دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مقابله با کپک زدگی مواد غذایی + راهنما
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مقابله با کپک زدگی مواد غذایی-راههای مقابله با کپک زدگی - نحوه مقابله با کپک زدگی - عوارض کپک زدگی - آشنایی با کپک زدگی - نحوه تمیز کردن کپک زدگی - چگونگی تمیز کردن کپک زدگی - روش جلوگیری از کپک زدن - روش های جلوگیری از کپک زدن - جلوگیری از کپک زدگی...

مقابله با کپک زدگی مواد غذایی

مقابله با کپک زدگی مواد غذایی

کپک نوعی قارچ است که هاگ های ریز تولید می کند.

این هاگ ها که حاوی ماده محرک و آلرژی زاست به قدری کوچک است که بدون این که متوجه شویم، آن را استنشاق می کنیم. چگونه کپک به سلامت ما آسیب می رساند؟ به هنگام استنشاق کردن، هاگ های کپک می تواند باعث آزار چشم، بینی و گلو، سرفه، خس خس سینه و واکنش های آلرژی زا شود.

علاوه بر آن کپک علایم آسم را تشدید می کند. افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند با قرار گرفتن در معرض کپک، خطر بروز عفونت سیستم ایمنی آنان افزایش می یابد. عامل رشد کپک چیست؟ هاگ های کپک که دیده نمی شود در هوای آزاد شناور است.

مقابله با کپک زدگی مواد غذایی

به محض ایجاد یک محیط نمناک، شاهد علایم رشد آن به شکل لکه های خال خالی و یا تغییر رنگ دیوارها، کف، پنجره ها، موکت ها و یا اثاثیه خواهیم بود. کارهای روزمره در منزل، به ویژه آشپزخانه و حمام که اغلب بخار ایجاد می کند، نیز باعث رشد کپک می شود.

گاه گاهی نیز کپک روی دستگاه های گرمازا، سردکننده، مرطوب کننده و آن هایی که آب مصرف می کند، رشد می کند.

مقابله با کپک زدگی مواد غذایی

چگونه باید کپک را تمیز کرد؟


یک قسمت کوچک کپک زدگی را می توان با آب و مایع تمیزکننده از بین برد و نیاز به ماده ضدعفونی کننده نیست. برای جلوگیری از استنشاق هاگ ها، هنگام تمیزکاری از دستکش و ماسک صورت استفاده کنید.

اما اگر کپک قسمت زیادی از خانه را فراگرفته باشد، نیاز به تمیزکاری خاص دارد. گام بعدی یافتن علت اصلی کپک زدگی و راه جلوگیری از آن است تا دوباره کپک رشد نکند.

مقابله با کپک زدگی مواد غذایی

چند روش جلوگیری از کپک زدن


تمامی لوله ها و شیرهایی را که نشت می کند تعمیر کنید.
با باز کردن پنجره ها و استفاده از پنکه و جریان هوا از رطوبت هوا کم کنید.

از تهویه های مخصوص در آشپزخانه و دستشویی استفاده کنید.
وسایل خنک کننده و گرمازا را به طور مرتب تمیز کنید.

گلدان ها را به میزان مناسب آبیاری کنید.
منزل را به طور مرتب جاروبرقی بکشید.

مقابله با کپک زدگی مواد غذایی

استفاده از دارچین برای جلوگیری از کپک زدگی


دارچین که در بسیاری از نانها و شیرینیها به عنوان ادویه استفاده می‌شود به عنوان ماده ضد کپک در بسته بندی مواد غذایی استفاده خواهد شد.

با وجود شیرینی و عطر موجود در این ماده، دارچین می‌تواند عامل نابودی میکروبها شود. این ماده در مصر باستان در مومیایی کردن مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

با توجه به این خصوصیت، محققان اسپانیایی از قابلیت ضد میکروبی دارچین برای تولید نوعی بسته بندی ضد کپک استفاده کرده اند.

آنها اعلام کردند بر اساس آزمایشهای به عمل آمده، کاغذی که دارای 6 درصد از روغن دارچین باشد تا 96 درصد از گسترش کپک در سطح نانی که از قبل دچار کپک زدگی شده بود، جلوگیری کرده و می‌تواند تازگی نان را تا 10 روز حفظ کند.

محققان اعلام کردند پوششهای پلاستیکی دارچین دار هم اکنون مورد استفاده تجاری قرار گرفته و می‌تواند در حفظ و تازگی میوه ها، سبزیجات، و گوشت نیز موثر باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits