دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ضدعفونی کردن سبزیجات
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اهمیت مصرف سبزیجاتسبزیجات و میوه‌ها سرشار از ویتامینهای گروه A و گروه C بوده و همچنین حاوی مقداری ویتامین B ، آهن و مقدار قابل توجهی فیبر هستند. سبزیجات بخاطر نقش مؤثرشان در تامین سلامت انسان یکی...

اهمیت مصرف سبزیجات
سبزیجات و میوه‌ها سرشار از ویتامینهای گروه A و گروه C بوده و همچنین حاوی مقداری ویتامین B ، آهن و مقدار قابل توجهی فیبر هستند. سبزیجات بخاطر نقش مؤثرشان در تامین سلامت انسان یکی از گروههای مهم مواد غذایی محسوب می‌شوند و برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونتها یا ترمیم زخمها، دید در تاریکی و سلامت پوست ضروری هستند. به همین علت توصیه شده است همیشه همراه غذا از سبزیجات تازه نیز استفاده شود.

ضدعفونی کردن سبزیجات

● آلودگی سبزیجات
سبزیجات اغلب به دلیل استفاده از کودهای انسانی و حیوانی، آب آلوده و تماس حیوانات به عوامل بیماریزا آلوده می‌شوند. در صورت مصرف چنین سبزیجاتی خطر ابتلا به بیماریهایی نظیر وبا، حصبه، هپاتیت، اسهال خونی و بیماریهای انگلی نظیر کیست هیداتیک و آسکاریس وجود دارد. لذا لازم است به خاطر بر طرف نمودن آلودگیهای فوق سبزیجات قبل از مصرف سالم‌سازی شوند. سبزیجاتی که به صورت خام در تزیین غذا و یا همراه ساندویچ و سالاد استفاده می‌شوند نیز بایستی سالم سازی و سپس مصرف شوند.
● مراحل تمیز کردن و سالم‌سازی سبزیجات
سالم سازی سبزیجات شامل چهار مرحله اساسی است: پاکسازی، انگل‌زدایی، گندزدایی، شستشو
▪ مرحله اول _ پاکسازی
ابتدا سبزیجات را بخوبی پاک نموده و مواد زاید و غیر قابل مصرف آنرا جدا و سپس خوب شستشو دهید تا گل و لای و مواد زاید از سبزیجات پاک گردد.

▪ مرحله دوم _ انگل‌زدایی
پس از خاتمه مرحله پاکسازی، سبزی پاک شده را در یک ظرف ۵ لیتری آب ریخته و بازاء هر لیتر آب سه تا پنج قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. قدری بهم زده تا تمام سبزیجات در کفاب غوطه‌ور شود و پس از چند دقیقه، آنها را به آرامی از روی کفاب جمع‌آوری کنید. ظرف و سبزی را مجددا با آب سالم خوب شستشو دهید تا تخم انگلها و باقیمانده مایع ظرفشویی از آنها جدا شود.

▪ مرحله سوم _ گندزدایی
برای گندزدایی و از بین بردن میکروبهای بیماریزا بهتر آنست که از مواد گندزدایی مجاز موجود در داروخانه‌ها یا فروشگاههای مواد غذایی و طبق برچسب موجود بر روی آن استفاده شود اما چنانچه در دسترس نبود، یک گرم (نصف قاشق چایخوری) پودر پرکلرین را در ظرفی محتوی ۵ لیتر آب بریزید تا کاملا در آب حل گردد. محلول مذبور ضدعفونی کننده می‌باشد. سبزیجات انگل‌زدایی شده مرحله قبلی را به مدت ۵ دقیقه در این محلول قرار دهید.

▪ مرحله چهارم _ شستشوی نهایی
پس از اجرای گندزدایی سبزیجات آنها را مجددا با آب سالم و فراوان بشویید تا باقیمانده کلر یا مواد گندزدای بکار رفته کاملا از سبزیجات جدا شوند. پس از شستشوی نهایی سبزیجات را می‌توان مصرف نمود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits