دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی اصلاح شد
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی اصلاح شد - قائم مقام وزیر علوم از اصلاح آیین نامه استخدامی ا-آیین-نامه-استخدامی-اعضای-هیات-علمی

قائم مقام وزیر علوم از اصلاح آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: دانشگاه‌ها در کاهش درصد بیکاری در جامعه سهم بزرگی دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرضا باقری در نشست فوق‌العاده رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد،‌ گفت: برگزاری این نوع اجلاس‌ها یک فرصت است و ما باید از این فرصت برای رفع مشکلاتی که در آموزش عالی وجود دارد، استفاده کنیم و از همفکری در این جلسات برای پیشبرد سیاست‌های وزارت کمک بگیریم و قبل از اینکه این سیاست‌ها در سطح کلان طرح شود، با بررسی و تبادل نظر در چنین جلساتی آنها را پخته‌تر و آماده‌تر کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه اصلاحیه مواد استخدامی بازنشستگی اعضای هیأت علمی اولین موضوعی بود که در این نشست بررسی شد، افزود: تجربه خوبی است که قبل از ابلاغ بخشنامه به دانشگاه‌ها، این موضوع در این جلسات مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قراربگیرد چرا که در ایجاد اشتغال جامعه ما هم نسبت به سهم خود مسئول هستیم. در همین راستا اصلاح مواد آئین‌نامه استخدامی می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی برای فارغ‌التحصیلان فراهم کند و کلیات این بخشنامه ایجاد یک ظرفیت خوب برای آموزش عالی است.

دکتر باقری با عنوان اینکه دو موضوع مهم در دستور نشست فوق العاده روسای دانشگاه‌ها قرار گرفته است، گفت: در دهه گذشته برخی از پژوهشگاه‌ها شکل دانشگاه پیدا کرده‌اند، اگر چه ما باید از ظرفیت پژوهشگاه‌ها برای تربیت دانشجوی ارشد و دکترا استفاده کنیم، اما نباید آنها درگیر مسائل آموزشی، اداری و یا خدماتی دانشجو شوند. چون نه ظرفیت اینها در پژوهشگاه‌ها وجود دارد و نه ضرورت ایجاب می‌کند که بخواهند کار دانشگاه‌ها را انجام دهند.

قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: در دولت یازدهم هم مطرح بود که در این باره باید فکر و راه‌کاری صورت بگیرد و بر این اساس معاونت آموزشی وزارت علوم با همکاری پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها پیش نویس آئین نامه‌ای را تهیه کردند که قبل از نهایی شدن در این جلسه مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت، به نوعی که بازگشت به ماموریت‌هایی صورت گیرد که هر یک از این مراکز باید انجام دهند.

به گفته وی، پژوهشگاه‌ها باید از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای پژوهش‌های مورد نیاز خود استفاده کنند و در عین حال مدرک دانشجویان توسط دانشگاه‌ها صادر شود.

دکتر باقری تصریح کرد: طبیعتاً این امر نیاز به همفکری و ایجاد زمینه‌های مناسب در دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزش عالی دارد که مقدمات آن باید فراهم شود، تا ما در سال آینده شاهد پیشبرد این سیاست‌ها باشیم.

در ادامه دکتر مجتبی شریعی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم نیز دراین نشست با بیان این که در حدود یکسال گذشته این بحث مطرح شد، که چرا پژوهشگاه‌ها باید مستقیم دانشجو پذیرش کنند و این شیوه درستی نیست، گفت: در این راستا پژوهشگاه‌ها توجیح خود را داشتند که به دلیل تأمین منابع انسانی، انجام تحقیقات و پژوهش نیاز دارند که دانشجو بگیرند و این دانشجویان برای آنها به نوعی پتانسیل نیروی انسانی برای به‌ثمر رساندن تحقیقات هستند.

وی افزود: اما پژوهشگاه‌ها نباید درگیر کارهای مربوط به پذیرش دانشجو شوند و اگر این فرایند ادامه پیدا کند عملاً پژوهشگاه‌ها ممکن است که در بلندمدت به دانشگاه تبدیل شوند. در همین راستا این مسئله در جلسات مطرح و از پژوهشگاه‌های بزرگ درخواست شد که شیوه کار را در دست بگیرند. که طی فرایندی و با بررسی و ایجاد کارگروه‌هایی نهایتاً پیش‌نویسی که در این نشست مطرح می‌شود، تهیه و تدوین شد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پیش نویس تهیه شده در این جلسه مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: ما باید یک همکاری مشترک را دنبال کنیم به‌گونه‌ای که هم نیاز مراکز پژوهشی تأمین شود و هم دانشگاه‌ها متوجه شوند که از لحاظ امتیازات چیزی را از دست نمی‌دهند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در ادامه این نشست که به درخواست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور رؤسای دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علم و صنعت ایران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تربیت مدرس، اصفهان، علامه طباطبایی، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و هم‌چنین رؤسای پژوهشگاه‌های پلیمر و پتروشیمی ایران، زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، شیمی و مهندسی شیمی ایران و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری برگزار شد، پیش‌نویس آئین نامه تربیت دانشجویان مشترک پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مورد بحث، بررسی و تبادل نظر طرفین قرار گرفت




این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits