دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ابهامات در برگزاری آزمون استخدامی شرکت های خصوصی - اشتغال زایی یا سوءاستفاده از عطش اشتغال زایی جوانان
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ابهامات در برگزاری آزمون استخدامی شرکت های خصوصی - اشتغال زایی یا سوءاستفاده از عطش اشتغال زایی جوانان - اواخر هفته گذشته رویدادی با عنوان استخدام ۱۰ هزار-ابهامات-برگزاری-آزمون-استخدامی-شرکت-خصوصی

اواخر هفته گذشته رویدادی با عنوان استخدام ۱۰ هزار نفر در شرکت های دانش بنیان همه نظرها را به سمت خود جلب کرد.
این رویداد که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط موسسه میزان گستران شریف مرحله نهایی را پشت سر گذاشت ابهامات فراوانی را در ذهن داوطلبان و مخاطبان این آزمون استخدامی گنجانده بود.
این آزمون که مرحله مقدماتی آن به صورت اینترنتی برگزار شد شرکت کنندگان در مرحله نهایی در مصلای تهران از لحاظ مهارتی ارزیابی شدند.
نکته ای که در ابتدای گزارش باید به آن اشاره کرد این است که به هر حال این آزمون پر اشکال با حمایت معاونت علمی صورت گرفته و خیلی از سازمانها و نهادها به اعتبار معاونت علمی از این رویداد حمایت کرده اند طبق آخرین استنادات شرکت استارتاپی مجری آزمون مجوز کاریابی از وزارت کار دریافت نکرده است البته به فرض رفع این موضوع روند برگزاری و جذب این رویداد به ظاهر علمی-تخصصی و در باطن منفعت طلبانه اشکالات فراوانی را به همراه دارد.
یکی از ابتدایی ترین ملزومات هر آزمونی اطلاعات آماری است که در این آزمون ضد و نقیض ها به ابهامات آن افزوده اند؛ از آمار شرکت کنندگان که از ۳۴ هزار تا بیش از ۱۰۰ هزار نفر اعلام شد تا ظرفیت پذیرش از صفر تا ۵هزار نفر مشخص شده است، چون آزمون هیچ تحمیل و اجباری برای کارفرمایان متقاضی نیروی انسانی ندارد سوال اینجاست که اگر تعهدی برای استخدام وجود ندارد معاونت علمی با چه رویکردی از این آزمون حمایت کرده است.
از طرف دیگر هیچ اسمی از شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت پذیرش آنها اعلام نشده است و مسئولان برگزاری طرح اذعان داشتند هیچ تضمینی برای استخدام و جذب داوطلبان وجود ندارد که باز هم این سوال را در ذهن مخاطب به وجود می آورد آزمونی که نه ظرفیت دارد و نه محدوده جغرافیایی و داوطلبان شرکت کننده نیز اشکالات فراوان به روند برگزاری آن وارد می دانند با چه رویکردی مورد حمایت قرار گرفته است؟ وقتی هیچ شرکت دانش بنیانی اعلام آمادگی نکرده است چرا با احساسات جوانان جویای کار بازی می شود؟
گویا قرار است تاریخ باز هم تکرار شود چون زمانی عطش مردم برای سرمایه گذاری در بانک ها افزایش یافت برخی از این تمایل افکار عمومی سوء استفاده کردند و با تاسیس موسسات مالی بدون مجوز و فقط با ترفند های فریبنده و وعده سودهای بالا سپرده های کلان را جذب کردند و خواسته یا ناخواسته نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و معضلاتی به وجود آوردند.
اگر پای درد دل برخی از مالباختگان این موسسات بنشینید ذکر می‌کنند که چرا رسانه‌های جمعی از این موسسات حمایت کردند و تبلیغات آنها را پخش کردند اگر این موسسات مجوز نداشتند چرا مراجع بانکی جلوی پیشرفت قارچ‌گونه آنها را نگرفتند؟ در آن زمان از عطش سپرده گذاری مردم سوء استفاده شد اکنون از تمایل جوانان برای ورود به بازار کار و اوضاع نابسامان اشتغال کشور سوء استفاده می شود.

همانطور که در بالا ذکر شد به استناد گزارش روزنامه کیهان اداره کل هدایت نیروی کار و کاریابی وزارت کار طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که فعالیت موسسه برگزار کننده این آزمون غیر قانونی است وقتی از یکی از مسئولان برگزاری این طرح پرسیده شد این استخدامی ها در چه شغل هایی است پاسخ داد: همه شغل ها از پیک موتوری و تراکت پخش کن گرفته مدیر و مهندس که تحلیل این پاسخ را به خوانندگان گزارش واگذار می کنیم..
سرپرست اجرای اولین آزمون استخدامی شرکت های خصوصی و دانش بنیان در سن ۲۵ سالگی به عنوان دبیر شورای سیاستگذاری آزمون های استخدامی شرکت های خصوصی و دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران است که با اطمینان خاطر انتقادات فراوان خبرنگاران را توجیه کرد.
بر خلاف سنت های پیشین در دفترچه این آزمون هیچ حرفی از تعداد نیروهای مورد نیاز و نام شرکت‌های دانش‌بنیان نیامده است، البته یکی از مسئولان برگزاری آزمون از استخدام داوطلبان در شرکتهای مطرح چون مپنا نام برد که در گزارش های بعدی صحت این ادعا را از مپنا جویا خواهیم شد.
فردی که از شمال غرب کشور با ابهامات زیاد در این رویداد شرکت کرده بود به خبرنگار ایسکانیوز گفت: معلوم نیست کدام ارگان نیرو می خواهد؟ چون آگهی های استخدامی در شرکت های خصوصی که به کرات در اینترنت یافت می شود، پس این همه هزینه و تبلیغ برای چیست؟ همچنین اگر استخدامی در کار باشد و محل آن مثلاً در جنوب کشور باشد هرگز حاضر نیستم در آنجا مشغول به کار شوم؛ ضرورت داشت رشته ها و شهرهای متقاضی نیرو به تفکیک مشخص می شد.

نکته جالبی که از ماه‌ها پیش رسانه‌های مختلف به آن پرداختند و داوطلبان شرکت کننده نیز به آن صحه گذاشتند معرفی مشکوک یکی از انتشارات معروف کشور به عنوان منابع درسی اکثر رشته ها بود که بر ابهامات و درآمدهای احتمالی این رویداد می‌افزاید ابهام دیگر هزینه ۱۰۰ هزار تومانی که از داوطلبان برای شرکت در این آزمون اخذ گردیده است با هزینه زیر ۳۰ هزار تومان سازمان سنجش مغایرت دارد و اهداف اقتصادی این رویداد را پررنگ تر می کند.
اما نکته ی جالب ماجرا نحوه برگزاری آزمون تخصصی و چینش ارزیاب ها بود که خنده تلخی را در چهره حضار نمایان می کرد فردی که خود تحصیل کرده دوره مجازی دانشگاهی است چگونه می تواند یک دکترای تحصیل کرده در خارج از کشور را ارزیابی کند امری که خبرنگار ایسکانیوز با سند آن را مشاهده کرد از لحاظ سنی ارزیاب های با سن کمتر از ۲۵ سال نیز حضور داشتند که معلوم نبود با چه فیلتری به عنوان ارزیاب انتخاب شده‌اند.
هم چنین سوالات تخصصی که برای این آزمون انتخاب شده بود بر پوچی آن مهر تایید می گذاشت که برای ارزیابی تخصص و مهارت یک ویراستار سوال تخصصی این باشد که چند تا جمله بگو که با علایم نگارشی متفاوت معانی مختلفی بدهد گرچه تخصص و شغلی چون ویراستاری به وفور اعلام نیاز می شود و نیازی به آزمون و واسطه گری نیست.
آزمون استخدامی یا باید برای جذب در یک ارگان دولتی باشد و یا یک شرکت استارتاپی و تولیدی که برای پیاده سازی طرح و ایده ی خود نیازمند متخصص است و ارزیابی مشاغلی چون ویراستاری توجیه منطقی ندارد.
ابهامات در زمینه برگزاری این آزمون استخدامی و اینکه آیا این رویداد با هدف کاملا اقتصادی و درآمدزایی برگزار شده، کم نیست؛ تعجب همگان در حمایت برخی نهادها بود که مسئولیت عواقب احتمالی نیز به عهده آنان خواهد بود در زمانی که تعداد بیکاران کشور از سه میلیون نفر بیشتر شده و جذب در بازار کار آرزوی خیلی از جوانان است؛ ضرورت دارد اشتغال‌زایی در مسیر صحیح هدایت شود تا معضل های اجتماعی حداقل دوچندان نشود.
در پایان با انتشار عکس خودرویی که برای تردد یکی از مسولان اجرایی این آزمون استخدامی از دانشگاه تهران خارج شد، عدم توجه به قانون مداری را در مسئولان برگزاری این آزمون یادآور می شویم…

ایسکانیوز




این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits