دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شهید ابومهدی المهندس که بود ؟
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ابومهدی المهندس (۱۹۵۴ - ۳ ژانویه ۲۰۲۰ در بغداد) رئیس و فرمانده میدانی شبه‌نظامیان حشد شعبی بود که در حمله ۲۰۲۰ به فرودگاه بین‌المللی بغداد کشته شد.

ابومهدی المهندس کیست ؟

فرمانده شهید ابو مهدی المهندس ، معاون رئیس بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) با نام جمال جعفر آل تمیمی در سال ۱۹۵۴ در بصره متولد شد.

همچنین او عضوی از گروه کتائب حزب‌الله عراق بود که از سال ۲۰۰۳ به نیروهای خارجی مستقر در عراق حمله می‌کند. او پس از تشکیل حشد شعبی در کنار نیروی قدس سپاه پاسداران با داعش می‌جنگید.

separator lineابومهدی المهندس کیست ؟/شهادت ابو مهدی المهندس/زندگی نامه ابو مهدی المهندس/

شهادت ابو مهدی المهندس

شهید ابو مهدی المهندس یکی از چهره‌های در مظان اتهام بابت سازمان‌دهی حمله به سفارت ایالات متحده در عراق معرفی شد.

شهید ابو مهدی المهندس در سوم ژانویهٔ ۲۰۲۰ میلادی در فرودگاه بغداد در حمله راکتی بالگردهای آمریکایی به همراه شهید قاسم سلیمانی شهید شد.

separator lineابومهدی المهندس کیست ؟/شهادت ابو مهدی المهندس/زندگی نامه ابو مهدی المهندس/

زندگی نامه ابو مهدی المهندس

جمال جعفر ابراهیم ملقب به ابومهدی المهندس متولد سال ۱۹۵۴ بصره از پدری عراقی و مادری ایرانی بود که تحصیلات خود را در رشته مهندسی مخابرات در سال ۱۹۷۷ به اتمام رساند و در همان سال به حزب الدعوه پیوست.

زمانی که فعالیت حزب الدعوه از سوی صدام ممنوع شد به اهواز در ایران رفت و در یک کمپ، آموزش دید. او ایران را به سوی کویت ترک کرد و چند سال در منطقه جابریه کویت گذراند و در زمینه سیاسی و امنیتی علیه رژیم صدام فعالیت می‌کرد.

برخی او را به برنامه‌ریزی بمب‌گذاری سفارت‌های آمریکا و فرانسه محکوم می‌کنند که باعث کشته شدن ۵ نفر شد.

شهید ابو مهدی المهندس در سال ۲۰۰۳ با سرنگونی صدام حسین به عراق بازگشت و به عنوان مشاور امنیتی به اولین نخست‌وزیر عراق پس از حملهٔ آمریکا، ابراهیم جعفری، خدمت کرد.

در سال ۲۰۰۵ در انتخابات پارلمانی به عنوان نمایندهٔ استان بابل انتخاب شد. در سال ۲۰۰۷ آمریکایی‌ها پیشینهٔ او را یافتند و زمانی که این موضوع را با نخست‌وزیر عراق، نوری مالکی، در میان گذاشتند، المهندس به ایران رفت.

پس از خروج نظامیان آمریکایی به عراق بازگشت و پس از تشکیل بسیج مردمی عراق، معاون رئیس این نیروها شد.

separator lineابومهدی المهندس کیست ؟/شهادت ابو مهدی المهندس/زندگی نامه ابو مهدی المهندس/

تحریم‌های ابو مهدی المهندس

در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۸ بخش رسانه‌ای حشد شعبی عراق از بسته‌شدن حساب توییتر ابومهدی المهندس توسط مدیریت این شبکه اجتماعی خبر داد.

توییتر با ادعای این که این حساب کاربری قوانین مربوط به توییتر را نقض کرده اقدام به مسدود کردن آن کرده است.

هیات رسانه‌ای حشد شعبی بستن حساب توییتر یک چهره دولتی عراق که در چارچوب دولت این کشور فعالیت می کند را عجیب دانسته و آن را بخشی از جنگ علیه بسترهای رسانه‌ای خود دانست.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز در نوامبر ۲۰۱۸ آمریکا ابومهدی المهندس معاون ریاست بسیج مردمی عراق را پس از متهم کردن به ارسال ۳ میلیارد دلار آمریکایی با نام خود به ایران، به لیست تحت تعقیب بین‌المللی خود اضافه کرده بود.

separator lineابومهدی المهندس کیست ؟/شهادت ابو مهدی المهندس/زندگی نامه ابو مهدی المهندس/

بیشتر بخوانید:

بیوگرافی سردار قاسم سلیمانی

بیوگرافی اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits