دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیوگرافی و تصاویر ملاله یوسف زی
8
زمان مطالعه: 9 دقیقه
ملاله یوسف زی، اقدامات طالبان در پاکستان را مورد انتقاد قرار داد و خواستار تحصیل دختران پاکستانی شد.

ملاله یوسف زی در سال 2012 توسط یک فرد مسلح از گروه طالبان ترور شد اما توانست جان سالم بدر ببرد. پس از آن وی نائل به کسب جایزه نوبل صلح شد. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

زندگی نامه و بیوگرافی ملاله یوسف زی

Malala Yousafzai

ملاله یوسف زی، مدافع آموزش و پرورش در پاکستان می باشد. وی با 17 سال سن بعنوان جوانترین فردی که تا بحال توانسته جایزه نوبل صلح را بگیرد، شناخته می شود.

ملاله در تاریخ 12 ژوئیه 1997 متولد شده و تنها زمانی که به مدرسه می رفت و از تحصیل دختران دفاع می کرد، توانست از ترور توسط طالبان نجات پیدا کند. در 9 اکتبر 2012، هنگامی از خانه بسمت مدرسه می رفت، مورد هجوم طالبان قرار گرفت. وی پس از نجات یافتن، دوباره به دفاع از تحصیل دختران پرداخت. وی در سال 2013 در سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و اولین کتابش با عنوان "من ملاله هستم"را منتشر کرد. در سال 2014 نیز جایزه نوبل صلح را دریافت کرد.

من ملاله هستم
کتاب خاطرات ملاله یوسف زی با عنوان «من ملاله هستم»

من ملاله هستم

کتاب خاطرات ملاله یوسف زی با عنوان «من ملاله هستم» شرح خاطرات ملاله یوسف زی از زمانی است که مورد اصابت گلوله طالبان قرار گرفت تا زمانی که به انگلیس منتقل شد. او همچنین در این کتاب به شرح فعالیت‌های فرهنگی‌اش در محل سکونتش دره سوات می‌پردازد که یکی از مراکز حضور طالبان در پاکستان است. این کتاب با ویرایش کریستینا لمب (خبرنگار انگلیسی) نوشته شد، همچنین ورود آن به مدرسه‌های خصوصی پاکستان ممنوع گشت. این کتاب با عنوان «من ملاله هستم» توسط هانیه چوپانی و «منم ملاله» توسط صداقت حیاتی به فارسی ترجمه شده‌است.

این کتاب در اکتبر 2013 منتشر شده است و یکی از پرفروش ترین کتب جهانی می باشد"


روز ملاله

سازمان ملل دوازدهم ژوئیه، شانزدهمین سالروز تولد ملاله یوسف‌زی را «روز ملاله» نام‌گذاری کرده‌است.

برنده جایزه صلح نوبل 2014

ملاله یوسف زی و جایزه نوبل صلح

ملاله یوسف‌زَی برای تلاش‌هایش درزمینهٔ حق تحصیل کودکان، جایزهٔ صلح نوبل سال ۲۰۱۴ را همراه با کایلاش ساتیارتی دریافت کرد. ملاله، جوان‌ترین برندهٔ این جایزه و پس از عبدالسلام (برندهٔ جایزهٔ نوبل فیزیک) دومین پاکستانی برندهٔ آن است.

در اکتبر سال 2014، در سن 17 سالگی بعنوان جوانترین فرد به دریافت جایزه نوبل صلح نائل شد. وی بهمراه kailash satyathi، فردی که در هند مدافع حقوق کودکان می باشد، نائل به دریافت جایزه نوبل صلح گردید. ملاله در سال 2013 در جایزه نوبل صلح شرکت کرد اما موفق به دریافت جایزه نشد و دوباره در سال 2014 شرکت کرده و موفق به دریافت جایزه نوبل صلح شد.
نواز شریف بعنوان نخست وزیر پاکستان در تبریک به ملاله یوسف زی گفت:"وی غرور و افتخار پاکستان است. وی افتخار هم وطنانش می باشد. دستاورد وی بی نظیر است. دختران و پسران جهان باید استقامت و تعهد ملاله در راه هدفش را سر لوحه قرار بدهند."
بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد ملاله را یک طرفدار شجاع و پیرو صلح توصیف می کند که با طرفداری از حق تحصیل دختران پاکستان، تبدیل به معلمی برای جهان شده است.

ملاله یوسف زی
ملاله یوسف زی

سخنرانی در سازمان ملل متحد

ملاله یوسف زی نه ماه پس از اینکه توسط طالبان زخمی شد، در سال 2013 یعنی زمانیکه تنها 16 سال داشت، در سازمان ملل متحد سخنرانی کرد. وی از سیاستمداران بزرگ جهان خواست که نسبت به حق تحصیل دختران پاکستانی سیاست گذاری کنند. همچنین در ادامه افزود که طالبان با اقدام تروریستی خویش فکر می کنند من از حق تحصیل دختران می گذرم اما به هیچ عنوان بدین شکل نیست چون استقامت، قدرت و شجاعت تازه در من متولد شده است. وی همچنین خواستار اقدام علیه بی سوادی، فقرو تروریسم شد و افزود که افراطیون از قدرت کتاب و قلم ما می ترسند. انها به زنان اجازه تحصیل نمی دهند تا انها را بی سلاح بگذارند اما نمی دانند که ما بالاخره سلاح قدرتمند خویش را بدست می اوریم.
وی تولد 16 سالگی خویش را به تمام جهان نشان داد و گفت:" هیچ کودکی نباید بخاطر یادگیری وتحصیل کشته شود. هیچ معلمی از اموزش و کودکی از یادگیری نباید بترسد. بیایید و این شیوه را تغییر دهیم."

divider

زندگی گذشته ملاله

ملاله یوسف زی در 12 ژوئیه 1997 در شهر مینگورای پاکستان در دره سوات متولد شده است. در چند اول زندگی ملاله، شهر وی به روی توریستان برای فستیوال های تابستانه باز بوده است اما بتدریج طالبان شهر را تحت کنترل دراورده است.


دوران تحصیل ملاله

ملاله در مدرسه ای که پدرش ضیاءالدین یوسف زی پس از حمله طالبان به مدرسه دخترانه دره سوات تاسیس کرده بود، می رفت. وی در سپتامبر سال 2008 در شهر پشاور پاکستان طی یک سخنرانی اعلام کرد که چگونه طالبان به خودشان اجازه می دهند حق تحصیل را از ما بگیرند؟

در اوایل سال 2009، ملاله در وبلاگ BBC در مورد تحصیل زیر بار تهاجمات طالبان نوشت، بمنظور عدم افشاء هویت خویش از نام Gul makai استفاده نمود. با این وجود در ماه دسامبر اعلام کرد که در وبلاگ BBC مطلب نوشته است. در ادامه، ملاله در شبکه های عمومی در مورد حقوق زنان مخصوصا در زمینه تحصیلات صحبت کرد و وی را نامزد دریافت جایزه صلح بین المللی کودکان در سال 2011 کرد و درعین حال نائل به دریافت جایزه صلح ملی جوانان پاکستان شد.
ملاله و خانواده اش متوجه شدند که طالبان بدلیل فعالیت هایشان، انها را تهدید به مرگ کرده است. ملاله بیشتر نگران پدرش بود که به نوعی عقاید ضد طالبان داشت و باور داشت که طالبان به کودکان اسیب نمی زنند.

ملاله یوسف زی
ملاله یوسف زی

ترور توسط طالبان

در 19 اکتبر سال 2012، هنگامی که ملاله 15 ساله با اتوبوس و دوستانش در حال رفتن به مدرسه بودند، یک مرد مسلح وارد اتوبوس شد و از دختران پرسید که کدامشان ملاله یوسف زی می باشد. هنگامی که دختران بسمت ملاله نگاه کردند، مرد مسلح فهمید و بسمت چپ سر وی شلیک کرد و گلوله به گردن ملاله نیز خورد و دو نفر دیگر از دوستان ملاله نیز مجروح شدند.

وضعیت ملاله خطرناک بود و وی را سریعا به بیمارستان نظامی واقع در پیشاور منتقل کردند. بمنظور نجات وی، بخشی از جمجه ملاله را مورد جراحی قرار دادند و سپس برای مراقبت بیشتر، وی را به بیرمنگهام انگلستان منتقل کردند. هنگامی که به انگلستان رسید، ملاله نیز از کما خارج شد. اگرچه وی نیاز به انجام چند عمل جراحی داشت که از جمله می توان به عمل عصب سمت چپ صورت ملاله که صورتش را فلج کرده بود، اشاره کرد. وی در ماه مارس سال 2013 توانست در مدرسه ی بیرمنگهام انگلستان حضور یابد.

تیراندازی به ملاله باعث توجه جمع کثیری از مردم بسمت وضعیت ملاله شد. متاسفانه طالبان هنوز بدنبال ملاله یوسف زی می باشند چون ملاله نماد حق اموزش و پرورش دختران پاکستان است.


بازگشت به پاکستان

در تاریخ 29 مارس سال 2018، ملاله برای اولین بار پس حمله وحشیانه سال 2012، به پاکستان بازگشت. به محض رسیدن به پاکستان با شهید خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان دیدار کرد و با یکدیگر در مورد مسائل مرتبط با وطنش و حقوق زنان صحبت کردند.

ملاله گفت که 5 سال اخیر همیشه دلش برای وطنش تنگ بوده و هیچوقت نمی خواسته پاکستان را ترک کند. در طی سفر4 روزه خود، ملاله می خواست از دره سوات و مناطقی که تحت کنترل طالبان نبودند، دیدن کند. همچنین وی صندوقی را راه انداخته بود تا با جمع اوری کمک مردم، برای دختران پاکستان کاری کند، وی توسط همان پول هایی جمع اوری شده بود یک مدرسه برای دختران تاسیس کرد.

ملاله در 10 اکتبر سال 2013، نائل به دریافت جایزه ازادی اندیشه ساخاروف بدست پارلمان اروپا گردید. در اپریل 2017، انتونیو گوترس بعنوان دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که ملاله یوسف زی یک پیام رسان صلح بمنظور ارتقاء اموزش و پرورش دختران می باشد. افتخاری که به ملاله داده شد، در حقیقت با ارزش ترین افتخاریست که سازمان ملل متحد طی هر دو سال به یک نفر اعطا می کند.

ملاله در اوریل 2017 توانست حق شهروندی کانادا را نیز دریافت کند. وی ششمین و جوان ترین فردیست که نائل به دریافت چنین افتخاری شده است.

وی در هجدهمین سالگرد ازدواجش، با باز کردن یک مدرسه برای دختران پناهنده سوری در لبنان، اقدام به گسترش سواد آموزی دختران در جهان کرده است. هزینه ها توسط صندوق خیریه ملاله یوسف زی حمایت می شود. این مدرسه برای پذیرش نزدیک به 200 دختر بین سنین 14 تا 18 سال طراحی شده است.

ملاله یوسف زی در وبلاگ خویش نوشت: حقیقت تکان دهنده ای وجود دارد مبنی بر اینکه رهبران جهان در عین اینکه می توانند هزینه های خویش را در بخش آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنند، متاسفانه تماما بر روی ارتش و تسهیلات نظامی سرمایه می کنند. اگر تنها پولی که برای ارتش و تسلیهات نظامی در عرض 8 روز هزینه می شود را به بخش آموزش و پرورش منتقل کنند، تقریبا 39 میلیارد دلار می شود که برای 12 سال آموزش رایگان برای تمام کودکان جهان کافیست.

تصاویر اینستاگرام ملاله

ملاله یوسف‌زی
ملاله یوسف‌زی

ملاله یوسف‌زی
ملاله یوسف‌زی

ملاله یوسف‌زی
ملاله یوسف‌زی

ملاله یوسف‌زی
ملاله یوسف‌زی

ملاله یوسف‌زی
ملاله یوسف‌زی


سخنرانی ملاله یوسف زی بعد از دریافت صلح جهانی



امیدوارم از این مطلب لذت برده و با ملاله یوسف زی آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits