دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فوت و فن های پخت جوجه کباب ترد و خوشمزه
43
زمان مطالعه: 6 دقیقه
جوجه کباب یکی از غذاهای پرمصرف ایرانی هاست. از این رو دانستن فوت و فن های آن خالی از لطف نیست. با ما همراه باشید تا شما را با تکنیک های خاص پخت جوجه کباب آشنا کنیم.

روش های ترد شدن جوجه کباب

راهکارهای ترد شدن جوجه کباب موضوع مورد بحث ماست. برای رسیدن به جوجه کباب تُرد از مرغ یخ زده استفاده کنید. یا اگر مرغ گرم تهیه نموده اید حداقل یک شبانه روز تمام می بایست گوشت را فریزر نمود. راز ترد شدن جوجه کباب های رستوران ها همین نکته ساده می تواند باشد.

استفاده از ماست در مواد ترکیبی جوجه کباب، سبب تُرد شدن جوجه ها هنگام پخت می شود. هنگام کباب نمودن جوجه ها از آتش مناسب استفاده کنید تا در زمان کمتری جوجه ها کباب شده و هم آبدار و هم ترد باشند.

حداقل یک وعده تمام جوجه ها را در مواد تهیه شده برای جوجه کباب بخوابانید، این به ترد شدن آن کمک می کند.

برای به سیخ کشیدن جوجه باید بال ها، سینه و ران را به صورت جداگانه به سیخ بکشید. این کار به این منظور است که گوشت، استخوان دار دیر پز می باشد و باید از سایر گوشت ها مثل سینه جداگانه به سیخ زده شود و زودتر بر روی آتش گذاشته شود.

برای زیباتر شدن جوجه کباب، تکه های مرغ را در قطعات مساوی برش بزنید.

در کنار کباب معمولا از گوجه و فلفل سبز نیز استفاده می شود سعی کنید گوجه و فلفل سبز را هم به صورت جداگانه به سیخ بکشید (آن ها را مخلوط به سیخ نکشید که فلفل سبز بر خلاف گوجه خیلی زود می پزد و اگر با هم به سیخ کشیده شوند فلفل سبز سوخته و گوجه ها هم خام باقی می ماند.)

صبر کنید تا زغال یا چوب ها خوب برشته و افروخته شوند و از کباب نمودن جوجه ها روی آتش نارس یا آتش شعله ور اجتناب کنید. کیفیت پخت کباب ها به مرحله سیخ کشی جوجه ها بسیار بستگی دارد. سعی کنید جوجه ها را در قطعات مساوی برش بزنید تا هماهنگ با هم پخته شوند.

بهترین روش برای ترد شدن جوجه کباب

روش های مزه دار کردن جوجه کباب

اول به تکه‌های جوجه‌ ی خرد شده محلول غلیظ زعفران اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تکه‌های جوجه همراه با محلول زعفران ۱ ساعت بماند. بعد به آن روغن مایع اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا تکه‌ های جوجه کاملا با روغن مایع کاور شوند.

به مواد آبلیمو و نمک و ادویه جات تازه آسیاب شده اضافه می کنیم مجددا یک ساعت استراحت می دهیم و در نهایت به آن پیازی که خلالی خرد شده و در صورت دلخواه فلفل دلمه‌ ای خرد شده اضافه می کنیم حداقل برای مدت ۲ ساعت و حداکثر یک شب در یخچال به مواد استراحت می دهیم تا حسابی مزه بگیرد.

بعد هم روی شعله‌ ای یکنواخت و متوسط (زغال سرخ) کبابشان می کنیم و با پلوی زعفرانی و کره و گوجه‌ی کبابی سرو می کنیم. پس با این حساب برای درست کردن یک جوجه کباب با کیفیت حداقل ۴ ساعت زمان لازم است. بهتر است برنامه ریزی کنیم که زمان کم نیاوریم.

در مایع ابتدایی که قرار است مرغ را بخوابانید و بعد آن را کباب کنید بهتر است از زیتون، موسیر، ماست، آب لیمو و… استفاده کنید. این کار به ترد شدن جوجه کباب و طعم جالب آن کمک می‌کند

بیشتر افراد از فلفل دلمه‌ ای خرد شده استفاده می‌کنند. توصیه ما این است که فلفل را رنده کنید تا طعم و خاصیت‌ های فلفل در این گوشت‌ ها نفوذ کند و طعم متفاوتی داشته باشد.

زعفران باعث می‌ شود که طعم جوجه کباب شما بسیار متفاوت باشد و نشان دهد که از این غذای بین المللی یک غذای ایرانی ساخته اید.

از ادویه‌هایی نظیر دارچین، سماق، کاری و پودر لیمو استفاده نکنید. این ادویه‌ها هرچند عطرآگین هستند، اما به تلخ شدن گوشت بعد از سرخ و کبابی شدن منجر می‌شوند.

برای دورچین کردن جوجه کباب از گوجه فرنگی، فلفل استفاده کنید. گوجه‌ها را هم کمی سرخ کنید بسیار عالی‌تر می‌شود. جوجه کباب‌ها اغلب از قسمت سینه جدا می‌شوند، اما اگر بخش‌ های مختلف را کنار هم قرار دهید در تنوع طعم هم دخیل شده اید.

جوجه کباب را در چه موادی بخوابانیم

بسیاری از افراد جوجه کباب آبکی دوست دارند برای این کار پوست مرغ را جدا نکنید، در چنین شرایطی اگر بتوانید به راحتی پوست را جدا کنید می‌توانید از گوشت زیری که زیاد سرخ نشده استفاده کنید.

استفاده از گوشت پوست دار مزیتی دیگر هم دارد که اگر قرار است گوشت بسوزد اول پوست می‌سوزد و خود گوشت لطمه‌ای نمی‌بیند. طعم دار کردن جوجه کباب به ذائقه بستگی دارد ولی اصولا مواد لازم آن پیاز، آبلیمو، روغن زیتون بدون بو، نمک و زعفران است.

پیاز خرد شده که متناسب با مقدار جوجه باشد نه رنده شده، چون اگر پیاز را رنده کنید باید فقط از آب آن استفاده کنید، آبلیمو (لیمو تازه خیلی بهتر است و مقدارش بستگی به علاقه شما به ترش بودن جوجه دارد) با نمک و مقداری روغن زیتون بدون بو که ۱ یا ۲ قاشق است (می توانید از روغن مایه هم استفاده کنید)

به همراه ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده که می توانید مقدار آن را هم زیاد یا کمتر کنید سس پایه جوجه را تشکیل می دهند.

همچنین می توانید جوجه را در مخلوط ۴ حبه سیر رنده شده و یک فنجان آبلیمو و ۳ قاشق روغن و نمک بخوابانید. جوجه خوابانده شده در ماست هم برای کباب خوشمزه است فقط باید دقت کنید جوجه ها به قطعات درشت و خیلی ضخیم نباشند، چون یا مغز پخت نمی شوند یا می سوزند.

سس آن هم شامل ماست، گرام ماسالا، کمی دارچین و هل کوبیده و ادویه کاری است که باید متناسب با مقدار جوجه درست کنید.

صفر تا صد تهیه جوجه کباب به سبک رستورانی

آیا میدانید ادویه مخصوص جوجه کباب چه ادویه ای است؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (43 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits