دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 راههای تشخیص برنج ایرانی اصل
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تشخیص برنج ایرانی اصل و یکدست از برنج قاطی : برای تشخیص برنج اصل از برنج تقلبی باید چه کارهایی انجام بدهیم، بهترین و کاربردی ترین روش ها برای تشخیص برنج اصل از برنج تقلبی چیست؟

فوت و فن تشخیص برنج ایرانی اصل از تقلبی

برنج ایرانی در کشور ما و در سایر کشور ها طرفداران بسیاری دارد. دلیل عمده ی آن، عطر و طعم خاص و خوش برنج ایرانی است. از طرفی دیگر، برنج ایرانی پس از طبخ، ماندگاری بیشتری نسبت به سایر برنج های خارجی دارد و با گذر زمان، عطر و طعم آن عوض نمی شود.از این رو برنج ایرانی، به برنجی با کیفیت و مرغوب مشهور است.

برنج ایرانی در قیمت نیز با سایر برنج های خارجی متفاوت می باشد. از این رو برخی از صادر کنندگان و فروشندگان برنج، سعی دارند برنج بدون کیفیت خود را با به کار بردن روش های مختلف، به جای برنج ایرانی و با قیمت برنج ایرانی به فروش برسانند.یکی از این روش ها، اضافه کردن برنج بدون کیفیت، به برنج ایرانی با کیفیت می باشد. این نوع برنج به برنج قاطی و یا برنج مخلوط معروف است.

برنج قاطی از اضافه کردن برنج کهنه، برنج دانه شکسته، انواع برنج خارجی و برنج بدون کیفیت تشکیل شده است. گاهی تشخیص برنج اصل و یکدست از برنج قاطی به راحتی امکان پذیر نیست و خریدار پس از خرید و پخت برنج، متوجه ی قاطی بودن برنج و کیفیت پایین آن می شود.از این رو برای جلوگیری از خرید برنج قاطی، باید به مراکز فروش و فروشگاه های معتبر برنج ایرانی مراجعه کرد. همچنین قبل از خرید و بعد از خرید برنج باید به چند نکته توجه نمود.

برنج خوب ایرانی چه ویژگی دارد؟

یکدست بودن برنج :

برنج خوب ایرانی حتماً باید یکدست باشد. چنانچه نمناک اشاره کرده است برای تشخیص یکدست بودن مقداری از برنج را در کف دست خود بریزید و با دقت به آن نگاه کنید. دانه¬ های برنج نباید اندازه و رنگ و شفافیت متفاوتی داشته باشند. اگر هر یک از این موارد در برنجی وجود داشته باشد، برنج مخلوط شده و یکدست نیست.مقداری برنج را روی یک ظرف یا سطح شیشه ای بریزید و نوری مانند نور گوشی به ان بتابانید و با دقت به دانه ها نگاه کنید اگر میزان شفافیت آن ها متفاوت بود ، برنج مخلوط شده است.

خشک بودن برنج خوب :

برنج خوب ، باید خوب خشک شده باشد. برنجی که به درستی خشک نشده باشد، به اندازه ی کافی سفت نشده و اصطلاحاً پوک است. برای تشخیص خشک بودن برنج آن را زیر دندان بگذارید و فشار دهید. برنج خوب نباید راحت بشکند و خرد شود. برنجی که خوب خشک شده است هنگام پخت و دم کشیدن ، خوب قد میکشد و به دلیل خشک بودن، به راحتی از آب موجود در دیگ رطوبت جذب میکند و ری می کند.

بی بند بودن برنج خوب ایرانی :

برنج بی کیفیت بندهای عرضی دارد اما دانه های برنج خوب، یکپارچه و بدون بند و ترک است. بند دار شدن برنج به دلیل قرار گرفتن دانه های برنج در معرض باد یا هوای سرد بعد از خروج از کارخانه ی شالیکوبی است. برای تشخیص بند دار بودن برنج ، برنج را با انگشت شست و اشاره نگه دارید و با ناخن انگشت شست فشار دهید، اگر راحت خرد و شکسته شد برنج بی کیفیت و بند دار است.

نیمه بلوری بودن برنج خوب ایرانی :

برنج خوب ایرانی رنگی نیمه شفاف یا نیمه بلوری است اما برنج های خارجی کاملاً شفاف اند.

عطر و طعم برنج ایرانی :

برنج خوب ایرانی عطر و طعم خاصی دارد . برای تشخیص عطر برنج مقداری برنج را بین دو کف دست بریزید و در آن ها کنید. در این صورت باید بوی آن به مشامتان برسد. برخی افراد به برنج های بی کیفیت مقداری گرد برنج اضافه می کنند که عطر برنج ایرانی را بگیرد. برای تشخیص این شگرد مقداری برنج بردارید و به آن فوت کنید و سپس داخل دهان خود بگذارید. اگر طعم مطبوعی ندارد آن برنج،خوب نیست.

برنج قاطی چه خصوصیاتی دارد؟

برنج قاطی چه خصوصیاتی دارد؟

کشاورزان و شالیکاران قبل از کاشت برنج، دانه های با کیفیت برنج را از دانه های بی کیفیت جدا می کنند. برای این منظور، آن ها دانه های برنج را در ظرفی حاوی آب و کمی نمک ریخته تا دانه های سنگین ته نشین شده و دانه های پوک و بی کیفیت روی آب بمانند.

سپس آن ها را از هم جدا می کنند و دانه های با کیفیت برنج را می شویند و آماده ی کشت می کنند. برای تشخیص برنج اصل از برنج قاطی، یکی از روش ها نیز همین است. بدین منظور باید برنج مورد نظر خود را در ظرفی حاوی آب و نمک ریخته تا برنج های سنگین از سبک جدا شوند.

اگه شاهد دو دستگی میان برنج ها شویم، این به این معناست که برنج قاطی می باشد. اما قبل از خرید برنج می توان به چند نکته دقت کرد. به عنوان مثال، برنج ایرانی اصل، برنج یکدست می باشد. یعنی دانه های برنج یک رنگ و یک اندازه می باشند. از آنجایی که برنج ها گونه های مختلفی دارند، در نتیجه در شکل و اندازه، رنگ، عطر و طعم نیز با بکدیگر متفاوت می باشند.

به عنوان مثال، برنج صدری، برنجی کشیده و سفید متمایل به کرم رنگ می باشد. دانه های برنج صدری قلمی و اصطلاحا لاغر می باشد. از طرفی، برنج طارم و انواع برنج طارم، مانند برنج عنبر بو، دانه هایی کوتاه و تپل دارد. برنج صدری خوش پخت تر و مجلسی تر است اما برنج طارم و انواع آن، عطر و بوی بیشتری دارد. این دو نوع برنج در قیمت نیز کمی با هم تفاوت دارند. برنج قاطی برنجی است که از برنج مخلوط شده تشکیل شده است.

در برنج قاطی، دانه های برنج یک شکل نیستند. از دیگر نکاتی قبل از خرید برنچ باید به آن توجه کرد، رنگ برنج می باشد. برنج کهنه رنگ تیره تری نسبت به برنج تازه دارد. از این رو اگر در بسته بندی برنج شاهد دو رنگی دانه های برنج باشیم، به این معنیست که برنج ایرانی اصل نیست و برنج قاطی است.

برنج قاطی چه خصوصیاتی دارد؟

چگونه می توان از خرید برنج قاطی خودداری کرد؟

برای تشخیص برنج اصل و یکدست از برنج قاطی، راه های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال، برنج قاطی و برنج مخلوط پس از پخت، عطر و طعم مطلوبی ندارد.هنگام پخت، برخی از دانه ها کاملا پخته و برخی به صورت نپخته باقی می مانند. همچنین هنگام سرو برنج، متوجه ی یک دست نبودن و یک رنگ نبودن برنج خواهیم شد.

از دیگر راه ها برای تشخیص برنج اصل و یکدست از برنج قاطی، توجه به ظاهر برنج می باشد. برنج ایرانی با کیفیت، برنجی یک شکل، یک رنگ و هم سایز است.همانطور که گفته شد، برنج ایرانی انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال، برنج دم سیاه، برنج دم سفید و برنج قهوه ای از جمله انواع برنج هستند که تفاوت آن ها در شکل ظاهری و رنگ آن هاست.

برنج یک دست برنجی است که یا تمام دانه های برنج دم سیاه باشد و یا دم سفید. همچنین اگر برنج مورد نظر، سفید رنگ است، باید تمامی دانه ها یک رنگ و سفید رنگ باشد.از طرفی، برنجِ با کیفیت برنجی است که دانه های آن سالم و کامل باشد. با توجه به دانه های برنج متوجه خواهیم شد که آیا دانه ها شکسته هستند و یا کامل اند.

از آن جایی که برنج دانه شکسته و یا برنج نیم دانه، قیمت کمتری نسبت به برنج دانه کامل دارد، از خریدن برنج هایی که با دانه های شکسته مخلوط شده اند باید خودداری کرد.یکی از روش ها برای تشخیص برنج ایرانی اصل، عطر برنج می باشد. برای تشخیص میزان عطر برنج، کمی از برنج را در کف دست ریخته و به آن می دمیم. عطر برنج همان لحظه فضای دست را پر می کند.

برنج قاطی چه خصوصیاتی دارد؟

برای تشخیص برنج اصل از برنج تقلبی اینگونه عمل کنید

سوختن برنج :

اگر برنجی خریدید و شک داشتید که پلاستیکی هست یا نه. این روش را امتحان کنید: مقدار کمی برنج رو روی آتش بگذارید؛ اگر مشاهده نمودید که به سرعت می سوزد و از آن بوی پلاستیک بلند می شود، این وضعیت نشان می دهد که برنج پلاستیکی و برای سلامتی بسیار زیان آوراست.

ظرف پر از آب برای تشخیص برنج تقلبی :

داخل ظرف پر آب مقداری برنج بریزید اگر برنج ها کف ظرف باقی ماندند برنج طبیعی می باشند.

کوبیدن در هاون برای تشخیص برنج اصل از تقلبی :

مقداری برنج در هاون بریزید و بکوبید . اگر برنج کاملا خرد شد طبیعی و با منشا آلی است اما اگر خرد نشد و هسته زرد رنگ داشت برنج پلاستیکی است.

قرار دادن در نور خورشید برای تشخیص برنج اصل :

برای چند روز مقداری برنج را داخل ظرف در بسته مقابل نور خورشید قرار دهید اگر سالم ماند برنج پلاستیکی است اما اگر کپک زد برنج طبیعی می باشد.

راه های تشخیص برنج ایرانی از برنج خارجی:

برنج ایرانی عطر خوش بوی دارد و از نظر اندازه دانه برنج ایرانی از نمونه های پاکستانی و هندی کوتاه تر است . برنج ایرانی رنگی سفید و شیری رنگ دارد.

همچنین بخوانید:

۱۱ روش تشخیص برنج تقلبی حاوی پلاستیک از برنج اصل



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits