دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه زعفران را آسیاب کنیم ؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
چگونه زعفران را آسیاب کنیم؟ بهترین روش آسیاب یا ساییدن زعفران چیست ؟ چرا برای ساییدن زعفران از قند استفاده میشود ؟ برای رسیدن به پاسخ سوالات خود درباره بهترین روش ساییدن زعفران با ما همراه باشید .

چگونه زعفران را بسابیم ؟

بطور خلاصه، ساییدن زعفران با هاون سنگی، ساییدن زعفران با هاون فلزی (بهمراه قند)، ساییدن زعفران با قاشق، پودر کردن زعفران با آسیاب قهوه ، ساییدن زعفران با دستگاه زعفران ساب از جمله نحوه ساییدن زعفران هستند که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد .

چگونه زعفران را آسیاب کنیم

روش های آسیاب کردن زعفران

برای آسیاب کردن زعفران به روش های راحت و کاربردی از چه روش هایی استفاده کنیم ؟

روش اول آسیاب کردن زعفران با استفاده از هاون

بهترین هاونی که میتواند عملیات آسیاب را انجام دهد هاون سنگی هست. سعی کنید از هاون فلزی یا برنجی هم استفاده نکنید چون پودر یا آسیاب کردن زعفران را خوب انجام نمیدهد. اولین قدم برای ساییدن زعفران با هاون، پودر کردن قند در هاون است.

البته برای سرعت دادن به ساییدن زعفران‌‎ می‌توان از شکر استفاده کرد، در این صورت دیگر نیازی ندارید که قند را بسایید. هنوز در آشپزخانه‌های ایرانی دیده می شود که زعفران را با قند آسیاب می کنند و تنها دلیل‌شان برای استفاده از این روش، زبر بودن قند است که به ساییدن زعفران کمک می‌کند.


روش دوم ساییدن زعفران با قاشق

ساییدن قند با قاشق از بهترین و کاربردی ترین راه‌های ساییدن زعفران است. برای اولین بار که زعفران را بصورت بسته‌ای تهیه می کنید، در بسته زعفران را باز نکنید. یک قاشق بزرگ غذاخوری زعفران انتخاب کنید. این نکته را بدانید که ما از لبه‌های پشت قاشق برای ساییدن زعفران استفاده می کنیم.

توجه داشته باشید که از بخش تیز پشت قاشق برای ساییدن استفاده نمی‌کنیم؛ چون احتمال پاره شدن بسته زعفران بسیار زیاد است و زعفران‌ها بخوبی ساییده نمی‌شوند. اکنون که بسته زعفران را در دست دارید، ابتدا از صحت بسته بودن کامل زعفران مطمئن شوید.

سپس بسته زعفران را در سطح صاف قرار بدهید و با پشت قاشق محتویات داخل زعفران را به سمت خودتان بکشید. زمان دقیقی برای پایان دادن به این نوع ساییدن وجود ندارد. زمانی که دیدید محتویات داخل بسته یعنی زعفران‌ها، بصورت پودر و حریر درآمد؛ پودر زعفران شما آماده استفاده است.


روش سوم دستگاه آسیاب قهوه برای آسیاب کردن زعفران

این روش خیلی ساده تر و بهتر میتوانیم آنرا انجام داد . آسیاب کردن با این روش تو چند ثانیه انجام میشه.

باید از شیشه های تلقی استفاده کنید. شیشه های دارو برای این کار خیلی موثر هستند. از خشک بودن ظرف نگهداری اطمینان حاصل کنید تا به مواد داخل ظرف آسیب نرسد.

موقعی که داریم زعفران رو پر می کنیم باید جایی باشه که بخار نباشه یک اتاق دیگه بریم و بعد بریزین توی ظرف آب جوش که این بهترین کار برای استقاده از زعفران برای غذا هستن که رطوبت را به خود نمیگیرد.

برای این که آسیاب با دستگاه به موفقیت انجام شود کمی شکر به زعفران اضافه کنید تا بهتر پودر شود.

بهترین روش آسیاب زعفران

طرز استفاده از زعفران ساب

به طور معمول، جنس بدنه دستگاه زعفران ساب از پلاستیک و شیشه است. برای مثال، یک دستگاه زعفران ساب که دارای ابعاد 7.5*7.5*14 است، از جنس پلاستیک و شیشه می‌باشد و در درون خود نیز دارای یک توری فلزی است.

استفاده از زعفران ساب اصلا کار سختی نیست. در مورد رنگدهی زعفران پس از ساییدن با زعفران دقیقا هیچ اظهار نظری وجود ندارد. اما می‌توان تضمین کرد که هیچ کدام از کلاله‌های زعفران، حیف و میل نخواهند شد. پس استفاده از زعفران ساب، راه حل خوبی برای پودر کردن زعفران است.

باز هم تاکید می‌کنیم که استفاده از زعفران ساب کار سخت دشوار و پیچیده‌ای نیست. به همین خاطر، تمامی افراد می‌توانند این روش را به کار بگیرند.

  1. توری ثابت و فلزی را بر روی لیوان (بخشی از زعفران ساب) قرار دهید.
  2. رینگ محافظ زعفران ساب را دقیقا بر روی توری ثابت نصب نمایید.
  3. توری متحرک را بر روی هاون قرار دهید. (حتما باید توری متحرک با هاون فیکس شود)
  4. برای کارکرد بهتر زعفران ساب، 5 گرم کلاله زعفران را در آن بریزید.
  5. هاون و توری متحرک را بر روی مقادیر زعفران ریخته شده، قرار دهید.
  6. طرز سایید زعفران با زعفران ساب این گونه است که هاون را بر روی زعفران‌ها بچرخانید تا اینکه تمامی زعفران‌ها به طور کامل پودر شوند.
  7. برای نگهدای زعفران ساییده شده یا استفاده از آن برای دم کردن دمنوش زعفران ، کافی است تا رینگ و توری دستگاه زعفران ساب را بردارید و به جای آن، درب پلاستیکی خود زعفران ساب را بگذارید.

مزایای استفاده از زعفران ساب چیست ؟

  • با استفاده از زعفران ساب برای خرد کردن زعفران، دیگر خبری از هدر رفتن کلاله‌های زعفران نیست.
  • نحوه کار کردن با زعفران ساب بسیار ساده است.
  • پودر حاصل استفاده از زعفران ساب، یک دست خواهد بود.
  • هیچ مقداری از ذرات زعفران در ظرف زعفران ساب باقی نمی‌ماند.
  • با استفاده از زعفران ساب، هیچ خطری برای سلامت دستان شما وجود ندارد.

ساییدن زعفران با قند

علت ساییدن زعفران با قند چیست ؟

آشپزی با زعفران رمز و رازهای زیادی دارد. یکی از این رمز و رازها به ساییدن زعفران با قند بازمی‌گردد. در بسیاری از گروه‌های پرسش و پاسخ دیده می‌شود که بانوان این سوال را پرسیده اند.

خوشبختانه قند در این مورد به شما کمک فراوانی می‌کند، یعنی ساییدن زعفران با قند در هاون فلزی، مانع از سوخته شدن پودر زعفران شما می‌شود. دقت داشته باشید، با توجه به شرایطی که گفتیم، برای جلوگیری از سوختن زعفران، ساییده شدن زعفران با قند در هاون فلزی توصیه می‌شود.

دلیل دوم ساییدن زعفران با قند، سرعت بخشیدن به فرآیند پودر شدن زعفران می‌باشد. یعنی اگر به تازگی بسته زعفران خشک خریداری کرده اید و برای چند ساعت دیگر میزبان مراسمی بزرگ هستید، از پودر قند برای ساییدن زعفران استفاده کنید.

یک دلیل دیگر که تجربه‌های بانوان آشپز اثبات کرده، رنگ بیشتر زعفران در مراحل اولیه رنگدهی است. اگر تمایل دارید تا پودر زعفران شما بیشتر از قبل رنگدهی داشته باشد، ساییدن زعفران با قند توصیه می‌شود. اگر تجربه جدید دیگری از ساییدن زعفران با قند دارید، با ثبت نظر خود در بخش نظردهی، دیگران را از دلیل ساییدن زعفران با قند مطلع کنید.

طرز تهیه پودر زعفران

نکته بعد مخصوص زعفران خشک نشده است می توانید این زعفران را یا در فر یا روی شعله گاز خشک کرده و بعد آسیاب کنید در فر این پروسه بهتر انجام می شود زیرا که حرارت از همه طرف به آن برخورد می کند زیاد در فر نماند زیرا که زعفران زود می سوزد و خراب می شود.

برای تهیه گرد زعفران آن را بعد از کوبیدن کامل از الک رد کنید گرد زعفران کاملا داخل آب حل می شود و رنگ بهتری دارد. اگر می خواهید زغفران شما رنگ بهتری داشته باشد هنگام مصرف آن را بکوبید.

معرفی چندین روش ساده برای خشک کردن زعفران در منزل

ریشه زعفران چیست و چه خواصی دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits