دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیوگرافی کریم عبدالجبار - یکی از بزرگ ترین بسکتبالیست های تاریخ
22
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کریم عبدالجبار یک بسکتبالیست پرافتخار است که نام او در سالن افتخارات ان بی ای ثبت شده است. او 6 بار قهرمان لیگ حرفه ای بسکتبال آمریکار شد که پنج بارش با تیم "لوس انجلس لیکرز" بوده است.

کریم عبدالجبار کیست؟

کریم عبدالجبار با نام اصلی (فردیناند لوئیس آلسیندور جونیور) یکی از مشهور ترین بسکتبالیست های تاریخ ان بی ای و بازیکن تیم‌های میلواکی باکس و لس انجلس لیکرز با قامت (۲٫۱۸ سانتی متر) است که هم‌اکنون از بسکتبال خدا حافظی کرده و در پلیس امنیتی آمریکا استخدام شده‌است.
فردیناند پس از پذیرفتن دین اسلام در سال ۱۹۷۱ همانند محمد علی کلی نام خود را به کریم عبدالجبار تغییر داد.

کریم عبدالجبار در سال 1947 در نیویورک متولد شد. یک بازیکن خیلی خوب در دبیرستان بود. او در تیم دانشگاه UCLA پذیرفته شد و به آن ها کمک کرد تا سه عنوان قهرمانی کشوری را بدست آورند.
بازی های خوب ادامه داشت و در NBA ابتدا برای تیم "میلواکی باکس" و سپس برای "لس آنجلس لیکرز" بازی کرد. او برنده 6 عنوان قهرمانی لیگ، 6 عنوان با ارزش ترین بازیکن سال شده است و در تاریخ لیگ بیشترین امتیاز ها را بدست آورده.
او در سال 1989 بازنشسته شد و به عنوان یکی از بزرگ ترین بازیکن های تاریخ لیگ حرفه ای بسکتبال بشمار میرود.

Photo by: hoopshabit.com

زندگی نامه کریم عبدالجبار

Kareem Abdul-Jabbar

لو آلسیندر

کریم عبدالجبار 16 آپریل سال 1947 در نیویورک متولد شد. او تنها پسر "فردیناند لو آلسیندر" که یک نیروی پلیس است، میباشد.
کریم همیشه جزو بلند قد ترین افراد کلاس بود ودر 9 سالگی قدی برابر با 5.8 فوت داشت. یکسال بعد حتی قد بلندتر هم شد و در آن زمان براحتی میتوانست توپ را وارد سبد بسکتبال کند.
او خیلی زود شروع به ورزش کردن نمود و در باشگاه "مموریال" جوری بازی میکرد که عده کمی میتوانستند به پای او برسند. او در مسابقات مدارس نیویورک چندین رکورد مختلف ثبت کرد و با تیمش توانستند 71 بازی پیاپی را برنده شوند و سه بار عنوانی قهرمانی را کسب کرند.

در سال 2000 تیم آن های لقب برترین تیم دبیرستانی کشور را ازآن خود کرد.

قد کریم عبدالجبار

قدی او 7.2 فوت معادل 2 متر و 18 سانتیمتر میباشد.

کریم عبدالجبار

جان وودن

پس از فارغ التحصیل شدن در سال 1965، آلسیندر در دانشگاه کالیفرنیا پذیرفته شد و در آنجا هم بازی های خوب خود را ادامه داد.
زیرنظر سرمربی خود، جان وودن افسانه ای توانستند سه بار به عنوان قهرمانی کشور دست پیدا کنند. در این بازه زمانی کریم عبدالجبار یکی از برترین بازیکنان محسوب میشد.

باشگاه میلواکی باکس

در بهار سال 1969 باشگاه میلواکی در حالی که تنها 2 سال از زمان ایجاد شدنش میگذشت، کریم عبدالجبار و همه بازیکن های برتر را به خدمت گرفت.
کریم عبدالجبار خیلی سریع توانست با شرایط مسابقات حرفه ای خود را وفق دهد. او عملکرد فوق العاده ای داشت و لقب "تازه کار" را هواداران به او دادند.
میلواکی باکس با داشتن بازیکنانی چون کریم توانست در فینال سال 1971 NBA حضور پیدا کند و موفقیت های زیادی را کسب کرد.

کریم عبدالجبار و بروسلی

کریم عبدالجبار

مبارزه کریم عبدالجبار و بروسلی

روی آوردن به اسلام

عبدالجبار اولین بار بواسطه ی حماس عبدالخالص، طبل زن سابق موسیقی جاز و اولین مبلغ مذهب حنفی در شهر واشنگتن، با اسلام آشنا شد. به گواهی خود او، او بگونه ای بار آمده بود که مسئولیت های سنگینی مانند، مربی و معلمی را بپذیرد و با همین روحیه تعالیم عبدالخالص را مو به مو دنبال می کرد. و به همین خاطر ،به زودی آموزه های عبدالخالص او را بواسطه ی مطالعه قرآن کریم و نیز فراگیری عربی به چالش کشید. و در سال 1973 به لیبی و عربستان سعودی مسافرت نمود تا زبان عربی را بهتر آموخته و دین اسلام را در مهد آن بیاموزد.

عبدالجبار خود را یک آمریکایی آفریقایی تبار می داند که مسلمان است. وی ایمان به یک هستی برتر و درک خود را از اینکه حضرت محمد(ص) پیامبر خدا بوده و اینکه قرآن کریم آخرین وحی خداوند است، اذعان می دارد.

او همچنین در اعتراض به تحمیل شدن آئین کاتولیک از سوی پدرانش به وی، تاکید می ورزد که بچه های او در انتخاب عقیده ی خود آزاد هستند.

کریم عبدالجبار، به نوبه ی خود، مسئولیت زندگانی نیکو بر پایه ی اسلام را می پذیرد و باور دارد که دین اسلام توانایی برآوردن نیازمندی های قهرمان حرفه ای بودن در آمریکا را داراست.

کریم عبدالجبار

کریم عبدالجبار

تماس هایی از هالیوود

موفقیت هایی که کریم عبدالجبار در زمین داشت منجر به بوجود آمدن موقعیت های بازیگری برای او شد. او در چند فیلم به نقش آفرینی پرداخت از جمله : Game of Death در سال 1979 و کمدی Airplane در سال 1980 .
حتی زمانیکه وی پا به سن گذاشت همچنان سلامت خود را حفظ میکرد. پس از ورود به دهه چهارم زندگی خودش میتوانست بطور میانگین در هر بازی بیش از 20 امتیاز را به ثمر برساند. در سال 1985 و بازی مقابل بوستون سلتیک که به قهرمانی لیکرز منجر شد، عبدالجبار توانست عنوان ارزشمند ترین بازیکن را کسب کند.

آمار ورزشی کریم عبدالجبار

زمانی که او در سال 1989 بازنشست شد رکورد بیش ترین امتیاز کسب شده را با 38387 امتیاز برای خود بدست آورده بود. وی اولین بازیکنی بود که برایی 20 فصل متوالی بازی میکند. در طول ورزش حرفه ای خود توانست 17440 ریباند، 3189 بلاک و 1560 بازی را انجام دهد.

او در مورد طول عمرش به یک خبرنگار گفت : "دهه 80 تمامی اتفاقاتی که برای من در دهه 70 افتاد را جبران کرد . من از تمامی منتقدانم توانستم بیشتر عمر کنم و زمانی که بازنشسته شده بودم تصویری موفق از خودم بجای گذاشتم. واقعا معتقدم که میتوان شرایط را تغییر داد."

زندگی بعد از ورزش

پس از بازنشسته شدن به عنوان بازیکن، کریم عبدالجبار نتوانست مدتی زیادی از ورزشی که عاشقش بوده دور بماند و به عنوان مربی و کادر فنی در تیم های لیکرز و نیویورک نیکز فعالیت کرد.
او چندین کتاب نوشته است. کتاب هایی مثل : on the Shoulders of Giants در سال 2007 و A Season on the Reservation در سال 2000.
همچنین وی به عنوان یک سخنران و چهره تلویزیونی برای چندین محصول تبلیغاتی انجام داده است.
در سال 1995 کریم عبدالجبار برای ثبت اسمش در تالار مشاهیر بسکتبال انتخاب شد.
در سال 2009 عبدالجبار دچار یک سرطان خون نادر شد اما در نهایت توانست بر این بیماری فائق آید. در فوریه سال 2011 دکتر ها اعلام کردند که او از بند سرطان رها شده.

کریم عبدالجبار در سال 2016 مدال آزادی را از رئیس جمهور اوباما دریافت کرد.


پرتاب sky hook کریم عبد الجبار



امیدوارم از این مطلب لذت برده و با زندگی کریم عبدالجبار آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (22 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits