دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه بوی سوختگی برنج را از بین ببریم ؟

سریعترین راه برای ازبین بردن بوی سوختگی برنج

چگونه بوی سوختگی برنج را از بین ببریم ؟
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اگر برنج شما ته گرفته و سوخته و کل برنج بوی سوختگی میدهید نگران نباشید. در این مطلب چند ترفند ساده برای از بین بردن بوی سوختگی برنج آورده شده است که به وسیله آن‌ها می‌توانید این بوی نامطلوب را از بین ببرید.

راه های رفع بوی سوختگی برنج و پلو

رفع بوی سوختگی از برنج یکی از فوت‌وفن‌هایی است که همه آشپزها با آن آشنا هستند.

شاید شما هم این تجربه ناخوشایند را داشته‌باشید که با یک غفلت کوتاه به آشپزخانه برگردید و با بوی سوختگی برنج مواجه شوید.

که البته در این حالت کل برنج نمی‌سوزد، بلکه شعله زیاد اجاق گاز معمولا باعث سوختن ته‌دیگ خوشمزه شما می‌شود و بوی سوختگی فقط ناشی از سوختن ته‌دیگ برنج است که متاسفانه به دلیل وجود دم‌کنی در کل قابلمه پخش شده و باعث می‌شود کل برنج بوی سوختگی به خود بگیرد.

تعجب‌آور است که سوختن مقدار کمی از ته‌دیگ برنج چگونه باعث این فاجعه بزرگ می‌شود ولی در هر صورت این مسئله رخ می دهد و هرکسی که تجربه آشپزی دارد با آن مواجه شده است.

این سوختگی کوچک کلا طعم و مزه برنج شما را تغییر می‌دهد و موقع خوردن مزه و طعم برنج دیگر خوشایند نخواهد بود.

از بین بردن بوی سوخته برنج

اما راهکار رفع بوی سوختگی از برنج چیست و اصلا راهکاری برای رفع بوی سوختگی از برنج وجود دارد؟

دور ریختن برنج و پختن برنج تازه که قطعا با اوضاع اقتصادی کنونی اصلا راه حل خوبی نیست و حتی اگر مهمان دعوت کرده باشید هم این روش توصیه نمی‌شود و قطعا باید به راهکارهای دیگری فکر کنید.

نگران نباشید! همان‌طور که راهکارهایی برای رفع شوری برنج، قد کشیدن برنج و سفیدتر کردن آن وجود دارد حتما راه حلی هم برای رفع بوی سوختگی از برنج وجود دارد.

برای یادگیری و آشنایی با روش‌های رفع بوی سوختگی از برنج در ادامه با ما همراه باشید.

راهکارهایی برای رفع بوی سوختگی از برنج

در ابتدا و قبل از ارائه هر راهکاری بهتر است که موقع دم گذاشتن برنج حواس‌تان به شعله گاز باشد و تا شعله گاز را برای دم کشیدن برنج تنظیم نکرده‌اید آشپزخانه را ترک نکنید.

ولی اگر حواس‌تان پرت شد و برنج دچار سوختگی شد راهکارهای زیر برای رفع بوی سوختگی از برنج به شما پیشنهاد می شوند که شما با برخی از آنها حتما آشنا هستید.

رفع بوی سوختگی برنج با استفاده از پیاز

اولین راهکار این است که در صورت احساس بوی سوختگی برنج فورا یک پیاز را پوست بکنید و برش دهید و آنرا داخل قابلمه لابلای برنج ها قرار دهید و مجددا برای ۱۰ دقیقه در قابلمه را بگذارید.

پیاز بوی سوختگی را به خودش جذب می کند و برنج شما دیگر بوی سوختگی نخواهد داد. این روش کارایی بالایی دارد و اکثر کدبانوها حتما آن را امتحان کرده‌اند.

راه های رفع بوی سوختگی برنج و پلو

رفع بوی سوختگی برنج با استفاده از نان

راه حل دوم برای رفع بوی سوختگی از برنج این است که به محض احساس بوی سوختگی برنج حین پخت‌وپز، فورا در قابلمه را برداشته و یک تکه نان روی برنج قرار دهید.

به این مسئله دقت کنید که لازم نیست نان را داخل برنج یا لابلای برنج‌ها قرار دهید فقط تکه نان را روی سطح برنج قرار داده و دم کنی را بگذارید. علاوه بر این لازم نیست که پس از چند دقیقه تکه نان را از قابلمه خارج کنید.

اجازه بدهید تا موقع سرو برنج نان داخل قابلمه بماند. نان بوی سوختگی را جذب می‌کند و شما با خیال راحت می‌توانید برنج را داخل دیس بکشید و از طعم و بوی آن مثل گذشته لذت ببرید.

این روش نیز یک ترفند قدیمی برای رفع بوی سوختگی از برنج است که شاید از مادربزرگ‌ها شنیده باشید.

اگر احساس می‌کنید که ممکن است برنج شما رنگ نان را به خودش بگیرد بهتر است از پیاز یا روش دیگری استفاده کنید که هیچ تغییری در برنج شما ایجاد نکند.

راه های رفع بوی سوختگی برنج و پلو

رفع بوی سوختگی برنج با استفاده از آب‌ لیمو

استفاده از آب‌لیمو برای رفع بوی سوختگی از برنج ترفند جدیدتری نسبت به دو روش قبل است که شاید تاکنون آن را نشنیده و امتحان نکرده باشید.

برای استفاده از آب‌لیمو جهت رفع بوی سوختگی از برنج یک تکه پنبه تمیز برداشته و آن را به آب‌لیمو آغشته کنید سپس آنرا داخل یک دستمال کاغذی تمیز بپیچید و روی برنج قرار دهید و در قابلمه یا دم کنی را بگذارید.

چند دقیقه صبر کنید و آن را از قابلمه خارج کنید. آب‌لیمو بوی سوختگی برنج را کاملا برطرف می‌کند و می‌توانید با خیال راحت برنج را سرو و نوش جان کنید.

راه های رفع بوی سوختگی برنج و پلو

رفع بوی سوختگی برنج با استفاده از 1 حبه قند

استفاده از حبه قند برای رفع بوی سوختگی از برنج خیلی روش متداولی نیست و شاید خیلی از شما تا کنون آن را نشنیده باشید.

برای استفاده از این روش به محض احساس بوی سوختگی برنج‌تان در قابلمه را برداشته و چند حبه قند را لابلای برنج‌ها قرار دهید.

حبه قندها پس از چند دقیقه بوی سوختگی برنج را به خود جذب کرده و شما دیگر بوی سوختگی برنج را احساس نخواهید کرد.

با شیوه‌های فوق بوی سوختگی برنج کاملا برطرف شده و هیچ یک از اعضای خانواده و مهمانان متوجه سوختگی برنج نخواهند شد و از طرفی زحمت پخت و پز شما هم هدر نخواهد رفت.

شما با هر یک از این ترفندها می‌توانید بوی سوختگی برنج را کاملا از بین ببرید.

راهکارهای ذکر شده برای برنج‌های دمی و آبکش کارایی دارند و برای هرکدام می‌توانید از آنها استفاده کنید. برای کامل شدن کار، می‌توانید کمی زعفران را موقع کشیدن برنج به آن اضافه کنید.

قطعا بوی خوش زعفران اثری از بوی سوختگی برنج باقی نخواهد گذاشت و با این کار یک برنج خوش‌بو و خوش‌طعم را سرو خواهید کرد که همه از خوردن آن لذت می‌برند.

راه های رفع بوی سوختگی برنج و پلو

نتیجه :

  1. اگر احساس کردید برنج شما بوی سوختگی گرفته می توانید با یکی از روش های ساده زیر بوی دود و سوختگی را ازبین ببرید.
  2. چند حبه قند لا به لای برنج بگذارید تا بوی سوختگی غذا را بگیرد.
  3. پنبه ای را آغشته به آبلیمو کرده داخل دستمال کاغذی پیچیده و به مدت چند دقیقه داخل قابلمه قرار دهید. بوی سوختگی برطرف خواهد شد.
  4. موقعی که دمکش روی قابلمه است، یک تکه نان روی برنج بذارید. موقع کشیدن برنج می توانید نان را بردارید.
  5. روش دیگر برای از بین بردن بوی سوختگی استفاده از پیاز است . یک پیاز را پوست کنید و داخل برنج فرو ببرید تا بوی سوختگی را بگیرد.

بیشتر بخوانید :

برنج آبکش شده بهتر است یا کته ؟ تفاوت بین این دو پخت در چیست ؟

آب برنج برای پوست : مزایای شستشوی صورت با آب برنج



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits