود درباره این موضوع نوشته بود: «آیت الله مایک» مدیر میز خاورمیانه CIA ممکن است در جریان اسقاط هواپیمای [آمریکایی] در افغانستان مرده باشد.

بعدازظهر دوشنبه در پی سقوط یک فروند هواپیما در ولایت غزنی افغانستان، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که بعدازظهر امروز در منطقه «سدوخیل» شهرستان «ده‌یک» ولایت غزنی یک فروند هواپیمای آمریکایی که مأموریت اطلاعاتی داشت ساقط شده است.




این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits