دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز پاک نمودن سیرابی | بهترین روش تمیزکردن سیرابی

روشی طلایی برای پاک کردن و شستن سیرابی خیلی ساده

طرز پاک نمودن سیرابی | بهترین روش تمیزکردن سیرابی
22
زمان مطالعه: 8 دقیقه
در این مقاله با بهترین روش پاک کردن سیرابی و نکاتی که تا حدود زیادی بوی نامطبوع آن را کاهش می دهد با ما همراه باشید.

طرز پاک نمودن سیرابی | بهترین روش تمیزکردن سیرابی

رنگ سیرابی قبل از تمیز کردن ممکن است زرد یا سبز مایل به خاکستری یا قهوه‌ای باشد که مربوط به غذای دام است. رنگ سیرابی دامی که از علوفه سبز استفاده کرده، سبزتر و تیره‌تر از دامی است که از جو استفاده کرده است.

سیرابی پاک نشده دارای بوی نامطبوع و ناخوشایندی بوده، به همین دلیل مصرف آن برای انسان نامناسب است و برای تهیه خوراک انسان از آن، باید کاملا شسته و با دقت و صرف حوصله فراوان تمیز گردد.

بهترین راه پاک کردن سیرابی کدام است؟

سیرابی یا شکمبه، نخستین بخش از معده نشخوارکنندگان است که گنجایش آن یک هفتم وزن بدن آنهاست. معده نشخوارکنندگان از چهار قسمت سیرابی، نگاری، شیردان و هزارلا تشکیل شده است و در این میان سیرابی نود درصد از حجم معده را تشکیل می‌دهد. ابتدای سیرابی به لوله مری متصل است و از آن پس نگاری، هزارلا و بالاخره شیردان قرار دارند.

سیرابی در واقع محل تخمیر غذای جویده شده توسط دام بوده که حاوی میلیارد‌ها باکتری است و در ایران و بعضی از کشور‌های دیگر، جزء موارد خوراکی محسوب شده و به روش‌های خاص هر منطقه طبخ و خورده می‌شود.

روشی طلایی برای پاک کردن و شستن سیرابی خیلی ساده

10 گام موثر جهت پاک کردن سیراب و شیردون

  1. پاک کردن سیرابی به این شکل باید با کمک دو نفر انجام شود و به تنهایی غیر ممکن است، بنابراین ابتدا یک همراه مناسب انتخاب کنید.
  2. سپس آب را در یک قابلمه نسبتا بزرگ که سیرابی در آن جا شود، به جوش آورید.
  3. قسمت هزارلا و شیردان را از سیرابی جدا کنید.
  4. سیرابی را با یک قیچی یا چاقوی تیز برش بزنید تا از حالت کیسه‌ای خارج شده و مانند یک پوسته ی صاف شود. برای اینکه راحت‌تر تمیز شود آن را به ۴-۳ تکه تقسیم کنید.
  5. وقتی آب به جوش آمد، آن را از روی حرارت برداشته و یکی از تکه‌های سیرابی را به مدت چند ثانیه در آن قرار دهید و بلافاصله از آب جوش خارج کنید.
  6. دو طرف سیرابی را با دست محکم نگه داشته و بکشید تا سطح آن صاف شود، سپس با چاقو روی سیرابی را بخراشید تا پرز‌های زرد رنگ روی آن جدا شوند و رنگ آن سفید مایل به صورتی روشن شود.
  7. اگر همه پرز‌ها جدا نشد، دوباره در آب جوش انداخته و مراحل قبلی را تکرار کنید تا کاملا تمیز شود.
  8. پس از تمیز کردن هر تکه، آن را کنار گذاشته، مشغول تمیز کردن تکه بعدی شوید و مراحل فوق را برای سایر تکه‌های سیرابی نیز انجام دهید.
  9. اگر آب سرد شده بود دوباره آن را گرم کنید، زیرا در غیر اینصورت پرز‌ها به راحتی جدا نمی‌شوند.
  10. برای تمیز کردن هزارلا هم به همین صورت عمل کنید، یعنی در آب جوش فرو کرده و سپس بین لایه‌ها را یکی یکی با دست تمیز کنید.

نکته: اگر سیرابی زیاد در آب داغ بماند، پخته شده و دیگر قابل تمیز کردن نیست، بنابراین در حد چند ثانیه کافی است.

  • پس از تمیز کردن لایه رویی سیرابی نوبت به تمیز کردن لایه داخلی آن می‌رسد. برای این منظور:
  • ابتدا اگر جسم خارجی به لایه داخلی سیرابی چسبیده با یک چاقو از آن جدا کنید.
  • شیر آب سرد را خیلی کم باز کنید و هر تکه از سیرابی را زیر آب سرد بشویید، تا کاملا تمیز شود و ظاهری شبیه به یک حوله سفید پیدا کند.
  • برای شستن هزارلا هم، لایه‌ها را یکی یکی زیر آب باز کرده و با حوصله دست بکشید تا کاملا تمیز شود.
  • شیردان هم که دارای چین‌های زیادی است و روی سطح آن را ماده لزجی پوشانده و لیز است، نیازی به خراشیدن با چاقو ندارد و فقط باید زیر آب سرد، خوب شسته شود. با شستن این قسمت، لزجی روی سطح آن از بین نمی‌رود و فقط اگر ماده خارجی به آن چسبیده باشد جدا می‌شود.
  • پس از شستن سیرابی، آن را به تکه‌های کوچک‌تر برش بزنید تا برای پختن آماده شود.

سیرابی و شیردان کدام بخش از بدن گاو است؟

به آستر (لایه داخلی) معده گاو، سیرابی می گویند که دارای بافت جویدنی است. سیرابی طعم ملایمی دارد که آن را تبدیل به غذایی خوشمزه به صورت جداگانه، یا در سوپ و خوراک کرده است.

سیرابی عضو گوشتی از معده گاو است که سال ها مورد مصرف بسیاری از مردم در اقصی نقاط دنیا بوده است (حتی در ادبیات شکسپیر به آن اشاره شده است). اگرچه به نظر می رسد سیرابی در مقایسه با غذاهای گوشتی دیگر چندان مرسوم نیست اما ارزش آن را دارد که به رژیم غذایی تان افزوده شود. سیرابی نسبتاً کم کالری است و منبعی از ویتامین های لازم برای سلامتی است.

سیرابی و شیردان یکی از غذاهای قدیمی است که نه تنها در کشور عزیزمان ایران دارای پیشینه ای درخشان و طولانی است بلکه در بسیاری از کشورهای جهان نیز مورد توجه علاقه مندان به این ماده غذایی است.

سیرابی و شیردان جزء امعا و احشای درون شکم علف خواران (نشخوارکنندگان) است. معمولاً سیرابی را پس از ذبح حیوان از بدنش خارج می کنند که دارای آخرین محتویات معده است که دارای بوی نامطبوع و ناخوشایند است که جهت مصرف با برش دادن و خارج نمودن محتویات و به طور کامل شستشو کردن آن اقدام به پخت این ماده غذایی می کنند.

عضلات صاف و لانه زنبوری که در سیرابی و شیردان وجود دارد، از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و از نظر پروتئین و چربی با گوشت گاو و گوسفند بسیار متفاوت است که بر خلاف کله و پاچه باعث افزایش کلسترول نمی شود، البته کالری آن نسبت به گوشت قرمز کمتر بوده ولی پروتئین آن مشابه گوشت قرمز، مرغ و ماهی است.

روشی طلایی برای پاک کردن و شستن سیرابی خیلی ساده

خواص و فواید سیرابی و شیردان برای سلامتی بدن

1. کالری سیرابی و شیردان

سیرابی به خوبی با رژیم غذایی کم کالری سازگاری دارد، چون در هر 85 گرم سیرابی پخته تنها 80 کالری وجود دارد که تنها 4% از کالری موردنیاز روزانه در یک رژیم 2000 کالری را تأمین می کند. هر وعده سیرابی پخته (منظور از یک وعده در اینجا 85 گرم سیرابی است) حاوی 10 گرم پروتئین است.

پروتئین منبع آمینواسیدهای موردنیاز بدن برای ساخت هورمون ها، آنزیم ها و بافت های جدید است. سیرابی 3.4 گرم چربی در هر وعده دارد که 1.2 گرم از این مقدار اسیدهای چرب اشباع شده هستند.

مصرف چربی به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل به سبک زندگی فعال کمک می کند چون منشأ انرژی است، اما چربی های اشباع شده کلسترول بد خون را افزایش می دهند که شما را درخطر بیماری های قلبی عروقی قرار می دهد.

2. خواص درمانی سیرابی

خواص و فواید سیراب شیردان برای سلامتی بدن و درمان بیماری ها سالهاست که از سوی متخصصان توصیه می شود. لیستی از خواص سیرابی و شیردان را با هم مرور می کنیم.

  • درمان کم خونی
  • مفید در رشد و تقویت کودکان
  • تقویت و کمک به تولید اسپرم سالم
  • بهترین برای تقویت معده و روده
  • کمک در درمان بیماری های عصبی و افسردگی
  • مفید برای افراد مبتلا به بیماری ام اس MS
  • درمان زخم معده و اثنی عشر
  • تقویت و درمان ریزش مو
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • ضد سرطان

چند نکته مهم در پاک کردن سیرابی و از بین بردن بوی آن

  1. سیرابی را حتما از محل مطمئنی تهیه کنید که تازه باشد و به راحتی تمیز شود.
  2. اگر سیرابی را با دقت و حوصله تمیز کنید و پرز‌های آن را کاملا جدا کنید بوی نامطبوع آن در هنگام پخت تا حدود زیادی کم می‌شود.
  3. هنگام پختن سیرابی بهتر است به ازای یک عدد سیرابی متوسط، ۱ پیمانه نخود که از قبل خیس کرده‌اید به آن اضافه کنید تا بوی نامطبوع آن گرفته شود.
  4. برای پختن سیرابی بهتر است ابتدا یک عدد پیاز بزرگ را تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند، سپس قطعات سیرابی را به آن اضافه کرده و با پیاز تفت دهید، در اینصورت بوی آن تا حد زیادی کم می‌شود.
  5. افزودن مقداری آبلیموی تازه پس از پایان پخت، کمک زیادی در کاهش بوی این غذا می کند.

بیشتر بخوانید :

دستور پخت سیرابی شیردان مخصوص صبحانه + خواص آن

دلمه سیرابی | طرز تهیه دلمه ای عجیب و پر خاصیت

کوفته سیرابی | طرز تهیه کوفته سیرابی (کفته سیرابی)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (22 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits