دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نگهداری لبنیات ، شیر و ماست در فریزر برای دو ماه

نگهداری لبنیات : نحوه و مدت زمان منجمد ( فریز ) کردن شیر

نگهداری لبنیات ، شیر و ماست در فریزر برای دو ماه
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
برای حفظ کیفیت محصولات غذایی و لبنی در دنیا، باید شرایط خاصی برای نگهداری آنها در نظر گرفته شود. نگهداری فراورده های لبنی در یخچال می تواند باعث حفظ کیفیت آن شود ولی برخی از این محصولات را می توان در فریزر و برای دوره ای طولانی تر نگهداری کرد.

فریز کردن لبنیات و شیر : آیا می توانید شیر را فریز کنید؟

نگهداری سالم مواد غذایی به صورت طولانی یکی از دغدغه های افراد است .اغلب روش های مختلفی برای نگهداری طولانی مدت انواع مواد غذایی وجود دارد .مانند خشک کردن ، فریز کردن ، پختن و ....
امروز می خواهیم در مورد نگهداری لبنیات برای مدت طولانی صحبت کنیم و ببینیم که میتوانیم لبنیات را نیز فریز کنیم یا نه ؟
و اینکه فریز کردن لبنیات چه تغییراتی را ممکن است در آنها ایجاد کند .

لبنیات شامل انواع شیر (کم چرب ، بدون چربی ، تغلیظ شده و شیر خشک ) و مشتقات شیر مانند انواع ماست و پنیر کره و بستنی و خامه می باشد که همه این محصولات لبنی قابلیت انجماد را دارند.
بهترین شرایط برای نگهداری محصولات لبنی مایع و پنیر تحت شرایط سردخانه ای یا یخچالی بین دمای ۲ تا ۶ درجه سانتیگراد و محصولات بستنی و کره در شرایط انجماد حداقل ۱۸- درجه سانتیگراد است .

چرا لبنیات را منجمد کنیم ؟

مسمومیت ناشی از مصرف لبنیات و بستنی فاسد موجب بهم ریختن وضعیت گوارش فرد گردیده و در مواردی همراه با تهوع ، دل‌درد ، دل‌پیچه و اسهال بروز پیدا می کند و حتی ممکن است تا مراحل واکنشهای عصبی نیز پیشروی کند .تخریب بافت محصول ، وجود بوی نامطبوع در آن ، تغییر رنگ آن ، تورم بسته بندی مخصوصاً در فرآورده های لبنی و همچنین تغییر طعم فرآورده از علائم فساد لبنیات می تواند باشد .
با انجماد لبنیات می توان فرآیند فساد لبنیات را به تعویق انداخت.

فریز کردن شیر

نحوه فریز کردن محصولات لبنی

انجماد به معنی کاهش دمای ماده غذایی تا متبلور شدن آب ماده غذایی می باشد ، که یکی از روش‌ها برای نگهداری طولانی مدت موادغذایی محسوب می شود. ومی دانیم که این شکل نگهداری ممکن است تغییرات ناخواسته ای را در شکل و طعم محصول ایجاد کند . فریز کردن لبنیات چه تغییراتی در آنها ایجاد می کند و چه روشی را امتحان کنیم که این تغییرات نا خواسته کمتر شود و اینکه بعد از فریز کردن چگونه از این محصولات لبنی منجمد استفاده کنیم را در اینجا بررسی خواهیم کرد

فریز کردن شیر

اگر می خواهید شیر را منجمد کنید باید این کار را قبل از تمام شدن زمان انقضا شیر انجام دهید. در هنگام ریختن شیر داخل ظرف برای نگهداری در فریزر حتما کمی فضای خالی در نظر بگیرید. چون شیر بعد از یخ زدن حجم بیشتری پیدا می کند.
نکته ای که لازم است درباره انجماد شیر بدانید این است که ،انجماد می تواند بافت و ظاهر شیر را تغییر دهد بنابراین اگر می خواهید آن را مستقیما بنوشید فریز کردن آن ایده خوبی نیست. برخی از افراد بر این باور هستند که طعم شیر بعد از انجماد تغییر می کند و برای نوشیدن خوشایند و مطلوب آنها نیست. اگر شما برای اولین بار است که می خواهید شیر را به منظور نگهداری و نوشیدن در روز های آتی منجمد کنید ، بهتر است این مورد را در نظر داشته باشید.

به دلیل تغییر در بافت و طعم شیر منجمد شده بهتر است،شیر منجمد شده را بعد از یخ زدایی در تهیه کیک و شیرینی و انواع نوشیدنی ها مانند شیر قهوه ،شیر کاکائو گرم و موارد اینچنینی استفاده کنید. به این منظور بهتر است بر اساس میزان مورد نیاز خود و درظروف کوچکتر و به اندازه مصرف در هر نوبت ، شیر را برای قرار دادن در فریزر بسته بندی کنید . برای کمک به یکدست شدن بافت شیر بعد از یخ زدایی می توانید شیر را قبل از استفاده ، کاملا تکان دهید یا کمی هم بزنید.

شیرهای پاستوریزه، استرلیزه و هموژنیزه شده مدت ٣-٦ ماه در فریزر قابل نگهداری می‌باشند. می توانید تا چند ماه در فریزر نگهداری کنید اما برای حفظ کیفیت شیر پیشنهاد می شود شیر فریز شده را طی یک ماه اول مصرف کنید. یخ زدایی شیر باید به روش صحیح انجام شود. باز کردن یخ شیر منجمد شده (یخ زدایی) در فضای باز و خارج از یخچال خطرناک است و ریسک آلودگی شیر را افزایش می دهد.

فریز کردن ماست و شیر و لبنیات

فریز کردن ماست

گرچه نگهداری ماست در فریزر آن را خراب نمی‌کند و خطری برای سلامتی ندارد اما پس از انجماد زدایی بافت آن دون دون و آبکی می‌شود. اگر می خواهید از آن برای آشپزی استفاده کنید، قابل قبول است اما در غیر این صورت برای خوردن تنها مناسب نیست.

فریز کردن پنیر

با وجود پنیرهایی با ماندگاری طولانی واقعا نیازی به گذاشتن پنیر در فریزر نیست. اگر شما یک پنیر سفت را در فریزر بگذارید ترد و خرد می شود. اگر یک پنیر نرم را در فریزر بگذارید رطوبت، بافت نرم و سبک پنیر را کریستالی میکند.پس کیفیت پنیر را با گذاشتن در فریزر خراب نکنید. پنیرهای مخصوص پیتزا و پنیرهای سفت خارجی بین ۶-۸ ماه در فریزر قابل نگهداری می‌باشند. به طور کلی ‌پنیرهای نسبتا خشک در فریزرخیلی بهتر باقی می‌مانند.البته بعضی از انواع پنیر باید در فریزر نگهداری شوند که در روی بسته آنها به این موضوع اشاره شده است .

حتماً بخوانید:
کدام مواد غذایی قابلیت فریز شدن را ندارند ؟

کدام مواد غذایی قابلیت فریز شدن را ندارند ؟

برخی از مواد غذایی را نباید فریز کرد و فریز کردنشان همراه با عوارض میباشد که در ادامه مواد غذایی غیر قابل فریز را به شما معرفی میکنیم .

فریز کردن کره و خامه

  • کره

کره‌های بسته‌بندی شده مجدداً بایستی در لفاف‌های پلی‌اتیلینی یا ورقه‌های آلومینیومی پوشانیده شده در فریزر قرار داده شود. هم چنین می توانید کره را در ظروف دربسته در فریزر نگه داری کنید . پوشش یا ظرف انتخابی باید به گونه ای باشد که بعد از خارج کردن کره از فریزر،کره همچنان تازگی و طعم خود را حفظ کرده باشد و اصطلاحا بوی فریزر نگرفته باشد. مدت سالم ماندن و حفظ کیفیت کره در فریزر بین ۴-۶ ماه می‌باشد.

  • خامه

به‌صورت نمک زده یا شکر زده به مدت ۳ ماه در فریزر قابل نگهداری می‌باشد. بافت خامه نیز پس از انجماد زدایی ، دون دون و آبکی می شود. برای اینکه بافت نرم تری پیدا کند، کافی است تا پس از باز شدن به آرامی زده شود.

  • خامه ترش

فریز کردن خامه ترش باعث میشود که تکه تکه شود. شما می توانید آن را بهم بزنید و از آن در آشپزی استفاده کنید. اما مطمئنا نمیخواهید که بعد از فریز کردن و یخ زدایی به تنهایی آن را بخورید.

  • نگهدار بستنی منجمد

بهتر است بسته‌بندی و یا ظروف بستنی را یک بار دیگر در کیسه‌های پلی‌اتیلنی قرار داده سپس ، منجمد نمود. دمای نگهداری بستنی می بایست زیر ۱۸- درجه سانتیگراد باشد . مدت زمان انجماد بستنی می تواند متفاوت باشد . بستنی فریز شده را می توان به مدت ۳ ماه در فریزر نگهداری کرد. البته بستنی های پاستوریزه تا مدت زمان بیشتری قابلیت نگهداری در فریزر دارند. مدت زمان نگهداری بستنی های پاستوریزه بر روی بسته بندی آنها درج شده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits