دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیوگرافی حسین عرفانی دوبلور + تصاویر شهریور ۹۷
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حسین عرفانی سالها از درد در ناحیه گردن رنج می برده است و به پزشکان متعددی مراجعه نمود. اکثر پزشکان بیماری وی را آرتروز تشخیص داده بودند. تا اینکه در تابستان ۱۳۹۷ خانواده وی پی بردند که ایشان به سرطان مبتلا هستند. دوبله حسین عرفانی در فیلم ترمیناتور...

حسین عرفانی متولد ۱۳۲۱ در تهران از بزرگترین دوبلورها و گویندگان ایران بود. ایشان دوبله را از سال ۱۳۴۰ و مديريت دوبلاژ را سال ۱۳۵۶ آغاز كرد. همسر ایشان خانم شهلا ناظریان نیز از دوبلورها و صداپیشگان مشهور ایران هستند. حسین عرفانی از سالها قبل از انقلاب به بازیگری مشغول بوده است وی به همسرش در یکی از پر بیننده ترین مسابقه های تلویزیونی تاریخ صدا و سیما “مسابقه تلاش” مجری بوده است.

بیوگرافی حسین عرفانی

عرفانی پیش از ورود به عرصه دوبله با سینما و دوبلورها آشنا بود و در سن نوزده سالگی به علی کسمایی در استودیو مولن روژ معرفی شد. پس از مدتی نزد احمد رسول زاده رفت و در فیلم پروفسور کم حافظه به کار گویندگی پرداخت که در آنجا احمد رسول زاده وی را بعنوان یک دوبلر خوب آینده برشمرد. سپس به استودیو شهاب رفت از شاگردان ایشان می‌توان به پیمان برازنده اشاره کرد دوبلور شهریار و پس از آن با مدیران دوبلاژ بسیاری از جمله عطاءا.. کاملی آشنا شد و در اولین نقش اول خود به جای اورسن ولز صحبت کرد.

خصوصیات صدایی

از خصوصیات این گوینده دامنه صدایی مردانهٔ منحصر به فرد، نیرومند (بم)، گسترده و قابل انعطاف او بود که قابلیت بسیاری در تیپ سازی داشت.

وی از نظر انتخاب برای گویندگی به جای شخصیت‌های سرشناس نقش اول مرد تاریخ سینما از سوی مدیران برجسته دوبلاژ، از صداپیشگان منحصر به فرد دوبله ایران بود.

از نمونه آثار ماندگار وی گویندگی به جای هامفری بوگارت در فیلم‌های شاهین مالت و کازابلانکا و کلارک گیبل در فیلم بربادرفته می‌باشد. وی بعنوان گوینده ثابت نقش‌های دی دی هالروردن و آرنولد شوارتزنگر نزد عموم مشهور شده‌است.

ابتلا به سرطان ریه

حسین عرفانی سالها از درد در ناحیه گردن رنج می برده است و به پزشکان متعددی مراجعه نمود. اکثر پزشکان بیماری وی را آرتروز تشخیص داده بودند. تا اینکه در تابستان ۱۳۹۷ خانواده وی پی بردند که ایشان به سرطان مبتلا هستند. در طول این سالها بدون اطلاع خودش و اطرافیان سرطان در بدن حسین عرفانی در حال پیشرفت بوده است و ایشان در تاریخ بیستم شهریور ۹۷ با وخامت شدید در بیمارستان بستری شدند.

درگذشت

حسین عرفانی ظهر روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه پس از چندین روز بستری در بخش مراقبت های ویژه به دلیل سرطان پیشرفته در سن 76 سالگی دار فانی را وداع گفتند.

تصاویر از حسین عرفانی پیشکسوتِ هنرِ دوبله ی ایران

آخرین تصاویر حسین عرفانی

حسین عرفانی Hossein Erfani

حسین عرفانی Hossein Erfani

حسین عرفانی Hossein Erfani

seprator

صدای حسین عرفانی برای سینمای ایران تکرار نخواهد شد.

یادش گرامی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits