دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیرات شغل بر سلامت روان و مغز
3
زمان مطالعه: 10 دقیقه
تاثیرات شغل بر سلامت روان و مغز:تاثیر شغل بر سلامت ذهن و جلوگیری از پیری مغز/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا از تاثیر شغل ها بر سلامتی شما بیشتر آگاه شوید.

تاثیر شغل بر سلامت ذهن و جلوگیری از پیری مغز

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا از تاثیر شغل ها بر سلامتی شما بیشتر آگاه شوید.

تأثير شغل ها بر سلامت

مقدمه

نهاد خانواده يکي از مهمترين نهادهاي اجتماعي است که سلامت يا عدم سلامت جامعه را موجب مي شود و در بقاء جامعه و حفظ سنت ها، ارزشها و روابط خويشاوندي نقش مهمي ايفا مي کند. بنابراين فراهم آوردن زمينه هاي مطلوب و امکانات لازم براي داشتن خانواده اي سالم به منظور ساختن جامعه اي سالم ضروري بنظر مي رسد.

يکي از مهم ترين پارامترهاي موثر در دوام و بقاء خانواده تامين مخارج و مايحتاج آن خانواده است و اشتغال سرپرست خانواده علاوه بر اين که موجب مي شود درآمد لازم براي امرار معاش خانواده فراهم گردد از بروز مشکلاتي هم چون بزهکاري، سرقت، اعتياد، فحشا و...که در اثر فقر و بيکاري بروز مي نمايد نيز جلوگيري گردد، علاوه بر اين استقلال خانواده را در زمينه هاي مختلف به ارمغان مي آورد که اين استقلال بر افراد خانواده و مخصوصاً کودکان تأثير بسزايي دارد تا بتوانند اعتماد به نفس و اتکاء به خود و سخت کوشي را بياموزند.

بعبارت ديگر کار کردن و داشتن شغل از ضروريات فردي و اجتماعي است و هر انساني سرانجام بايد عهده دار شغلي شود تا بتواند علاوه بر اداره زندگي خود به جامعه نيز خدمت نمايد. از ديدگاه تمام اديان، کار کردن از واجبات است. و هر کس مالک و صاحب نتيجه کارش مي باشد. دوام جامعه نيز به ميزان کار افراد بستگي دارد و جوامعي بيشتر پيشرفت مي کنند که افراد آن در اشتغال و کارآفريني کارآمدتر باشند.اينجاست که نقش قانون گزاران، مسوولين و کارآفرينان در جامعه برجسته تر مي شود.

تاثیر شغل ها بر سلامتی شما

مفاهيم و اصطلاحات تاثیر شغل ها بر سلامتی شما

  • سلامت روان

سلامت رواني هيچگاه با فهرست يا خصوصيات ثابت يا ويژگيهاي معين تعريف نشده است. طبق تعريف فرهنگ روانشناسي آرتور (1985) واژه سلامت رواني براي افرادي به کار مي رود که عملکردشان در سطح بالايي از سازگاري هيجاني و رفتاري است و نه در مورد افرادي که صرفاً بيماري رواني ندارند.از نظر کاپلان و سادوک ( 1989) سلامت رواني آن حالت بهزيستي است که افراد قادر مي باشند براحتي درون جامعه اشان عمل کنند و پيشرفتها و خصوصيات شخصي برايشان رضايت بخش باشد. سلامت روان قدرت آرام زيستن و با خود و ديگران در آرامش بودن است، آگاهي از درون و احساسات خويش است، قدرت تصميم گيري در بحرانها و مقابله با فشارهاي زندگي است.

شخص سالم از کار و زندگي خود احساس رضايت مي کند و از وقت خويش استفاده مفيد مي نمايد. شخصي که از نظر دروني نقصي ندارد با ديگران از در تفاهم وارد مي شود و براي احساسات و عواطف مردم اهميت قائل بوده، آنها را محترم مي شمارد. چنين فردي مي تواند دوست بدارد و محبت بپذيرد . حقايق را قبول کرده و خود را با آنها وفق دهد و با اجتماع سازش کند.

لوينسون (3) و همکارانش ( 1962) سلامتي روان را اين طور تعريف کرده اند: « سلامتي روان عبارت است از اينکه فرد چه احساسي نسبت به خود، دنياي اطراف، محل زندگي، اطرافيان مخصوصا با توجه به مسووليتي که در مقابل ديگران دارد و چگونگي سازش وي با درآمد خود و شناخت موقعيت مکاني و زماني خويشتن».
منينجر ( 4) مي گويد: «سلامت رواني عبارت است از سازش فرد با جهان اطرافش به حداکثر امکان، بطوري که باعث شادي و برداشت مفيد و موثر بطور کامل شود» (به نقل از صديق راد، ( 1376).


تعريف سه قسمتي انجمن بهداشت رواني کانادا از بهداشت روان

1- نگرشهاي مربوط به خود

* تسلط بر هيجانهاي خود
* آگاهي از ضعف هاي خود
* رضايت از خوشي هاي ساده

2- نگرش هاي مربوط به ديگران

* علاقه به دوستي هاي طولاني و صميمي
* احساس تعلق به يک گروه
* احساس مسووليت در مقابل محيط انساني و مادي
* پذيرش مسووليت ها

3- نگرش هاي مربوط به زندگي

* ذوق توسعه امکانات و علايق خود
* ذوق خوب کار کردن
به نظر ويليام گلاسر انسان سالم کسي است که داراي اين ويژگي ها باشد:


الف) واقعيت را انکار نکند و درد و رنج موقعيت ها را با انکار کردن ناديده نگيرد ،بلکه با واقعيت ها بصورت واقع گرايانه روبه رو شود.
ب) هويت موفق داشته باشد يعني هم عشق و محبت بورزد و هم عشق و محبت دريافت کند. هم احساس ارزشمندي کند و هم ديگران احساس ارزشمندي او را تاييد کنند.
ج) مسووليت زندگي و رفتارش را بپذيرد و به شکل مسوولانه رفتار کند. پذيرش مسووليت کامل ترين نشانه سلامت روان شناختي است.
د) توجه او به لذت دراز مدت تر، منطقي تر و منطبق با موقعيت باشد.
ه ) بر زمان حال و آينده تاکيد نمايد نه بر گذشته و تاکيد او بر آينده نيز جنبه دورنگري داشته باشد نه به صورت خيال پردازي باشد. واقعيت درماني "گلاسر" نيز بر سه اصل: قبول واقعيت، قضاوت در درستي يا نادرستي رفتار و پذيرش مسئوليت رفتار و اعمال استوار است و چنانچه در شخص اين سه اصل تحقق يابد نشانگر سلامت روان شناختي است (گلاسر ، 1965).

تاثیر شغل ها بر سلامتی شما

رانندگان کامیون زودتر از موعد پیر می شوند


گزارش های زیادی حاکی از آن است که به علت بادی که از پنجره به صورت رانندگان می خورد، این افراد دچار ضعف یا فلجی موقت صورت می شوند. هر چند که دکتر ندوکا جراح پلاستیک از انگلستان می گوید که ادله علمی کافی برای اثبات این امر وجود ندارد. به گفته وی، این فلجی بر اثر ویروسی است که باعث ملتهب شدن عصب صورت می شود. همچنین بررسی ها نشان می دهد که آن قسمت از صورت رانندگان که به طرف نور خورشید قرار دارد بیشتر در معرض آسیب ناشی از نور خورشید قرار می گیرد.


مشکل شنوایی ناجیان غریق

سر و صدا در محیط های بزرگ و آبی مانند استخر زیاد است و افرادی که در این گونه اماکن کار می کنند، در معرض صداهای بالای ۸۵ دسیبل قرار می گیرند که می تواند به شنوایی آسیب برساند. متخصصان می گویند کار نجات غریق در ساحل این خطر را ندارد.


مشکل پوستی در پرستاران

سالانه هزاران پرستار دچار مشکل پوستی می شوند. علت این امر استفاده مکرر از صابون و مواد تمیز کننده و همچنین خیس بودن دست هاست. استفاده از دستکش های یک بار مصرف نیز می تواند در برخی از افراد باعث بروز آلرژی و خارش پوست شود.


آسیب دیدگی تارهای صوتی در معلمان


بلند و زیاد صحبت کردن می تواند پیامدهای زیادی داشته باشد. معلمان مجبورند زیاد و بلند صحبت کنند در نتیجه دچار گرفتگی صدا، سوزش یا گلو درد می شوند.راز محافظت از تارهای صوتی این است که عضلات حنجره سفت نشود. بنابراین بهتر است معلمان به جای بلند کردن صدا از سوت در زمین بازی استفاده کنند، آب کافی بنوشند و از مصرف نوشیدنی های کافئین دار که باعث خشکی دهان و گلو می شود، بپرهیزند.برای این که تارهای صوتی بتواند درست عمل کند، گلو باید نرم باشد.


آرایشگران و درد کف پا

ایستادن طولانی مدت باعث التهاب بافت های پلانتارفایسا در پا می شود.۷۰ درصد آرایشگران به دلیل تماس با مواد شیمیایی و لوازم مختلف، دچار مشکل پوستی، قرمزی و ترک پوست می شوند که این حالت می تواند واکنش حساسیت زا به مواد شیمیایی یا واکنش به ماده محرک باشد. شستن منظم دست، چربی پوست را از بین می برد و باعث ترک و سوزش پوست می شود.


مشکل تنفسی در نانوایان

تقریباً ۱۰ درصد موارد ابتلا به آسم در بزرگسالان به دلیل شغلی است که این افراد دارند.نانوایان با تنفس ذرات آرد موجود در هوا، دچار مشکل تنفسی می شوند.آرد حاوی پروتئین است که هنگام استنشاق کردن، بدن آن را به عنوان ماده ای خارجی تشخیص می دهد بنابراین ممکن است واکنش حساسیتی نسبت به این پروتئین نشان دهد. خبازانی که در سال اول یا دوم کاری با این مشکل مواجه می شوند، مجبورند از کار انصراف دهند. این مشکل در کارخانه هایی که دستگاه ها اغلب کارها را انجام می دهد نسبت به نانوایی های کوچک، کمتر دیده می شود.افراد دیگری که به علت شغل دچار آسم می شوند، آرایشگران هستند که با استنشاق مواد شیمیایی دچار آسم می شوند.


خطر بروز سرطان در خلبانان


نتایج بررسی ها نشان می دهد در خلبانان، احتمال خطر بروز سرطان پوست، به ویژه ملانوهای بدخیم بیشتر است. برخی از محققان معتقدند که قرار گرفتن در معرض اشعه، نقش مهمی در بروز این نوع سرطان دارد؛ اما دکتر شرگیل که متخصص پوست است با این موضوع موافق نیست . او درباره مشکل خلبانان و کادرپروازی می گوید، آن ها هر بار که به یک کشور گرم سفر می کنند، آفتاب می گیرند و دچار سوختگی می شوند و این موضوع چند بار تکرار می شود. نتایج بررسی های محققان نشان می دهد، خلبانان نسبت به دیگران ۳ برابر بیشتر در معرض خطر آب مروارید قرار دارند. در این نوع آب مروارید، عدسی چشم ابری و سفت می شود. اگرچه علت آب مروارید مشخص نیست اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، وقوع این خطر را افزایش می دهد.


کمردرد دندان پزشکان

خم شدن بالای سر بیمار، هنگام کار کردن روی دندان برای ساعت های طولانی می تواند به کمردرد منجر شود. اگرچه اغلب دندان پزشکان آموزش لازم را برای حفظ حالت مناسب بدن هنگام کار دیده اند اما سال های طولانی کار، می تواند تأثیر خود را بگذارد و کمر آن ها حالت انحنا پیدا کند.
با توجه به مقاله ای که در سایت سلامت دات لایف خواندید ، به شما سروران توصیه می گردد در انتخاب شغل خود به عوامل دیگر به غیر از علاقه ، تحصیلات توجه کنید عواملی مانند سلامت جسمی و روح و در واقع مناسب بودن جسم و روح شما برای انجام آن کار و موفق شدن در شغل انتخاب شده توسط شما هم مهم است.

تاثیر شغل ها بر سلامتی شما

بیماری آلزایمر یکی از شایع‌ترین شکل‌های زوال عقل است، وخیم‌ترین نوع آن که منجر به زوال مهارت‌های ذهنی، استدلال‌آوری، تصمیم‌گیری و توانایی انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود. بر طبق آمار منتشر شده از سوی انجمن آلزایمر، بیش از ۵ میلیون آمریکایی با بیماری آلزایمر دست به گریبانند.مطالعات گوی، موجب بهبود مفاهیم شناختی شده است. بر اساس این فرضیه، با وجود احتمال زوال عقل در کهنسالی هرچه محیط برای انجام فعالیت‌های ذهنی در طول زندگی بیشتر فراهم باشد به ابقای مهارت‌های ذهنی کمک شایانی خواهد کرد.

گوی و تیم تحقیقاتیش به تجزیه و تحلیل سطوح مختلف پیچیدگی‌های شغلی بر اساس عنوان‌های شغلی پرداختند. بر اساس اعلان محققان، مشاغلی که در ضمن تعامل با مردم، بالاترین سطح پیچیدگی را به خود اختصاص داده بودند، وکالت، مددکاری اجتماعی، جراحی و نظارت بر مجرمان بودند. مشاغلی با سطح پیچیدگی کم‌تر و همچنان در تعامل با مردم شامل کارگری در کارخانه‌ها، صحافی کتاب، نقاشی و قالی‌بافی می‌شد.

به گزارش محققان، مشاغل پیچیده که با داده و اطلاعات در ارتباط بود شاملِ معماری، مهندسی عمران، طراحی گرافیکی و نوازندگی می‌شد؛ در حالی که مشاغلی که از پیچیدگی پایین‌تری برخوردار بودند، کارگری در ساختمان، اپراتوری تلفن یا خدمتکاری در رستوران را در بر می‌گرفت.گو و ناپمن هردو خاطرنشان کردند که افراد با بهره هوشی بالاتر به مشاغل بسیار پیچیده‌ گرایش نشان می‌دادند. همین امر تشخیص اینکه کدام یک از این دو فاکتور یعنی هوش ذاتی یا فعالیت‌های ذهنی شدید است که نقش پررنگ‌تری را در سلامت مغز و فعالیت‌های ذهنی در کنهسالی ایفا می‌کند، سخت می‌کند.

گو از شرکت‌کنندگان درخواست کرد که برای انجام تست‌های تکمیلی حافظه و استدلال بین سن ۷۰ تا ۷۶ سالگی آماده شوند. او و تیم تحقیقاتیش، از نتایج این آزمایش برای بررسی این که چگونه پیچیدگی‌های شغل بر روی مهارت‌های ذهنی و حتی فراتر از این، یعنی سبک زندگی و عوامل محیطی می‌تواند تاثیر گذار باشد، استفاده کردند.گو می‌گوید: این فقط بخشی ازایده تحقیقاتی وسیعی است که هدفش درک بهتر از توانایی‌های شناختی و تغییرات آن با افزایش سن و شناسایی عواملی که بتوان آن را پیش‌بینی کرد، می‌شد.

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits