دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کدام ظروف برای استفاده در فر گاز مناسب ترند؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اگر قصد خرید چنین ظروفی را دارید یا اینکه نمی‌دانید از کدام ظرف‌ها برای پخت‌ غذا در فر استفاده کنید، همراه دلگرم بمانید تا شما را با ظرف‌های مناسب و نامناسب برای آشپزی با فر آشنا کنیم.

ظروف مخصوص فر گاز

به گزارش دلگرم : با توجه به تنوع بالای ظرف و ظروف در بازار و اطلاعات ضد و نقیض موجود که باعث سردرگمی برای انتخاب محصول مناسب شده ما برآن شدیم تا در این مقاله به انواع ظروف و جنس هر کدام از آنها و ترکیب ساختاری هریک بپردازیم و همچنین به معایب و مزایای هر کدام از ظروف و شرایط استفاده از آن اشاره کنیم .

چه ظروفی را در فر استفاده کنیم؟ از جمله تردیدهایی که امروزه با آن مواجه هستیم انتخاب جنس و نوع ظروف برای آشپزی میباشدکه در بین گزینه های مختلف سردرگم میمانیم مخصوصا اگر بخواهیم بدانیم کدام یک از ظروف مناسب برای فر هستند و چه ویژگی هائی ظرف باعث سربلند شدن گزینه ها در این آزمون میشود.

برای شفافیت موضوع انواع ظروف را به ترتیب اولویت کارایی بررسی خواهیم کرد. ظروف چدنی اولین مورد ظروف چدنی هستند.تابه ها و قابلمه های چدنی با پوشش نچسب دیسکاور در بازار که در نوع لعاب دار و بدون لعاب در بازار موجود هستند از کارایی بالایی در فر و پخت و پز با حرارت بالا برخوردار میباشند.مخصوصا در آشپزی های روزمره مصرف روغن کمتری دارند که در حفظ سلامت خانواده موثر است.

ظروف مخصوص فر گاز در طرح و ابعاد مختلف

ظروف چدن مناسب برای فر

این ظروف بالعکس باور عامه مردم که کار باهاشون رو سخت میپندارد قابلیت های زیادی دارند از جمله این ظروف مناسب برای فر هستند و همچنین میتوان این ظروف راترمیم کرد که به دوام و طولانی بودن عمر این ظروف منجر میشود.همچنین ظروف چدنی را میتوان برای انواع طبخ ها از جمله آبپز کردن،کبابی کردن،تفت دادن و سرخ کردن انواع غذا استفاده کرد.

ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی کاملا ساختار طبیعی داشته و از سرامیک خاک رس ساخته میشود و هیچ گونه فلز و آلیاژی در ساخت این ظروف استفاده نمیشود بنابراین دیگر خطر ترکیب فلزات یا یون های سمی با مواد غذایی در این ظروف وجود ندارد.این ظروف حرارت را به خوبی در خود نگه میدارند و نیازی به حرارت بالا برای طبخ کامل غذا نیست فقط کافیست چند دقیقه زمان برای گرم شدن داشته باشند.

این ظروف از بهترین گزینه های مناسب برای آشپزی میباشد چون علاوه بر نچسب بودن ،آسیب زا نبودن، ظروف مناسب برای فر نیز می باشند همچنین براحتی میتوان در ماشین ظرفشویی قرار داد.ظروف سرامیکی حتی در یخچال برای فریز کردن مواد غذایی مناسب هستند.شکننده بودن این ظروف از نقاط ضعف این محصولات به حساب می آید.

ظروف شیشه ای یا پیرکس مخصوص فرگاز

ظروف شیشه ای مخصوص فر یا همان پیرکس فرآیند ساخت مشابه ظروف شیشه ای دارند با این تفاوت که در مرحله ای ویژه نسبت به گرما و حرارت مقاوم میشوند و همین امر باعث میشود ظروف مناسب برای فر باشند بنابراین در مقابل حرارت مقاومت بالایی دارند و از جمله ویژگی های مثبت این ظروف عدم فرآیندپذیری ظروف با مواد غذایی است که از باب طبی مورد تایید بوده و گزینه مناسبی برای نگه داری مواد اسیدی است و همچنین شست شوی این ظروف راحت و سریع است.

البته در استفاده از ظروف پیرکس باید دقت شود که در معرض شک حرارتی (یکباره سرد یا گرم شدن) قرار نگیرند که باعث ترک برداشتن یا شکستن ظروف میشود.این گونه ظروف برای یخ زدایی مناسب هستند.

ظروف استیل مناسب فر گاز

ظروف استیل یا همان ظروف فولادی مقاوم در برابر زنگ زدن ، خوردگی و خراشیدگی هستند . این ظروف بادوام بوده و قیمت مناسبی دارند اما باید توجه داشت که استیل رسانای خوبی برای گرما نیست و امکان چسبیدن غذا به ظرف وجود دارد به همین خاطر توصیه میشود در طول آشپزی به طور مداوم غذا را هم بزنید تا به ظرف نچسبد و همچنین گرما به طور مساوی پخش شود تا قسمتی از غذا خام نماند.

ظروف استیل ، ظروف مناسب برای فر و حرارت بالا گزینه مناسبی حساب میشود و همچنین قابل شستشو در ماشین ظرفشویی و ضدعفونی کردن هستند. مزیت دیگر این ظروف مقاوم بودن در برابر واکنش با مواد غذایی است.در هنگام خرید ظروف استیل دقت شود تا سطح ظروف صاف و صیقلی باشد و محصولات از شرکت معتبری خریداری شود.

ظروف پخت و پز در مایکروویو

ظروف تفلون مناسب فر

ظروف تفلون در حدود 70سال عمر دارند این ظروف که در واقع همان ظروف فلزی با پوششی به نام تفلون که همان ترکیب پلی تترافلوئوراتیلن است که ماده‏ای غیر سمی است که همین لایه مقاوم به حرارت از چسبیدن غذا به ظرف جلوگیری میکند.

کارایی این ظروف ارتباط مستقیمی با نوع و ضخامت این پوشش دارد برای همین تاکید بر این است که اگر این پوشش آسیب دیده به هیچ وجه از آن ظرف استفاده نشود.ظروف تفلون برای استفاده روی اجاق گاز مناسب هستند البته بعضی از این ها،ظروف مناسب برای فر هستند که باید طبق دستورالعمل شرکت سازنده بررسی کرد.

حتماً بخوانید:
قابلمه مناسب برای پختن غذا

قابلمه مناسب برای پختن غذا

قابلمه مناسب برای پختن غذا ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید. قابلمه مناسب برای پختن غذا…

برای کارایی بهتر این ظروف بهتر است با حرارت ملایم آشپزی کرد و از کفگیر و ملاقه های فلزی که باعث خراشیده شدن سطح داخلی ظرف میشود اجتناب کرد.البته از مزایای این ظروف میتوان به مصرف کم روغن هنگام پخت و پز اشاره کرد.

ظروف مسی مناسب فر

استفاده ظروف مسی از دیرباز مرسوم بوده که متاسفانه الان استفاده کمتری از این گونه ظروف میشود.ظروف مسی رسانایی خوبی در مقابل گرما و حرارت دارند و به همین خاطر از روزگاران قدیم مصرف بالایی در پخت و پز داشته است. البته لازم به ذکر است که این ظروف جهت جلوگیری از اکسید با مواد غذایی و عدم واکنش حتما باید با مواد دیگر مانند قلع پوشاند.بنابراین هنگام استفاده از ظروف مسی باید مراقب بود که لعاب از بین نرود تا مبادا مس وارد غذا شود که وجود مس در غذا باعث مسمومیت و اختلالات کبدی میشود.

ظروف آلومینیوم، روحی یا رویی مناسب فر

این ظروف کاملا سبک بوده و رسانایی خوبی در مقابل گرما دارند و به علت نداشتن پوشش در تماس با مواد غذایی وارد واکنش میشوند از همین رو کارشناسان معتقدند که عمر استفاده از ظروف آلومینیومی به پایان رسیده است.علاوه بر وزن سبک و رسانایی این ظروف میتوان یه قیمت مناسب و مقاوم بودن این ظروف اشاره کرد و اینکه این ظرف ها را میتوان بر روی اجاق گاز ها و درون فر استفاده کرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits