دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آبلیمو خراب می شود؟ چگونه آن را نگهداری کنیم؟

آیا آب لیمو ترش خراب می شود؟ علت قهوه ای شدن رنگ آن چیست؟

آبلیمو خراب می شود؟ چگونه آن را نگهداری کنیم؟
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آیا آب لیمو ممکن است خراب شود؟ تا چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ علت تیره شدن رنگ آب لیمو چیست؟ با این بخش از مجله دلگرم همراه باشید تا در اینباره بیشتر بدانید.

آیا آب لیمو خراب می شود؟

مانند همه آب میوه ها، آب لیمو نیز ممکن است خراب شود اما بر خلاف نوشیدنی های محبوب مانند آب سیب یا آب پرتقال، آب لیموی ترش خریداری شده از فروشگاه معمولا تا مدت ها پس از این که برای اولین بار درب بطری آن را باز کردید قابل استفاده است و به سادگی خراب نمی شود!

یکی از علل اصلی ماندگاری بالای آب لیمو ترش خاصیت اسیدی آن است که باعث می شود رشد و تکثیر باکتری ها تقریبا غیر ممکن یا بسیار دشوار شود و در معرض فساد قرار نداشته باشد.

به همین دلیل در اغلب مواردی که آب لیمو ترش را دور می ریزیم به علت کاهش کیفیت و عطر و طعم آن است نه به خاطر این که فاسد شده یا استفاده از آن خطرناک باشد.

از آن جا که بسیاری از شرکت های تولید کننده آب لیمو را پاستوریزه کرده و به آن مواد نگهدارنده اضافه می کنند آب لیمو شرکتی – اگر به شیوه درست نگهداری شود – مدت زمان زیادی کیفیت خود را حفظ می کند تا جایی که حتی بعد از گذشتن بهترین تاریخ مصرف تا ماه ها تازه می ماند.

بهترین تاریخ مصرف درج شده روی بطری آب لیمو نشان دهنده این است که طراوت و تازگی محصول حداقل تا چه زمانی حفظ می شود و به معنای دور ریختن آن بعد از این مدت نمی باشد.

در مورد آب لیموی خانگی داستان متفاوت است، از آن جا که آب لیمو خانگی بر خلاف محصولات تجاری پاستوریزه نمی شود و فاقد مواد نگهدارنده است خیلی زودتر کیفیت خود را از دست می دهد، به همین دلیل توصیه شده ظرف چند روز تا حداکثر یک هفته آن را مصرف کنید.

به طور کلی : آب لیمو شرکتی که تا به حال درب آن باز نشده 3 تا 6 ماه بعد از گذشت بهترین تاریخ مصرف در دمای اتاق تازه می ماند.
آب لیمو که درب آن باز شده به مدت 6 تا 12 ماه بعد از باز کردن درب در یخچال قابل نگهداری است.
آب لیموی خانگی را 2 تا روز بعد از تهیه آن مصرف کنید، در این مدت لازم است آب لیمو در یخچال نگهداری شود.

separator line

نحوه نگهداری آبلیمو

نحوه نگهداری آبلیمو

آب لیمو ترش باید در محل خنک، تاریک و به دور از گرما نگهداری شود و در صورتی که رنگ بطری آن روشن است نباید آن را در معرض نور خورشید قرار دهید.

کابینت های داخل آشپزخانه محل خوبی برای نگهداری آب لیمو ترش شرکتی می باشد، تا زمانی که درب بطری باز نشده نیازی به یخچال نیست.

پس از این که درب بطری برای اولین بار باز شود باید آن را داخل یخچال قرار دهید تا کیفیت آن حفظ شده و تغییر رنگ ندهد، فراموش نکنید بعد از هر بار استفاده درب بطری را محکم ببندید.اگر از آب لیمو خانگی استفاده می کنید حتما آن را داخل یخچال قرار دهید.

separator line

علت قهوه ای شدن رنگ آب لیمو چیست؟

بسیاری از افراد گمان می کنند تغییر رنگ و قهوه ای شدن آب لیمو نشانه خراب شدن آن است در حالی که این تصور اشتباه است.قهوه ای شدن آب لیمو طبیعی است و معمولا به این دلیل رخ می دهد که بعد از باز کردن درب آب لیمو آن را داخل یخچال قرار نداده ایم.

مصرف آب لیموی قهوه ای خطری برای سلامتی ندارد اما اگر مقدار آب لیمو افزوده شده به غذا تا حدی است که روی رنگ غذا اثر می گذارد نباید از آن استفاده کنید.

separator line

نحوه تشخیص خراب شدن آبلیمو ترش

آب لیمو تا مدت ها خراب نمی شود اما اگر مدت ها از تاریخ انقضای آب لیمو گذشته است برای این که مطمئن شوید کیفیت آن از دست نرفته به نکات زیر دقت کنید:

اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید رنگ آب لیمو است، قهوه ای شدن به معنای کاهش کیفیت آب لیمو می باشد.اگرچه بعید است اما اگر متوجه وجود کپک یا رشد قارچ در اطراف درب بطری شده اید آن را دور بریزید.

در مورد مرکبات و آب آن ها معمولا بهترین روش تشخیص کیفیت رایحه آن ها است، اگر رایحه آب لیمو تغییر کرده یا عطر تازه مرکبات نمی دهد باید آن را دور بریزید.

اگر آب لیمو عطر و ظاهر خوبی دارد باید تست طعم انجام دهید، از بین رفتن طعم مرکباتی آب لیمو نشانه کاهش کیفیت ان است، البته این مسئله لزوما به معنای خراب شدن آب لیمو نیست اما وقتی طعم خوبی نداشته باشد استفاده از آن خالی از لطف خواهد بود.اگر به هر دلیلی شک دارید استفاده از آب لیموی مورد نظر ایمن است یا خیر، آن را دور بریزید.

separator line

نگهداری آب لیمو ترش در فریزر

همان طور که قبلا اشاره کردیم آب لیمو ترش شرکتی ماندگاری بسیار بالایی دارد و نیازی نیست آن را داخل فریزر نگهداری کنید.در صورتی که مقدار زیادی آب لیموی خانگی تهیه کرده اید و نمی خواهید آن را دور بریزید می توانید آن را فریز کنید.

از آن جا که هر بار از مقدار بسیار کمی آب لیمو استفاده می شود بهترین کار این است که آن را در قطعات کوچک تر منجمد کنید.اگرچه راه حل بهتر این است که هر بار به اندازه نیاز خود آب لیمو تهیه کرده و مقداری از آن را برای بعد نگه ندارید.

همچنین بخوانید:

کالری آب لیمو : 100 گرم آب لیمو چقدر کالری دارد ؟

لیمو شیرین و لیمو ترش چه خواصی دارند ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits