دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش بخار پز کردن سبزیجات
9
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در گذشته انواع سبزی‌ها به شکل سبزی خوردن، سالاد یا برای تهیه انواع خورش‌ (مثل خورش کدو، بادمجان، کرفس و ...) مورد استفاده قرار می‌گرفتند، ولی اکنون در بسیاری از مهمانی‌ها، مجالس عروسی و یا دیگر...

در گذشته انواع سبزی‌ها به شکل سبزی خوردن، سالاد یا برای تهیه انواع خورش‌ (مثل خورش کدو، بادمجان، کرفس و ...) مورد استفاده قرار می‌گرفتند، ولی اکنون در بسیاری از مهمانی‌ها، مجالس عروسی و یا دیگر مراسم، در کنار غذاهای متنوع، معمولا بشقابی از سبزیجات خام یا بخارپز دیده می‌شود.

روش بخار پز کردن سبزیجات

سبزیجات را هم می‌توان خام خورد و هم به صورت بخارپز، اما به دلیل دارا بودن ویتامین‌های حساس به حرارت (مثل ویتامین C)، باید در هنگام پخت آنها دقت بیشتری به خرج داد.

اگر بعضی سبزی‌ها (مثل گل‌کلم، کلم و هویج) را خام بخوریم، ممکن است باعث بروز اختلالاتی در دستگاه گوارش شوند، لذا بهتر است آنها را پخت تا هضم‌شان آسان‌تر گردد.

اگر تصمیم به بخارپز کردن سبزیجات دارید بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

1- در زمان بخارپز کردن حتما باید در ظرف گذاشته شود.

2- از مقدار کمی آب استفاده کنید تا بعد از طبخ به خورد سبزیجات برود.

3- آب حاصل از سبزیجات را میل کنید (به غیر از سیب‌زمینی).

4- بهتر است در این روش، ابتدا آب را جوش‌ آورید. سپس انواع سبزیجات را در آب در حال جوش بریزید، زیرا با این روش آنزیم‌های موجود در سبزی حفظ می‌شوند و ویتامین‌ها هم در اثر حرارت کمتر آسیب‌ می‌بینند.

5- برای حفظ رنگ سبزی به هیچ عنوان از جوش‌شیرین استفاده نکنید، زیرا باعث از بین رفتن ویتامین C، گروه B و برخی مواد معدنی می‌شود.

6- سبزیجات را قبل از خرد کردن باید بشویید، زیرا اگر سبزی خرد شود، ویتامین‌ها با شستشو از بین می روند.

گاهی اوقات دیده شده است که سبزیجات را سرخ و یا با مقدار زیادی روغن می‌پزند که این روش علاوه بر ایجاد ترکیبات مضر، باعث بروز چاقی و بیماری‌های قلبی‌-عروقی شده و به سلامتی افراد لطمه می‌زند، مخصوصا اگر بری این کار از روغن جامد یا روغن حیوانی استفاده شود.

به علاوه، وقتی درجه حرارت در این روش پخت بالا باشد، باعث از بین رفتن ویتامین‌ها شده و مهم‌تر اینکه هضم‌شان با مشکل مواجه می‌شود.

یادتان نرود که تلفیق آنها با سایر گروه‌‌های غذایی از جمله غلات، گوشت سفید و لبنیات کم‌چرب می‌تواند وعده غذایی کامل تری را ایجاد کند.


منبع:تبیان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (9 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits