دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
زندگی نامه آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید کشور
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ناصر مکارم شیرازی متولد 5 اسفند 1305 در شیراز، روحانی است. فارغ التحصیل دروس حوزوی در بالاترین درجه (اجتهاد) از نجف اشرف می باشد، در این مقاله نگاهی به زندگی ایشان می اندازیم با دلگرم همراه باشید.

بیوگرافی آیت الله مکارم شیرازی

تولد: ۵ اسفند ۱۳۰۵
محل زندگی: قم
تالیفات: تفسیر نمونه
ملیت: ایرانی
استادان: محسن حکیم،آیت الله بروجردی
شاگردان: حسینی بوشهری، یحیی صالح نیا


زندگی شخصی آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی، روز جمعه ۲۲ شعبان ۱۳۴۵ قمری (۵ اسفند ۱۳۰۵ خورشیدی) در شیراز به دنیا آمد. پدرش علی‌محمد و جدش محمدکریم و جد اعلایش محمدباقر و جد بالاتر محمدصادق بوده‌اند.

پدربزرگش محمّدباقر در «سرای نو» شیراز تاجر بود، لباسی شبیه لباس روحانیّت می‌پوشید و پیوسته در مسجد مولای شیراز به جماعت حاضر می‌شد و محترم و معتمد بود.

جدّش محمّد کریم فرزند محمّدباقر که او نیز عمّامه‌ای بر سر داشت و در بازار در اثنای کار، کلاه پوستینی بر سر می‌گذاشت، در سرای گمرک شیراز و سپس در بازار وکیل به تجارت مشغول بود و از مرتبطین و نزدیکان محمدجعفر محلاتی؛ پدر بهاءالدین محلاتی و سید محمد جعفر طاهری به حساب می‌آمد. پدر وی، علی محمد، از تجار معروف شیراز بود. مکارم شیرازی در مورد پدرش می‌گوید:

پدرم علاقه زیادی به آیات قرآن داشت در دورانی که در مدارس ابتدایی تحصیل می‌کردم، گاهی شبها مرا به اتاق خودش فرا می‌خواند و به من می‌گفت: ناصر!

کتاب آیات منتخبه و ترجمه آن را برای من بخوان (این کتاب مجموعه آیاتی بود که در زمان رضاخان در مدارس به عنوان تعلیمات دینی تدریس می‌شد) من آیات و ترجمه آن را برای او می‌خواندم و او لذّت می‌برد.

وی تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در شیراز به پایان رسانید؛ و سپس در سن ۱۴ سالگی مشغول تحصیلات دینی شد.

شروع فعالیت آیت الله مکارم شیرازی

در سال 1319 وقتی 14 ساله بود همزمان با سال آخر تحصیلات دبیرستان با سقوط رضا خان و فراهم شدن آزادی نسبی وارد تحصیلات دینی شد.

او به مدرسه آقا باباخان رفت و در مدت 4 سال علوم ریشه ای فقه و اصول از جمله، منطق، بیان، بدیع، و صرف و … را که 10 سال زمان می برد را فراگرفت


مهاجرت به قم آیت الله مکارم شیرازی

در سال 1323 وقتی 18 ساله شد به حوزه علمیه قم رفت

در قم 5 سال زیر نظر اساتیدی چون سید حسین بروجردی شرکت کرد .

ادامه تحصیل در نجف آیت الله مکارم شیرازی

سپس از 23 سالگی برای ادامه تحصیل به نجف اشرف عراق عزیمت کرد و در 24 سالگی به درجه اجتهاد رسید

آخرین خبر از وضعیت جسمانی آیت الله مکارم شیرازی

یکی از اعضای دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی با رد برخی شایعات در فضای مجازی درخصوص وضعیت جسمانی این مرجع تقلید گفت: الحمدالله حال جسمی حضرت آیت الله مکارم شیرازی خوب است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی محمد طباطبایی یکشنبه شب در گفت وگو با ایرنا افزود: ایشان مقداری ضعف جسمی داشته که برطرف شده و ان شاء الله بهتر خواهند شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در فضای مجازی یک نفر مطلبی را منتشر و بقیه آن را انتشار می دهند و شایعات در مورد بیماری آیت الله مکارم شیرازی نیز از این دست است.

طباطبایی بیان داشت: رسانه ها باید اطلاعات موثق را از کانال دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی پیگیری کنند.
برخی کانال ها در فضای مجازی خبری مبنی بر تداوم بیماری آیت الله مکارم شیرازی منتشر کرده بودند.

زندگی نامه آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید کشور

شروع تدریس آیت الله مکارم شیرازی

بعد از یک سال حضور در نجف اشرف به ایران بازگشت.

آیت الله مکارم شیرازی در حوزه علمیه قم بعنوان مدرس درس خارج اصول و فقه مشغول شد و در سال 1336 در 31 سالگی با همکاری جمعی از طلاب ماهنامه مکتب اسلام را تاسیس کرد

جایزه سلطنتی آیت الله مکارم شیرازی

مکارم شیرازی در سال 1335 در 30 سالگی بابت نگارش کتاب تصنیف فیلسوف نماها جایزه بهترین کتاب سال را مستقیم از دستان محمدرضا پهلوی شاه ایران دریافت کرد


فعالیت های سیاسی آیت الله مکارم شیرازی

از سال 1341 وقتی 36 ساله بود شروع به فعالیت های سیاسی کرد.

یک بار در سال 1342 موقتا زندانی شد و بار دوم در قیام 19 دی 1356 قم به شهرهای مهاباد، انارک و نایین تبعید شد و در نهایت چند ماه بعد با شدت گرفت انقلاب به تهران آمد

آیت الله مکارم شیرازی بعد از انقلاب 57

با پیروزی انقلاب اسلامی در تدوین قانون اساسی در مجلس خبرنگان حضور داشت و بعد از آن بعنوان یک مرجع تقلید شروع به فعالیت های جدی در علوم دینی کرد


تاسیس مدارس مذهبی توسط آیت الله مکارم شیرازی

حالا ده ها مدرسه علمیه با همت ایشان راه اندازی شده که می توان به :

مدرسه امیرالمؤمنین (ع)، مدرسه امام حسن مجتبی (ع)، مدرسه فقهی امام موسی کاظم (ع)، مرکز تخصصی شیعه‌شناسی، بنیاد فقه اهل بیت (ع)، دار الاعلام لمدرسه اهل البیت اهواز، موسسه 110 مدرسه، مجتمع خاتم الانبیای شیراز و ده ها موسسه دیگر اشاره کرد

ازدواج و زندگی شخصی آیت الله مکارم شیرازی

از زندگی ایشان اطلاعاتی در دسترس نیست.

اما مشخصا او سه فرزند پسر بنام؛ محمدرضا در کار صنعت، مسعود در کار حوزه و محمدعلی تاجر و یک دختر که همسرش حسن مشکات مدرس قرآنی می باشد می توان اشاره کرد.

زندگی نامه آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید کشور

داماد مکارم شیرازی

محمدرضا مکارم پسر آیت الله مکارم شیرازی در مورد فرد تاجری بنام مجلل که به سلطان شکر معروف است و انتصاب وی بعنوان داماد مکارم شیرازی پدرش را تکذیب کرد و گفت نمی شناسد.
او تنها داماد خانواده اشان را حسن مشکات مدرس قرآنی معرفی می کند.

فتواها و اظهار نظرات آیت الله مکارم شیرازی

اظهارنظر آیت الله مکارم شیرازی در خصوص اینترنت پرسرعت

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی در خصوص خدمات اینترنت پرسرعت موبایل توسط عرضه‌کننده‌های سیم‌کارت تلفن همراه در ایران، اعلام داشت با توجه به مفاسدی که با در اختیار گذاشتن این خدمات نزد جوانان و نوجوانان، ممکن است صورت گیرد، تا زمانی که ساز و کاری برای جلوگیری از جنبه‌های منفی این خدمات، به‌وجود نیامده،

خدمات نسل سوم تلفن همراه و بالاتر از آن، برخلاف شرع و برخلاف موازین اخلاقی و انسانی می‌باشد.
چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با استقبال از این استفتا، در صورت پیروی نکردن وزیر ارتباطات از این حکم، وی را تهدید به استیضاح کردند.


ترک حجاب در صورت ضرورت

ایشان در پاسخ به پرسشی گفتند اگر دختران مسلمان در شرایطی قرار بگیرند که گذراندن دروس عالی جز با عدم رعایت حجاب امکان پذیر نباشد، به مقدار ضرورت می توانند حجاب اسلامی را رعایت نکنند.

مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه

در اردیبهشت ۱۳۹۴ در دیدار با رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال و اعضای این کمیته گفت که در مورد دعوت بانوان به ورزشگاه‌ها مسائلی وجود دارد و ما نمی‌توانیم هر کاری که غربی‌ها انجام می‌دهند، انجام دهیم؛ خط قرمزهایی در آئین ما وجود دارد که باید آن را رعایت کرد و باید استقلال فرهنگی خود را در زمینه فرهنگی نیز حفظ کنیم.
ورزشگاه در دیدار با فرمانده پلیس هم چنین گفت که در شرایط کنونی کشور چه ضرورتی دارد که زنان به ورزشگاه بروند و چه مشکلی پیش می‌آید اگر نروند ؟

مخالفت با وزیر شدن زنان

با معرفی سه وزیر زن در دولت دوم محمود احمدی نژاد سال 88 :

در نظام ارزشی غرب اگر چند زن وزیر نباشد مشکل دارند، اما آیا ما هم باید دنباله رو آنان باشیم و آیا انتخاب وزیر زن مشکلی از جامعه زنان حل می کند ؟
دنباله روی از نظام ارزشی غرب ما را بیچاره می کند.

ساخت سریال شمس و مولانا

مکارم شیرازی در این رابطه گفت: «با توجه به اینکه این کار سبب ترویج فرقه ضالّه صوفیه می‌شود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد.»

بیشتر بخوانید:

بیماری آیت الله مکارم شیرازی صحت دارد ؟

آیت الله مکارم شیرازی: ساخت فیلم شمس تبریزی حرام است

بیوگرافی کامل مکارم شیرازی

جزئیات بیماری مکارم شیرازی : سکته مغزی مکارم شیرازی صحت دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits