دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوغ فاسد را چگونه بشناسیم؟

آیا دوغ محلی خراب می شود ؟

دوغ فاسد را چگونه بشناسیم؟
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
دوغ، بهترین و سودمندترین تامین‌کننده آب و املاح بدن است که بخصوص در فصول گرم سال،‌ از گرمازدگی و حرارت و التهابات بدن می‌کاهد و مصرف آن بسیار توصیه می‌شود.

آیا دوغ محلی فاسد می شود؟

ظاهر دوغ محلی همانند شیر هست با این تفاوت که در برخی از آن ها نعناع و شوید وجود دارد. اگر دوغی در ظاهر آن هیچ گونه تغییرات غیر عادی مانند تغییر رنگ و وجود لایه های خمیری مانند را نداشت یعنی دوغ سالم هست. اما در مورد مزه آن ها می توان گفت که مزه ترش و شیرین از مزه های سالم و طبیعی دوغ هست که این مزه ها نشان از خراب بودن دوغ نیست. اما مزه های دیگر مانند تلخی دوغ می تواند عامل فاسد شدن آن باشد.

معمولاً دوغ ها همانند سایر مواد غذایی برای خود تاریخ مصرف دارند اگر دوغ شما از تاریخ مصرف گذشته باشد مسلماً بهتر هست آن را دور بریزید اما اگر تاریخ مصرف آن بر روی بطری پاک شده باشد یا آن دوغ محلی است می توانید فاسد شدن آن را از ظاهر و مزه آن متوجه شوید.

اگر در ظاهر دوغ مخمر های خمیر مانند با رنگ های متفاوت از دوغ وجود دارد یعنی این که دوغ خراب است اما اینکه حالت عادی داشته باشد باید مزه آن را امتحان کنید. در مورد مزه دوغ باید بگم که اگر دوغ مزه تلخ و نا مطبوعی داشته باشه باید آن را دور بریزید.

چگونه می‌توانیم فساد دوغ را تشخیص دهیم؟

مخمرها و کپک‌ها از عوامل فساد دوغ هستند که البته مخمرها اغلب تاثیر نامطلوبی بر سلامت مصرف‌کننده ندارند و بیشتر سبب ترش شدن دوغ می‌شوند، اما کپک‌ها با تغییر طعم دوغ به تلخی و تغییر رنگ، آن را غیرقابل مصرف می‌کنند.

آیا می‌توان دوغ را در دمای محیط نگهداری کرد؟

دوغ، فرآورده‌ای تخمیری است و به واسطه مخمرها Ph آن پایین و اسیدیته‌‌اش بالا می‌رود و بر این اساس دچار فساد میکروبی و مسمومیت‌زایی نمی‌شود، اما امکان فعالیت کپک‌ها یا مخمرها در ماست و دوغ‌هایی که خارج از یخچال نگهداری می‌شوند و احتمال تبدیل ترکیبات مغذی دوغ به ترکیب‌های مضر وجود دارد و می‌تواند در دراز مدت، سلامت عمومی افراد را به خطر اندازد.

بهترین دما برای نگهداری دوغ چه میزان است؟

این نوشیدنی در دمای بین چهار تا هشت درجه سانتی گراد یخچال،‌ بهترین ماندگاری را دارد و در زمان خرید آن از مغازه باید از درون یخچال به مشتری ارائه شود. باید توجه کنید بیشترین تاریخ مصرف را داشته باشد.

آیا برای افزایش ماندگاری دوغ‌های صنعتی از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود؟

خیر. افزودن هر گونه مواد نگهدارنده به دوغ در فرآیند تولید غیرمجاز است و تخلف محسوب می‌شود.

آیا دوغ محلی خراب می شود ؟

راه های تشخیص دوغ فاسد

چرا دوغ محلی بعد از این که مدتی در دمای محیط قرار می‌گیرد، گازدار می‌شود؟

برخی میکروارگانیسم‌ها بویژه مخمرها در دمای محیط تولید گاز می‌کنند و چون دوغ فرآورده‌ای تخمیری و حاوی مخمر است، در صورت نگهداری در خارج از یخچال به مرور تولید گاز می‌کند که برای سلامت افراد مشکلی در پی نخواهد داشت. البته لازم است بدانید گازدار شدن دوغ‌هایی که باید بدون گاز باشند به معنای کیفیت و مزیت آنها نیست.

چرا روی بطری برخی دوغ‌های صنعتی عبارت گرما دیده درج شده است؟

برخی تولیدکنندگان برای پایین آوردن بار میکروبی دوغ، آن را طی فرآیندهای پاستوریزاسیون گرما می‌دهند تا میکروارگانیسم‌های مایه ماست آن کاهش یابد و فرآیند ترش شدن در آن آهسته‌تر انجام شود در حالی که دوغ‌های معمولی این حرارت را نمی‌بینند.

بین دوغ‌های معمولی و گرمادیده کدام یک در اولویت مصرف قرار دارد؟

دوغ‌های معمولی به دلیل حرارت ندیدن معمولا طعم تازه و خوشایندی دارند در حالی که دوغ‌های گرمادیده اغلب طعم واقعی دوغ را نمی‌دهند.

دوغ‌های سنتی که اغلب از داخل مشک به مشتری عرضه می‌شوند آیا آلودگی میکروبی دارند و انتقال‌دهنده تب مالت هستند؟

دوغ محلی چنانچه از ماست کارخانه یا ماست محلی تهیه شده باشد، خطر انتقال میکروب‌های شیر خام یا بیماری تب مالت را ندارد، اما اگر این دوغ‌ها با آب آلوده یا سبزی‌های خشک غیربهداشتی همچون نعنا و کاکوتی و... مخلوط شده باشند، می‌توانند بار میکروبی بالایی داشته باشند و مصرف‌کننده را به عفونت روده‌ای مبتلا کنند.

همچنین بخوانید:

طرز تهیه دوغ کفیر + خواص درمانی کفیر

دوغ گرما دیده چیست و با سایر دوغ ها چه تفاوتی دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits