دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نحوه صحیح فریز کردن سبزی چیست ؟ مدت نگهداری سبزی در فریزر
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
یکی از روش های استفاده از سبزی های تازه، منجمد کردن و فریز کردن آن هاست. با ما همراه باشید تا شما را با طریقه صحیح فریز کردن سبزی ها و استفاده از آن ها آشنا کنیم.

نحوه فریز کردن سبزی های تازه

سبزی‌ های یخ زده می‌ توانند طعم تازه خود را برای چند ماه حفظ کنند. از آنجایی که سبزی خشک شده در حین مرحله خشک شدن و با از دست دادن آب، طعم متمرکز و بیشتری پیدا می‌کند، ممکن است در زمان پخت غذا لازم باشد که میزان استفاده از آن را نسبت به حالت تازه تغییر دهید.

ولی در مورد سبزی یخ زده این گونه نیست و می‌ توانید نسبت استفاده از آن‌ ها را به اندازه سبزی تازه برای پخت و پز به کار ببرید. برای فریز کردن سبزی‌ های تازه دو متد سریع و ساده وجود دارد:

1. نحوه فریز کردن سبزی های تازه: فریز کردن برگ‌ ها به صورت جداگانه

اگر شما هم باغچه کوچکی برای کشت گیاهان خوراکی و سبزی‌ های برگی دارید، در زمان برداشت به یاد داشته باشید که همیشه به سراغ تازه‌ ترین و سالم ترین برگ‌ ها باشید.

عطر و طعم سبزی‌ ها در زمان صبح به بیشترین حد خود می‌ رسد چرا که خود گیاهان به اندازه کافی رطوبت دارند. از برگ‌ های خشک و جویده شده دوری کنید و برای مصرف خوراکی به سراغ آن‌ها نروید.

حتی برگ‌ های پیرتری که در انتهای ساقه وجود دارند نیز برای این منظور مناسب نیستند. اگر سبزی را از سبزی فروشی تهیه کرده اید نیز باید این نکات را در نظر بگیرید.

برگ‌ ها را کمی تکان بدهید تا اگر خاک و ذرات دیگری روی آن‌ها وجود دارد، پاک شوند و سپس در صورت نیاز برگ‌ ها را بشویید. حال به آرامی با استفاده از دستمال کاغذی حوله‌ ای برگ‌ها را خشک کنید.

از آنجایی که قرار است برگ‌ ها را درون فریزر نگهداری کنید، نیازی نیست برگ‌ ها به طور کامل خشک شوند، ولی آب و رطوبت زیاد هم درون فریزر باعث تشکیل کریستال‌های یخ می‌گردد.

برگ‌ های جدا شده را روی یک سینی کوچک تمیز یا کاغذ شیرینی پزی پهن کنید. زمانی که برگ‌ ها را به صورت جداگانه و در حالتی که به هم نچسبیده اند، درون فریزر قرار دهید از چسبندگی و خشتی شدن آن‌ها جلوگیری می‌شود.

اگر درون فریزرتان فضای کافی برای قرار دادن سینی بزرگ وجود ندارد، برگ‌ ها را درون بشقاب یا سینی‌ های کوچک تر قرار داده و سپس ظرف‌ ها را درون فریزر روی هم بگذارید.

به یاد داشته باشید که این مرحله موقت است و قرار نیست در تمام زمستان یا حداقل تا زمانی که نوبت به استفاده از آن‌ها برسد، به همین شکل درون فریزر نگهداری شوند.

سینی برگ‌ ها را بپوشانید و سپس آن را درون فریزر قرار دهید. می‌ توانید برای پوشاندن سینی از کیسه فریزر، کیسه پلاستیکی، کاغذ روغنی یا هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد و درون فریزر خراب نمی‌شود، استفاده کنید. هدف از استفاده پوشش این است که برگ‌ ها را تمیز نگه داشته و از بیرون افتادن آن‌ ها جلوگیری کند.

در این مرحله از فریز کردن سبزی های تازه زمانی که برگ‌ها کاملا یخ زده و جامد شدند، آن‌ ها را از درون سینی بیرون بیاورید، برگ‌ های یخ زده را درون ظرف در بسته‌ای قرار دهید که هوا به درون آن نفوذ نکند و سپس مجدد ظرف را درون فریزر نگهداری کنید.

در این شرایط نگهداری که برگ‌ ها به صورت جداگانه فریز شده و یخ می‌ زنند، با یکدیگر ترکیب نمی‌شوند و می‌ توانید هر زمان آن‌ ها را به هر اندازه که نیازتان باشد و البته به صورت سالم برای پخت غذا استفاده کنید.

فراموش نکنید که نام سبزی و برگ هر ظرف را روی آن یادداشت کنید. سبزی‌ ها درون فریزر همگی شبیه به هم هستند.

نحوه فریز کردن سبزی/منجمد کردن سبزی

2. نحوه فریز کردن سبزی ها به شکل تکه‌ های یخ

برای این روش هم فقط سالم‌ ترین و تازه‌ ترین برگ‌ ها را جدا کنید. همانطور که در روش قبلی گفته شد، برگ‌هایی که عمر بیشتری دارند را نچینید. تغییر طعم در برگ‌ های قدیمی یا خراب شده ارزش تلاش و زحمتی که برای فریز کردن آن‌ ها می‌ کشید را ندارد.

خاک‌ های روی برگ‌ ها را پاک کرده و در صورت لزوم آن‌ ها را بشویید. سپس برگ‌ ها را خشک کنید. از آنجایی که قرار است برگ‌ ها را درون آب و در فریزر نگهداری کنید، تنها دلیل خشک کردن آن‌ها این است که از به هم ریختگی کابینت آشپزخانه جلوگیری کنید !

می‌ توانید برگ‌ ها را به صورت کامل فریز کرده یا آن‌ ها را خرد کنید. این نکته را در ذهن داشته باشید که اگر قرار است سبزی مورد نظر را به صورت خرد شده در غذا استفاده کنید، بهتر است آن را پیش از فریز کردن خرد کنید.

چرا که برگ‌ های فریز شده در این روش، بعد از آب شدن حالت خمیری و شل پیدا می‌کنند و نمی‌ توانید به راحتی آن‌ ها را خرد کنید. یک یا دو برگ از سبزی مورد نظر یا یک قاشق از خرد شده آن را درون هر حفره و مکعب از قالب یخ قرار دهید.

نگران نباشید اگر کمی خشن با آن‌ ها رفتار کنید و فشارشان بدهید، مشکلی به وجود نمی‌ آید. این کار فقط باعث می‌ شود روغنشان خارج شود که آن هم در درون قالب یخ می‌ زند.

نیمی از قالب یخ را با آب پر کنید و مطمئن شوید که برگ‌ ها تا حد ممکن درون آب قرار گرفته باشند. اغلب برگ‌ ها تمایل دارند که روی آب به صورت شناور قرار بگیرند، ولی این مشکل در مرحله بعد حل می‌ شود. قالب یخ نیمه پر را درون فریزر قرار دهید.

زمانی که تکه‌های یخ به اندازه کافی جامد شدند، باقی حجم باقی مانده از قالب را با آب پر کنید. در این حالت دیگر برگ‌ها نمی‌توانند به صورت شناور در بیایند و کاملا با آب محاصره می‌شوند. حال مجدد قالب یخ را درون فریزر قرار دهید تا کاملا به جامد تبدیل شوند.

زمانی که یخ‌ ها کاملا خود را گرفتند، می‌ توانید آن‌ ها را از درون قالب جدا کرده و در زیپ کیپ نگهداری کنید. فراموش نکنید که نام هر سبزی را روی زیپ کیپ‌ها یادداشت کنید. این سبزی‌ های یخ زده حتی از روش قبلی نیز به یکدیگر شبیه ترند.

زمانی که قصد دارید از این سبزی‌ ها استفاده کنید، به راحتی هر تکه یخ را به قابلمه یا غذای مورد نظر خود اضافه کنید.

نحوه فریز کردن سبزی/نحوه استفاده از سبزی فریز شده

چگونه از سبزی فریز شده استفاده کنیم ؟

نحوه استفاده از سبزی های فریز شده به این صورت است که بعد از خارج کردن سبزی از فریزر اگر نوع پخت اجازه می دهد، باید آن را به صورت یخ و فریزری وارد پخت کرد و اجازه نداد آب سبزی ها خارج شود. در کل، توصیه می شود بیش از ۵۰ درصد سبزی های مصرفی ما تازه باشند.

برای حفظ تازگی سبزی ها نیز بهترین کار این است که آن ها را در بسته بندی مناسب و نشسته در یخچال نگه دارید و نزدیک به زمان مصرف بشویید تا تازه و ترد بمانند. بعد از شست وشو هم باید آب سبزی ها کامل گرفته شود و در غیر اینصورت آب باقیمانده باعث ایجاد تغییر رنگ سبزی می شود.

در نهایت هم باید سبزی را دوباره در یخچال گذاشت و در فضای بیرون برای مدت طولانی قرار نداد. امروزه سبزی های آماده ای در سوپرمارکت ها به فروش می رسد که استفاده از آن ها برای صرفه جویی در وقت مناسب است.

البته قیمت این بسته ها از سبزی تازه گران تر بوده و برای افرادی که وقت خرد کردن سبزی را دارند، انتخاب مقرون به صرفه ای نیست ولی به هر حال انتخابی است که با توجه به بودجه خانواده باید انجام شود.

فراموش نکنید قبل از خرید باید به بسته بندی، کیفیت و نسبت مواد و سبزی های خرد شده با سلیقه تان توجه کنید. زیرا برخی از انواع سبزی ها مثل اسفناج را بهتر است تازه مصرف کنید. به این دلیل که مواد مغذی موجود در آن ها بر اثر نگهداری طولانی و تغییر رنگ تا حد زیادی از بین می روند.

مدت زمان نگهداری سبزی فریز شده

مدت زمان نگهداری سبزی در فریزر

شرایط مناسب برای فریز کردن، زمانی فراهم خواهد شد که فریزر، انباشته از مواد غذایی نباشد و امکان گردش هوای سرد در اطراف مواد غذایی باشد زیرا نوسانات دمایی باعث می‌ شود موادغذایی و به خصوص سبزی‌ ها به خوبی منجمد نشوند و کیفیتشان پایین بیاید.

برای نگهداری سبزی‌ ها در فریزر، حتما آن ها را در ظروف food Grade (ظروف مخصوص نگهداری مواد غذایی) یا کیسه فریزرهایی که روی بسته‌ بندی آن درج شده مناسب فریزکردن است، قرار دهید.

استفاده از این ظروف و کیسه‌ها، مانع ورود مواد شیمیایی از ظرف به مواد غذایی می‌شوند و سلامت مصرف‌ کننده را به خطر نمی‌ اندازند. در زیر ظروف food Grade، طرحی از قاشق و چنگال حک شده است.

مدت زمان نگهداری سبزی فریز شده حدود 2-1 ماه است و این زمان مناسب است تا علاوه بر اینکه ارزش غذایی‌ شان حفظ ‌شود، هنگام طبخ هم طعم و مزه خود را از دست ندهند.

فریز کردن سبزی سرخ شده/نحوه فریز کردن سبزی سرخ شده

فریز کردن سبزی سرخ شده

اگر سبزی سرخ شود، مواد مضر روغن در سبزی ذخیره می شود. چنانچه سبزی در بسته های صاف و مقطع بسته بندی و داخل فریزر قرار داده شود و زمان استفاده، بسته بیش از اندازه مصرف باشد می توان بسته را شکست و مابقی را داخل فریزر قرار داد.

در این صورت به شرط این که بسته بندی آلوده نشده باشد، مشکلی در ارزش تغذیه ای سبزی ایجاد نمی شود.

برای فریز کردن سبزی باید سعی شود بعد از خرد کردن سبزی، حرارت مختصری به آن داده شود. از آنجا که سبزی با حرارت دیدن آب می اندازد و بخار روی آن می پیچد، نیازی به سرخ کردن با روغن ندارد پس از آن که آب سبزی تبخیر شد، باید اجازه داد تا سبزی سرد شده و در لایه های نازک بسته بندی و داخل فریزر قرار گیرد.

سبزی را می توان 2 تا 3 ماه در فریزر نگهداری کرد و اگر بیش از این مدت داخل فریزر بماند ارزش تغذیه آن کم نمی شود بلکه مواد معطر آن کم می شود.

اگر بسته بندی مواد غذایی منجمد شده را از داخل فریزر بیرون آورده و از حالت انجماد درآید و پس از مصرف، مقداری از آن مجددا داخل فریزر قرار گیرد، املاح و ویتامین ها و مواد معطر آن خارج می شود بنابراین این ماده غذایی ارزش تغذیه ای ندارد. در این حالت در مورد سبزی فقط از فیبر آن می توان استفاده کرد.

فواید سبزیجات فریز شده بیشتر است یا خشک شده؟

روشی طلایی برای انجماد نخود فرنگی و باقلا سبز



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits