دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیوگرافی غزاله دختری بدون جسد و قاتلش آرمان
191
زمان مطالعه: 11 دقیقه
بیوگرافی غزاله شکور دختری 20 ساله که هیچ وقت جسدش پیدا نشد و بیوگرافی آرمان عبدالعالی قاتل غزاله را در مطلب زیر مطالعه خواهید کرد.

بیوگرافی غزاله دختری بدون جسد

غزاله شکور معروف به دختر بدون جسد، 20 سال داشت که در سال 92 به قتل رسید و هیچ وقت جسد او پیدا نشد و به همین دلیل پرونده‌ی او تا دی 98 باز ماند.

اما در ادامه به جزئیات کامل ماجرای قتل غزاله شکور و بیوگرافی آرمان عبدالعالی می‌پردازیم.

بیوگرافی غزاله شکور | غزاله شکور کیست؟ | ماجرای قتل غزاله توسط آرمان عبدالعالی

بیوگرافی آرمان قاتل غزاله

آرمان عبدالعالی قاتل غزاله شکور، جوانی حدودا 24 ساله متولد 1373 (سن دقیق اعلام نشده) است، آرمان عبدالعالی پسری که در 18 سالگی مرتکب قتل دختری به نام غزاله شکور شد.

در خصوص زندگی شخصی آرمان عبدالعالی و اطلاعات شخصی آرمان عبدالعالی این اطلاعات تا به الان به دست ما رسیده است، بر اساس اطلاعات به دست آمده آرمان عبدالعالی حدودا 24 سال سن دارد و ساکن تهران است.

بیوگرافی پدر مادر آرمان عبدالعالی قاتل غزاله شکور

پدر مادر آرمان قاتل دختری به نام غزاله شکور افرادی تحصیل کرده هستند به گفته رسانه ها مادر آرمان عبدالعالی پزشک و پدرش استاد دانشگاه و پزشک است.

آرمان_ ع پسری که در 18 سالگی مترکب قتل شد و به دلیل پیدا نشدن جسد این دختر و نامعلوم بود جزئیات پرونده،پرونده این قتل تا به حال باز مانده بود تا اینکه مشخص شد قرار است در روز چهارشنبه آرمان اعدام شود.

بیوگرافی آرمان عبدالعالی قاتل غزاله | بیوگرافی آرمان | بیوگرافی آرمان قاتل غزاله

احتمال زنده بودن غزاله

وکیل آرمان قاتل غزاله در خصوص زنده بود مقتول گفت: «در بررسی‌ها مشخص‌شده چند روز بعد از ناپدید شدن غزاله، صفحه فیسبوک او بسته شده و با توجه به پیدا نشدن اثری از جنازه احتمال می‌رود این دختر هنوز زنده باشد.»

شک در زنده بودن غزاله

قاضی پرونده میگوید:

اسنادی را آوردند. مثلا دفترچه تامین اجتماعی مقتول تمدید شده یا این که مرخصی تحصیلی از دانشگاه گرفته است.

اما اینها را که دیدم با ما تردید مواجه شدیم. هم من و هم دکتر متین راسخ که قاضی دیگر پرونده است.

البته همه مراحل طی شده بود. اعاده دادرسی هم دیوان رد کرده بود.

ارمان قاتل غزاله xاعدام آرمان xزنده بودن غزاله xتوقف حکم اعدام آرمان xتردید قاضی در اعدام آرمان

ادعای وکیل آرمان قاتل غزال مبنی بر زنده بودن مقتول

ایشان می گوید که مقتول یعنی غزاله زنده است. چون جنازه ای پیدا نشده است.

یعنی این دفاعیات را انجام داد اما ما رد کردیم. اینها که ارائه شد گفتیم خب اگر رسیدگی جدیدی شود، بد نیست. در متنی که نوشتم عنوان کردم شواهد جدید، رای را با تردید مواجه می کند.

چون اگر حکم اجرا شود دیگر قابل برگشت نیست اما اگر فعلا متوقف شود، می شود بعدا اجرا کرد.

قانون عبارتی دارد که اگر رای اجرا شود، قابل جبران است یا نه؟ مثلا در مباحث مالی قابل جبران است، اما جان آدم که قابل جبران نیست.

همچنین بخوانید :

احتمال زنده بودن غزاله و ۲۰ روز توقف حکم اعدام آرمان

 آرمان قاتل غزاله | قتل غزاله | ماجرای قتل غزاله | آرمان کیست ؟ | ماجرای آرمان و غزاله | بیوگرافی غزاله دختری بدون جسد | بیوگرافی آرمان (الف_ع)

ماجرای قاتل شدن آرمان در 18 سالگی و کشته شدن غزاله

سفر خانوادگی آرمان و غزاله به ترکیه پایانی شوم برای خانواده‌ها

سفر خانوادگی «آرمان» و «غزاله» برای گردش به خاک ترکیه برای هر دوی آنها و خانواده‌هایشان پایانی شوم داشت.

در حالی که عنوان می‌شد این پسر 7 روز کوچک‌تر از 18 سالگی بوده که این قتل را رقم زده، اما قضات جنایی تهران وی را با رشد عقلی کامل تشخیص دادند و رأی به مجازات مرگ این پسر دادند.

روز 12 اسفندماه سال 92 غزاله 20 ساله‌ وقتی به خانه پسر 18 ساله‌ای به نام آرمان در میرداماد تهران رفت، جنایتی رخ داد که هنوز جسد این دختر پیدا نشده است.

خیلی زود آرمان در تحقیقات پلیسی و قضایی شناسایی و بازداشت شد، وی در بازجویی‌ها گفت: من و غزاله در سفر خانوادگی‌ای که به آنتالیا داشتیم، با هم آشنا شدیم و پس از بازگشت به ایران ارتباط‌مان با هم ادامه پیدا کرد و با هم قرار ازدواج گذاشتیم.

وی ادامه داد: ظهر 12 اسفند‌ماه وقتی پدر و مادرم در خانه نبودند، غزاله را به خانه‌مان دعوت کردم تا با او صحبت کنم. او به من گفت می‌خواهد برای زندگی به خارج از کشور برود و بهتر است رابطه‌مان‌ را با هم تمام کنیم. وقتی از دستش عصبانی شدم، او را به قتل رساندم، سپس جسدش را داخل چمدانی گذاشته و در سطل آشغال نزدیک خانه‌مان رها کردم.

پلیس پس از جست‌و‌جوهای بسیار هیچ جسدی پیدا نکرد و وقتی آرمان با اتهام قتل غزاله محاکمه شد، در داستان دیگری عنوان کرد که غزاله در یک حادثه کشته شده و وی تنها جسد را با چمدان از خانه‌شان بیرون برده است.

پزشکی قانونی نیز در جریان بررسی‌های قضایی سلامت روانی آرمان را تأیید و اعلام کرد وی در حالی که 17 سال و 359 روز داشته دست به جنایت زده است.

وی در سال 94 برای آخرین‌بار در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی اصغر عبداللهی و با حضور دو قاضی مستشار محاکمه شد و در حالی که پدر و مادر غزاله خواستار قصاص بودند، باز اصرار کرد مرگ غزاله به خاطر حادثه سقوط از راه‌پله‌ها بوده است و خواستار تبرئه خود شد.

وکیل‌مدافع آرمان نیز در دفاع از وی گفت: این پسر هنگام ارتکاب جرم زیر 18 سال سن داشته است، از این رو تقاضا دارم وی برای بررسی سن عقلی‌اش به کمیسیون پزشکی قانونی منتقل شود تا در صورت اثبات این موضوع، ماده 91 قانون مجازات اسلامی که برای متهمان زیر 18 سال امتیازی ویژه قائل شده است درباره موکلم اعمال شود و البته باید بگویم از آنجایی که هنوز جسد پیدا نشده است و بعد از ناپدید شدن غزاله صفحه فیس‌بوک وی تا مدتی فعال بود، شاید او زنده باشد.

بنابر این گزارش، 3 قاضی عالیرتبه قضایی با توجه به ارائه شدن نظریه پزشکی قانونی در زمینه شرایط سنی آرمان در زمان جنایت، اقرار‌های این پسر، بازسازی صحنه جنایت و مدارک علمی و پلیسی پس از شور، آرمان را گناهکار شناخته و وی را به قصاص نفس ـ اعدام ـ محکوم کردند.

همچنین بخوانید :

آرمان | بیوگرافی و ماجرای قتل غزاله توسط آرمان

آرمان قاتل غزاله چهارشنبه اعدام میشود ؟

 آرمان قاتل غزاله | قتل غزاله | ماجرای قتل غزاله | آرمان کیست ؟ | ماجرای آرمان و غزاله | بیوگرافی غزاله دختری بدون جسد | بیوگرافی آرمان عبدالعالی

ماجرای قتل غزاله شکور از زبان آرمان قاتل او

من وقتی دیدم کسی در خانه نیست، غزاله را به خانه دعوت کردم.

اما او وقتی به خانه‌مان آمد و گفت که قصد دارد برای همیشه مرا فراموش کند، خیلی عصبانی شدم، بین ما مشاجره لفظی درگرفت و وی را هل دادم

سرش به جایی خورد، سپس با میله بارفیکس نیز چند ضربه به او زدم. آن‌جا بود که متوجه شدم غزاله نفس نمی‌کشد.»

پسر جوان آشفته و هراسان پیکر بی‌جان غزاله را داخل چمدان بزرگی قرار داد و بعد آن را به سطل زباله خیابان میرداماد انداخت، سپس به خانه بازگشت و سعی کرد همه آثار جرم را از بین ببرد.

اما پسر جوان خیلی زود از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شد. در واقع دستپاچگی قاتل راز این جنایت را فاش کرد.

در بررسی‌های دقیق و تطبیق نمونه «DNA» به دست آمده از قطرات خون به‌جامانده در محل جرم مشخص شد که غزاله در همان خانه مورد ضرب و جرح قرار گرفته است.

در ادامه بازرسی از محل جنایت میله بارفیکسی که پسر جوان با آن ضرباتی را به مقتول وارد کرده بود، کشف شد و آثار به جامانده بر روی میله هم اظهارات اولیه پسر جوان را تایید می‌کرد.

با این وجود، متهم جوان در روند رسیدگی به این پرونده و به‌خصوص در جلسه دادگاه ضمن رد اظهارات قبلی خود، روایت دیگری از این حادثه مطرح کرد.

او در برابر قاضی با بی‌گناه دانستن خود در این حادثه مدعی شد: «غزاله وقتی از پله‌های خانه‌مان پایین رفت، همین که خواستم در ورودی آپارتمان را ببندم، ناگهان صدای جیغش را شنیدم، وقتی در را باز کردم، دیدم او از پله‌ها سقوط کرده است. هر چه صدایش زدم، جواب نداد.

ترسیده بودم با زحمت او را به خانه بردم. از ترس پدر و مادرم غزاله را داخل چمدان جاسازی کردم و او را از خانه بیرون بردم تا کسی متوجه نشود و بعد هم جسد غزاله را در سطل زباله رها کردم.»، اما جسد این دختر جوان با وجود تلاش ماموران هیچ گاه پیدا نشد.

در مقابل، اما خانواده غزاله خواهان اشد مجازات و قصاص قاتل دخترشان بودند. درنهایت دادگاه با توجه به مستندات موجود و بررسی نمونه «DNA» و سایر مدارک حکم به قصاص این پسر جوان داد.

البته به دلیل این‌که متهم در زمان قتل ٧ روز به ١٨سالگی‌اش مانده بود، تیم قضائی را بر آن داشت تا طبق ماده قانونی حمایت از مجرمان ١٨ ساله، آرمان را در اختیار کمیسیون پزشکی‌قانونی قرار دهند تا رشد عقلی او در زمان جنایت تایید شود.

این کمیسیون هم روز ٢٧ آبان ماه ٩٣ جلسه‌ای تشکیل داد و درنهایت اعلام کرد اختلال روانی که قوه تشخیص متهم را سلب کرده باشد، در زمان جنایت و معاینه فعلی به دست نیامده است.

با این وجود، هنوز حکم قصاص این پسر که الان وارد ٢٤سالگی‌اش شده است، اجرا نشده و او در این مدت علاوه بر اخذ مدرک مهندسی کامپیوتر در زندان موفق شد در کنکور ارشد سال‌ 97 در رشته مهندسی پزشکی دانشگاه تربیت‌مدرس پذیرفته شود.

 آرمان قاتل غزاله | قتل غزاله | ماجرای قتل غزاله | آرمان کیست ؟ | ماجرای آرمان و غزاله | بیوگرافی غزاله دختری بدون جسد | بیوگرافی آرمان (الف_ع)

از قتل در ١٨ سالگی تا مهندسی پزشکی دانشگاه تربیت‌مدرس

آرمان، جوان متهم به قصاص در زندان رجایی‌شهر در دانشگاه سراسری قبول شد. این خبری بود که از سوی مسئولان اداره کل زندان‌های استان تهران رسانه‌ای شد.

بر اساس اعلام مصطفی محبی، مدیرکل زندان‌های استان تهران این جوان ٢٤ ساله که بیش از ٥‌ سال را در زندان رجایی‌شهر به سر برده، در آزمون کارشناسی‌ارشد سال ٩٧ موفق شد در رشته مهندسی پزشکی دانشگاه تربیت‌مدرس در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شود.

مشخص شد این جوان که به اتهام قتل دختر جوانی به قصاص محکوم شده، در زمان ارتکاب به جرم و دستگیری از سوی پلیس مدرک دیپلم داشت که در این مدت با روحیه بالا و پشتکار عجیبی موفق به اخذ مدرک کارشناسی کامپیوتر شده است و سال 97 با شرکت در آزمون کارشناسی‌ارشد رتبه خوبی را کسب کرد و درنهایت در رشته مهندسی پزشکی پذیرفته شد.

اما به زندان افتادن این پسر جوان و حکم قصاص او مربوط به جنایتی عجیب است که هیچ وقت پیکر مقتول در این پرونده کشف نشد و متهم این پرونده هم چندبار در اظهاراتش مدعی شد که این جنایت کار او نبوده است.

با این همه، اما همه مستندات و مدارک نشان می‌دهد که «الف-ع» تنها متهم این پرونده و عامل مرگ دخترجوان بوده است. بر اساس پیگیری‌ها از مسئولان دادسرای جنایی تهران مشخص شد «الف-ع» اواخر سال ٩٢ به اتهام قتل یک دختر ١٨ ساله به نام غزاله دستگیر و به قتل این دختر محکوم شده است، هرچند جسد این دختر جوان هیچ وقت پیدا نشد.

با این وجود، اما محکومیت این پسر جوان که در زمان ارتکاب به قتل کمتر از ١٨‌سال داشته، قطعی شده است.

 آرمان قاتل غزاله | قتل غزاله | ماجرای قتل غزاله | آرمان کیست ؟ | ماجرای آرمان و غزاله | بیوگرافی غزاله دختری بدون جسد | بیوگرافی آرمان (الف_ع)

توقف حکم اعدام آرمان قاتل غزاله در دقیقه 90

حکم اعدام آرمان که قرار بود صبح چهارشنبه ۱۱ دی ماه اجرا شود به صورت موقت به مدت ۲۰ روز، متوقف شده است.

یکی از قضات پرونده آرمان گفت: من در حکم قصاصی که برای آرمان صادر کرده ام تردید دارم.

قاضی پرونده آرمان:‌ احتیاط در دماء مسلمین باعث شد تردید کنم؛ درخواست رسیدگی مجدد به پرونده دارم

«من در حکم قصاصی که برای آرمان صادر کردم تردید دارم.»

این چکیده حرف‌های محمود کیخا، یکی از قضاتی است که برای آرمان، جوانی که قرار بود در زندان رجایی شهر پای چوبه دار برود حکم قصاص صادر کرده است.

قاضی پرونده آرمان می گوید چند روز قبل اسنادی به او رسیده که درباره قاتل بودن آرمان دچار تردید شده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (191 رای)  

۲۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مادر | ۲ سال پیش
دخترا به هوش و به گوش باشید عاقبت اغفال تو سن نوجوانی و جوانی پرپر شدن دلبندان پدر و مادراست پس هیچ وقت حرف و حدیث عشق های دروغین رو باور نکنید .
1
11
نگین | ۲ سال پیش
ایشون باید اعدام بشود کسی که در جوانی جنون و عصبانیت دارد و با قساوت قلب دختری را میکشد و مرتب دروغ می‌گوید یک بی وجدان خودشیفته است که لایق ترحم نیست. حتما جسد دختر را بعد از تجاوز مثله کرده یا سوزانده همچین کسی لایق آزادی نیست و برای جامعه خطر دارد و باید برای دیگران هم درس عبرت شود. زن ستیزی و دخترستیزی شایسته قرن ۲۱ نیست .
10
67
حسین | ۲ سال پیش
کسی که تو ۱۷ سالگی دختر به خونه دعوت کنه ،سر به نیست کنه،نباید ازاد بشه، اعدام نشه،آزاد هم نشه
14
51
سید حسن | ۲ سال پیش
اصلا معلوم نیست قاتله یا نه ، مهم اینه که باید قاتل پیدا بشه ، با توضیحاتی که هست اصلا معلوم نیست غزاله کشته شده یا نه
36
24
محمد | ۲ سال پیش
کسی رو کشته حقش اعدام هست رحم نکنید تا برای دیگران تکرار نشود .همه باید تو مغزشان باشه کسی کشتی کشته میشی .
17
55
مریم | ۳ سال پیش
اعدام بشه تاعبرت دیگران باشه
20
57
گلی | ۴ سال پیش
سلام از خدای مهربون و بخشنده می خواهم که اگر جوان بااستعدادبخشیده شدخداوندهم به خانواده غزاله بالاترین پاداش رادهد وبهشت را بهشون دهد.
59
32
لیلا | ۴ سال پیش
حتما توی مهلت داده شده هم فراریش میدن تا از اعدام در بره
خداوند عادل است و عدالت رو اجرامیکنه حتی اگر قاضی مملکت هم تحت تاثیر قراربگبره وحکم نابجایی رو اجراکنه
10
40
احمد | ۴ سال پیش
باید بکشنش تا درس عبرتی بشه برای دیگران اگه میخواست راست بگه تا الان گفته بود صداوسیما فساد رو گسترش میده نباید تو قضاوت دخالت کنه با از نقاط ضعف خانواده ها سو استفاده کنه وبه اسم اسلام لاپوشونی کنه قتل عمد اتفاق افتاده وقاتل بایدباید به سزایش برسد
11
61
پروانه | ۴ سال پیش
فقط میتونم بگم باید عدام بشه،جدا از کاری ک کرده حیا نکرده تازه دروغ هم گفته واقعا شرم اوره، چطور واقعا دلش اومده تو چمدون بندازه اگ واقعا علاقه داشت بهش اینکارو نمیکرد،سگ با این عظمت وقتی صاحبش میمیره همروخبر دار میکنه ولی این قشنگ نشسته درس هم خونده
9
71
دختر تیزهوش | ۴ سال پیش
از کجا معلوم اگر داستان باشه شاید پسره عاشق دختره بود ، دختره زده یه نفر سوم رو تو خونه کشته، پسره کمک کرده دختره قایم شه،بعد گفته دختره مرده، در حالیکه دختره سوتی داده هم رفته از دانشگاه مرخصی گرفته هم دفترچه بیمه اشو تمدید کرده، هم فیس بوکشو خودش بسته که هی مجبور نشه چک کنه همه بفهمن زنده است، باید یه بار دیگه پرینت تلفن دختر و پسر و بگیرن ببینن ردی از نفر سوم هست که مقتول باشه
72
31
پاسخ ها:
Paria | ۴ سال پیش
خدایا! زیاد فیلم جنایی میبینی ها
7
80
غزال | ۴ سال پیش
مگه فیلمه که دختره 6سال زنده باشه..... بعد تو این مملکتی که طرف بدون کنکور تجربی تو دانشگاه بهشتی دانشجوی دندون بوده .....سرکلاس هم میشسته .... یه مرخصی تحصیلی دیگه جای خودشو داره....پسره معلوم نیس با جنازه چیکار کرده که میترسه بگه....از این قضیه باید درس گرفت در این جامعه ارمان وغزاله های دیگری هم هستند
5
61
amir | ۴ سال پیش
دعوت به خانه برای تجاوز و بعد هم مقاومت... این یه قتل حرفه ای با از بین بردن تمام سر نخ ها است. طرف اول اعتراف کرده بعد خانواده حرفه ای تر از خودش از او خواستند انکار کنه و تا وقت هست ادرس داده جسد رو معدوم کردن. سلبریتی ها برای اخذ ویزای کانادا و امریکا نیاز به رزومه قوی دارند مخصوصا ضدیت با حکم اعدام. خانواده مقتول باید بدانند که سلام گرگ بی طمع نیست و اینها از غزاله پلی برای مهاجرت خود می سازند.
8
79
حسن | ۴ سال پیش
وقتی از کودکی دختر و پسر و ازهم جدا نگه میداریم نتیجه این میشه
25
41
پاسخ ها:
امیر | ۴ سال پیش
شما برو ببین سن رابطه جنسی توی آمریکا چند سال هست
بعد بیا اینجا نظر بده
24
35
مهتاب | ۴ سال پیش
خدایی مسخ ره نیست اینکه میگن اصلا زنده است!؟!!!
3
31
شادی | ۴ سال پیش
خسته نشین انقد دقیق بیوگرافی میدین. این که در دسترس نیست اونم که فاش نشده،اسمشونم که کامل ننوشتین، فقط ۱۰ بار نوشتین اونموقع ۱۸ سالش بوده، ۶ سال پیش کشته، الان ۲۴ سالشه، ....
4
22
کیمیا | ۴ سال پیش
مگه چقد مرخصی تحصیلی گرفته
شیش سال هفت سال
پدر مادر پسره معلومه پارتی های کلفتی دارن اینقد ب پسره روحیه دادن ک نشسته راحت درسشو خونده
الانم معلوم نیس چ خطو نشونایی واسه خانواده دختره کشیدن ک عقب انداختن
4
48
پاسخ ها:
Baran | ۴ سال پیش
من میشناسمشون حتی یک بارم به دیدن خانواده غزاله نرفتن و پسره خیلی پولداره
4
34
یاس | ۴ سال پیش
باید به یقین رسید که غزاله رو کشته شاید غزاله رو حبس کرده زنده هست. چطور یقین به کشتنش دارید شاید واقعا قاتل نیست شاید از روی جنون میگه آدم کشته شاید غزاله رهاش کرده . پسر میخواد اعدام بشه میگه کشتمش . شاید دختر رو فرستاده خارج از کشور.
45
9
پاسخ ها:
رویا | ۴ سال پیش
دوست عزیز اول اینکه سلامت روانی آرمان تایید شده دوم اینکه اگه آرزوی مردن و خودکشی داشت انگیزه ای برای ادامه تحصیل نداشت
3
37
صدیقه صفری | ۴ سال پیش
سلام
اینکه تاکید میشه فرزندان جوان و نوجوان را تنها در خانه رها نکنید برای همینه
انشاالله خداوند از س تقصیرات ما بگذرد .
13
18
پاسخ ها:
رویا | ۴ سال پیش
حرف شما درسته ولی مهمتر از اون مساله کمبود محبت هست که به دلیل شاغل بودن پدر و مادر و توجه زیاد به مادیات اتفاق افتاده. خانواده های زیادی هستن که هم پدر و هم مادر شاغل هستن ولی حدودشون رو نگه میدارن. متاسفانه اکثر پزشکان خیلی توجهی به فرزندان ندارن و مشکل رو با گرفتن پرستار و کلاس خصوصی حل میکنن
6
26
نسیم | ۴ سال پیش
خدا می دونه که توی خونه چه اتفاقی افتاده و آرمان که نمی تونسته جسد را بتنهایی بیرون ببرد یا جسد را تکه تکه کرده و یا در اسید حل کرده و بخصوص که پدر و مادرش دکتر هستند؟
6
49
پاسخ ها:
معصومه | ۴ سال پیش
احتمالش بالاس زنده بودن دختره رو هم که بهونه کردند میگن چون جسدی نیست پس معلوم نیست زندس یا مرده
4
25
مریم | ۲ سال پیش
تو رو خدا نگید مادرش اگه هرشب با فکر اینکه دخترش تکه تکه کردن با جسدش و تواسید حل کردن یا هزارتا فکر دیگه می میره و زنده میشه خدا به مادرش صبر بده
4
35

hits