دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیوگرافی محمد علی نجفی شهردار سابق تهران + همسران و زندگی خصوصی
9
زمان مطالعه: 10 دقیقه
محمد علی نجفی شهردار سابق تهران بوده و با قتل همسر خود خبر ساز شد. در این مطلب بیوگرافی کامل او به همراه زندگی شخصی اش را بیان کرده ایم. با دلگرم همراه باشید.

محمد علی نجفی شهردار سابق تهران کیست ؟

محمدعلی نجفی (زاده ۲۳ دی ۱۳۳۰ تهران) سیاستمدار، مدرس دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است. او شهردار سابق تهران بوده و اکنون نیز به عنوان مشاور امور اقتصادی رئیس‌جمهور، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی فعالیت می‌نماید.

تحصیلات و فعالیت های محمد علی نجفی

محمدعلی نجفی، در ۲۳ دی ۱۳۳۰ در تهران به دنیا آمد و در دبیرستان مروی (۱۳۳۷–۱۳۴۹) واقع در ناصر خسرو تحصیلات متوسطه را با مدرک دیپلم ریاضی به پایان رساند و برای تحصیل مهندسی وارد دانشگاه صنعتی آریامهر شد که بعداً به ریاضی تغییر رشته داد.

نجفی دانش‌آموخته کارشناسی ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد ریاضی از مؤسسه فناوری ماساچوست می‌باشد. وی فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۹ در جایگاه ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز نمود، در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ در جایگاه وزارت علوم فعالیت می‌کرد و از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ وزارت آموزش و پرورش را در کابینه اکبر هاشمی رفسنجانی برعهده داشت.

نجفی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ در کابینه سید محمد خاتمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه بود. در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ از اعضای شورای شهر تهران به‌ شمار می‌آمد. در دولت یازدهم، در سال ۱۳۹۲ برای یک دوره ۶ ماهه ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برای یک دوره ۵ ماهه در سال ۱۳۹۴ سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برعهده داشت.

محمد علی نجفی رتبه برتر کنکور

نجفی با استفاده از بورس تحصیلی فارغ‌ التحصیلان ممتاز در دانشگاه M.I.T آمریکا تحصیل کرد. نجفی در دوره دکتری پیوسته ریاضی این دانشگاه تحصیل کرده‌است اما در سال ۱۳۵۷ در زمان انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و نتوانست از رساله دکتری خود دفاع کند. وی بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف با درجه مربی است.

افتخارات علمی محمد علی نجفی

  1. کسب رتبه اول امتحانات نهایی سال ششم دبستان‌های تهران (۱۳۴۳)
  2. کسب رتبه دوم امتحانات نهایی سال ششم دبیرستان‌های ایران (۱۳۴۹)
  3. کسب رتبه اول کنکور ورودی دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۴۹)
  4. کسب رتبه اول مسابقات ریاضی دانشجویان سراسر کشور (۱۳۵۳)
  5. کسب رتبه اول در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۵۳)
  6. کسب نمره A+ در تمام دروس در دانشگاه M.I.T آمریکا[۱۰]

حضور محمد علی نجفی در دولت یازدهم

نامزدی وزارت آموزش و پرورش

بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم ایران، وی محمدعلی نجفی را به عنوان وزیر پیشنهادی جهت تصدی پست وزیر آموزش و پرورش در این دولت، به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. پس از معرفی نجفی به مجلس، چندین تشکل صنفی معلمان ایران از جمله: کانون صنفی معلمان، سازمان معلمان ایران، انجمن اسلامی معلمان و… با ارسال نامه‌های متعدد به نمایندگان مجلس، خواستار رای اعتماد به نجفی از سوی نمایندگان مجلس شدند.

او تنها با اختلاف یک رای از مجموع ۲۸۴ رای (۱۴۲ رای مثبت، ۱۳۳ رای منفی، ۹ رای ممتنع) موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد.

ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

دو روز بعد از رأی عدم اعتماد مجلس به نجفی، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران وی را به معاونت رئیس‌جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منصوب کرد. انتصاب قریب‌الوقوع وی مورد حمایت و استقبال جامعه باستان شناسان، ایکوموس و ایکوم ایران قرار گرفت و سید محمد بهشتی شیرازی رئیس اسبق میراث فرهنگی و رئیس ایکوم ایران، نجفی را مدیری خواند که ویرانه میراث فرهنگی را برپا خواهد ساخت.

محمد علی نجفی با شرکت در اولین جلسه هیئت دولت تدبیر و امید، همراه با وزیران و سایر معاونین رئیس‌جمهور سوگند یاد کرد. روز بعد روزنامه کیهان که حسین شریعتمداری، مدیر مسئول آن است، اقدام روحانی برای انتصاب محمد علی نجفی را دهن کجی وی به مجلس دانست.

نجفی در ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ رسماً تصدی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران را بر عهده گرفت. نجفی کمی بعد معاونان و مشاوران خود را از میان افراد با تجربه در عرصه میراث فرهنگی برگزید. او مهدی حجت را به عنوان معاون میراث فرهنگی و قائم مقام ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سید محمد بهشتی شیرازی را به عنوان مشاور ارشد ریاست سازمان و جلیل گلشن را به عنوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی تعیین نمود.

محمد علی نجفی شهردار تهران

محمد علی نجفی شهردار تهران

محمدعلی نجفی روز ۱۹ مرداد ۱۳۹۶، توسط اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران به عنوان گزینه نهایی شهرداری تهران برگزیده شد. او در اول شهریور ماه با شروع به کار رسمی شورای شهر پنجم به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب و در پنجم شهریور با دریافت حکم از وزارت کشور، رسماً به عنوان شهردار کار خود را آغاز کرد و جایگزین محمدباقر قالیباف شد.

روز چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ زلزله‌ای به بزرگی حدود ۵٫۲ ریشتر در حد فاصل استان‌های تهران و البرز، حوالی مشکین دشت، را لرزاند. نجفی که شهردار تهران بود، تا ظهر روز بعدش از زلزله خبر نداشت و پیامی نداد. او روز بعد در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که از نخستین دقایق وقوع زلزله، یعنی از نیمه‌شب چهارشنبه باخبر بوده و حضور داشته، ولی هفته بعدش اعلام کرد که که از نخستین دقایق صبح پنجشنبه در جریان زلزله بوده‌است. شایع شد که او در هنگام زلزله در کیش بوده‌است که خودش این را رد کرد.

ماجرای استعفای محمد علی نجفی از شهرداری تهران

صبح روز ۲۳ اسفند ۹۶ اخباری مبنی بر استعفای شب گذشته شهردار تهران از سمت خود منتشر شد. در پی انتشار خبر استعفای شهرداری تهران جلسه اضطراری شورای شهر تهران آغاز شد. با اینکه نجفی با وجود استعفاهای مکررش در منصب‌های گذشته، گفته بود که حال جسمی‌اش خوب است و به کارش ادامه می‌دهد، شب ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ استعفای خود را از شهرداری به شورا داد و فردای آن روز علنی شد.

محمد علی نجفی ابتلا به بیماری قلبی را دلیل استعفای خود اعلام کرده‌است و شورا هم قرار شد با توجه به تعطیلات نوروز، استعفای او را بعد از تعطیلات بررسی کند. اعضای شورای شهر تهران سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان با استعفای دوم محمدعلی نجفی شهردار تهران موافقت کردند و نجفی با رأی اعضا از ساختمان بهشت رفت. نجفی که در اولین روز از شهریورماه سال گذشته با قرائت سوگندنامه شهردار شانزدهم تهران شده بود، به دلیل ابتلا به بیماری جدید از سمت خود استعفا داد.

هرچند اعضای شورای شهر تهران در پذیرش استعفای اول نجفی مقاومت کرده و به استعفا رای منفی دادند اما تنها چند ساعت بعد از رد استعفای اول، نجفی مجدداً دست به قلم شد و این بار با اشاره به آغاز روند درمانی‌اش از شورای شهر خواست که اقدام‌های لازم را برای انتخاب شهردار یا سرپرست انجام دهند.

بالاخره در ۱۳۹۷/۰۱/۲۱ با رأی اکثریت اعضا، شورای شهر با استعفای نجفی موافقت کرد و رایزنی و بررسی برای انتخاب شهردار تهران آغاز شد. در زمان استعفای او از شهرداری تهران بارها عنوان شد وی به بیماری سرطان مبتلاست حالا بنظر می رسد یک دروغ سیاسی بوده است.

ازدواج و همسر اول محمد علی نجفی

محمد علی نجفی سالها پیش با سرور تابشیان ازدواج کرد، همسرش بیشتر در کارهای خیریه ای حضور داشت و مدرسه ای بنام سرور نیز با همت وی ساخته شده است.

محمدعلی نجفی طی مراسمی ساده با همسرش سرور تابشیان ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دختری به نام زهرا تجفی است . همسر محمدعلی نجفی کارشناسی ارشد مشاوره تربیتی در مراکز تربیت معلم را دارد .

مدرسه خیر ساز “سرور” به همت دکتر «محمد علی نجفی» ساخته شده است که با راه اندازی این مدرسه دانش آموزان استثنایی این منطقه پایتخت امکان استفاده ازمکان مناسب آموزشی را پیدا کرده اند که از نیازهای مهم این گروه از دانش آموزان برای تحصیل محسوب می شود. این مدرسه با هزینه ای نزدیک به یک میلیارد و 700 میلیون تومان احداث و تجهیز شده که از رقم، 500 میلیون تومان از سوی خیر نیک اندیش و مابقی از اعتبارات دولتی تأمین شده است.

گفتنی است فضای این مدرسه در 3طبقه با 14کلاس، 4 اتاق اداری، اتاق های ویژه گفتار درمانی، سالن بازی های ویژه و…ساخته شده است.

دکتر حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در این مراسم ضمن تقدیر ویژه از دکتر محمد علی نجفی از همسر ایشان«سرور تابشیان» نیز که مدرسه به نام او نامگذاری شده است، تشکر و قدرانی کرد. «سرور تابشیان» همسر دکتر محمد علی نجفی در مراسم افتتاح این مدرسه از مسئولان آموزشی خواست فضای این مدرسه را علاوه بر آموزش به فعالیت های پژوهشی ویژه کودکان استثنایی نیز اختصاص دهند و حمایت خوبی از این گروه دانش آموزان صورت بگیرد. لازم به یادآوری است منطقه 11 شهر تهران دارای 4 مدرسه ویژه کودکان استثنایی است که همگی از مدارس با قدمت شهر تهران محسوب می شوند و نیاز به نوسازی دارند.

در پایان مراسم با حضور رییس سازمان نوسازی مدارس کشور، روسای جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و مجمع تهران و خیرین نیک اندیش از خانم سرور تابشیان همسر دکتر نجفی با اهدای لوح قدردانی و تشکر بعمل آمد.

محمد علی نجفی

جنجال ازدواج دوم محمد علی نجفی

در آبان ماه 97 عکس های جنجالی از محمدعلی نجفی و یک دختر جوان پخش شد، که ساعاتی بعد او را میترا استاد از نامزدان شورای شهر دوره پنجم اسلامشهر معرفی کردند. مشخص شد این دو با یکدیگر بصورت قانونی ازدواج کرده اند. میترا استاد گفت: آقای دکتر نجفی از من خیلی محترمانه خواستگاری کردند و من هم بعد از مشورت با خانواده به ایشان جواب مثبت دادم، این زندگی سر گرفته است، دلیلی ندارد که عده ای دنبال حواشی باشند.

میترا استاد که حالا با نام میترا نجفی شناخته می شود می گوید : متاسفانه به من تهمت زدند که من زن صیغه ای دکتر نجفی هستم در حالیکه من عقد نامه دارم و حتی اگر صیغه هم باشد هیچ مشکلی نداشت.

محمد علی نجفی شهردار تهران

دو همسر همزمان

حالا نجفی شهردار سابق تهران دو همسر دارد، او حتی همسر اول خود را نیز طلاق نداده، همین اتفاقات موجب حملات شدیدی از طرف برخی به وی شد

قتل همسر دوم محمد علی نجفی

7 خرداد 98 محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران خبر قتل همسر دوم محمد علی نجفی خانم میترا استاد در یک منزل مسکونی به ضربه گلوله را تایید کرد. خانم استاد که 35 سال داشت در حالی که در حال استحمام بود با شلیک پنج گلوله از پای درآمده است، گفته می شود در بازبینی فیلم های آسانسور محل زندگی، نجفی شهرداری سابق دیده شده است.

در نهایت عصر روز قتل محمد علی نجفی با معرفی خود به کلانتری و اعتراف به قتل، انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد!

محمد علی نجفی

بیشتر بخوانید:

بیوگرافی سرور تابشیان همسر اول محمد علی نجفی شهردار سابق تهران

بیوگرافی میترا استاد همسر شهردار سابق تهران + عکس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits