دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیوگرافی جولیان آسانژ - موسس سایت ویلکی لیکز
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
جولیان آسانژ با تأسیس Wikileaks و افشا گری های جنجالی، توجه همگان را بخود جلب کرده است.

نام: جولیان آسانژ Julian Assange
اشتغال: برنامه نویس کامپیوتر، روزنامه نگار
تاریخ تولد: 3 ژوئیه 1971 (46 ساله)
تحصیلات: دانشگاه ملبورن
محل تولد: استرالیا. توسانویل

زندگی نامه جولیان آسانژ

جولیان آسانژ با تأسیس Wikileaks و افشا گری های جنجالی، توجه همگان را بخود جلب کرده است. جولیان آسانژ یکی از نوابغ دنیای مجازی بشمار می رود که با هک کردن سیستم اطلاعاتی ارگان های بزرگ، دست به افشاگری زده است. در سال 2006، آسانژ بر روی یک وبسایت بنام Wikileaks کار می کرد تا اطلاعات محرمانه را با تمام مردم جهان به اشتراک بگذارد. تلاش وی بمنظور انجام این امر، تبدیل به عنوان مجله تایم (Person of The year) در سال 2010 شد. بطور مثال هزاران ایمیل از نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا یعنی هیلاری کلینتون و کمیته ملی دموکرات را در وبسایت خویش منتشر کرد تا بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری تأثیر بگذارد.

جولیان آسانژ در شهر توسانویل کشور استرالیا متولد شده است. وی دوران کودکی خویش را با مادرش کریستین و پدر خوانده اش برت آسانژ گذارنده است. این زوج بر روی تولید محصولات مرتبط با تئاتر کار می کردند. بعد ها برت آسانژ درمورد جولیان گفت که وی از بچگی بسیار زیرک بوده و همه چیز را خیلی زودتر از بقیه می فهمید. بتدریج رابطه بین مادر و پدر خوانده جولیان سرد شد اما جولیان و مادرش همچنان به سبک کولی ها زندگی کردند. وی و مادرش همیشه در حال جابجایی بودند، بشکلی که جولیان در حدود 37 مدرسه متفاوت تحصیل کرده است.

جولیان آسانژ
جولیان آسانژ

جولیان آسانژ و ویکی لیکز

تأسیس Wikileaks

جولیان از زمان نوجوانی به دنیای کامپیوتر علاقمند شد و در سن 16 سالگی، اولین کامپیوترش را بعنوان هدیه از طرف مادرش دریافت کرد. وی استعداد خویش در زمینه هک کردن سیستم های اطلاعاتی را ارتقا داد. وی در سال 1991 به سیستم اطلاعاتی Notel (شرکت مخابرات) راه یافت و با بیش از 30 مورد تخلف هک کردن، تنها با پرداخت خسارات وارده، آزاد شد. وی بتدریج در زمینه برنامه نویسی کامپیوتر حرفه ای شده و وارد بازار کار شد. وی رشته ریاضیات را در دانشگاه ملبورن انتخاب کرد، اما متأسفانه بدون اخذ مدرک، اخراج شد. وی بعد ها ادعا کرد که بدلایل اخلاقی از دانشگاه اخراج شده، چون به دانشجویانی که بر روی پروژه های ارتشی کار می کردند، اعتراض می کرده است. جولیان آسانژ درسال 2007، وی وبسایت خویش را راه اندازی کرد و از آن زمان به کشور سوئد مهاجرت کرد زیرا قوانین کشور سوئد از افراد ناشناس و مهاجر، محافظت می کرد. بعد ها در همان سال، این وبسایت یک کتابچه راهنمای نظامی از ایالات متحده آمریکا را که در مورد اطلاعات محرمانه زندان گوانتاناما بود را منتشر ساخت و همچنین ایمیل هایی را از سارا پیلین، کاندیدای معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از منبعی ناشناس در سال 2008 دریافت کرده بود را منتشر ساخت.

موضوع خشونت و تجاوزات جنسی بر علیه آسانژ

در دسامبر سال 2010، وی متوجه مشکلات قانونی دیگری شد که به وی وارد شده بود. در نزدیکی ماه آگوست، وی مورد بازجویی در رابطه با دو مورد مزاحمت جنسی از جمله تجاوز جنسی توسط پلیس سوئد قرار گرفت. پس از اینکه دولت بدنبال حکم وی بود، آسانژ خویش را به پلیس های لندن معرفی کرد. یکسری دادرسی های استرداد در اوایل سال 2011 برای درخواست این حکم انجام شد اما نتیجه ای در بر نداشت و مختومه اعلام شد. آسانژ که قانع نشده بود، سپس سعی کرد تا بار دیگر پرونده را در دادگاه عالی انگلستان مورد تجدید نظر قرار دهد.

به گفته مقاله نیویورک تایمز، آسانژ در ژوئن 2012 به سفارت اکوادور در لندن رفته و بدنبال حکم اجتناب از استرداد کشور سوئد بود. تقریباً 2 ماه بعد، در آگوست 2012 آسانژ تحت حمایت سفارت اکوادور قرار گرفت و در آن زمان از دست مأموران انگیلیسی راحت بود اما اگر از قلمرو سفارت خارج می شد، هیچ تضمینی برای حفظ امنیت وی وجود نداشت.

بدنبال چاپ این شماره از نیویورک تایمز، بحث حفظ امنیت و تخلفات امنیتی به چالش کشیده شد، حتی روابط میان انگلستان و اکواردور کمی به سردی گشت و کشور سوئد نیز هرگونه تحریک عمدی بر انگلستان را رد کرد.

در ماه آگوست سال 2015، قوانین مرتبط با مزاحمت جنسی غیر از تجاوز جنسی در کشور سوئد نسبت به سال 2010 سهل گیر تر شد.

در فوریه سال 2016، ایالات متحده آمریکا اظهار کرد که آسانژ بصورت مستبدانه دستگیر شده و این خارج از مبانی حقوق بشر است، اما دولت سوئد و انگلستان این موضوع را نپذیرفتند و اظهار کردند که اگر وی از سفارت اکوادور خارج شود، بازداشت می شود.

در تاریخ 19 می سال 2017، دولت سوئد اعلام کرد که حکم مزاحمت جنسی از آسانژ را لغو کرده است و آسانژ را بیگناه می شمارد، اما همچنان آسانژ در دادگاه لندن حاضر نشد و در همین حین ایالات متحده آمریکا نیز آسانژ را به خاطر افشا گری اطلاعات محرمانه، مجرم شناخت.

جولیان آسانژ در تابستان سال 2017 بعنوان یکی از شهروندان اکواردور شناخته شد اما دسترسی وی به اینترنت برای همیشه توسط دولت قطع شد تا روابط اکواردور با انگلستان و ایالات متحده آمریکا و اروپا خراب نشود.

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال 2016

آسانژ و وبسایت Wikileaks در سال 2016 دوباره به میدان بازگشتند و به موضوع ریاست جمهوری آمریکا و دو نامزد اصلی بنام های هیلاری کلینتون و دونالد تراپ پرداختند.
در اوایل ماه ژوئیه، این وبسایت بیش از 1200 ایمیل از سرور خصوصی کلینتون را که بعنوان وزیر امور خارجه خدمت می کرده است، منتشر ساخت.
بعد ها این وبسایت یک ایمیل مبنی بر استعفای "بری ساندرز" که از هواداران کمیته هیلاری کلینتون بود را پخش کرد و بر تأثیر افشاگری های وبسایت صحه گذاشت.
در اکتبر نیز به انتشار بیش از 2000 ایمیل از سمت John Podesta که مسئول صندوق انتخاباتی کلینتون بود پرداخت که اکثراً مرتبط با سخنان وی در وال استریت بودند.
دولت آمریکا اظهار می کرد که هکرهای روسی این اطلاعات را استخراج کرده و بدست آسانژ رسانده اند اما هیچگاه این موضوع ثابت نشده است. در آستانه انتخابات، آسانژ اعلام کرد که قصدی از انتشار ایمیل ها و افشاگری بمنظور تأثیر بر نتایج انتخابات نداشته است بلکه تنها آنها را بازگو کرده و امید وار است حق برنده شود. چندی نگذشت که دونالد ترامپ بعنوان ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا انتخاب شد.

جولیان آسانژ
جولیان آسانژ

شایعات جولیان آسانژ

شایعاتی مبنی بر وجود ارتباط میان آسانژ با پاملا اندرسون یکی از بازیگران ستاره سال 2016 وجود دارد زیرا که پاملا اندرسون زمانی که از سفارت اکورادور دیدن کرده بود، اعلام کرد:(جولیان در تلاش است تا دنیا را آزاد کند) و سپس اعلام کرد که وی را برای همین دوست دارد.

شایعه دیگر این بود که شبکه ShowTime در سال 2017 اعلام کرد:" مستند ریسک آسانژ که در جشواره فیلم کن سال 2016 به نمایش گذاشته شده بود با اتفاقات انتخاب ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در حال حاظر، منطبق است."


ناگفته هایی از ویکی لیکس و بنیانگذارش جولیان آسانژ



حالا که با بیوگرافی جولیان آسانژ آشنا شدید چه نظری در باره او دارید ؟ شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits