دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فرنچ پرس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

طرز دم کردن قهوه با فرنچ پرس چگونه است؟

فرنچ پرس چیست و چه کاربردهایی دارد؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
فرنچ پرس چیست؟ فرنچ پرس یکی از کلاسیک‌ترین روش‌ها برای دم‌آوری قهوه است که با آن قهوه‌ای خوش‌عطر با طعم اصیل را تجربه می‌کنیم.

فرنچ پرس چیست و به چه درد می‌خورد؟

فرنچ پرس دستگاهی است برای آماده‌سازی قهوه فرانسه که با آن کارهایی مثل فوم گیری شیر و آماده کردن انواع مختلفی از دم‌نوش‌ها را نیز می‌توان انجام داد.دم کردن قهوه، چای، چای سبز و دمنوش جزو سایر کاربردهای دستگاه فرنچ پرس است.رواج این ابزار بیشتر مربوط به پس از دوران جنگ جهانی دوم بخصوص در فرانسه بود که تهیه قهوه با آن باعث شد که قهوه حاصل از این دستگاه به نام قهوه فرانسه نیز شناخته شود.

قهوه فرانسه چه نوع قهوه‌ای است؟

قهوه فرانسه قهوه‌ای است نسبتاً رقیق که در فنجان بزرگ سرو می‌شود.کافئین قهوه فرانسه از قهوه اسپرسو کمتر است ولی چون در فنجان بزرگ ارائه می‌شود یک فنجان قهوه فرانسه از یک فنجان قهوه اسپرسو دارای کافئین بیشتری می‌شود.

فوم شیر یعنی چه؟

فوم شیر یعنی کف شیر. گفتیم که با فرنچ پرس می‌شود فوم شیر درست کرد؛ البته تهیه‌ی فوم شیر با چند نوع دستگاه امکان پذیر است که یکی از آن‌ها فرنچ پرس است.کف شیر در بسیاری از نوشیدنی‌های گرم مثل «لاته»، «کاپوچینو» و «ماکیاتو» تهیه می‌شود. در فوم گیری شیر، هوایِ وارد شده به داخل شیر توسط ذرات پروتئینِ موجود در شیر محاصره شده و دیگر قدرت خروج نمی‌یابد.در چنین حالتی شیر قوام می‌گیرد و کف یا همان فوم شیر به وجود می‌آید.

در ضمن، فوم گیری باعث می‌شود که قندِ شیر، بیش‌تر آزاد گردد و شیرینیِ شیر بیش‌تر احساس شود.برای فوم گیری شیر با فرنچ پرس، شیر را با دقت و درست تا قبل از شروع به قُل خوردن حرارت ‌دهید. باید دقت کنید که شیر قُل نخورد.سپس شیر را درون فرنچ پرس بریزید و به‌وسیله‌ی صافی فرنچ پرس و با استفاده از اهرم آن، عمل فوم گیری را انجام دهید.برای فوم گیری شیر، بهتر است از شیر پر چرب استفاده کنید.

چطور در فرنچ پرس قهوه درست کنیم؟

چطور در فرنچ پرس قهوه درست کنیم؟

تهیه قهوه در فرنچ پرس مبتنی بر خیسانده شدن قهوه در آن است. در حقیقت، قهوه در داخل آبِ داغ به حالت معلق باقی مانده و آن قدر خیس می‌خورد که عصاره‌ی قهوه از آن خارج می‌شود و در ادامه، قهوه‌ی دم شده را به‌وسیله‌ی صافی فرنچ پرس، فیلتر کرده و آن را داخل فنجان قهوه می‌ریزیم.

جزئیات این روش به شرح زیر است:

آب را جوش بیاورید و کمی صبر کنید که حرارت آن کم شود (93 درجه سانتی‌گراد).برای هر فنجان قهوه، دو قاشق مرباخوری قهوه فرانسه در داخل فرنچ پرس خشک بریزید (مقدار قهوه بسته به سلیقه می‌تواند کمتر یا زیادتر از این حد شود).

آب داغ 93 درجه را یک بار به‌طور دَورانی طوری که همه جای قهوه خیس بخورد، روی آن بریزید و 30 ثانیه صبر کنید.بار دوم، آب را باز به شکل دَورانی و این بار کامل، داخل فرنچ پرس بریزید و یک دقیقه صبر کنید.

بعد از یک دقیقه با قاشق، قهوه را آرام هم بزنید و سه دقیقه صبر کنید.اهرم فرنچ پرس را آرام به جهت پایین فشار بدهید.پرس را بیرون آورده و دوباره این کار را تکرار کنید.

separator line

چقدر طول میکشد با فرنچ پرس قهوه آماده کنم؟

شاید 3 دقیقه یا کمی بیشتر به زمان نیاز خواهید داشت تا قهوه‌ی مورد نظرتان آماده شود.

separator line

انواع و نام بهترین نوع فرنچ پرس چیست؟

بدیهی است که رنج قیمت در تعیین کیفیت هر دستگاهی نقش اول را دارد؛ اما در حال حاضر نمی‌توان حتماً روی یک مارک یا برند خاص به‌عنوان بهترین برند فرنچ پرس تأکید کرد.یکی از نکته‌هایی که در خریدن فرنچ پرس ارزان قیمت یا فرنچ پرس گران قیمت باید به آن بیشترین دقت را کنید، ضخامت شیشه فرنچ پرس است و اینکه آیا شیشه فرنچ پرس مورد نظرتان نشکن است یا خیر.

اجزای فرنچ پرس

اهرم و استند: پایه دستگاه است.

مخزن: از لحاظ نوع بدنه فرنچ پرس این دستگاه میتواند فلزی (استیل)، شیشه‌ای، پلاستیک و سرامیکی باشد. فرنچ پرس فلزی از همه بادوام‌تر است.

فیلتر: بهتر است فیلتر فرنچ پرس، پلاستیکی نباشد تا زود خراب نشود.

درپوش: دقت کنید که در پوش هیچ نوع درز و فاصله‌ای با مخزن نداشته باشد.

انواع ظرفیت فرنچ پرس چیست؟

انواع ظرفیت فرنچ پرس چیست؟

فرنچ پرس یک لیتری
فرنچ پرس 600 میلی لیتری
فرنچ پرسی 350 سی سی
فرنچ پرس‌های کوچک بین سه تا چهار فنجان و فرنچ پرس‌های بزرگ بین چهار تا هشت فنجان ظرفیت دارند. هر فنجان برابر با 118 میلی‌لیتر است.

separator line

کاربرد فرنچ پرس چیست؟

مهم‌ترین کاربردهای دستگاه فرنچ پرس شامل دم کردن قهوه، چای، چای سبز، دمنوش و فوم گیری است.

separator line

مخترع فرنچ پرس چه کسی است؟

این دستگاه را یک ایتالیایی به اسم «آتیلیو کالیماتی» در سال 1929 اختراع کرد؛ ولی استفاده از آن بعد از جنگ جهانی دوم ابتدا در فرانسه رواج یافت.

نکات خرید فرنچ پرس

نکات خرید فرنچ پرس

نکاتی که باید هنگام خرید فرنچ پرس به آن توجه کنید شامل بخش‌‌های زیر است:

جنس مخزن:

فرنچ پرس در قسمت مخزن دارای جنس‌‌های مختلفی اعم از شیشه‌‌ای، استیل، پلاستیکی و سرامیک است. جنس شیشه‌‌ای هر چقدر هم که ضمانت شکسته نشدن داشته باشد همیشه استرس افتادن آن را خواهید داشت و همین امر کافیست تا همیشه موقع استفاده ذهن شما را آزار دهد. جنس سرامیکی نیز با وجود لعاب داخلی مقاوم و تنوع و زیبایی فوق العاده، بسیار شکننده هستند.

پلاستیک که اصلا توصیه نمی‌‌شود مگر اینکه نوعی را خریداری کنید که فاقد BPA باشد تا در اثر حرارت دیدن به درون نوشیدنی نفوذ نکند. اما جنس استیل مخصوصا نوعی که نسبت کروم به نیکل آن به صورت: 18:10 و یا 18:8 باشد فوق العاده محکم و بادوام بوده و به راحتی هم گرمای نوشیدنی را از دست نخواهد داد.

ظرفیت مخزن:

برحسب نوع استفاده‌‌ی شخصی یا مهمانی ظرفیت مناسب را باید انتخاب کنید. واحد ظرفیت مخزن دستگاه فرنچ پرس برحسب اونس بوده که برحسب فنجان قهوه نیز بیان می‌‌شود که در این صورت ظرفیت 4 تا 12 فنجان قهوه خوری را خواهند داشت. برخی افراد نیز فرنچ پرس مخصوص مهمانی را از مصرف شخصی جدا کرده و دو نوع با ظرفیت‌‌های مناسب هر یک تهیه می‌‌کنند تا برای دم کردن قهوه برای 2 نفر نیازی به استفاده از دستگاه با ظرفیت 8 نفری نداشته باشند.

اهرم و فیلترهای متصل به آن:

حتما فرنچ پرس را از نزدیک باز کنید و ببینید تا لبه‌‌ی صفحه‌‌ی فیلتر دستگاه، پلاستیکی نباشد چون هم در اثر قرارگیری در ماشین ظرفشویی به سرعت از بین می‌‌رود و هم با شکسته شدن این بخش دانه و ذرات قهوه در آن گیر خواهد کرد. همچنین اهرم با دیواره‌‌ی فرنچ پرس کاملا اتصال داشته باشد تا به خوبی تمام ذرات قهوه را به خود گرفته و چیزی باقی نماند.

درب:

درب فرنچ پرس باید به گونه‌‌ای باشد که هیچ راه نفوذی به بیرون نداشته باشد که همین امر سبب می‌‌شود تا مدت زمان زیادی بدون هدر رفت گرمایی قابل نوشیدن باشد.

مدل دستگیره:

برخی از دستگیره‌‌های فرنچ پرس فقط زیبایی در فرم و طراحی دارند ولی وقتی به دقت به آنها نگاه می‌‌کنید متوجه می‌‌شوید که هم هنگام دست گرفتن اذیت خواهید شد و هم گرمای زیادی را به خود می‌‌گیرند. جذب گرمای زیاد هم در طی استفاده دستگیره را از بین می‌‌برد و هم نمی‌‌توان بلافاصله فرنچ پرس را بلند کرد.

فرنچ پرس که از 70 هزار تا حدود 300 هزار تومان را شامل می‌‌شود از وسایل پر کاربرد با قابلیت‌‌‌‌های عالی است که فقط برای دم کردن قهوه استفاده نمی‌‌شود و توصیه می‌‌کنیم هنگام خرید این نکات را در نظر داشته باشید.

همچنین بخوانید:

آموزش روش دم کردن قهوه سبز + خواص قهوه سبز برای سلامتی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits