دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تلخی زیتون را چگونه از بین ببریم ؟

بهترین و آسان ترین روش برای گرفتن تلخی زیتون

تلخی زیتون را چگونه از بین ببریم ؟
48
زمان مطالعه: 5 دقیقه
همه انواع زیتون ها تلخ هستند که راه از بین بردن تلخی آن ها شستشوی چند باره شان با آب طی مراحل خاص میباشد که در ادامه توضیح خواهیم داد .

روش و نحوه آماده سازی و تلخی زدایی زیتون

شیرین کردن و از بین بردن تلخی زیتون : زیتون از ارزش غذایی فوق العاده ای برخوردار است و از خوش طعم ترین خوردنی ها در کنار غذا می باشد اما بعضی از زیتون ها تلخ هستند، برای رفع تلخی زیتون چه کنیم؟ با دلگرم همراه شوید. زیتون یکی از خوش مزه ترین و مفید ترین خوردنی های همراه با غذا است که لذت غذا خوردن را چندین برابر می کند و از ارزش غذایی بالایی برخودار است.گاهی برایمان پیش می آید که هنگام خرید زیتون دقت کافی را نمی کنیم و زیتون تلخ می خریم اما روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید تلخی زیتون را از بین ببرید.با این بخش از نکات خانه داری دلگرم همراه شوید تا راه حل از بین بردن تلخی زیتون را بیاموزید.

زیتون معمولا در ابتدای تابستان شروع به گل دادن می کند. سپس به تدریج میوه آن تشکیل می شود و در اواخر تابستان به مرحله برداشت می رسد.ابتدا زیتون سبز کمرنگ است و به تدریج تیره شده که در اواخر پاییز رنگ آن کاملا سبز تیره می شود. جالب است بدانید که زیتون در گذشته نماد صلح و ثروت بوده است.در پرچم سازمان ملل متحد نیز از شاخه زیتون به عنوان نماد صلح استفاده شده است و به سه صورت کنسروی - شکسته و بی هسته وجود دارد.زیتون کنسروی همان زیتون بی هسته است که مرحله روغن گیری آن انجام نشده است و از آن برای درست کردن زیتون پرورده استفاده می کنند ، از این نوع زیتون برای تزیین نیز استفاده می شود.زیتون شکسته زیتونی می باشد که روغن گیری نشده است.

ترفندهای از بین بردن تلخی زیتون

همه انواع زیتون ها تلخ هستند که راه از بین بردن تلخی آن ها شستشوی چند باره شان با آب است یعنی اینکه زیتون ها را سه یا چهار بار باید بشوییم و سپس بعد از هر بار شستن در آب نمک بخوابانیم تا طعم مطلوبی به دست آورد.پس از اینکه تلخی زیتون ها از بین رفت دوباره آن ها در آب نمک که مقدار شوریش مطابق میل شماست ، بریزید. سپس بر روی زیتون ها 2 قاشق روغن زیتون و یک قاشق گلپر بریزید و در جای خنک به غیر از یخچال نگه دارید.زیتون های سبز و نارس را در محلول قلیایی می خوابانند تا تلخی آن ها گرفته شود سپس برای مدتی در آب نگه می دارند و سپس این زیتون ها را در ظرف دارای مخلوط آب، نمک و سرکه می گذارند و یا با روش آب نمک تلخی این زیتون ها را از بین می برند.

شیرین کردن و از بین بردن تلخی زیتون

زیتون شکسته چیست ؟

زیتون شکسته زیتونی است که مراحل روغن گیری آن انجام شده است و زیتون بی هسته همان زیتون کنسروی است (روغن کشی نشده است) و برای تهیه ی زیتون پرورده و یا تزیین کردن با فلفل قرمز و بسته بندی های خوشگل استفاده می شود.

تلخی زیتون از چیست؟

زیتون ها را در خانه هم می توان عمل آورد اما بیشتر افراد مصرف کننده به علت وقت زیادی که این کار می برد ترجیح می دهند زیتون آماده تهیه کنند.رنگ زیتون به نوع آن بستگی دارد اما اگر زیتون ها پس از بیرون آوردن از محلول قلیایی در معرض هوا باشند رنگ شان سیاه می شود. محلول های قلیایی خوراکی همان مخلوط ،آب و جوش شیرین و آهک هستند.زیتون را به این روش حتی در خانه نیز می توان عمل آورد، اما به دلیل وقت گیر بودن این فرآیند، بیشتر مصرف کنندگان، زیتون آماده را ترجیح می دهند. بعضی از زیتون ها پس از عمل آوردن سیاه می شوند.اگر زیتون پس از بیرون آوردن از قلیاب مدتی در معرض هوا قرار گیرد، رنگش به سیاهی می زند. البته رنگ زیتون بیش از همه به نوع آن مربوط می شود.در مورد محلول های قلیایی خوراکی، ترکیب آب و بی کربنات ها مثل جوش شیرین و آهک که برای مربای بالنگ استفاده می شود.

تلخی زیتون چگونه خارج می شود؟

حتماً شما نیز در مراجعه به فروشگاههای عرضه زیتون فله متوجه زیتون هایی که از وسط ترک خورده اند، شده اید.اکثرمردم بر این باورند که روغن این زیتون ها خارج گردیده که البته این تصور اشتباهی است. عامل تلخی زیتون اولئوروپین (یک ماده ضد سرطان) است.جهت بیرون آوردن این ماده از زیتون و شیرین کردن آن می توان از روشهای متعدد استفاده نمود که ذیلاً به دو روش که در ایران متداول است اشاره می گردد:

حتماً بخوانید:
خواص هسته زیتون : ۲۰ خاصیت اثبات شده روغن هسته زیتون

خواص هسته زیتون : ۲۰ خاصیت اثبات شده روغن هسته زیتون

هسته زیتون دارای استفاده های گوناگونی می باشد. یکی از موارد بااهمیتی که می توان به آن اشاره نمود بکار گیری هسته زیتون در تولید اتانول می باشد. هسته…

1- روش سنتی برای از بین بردن تلخی زیتون

در این روش با استفاده از ابزار مختلف، چاکی در بدنه زیتون ایجاد می کنند .این کار میتواند توسط شکستن زیتون با سنگ یا هر وسیله دیگر صورت گیرد و یا توسط دستگاههای زیتون شکن و یا چاک دهنده ایجاد شود.سپس زیتون شکسته یا چاک داده شده را داخل آب معمولی میریزند و بسته به نوع زیتون 2تا5 بار آب آن را هر 24 ساعت یکبار عوض می کنند.پس از متعادل شدن تلخی زیتون ،به آن محلول نمک حدود7% اضافه میکنند تا تخمیر صورت بگیرد .پس از مدت 20روز زیتون آماده مصرف می باشد به این نوع زیتون اصطلاحاً شکسته گفته میشود.

2- روش صنعتی جهت شیرین کردن زیتون

این روش، اغلب در کارخانجات تولیدی زیتون صورت می گیرد و در آن از مواد قلیایی مانند سود سوز آوراستفاده میکنند.زیتون خام در مخازن قرار گرفته و بر روی آن محلول قلیایی سود سوز آور به میزان محلول 1 الی 2% ریخته می شود.سپس بعد از 12 تا 24 ساعت محلول تخلیه و با آب معمولی شسته می شود.بعد از حدود 3 بار شستشو، زیتون ،داخل محلول آب نمک حدود 7% قرار داده شده و پس از حدود یک ماه تخمیر، زیتون آماده مصرف می شود که به این نوع زیتون اصطلاحاً زیتون کنسروی گفته می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (48 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

طاهره | ۴ سال پیش
سلام مطلبی که در مورد زیتون گذاشته بودید اشکالاتی داشت که یادآور میشم.ازین به بعد بیشتر دقت کنید تو گذاشتن مطلب واسه مخاطب.
اولا که روغن زیتون شکسته کشیده نمیشه فقط زیتون معمولی شکسته ودر آب ونمک خوابونده میشه.
دوم اینکه زیتون کنسروی وبی هسته (که همون کنسرویه بی هسته ش میکنن) را یک شبه با سود سوز آور که بسیار خطرناکه(ماده چربی بر انواع صابون ها وپودرهای رختشویی)عمل میارن. این ماده حتی باعث خورندگی فلزات میشه وچربی زیتون رو میبره بخاطر همین کنسرویا روغن ندارن.حتی پوست انسان رو سوراخ میکنه.واغلب کارگرها ی کارخانجات تهیه کنسرو سوختگی وچروک های عمیقی روی پوست خود دارند که منشا آن همین ماده سود سوز آوره.
3
23

hits