دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲ روش طلایی جهت تهیه تخمه آفتاب گردان بو داده در منزل
129
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تخمه آفتابگردان یک دانه بسیار مغذی می باشد که در کشور ما دارای محبوبیت زیادی است. خواص نوع خام این تخمه بیشتر از نوع بو داده و پخته آن می باشد. در روش بو دادن تخمه آفتابگردان طرز بو دادن آن خیلی مهم است و بهتر است در حرارت مناسب این کار صورت گیرد.

طرز تهیه تخمه بو داده کاملا بهداشتی در منزل

بو دادن تخمه، روشی است که طی آن تخمه آفتابگردان خام می تواند به نمونه هایی دیگر تبدیل گردد. بو دادن تخمه با حرارت دادن آن حاصل می شود که در این مرحله، تخمه آفتابگردان با توجه به نوع طعم دهنده، طعم های متفاوتی را می گیرد.روش بو دادن باید به درستی انجام شود زیرا این مرحله تعیین کننده میزان کیفیت تخمه آفتابگردان بو داده، خواهد بود. برای این امر با این مقاله از دلگرم همراه شوید.

طرز بو دادن تخمه آفتابگردان شور و نمکی

1. روش تفت تخمه آفتابگردان با ماکروویو

سلام به همه خانم گلها شاید بعضی از خانم ها خودشون انواع تخمه رو توی خونه رو اجاق گاز تفت (بو دادن) به اصطلاح تفت میدن و خوب میدونید که یه کاره زمانبر و سختی هست. باید سر اجاق 5/1 الی 2 ساعت سرپا وایستین و مرتب هم بزنید تا تخمه هاتون بپزه و تازه مواظب باشین نسوزه منم این مشکلو داشتم .همسرم قبل از عید تخم آفتابگردان و تخم کدو از هر کدوم 5 کیلو گرفته بود و از من خواست هر از گاهی کمی از اونارو تفت بدم وتازه تازه آقا میل کنن .منم واقعیتش سختم بود 2ساعت سر اجاق وایستم از تنبلی زیاد نابغه شدم و با خودم گفتم با ماکروویو امتحان کنم.

حتماً بخوانید:
۳ روش ساده برای بو دادن بادام زمینی در منزل

۳ روش ساده برای بو دادن بادام زمینی در منزل

آشنایی با روش تهیه بادام زمینی بو داده : می‌توانید با کمی سعی و تلاش، بادام زمینی خام را بو داده و برای پذیرایی از میهمانان، آماده کنید.

ببینم میشه تخمه هارو داخلش تفت داد یا نه دست به کار شدم وامتحان کردم و چه شد حالا اینجا دستورشو میزارم و مطمئنم به درد خیلی ازخانم گلها میخوره اینکارو امتحان کنید .

طرز تهیه تخمه آفتاب گردان بو داده در منزل

طرز تهیه تخمه آفتابگردان با ماکروویو

مواد لازم جهت بو دادن تخمه آفتابگردان در منزل

  • تخمه به دلخواه
  • نشاسته 1ق م خ
  • آبلیمو 2ق غ خ
  • نمک بدلخواه
  • آب کمی

روش انجام کار :

مقداری آب نمک درست کنید ونشاسته حل ش و آبلیمو رو بهش اضافه کنید و با هم خوب مخلوطش کنید و تخمه هاتونو آغشته به این مواد کنید و سپس دوباره کمی نمک روشون بپاشید در یه بشقاب بزرگ چینی بریزین و روی پایه بلند ماکروویو قرار دهید و با درجه micro 0/100 به مدت 2تا 6 دقیقه قرار دهید هر 3 دقیقه در ماکروویو رو باز کنید تخمه ها رو زیررو رو کنید دوباره درو ببندید و استارت رو بزنید.

حتماً بخوانید:
انواع روش های بو دادن و مزه دار کردن گردو

انواع روش های بو دادن و مزه دار کردن گردو

گردو یکی از تنقلات مهم و پرخاصیتی است که طعم آن با بو دادن بسیار تغییر میکند و حتما عاشقش خواهید شد. با این روش علاوه بر بو دادن گردو به مزه دار کردن…

وقتی هر دو 6 دقیقه تموم شد با پخت ترکیبی گریل و کانوکشن بمدت 6 دقیقه که هر5/1دقیقه در ماکروویو را باز کنید و زیر رو رو کنید و دوباره درشو ببندید و5/1 دقیقه دوم را ادامه بدیدیکی از تخمه ها رو بخورید اگه پخته بود به 3 دقیقه دوم نیاز نیست اگه نپخنه بود مرحله دومم ادامه بدید ولی خیلی مواظب باشید چون زود میسوزه.

طرز تهیه تخمه آفتاب گردان بو داده در منزل

2. روش بو دادن تخمه ها با ماهیتابه

تخمه ها را در یک آبکش میریزیم و زیر آب سرد حسابی شستشو میدهیم. تخمه ها را بعد از شستن به اندازه کافی نمک میزنیم و میگذاریم تا خشک شوند یا بدون نمک خشکشان میکنیم. (بعداً هم میشه نمک اضاف کرد.)الان تخمه ها آماده هستند که بو داده شوند. آنها را داخل یک ماهیتابه با حرارت کم ریخته و مرتباً هَم میزنیم، بعد از مدتی تخمه ها شروع به صدا کردن میکنند، (تق تق) که با هر صدا یکی از تخمه ها سرشان باز میشود.وقتی کمی رنگ تخمه ها تغییر کردند آماده هستند. یکی از تخمه ها را امتحان می کنیم که خاطر جمع شویم تا مغز آن خام نیست. اگر در ابتدای کار که تخمه ها خیس بودند نمک زدید که دیگر نمک نمیخواهند و کارمان تمام است.

حتماً بخوانید:
بهترین روش برای بو دادن و درست کردن قهوه

بهترین روش برای بو دادن و درست کردن قهوه

برای میل کردن بهترین قهوه با حداکثر طعم و لذت زیاد یکی از مهمترین کارها میتواند تهیه قهوه خام و انجام مراحل بو دادن قهوه در خانه پیش از دم کردن آن…

ولی اگر بدون نمک خشک کردید، نصف استکان آب را با یک قاشق غذاخوری یا مرباخوری نمک (نسبت به حجم تخمه باید در نظر بگیرید که نمک چقدر باشد که شور نشود.)همچنین یک قاشق مرباخوری لیمو ترش اضافه می کنیم و روی تخمه ها میریزیم و مخلوط می کنیم. سپس یکی از تخمه ها را تست میکنیم اگر کم نمک بود باز نمک اضافه می کنیمخب مسلماً دوباره تخمه ها خیس میشوند برای همین دوباره با حرارت ملایم هم میزنیم تا این خیسی از بین برود و تخمه ها خشک شوند.

طرز تهیه تخمه آفتاب گردان بو داده در منزل

نکات کلیدی جهت تهیه تخمه بو داده

برای تهیه تخمه بو داده به این نکات توجه داشته باشید

میتوانید این کار را توسط دستگاه بو دادن تخمه ها انجام دهید تا خوشمزه تر شوند. تخمه های مثل تخمه طالبی و خربزه تکه های لزجی دارند که به راحتی کنده نمی شوند.

حتماً بخوانید:
آشنایی با روش تهیه شاه دانه بوداده در منزل

آشنایی با روش تهیه شاه دانه بوداده در منزل

بچه های امروز را نمی دانیم اما زمان کودکی ما این دانه های ریز بوداده به همراه گندمک و برنجک، یکی از میان وعده ها و خوراکی های مدرسه مان بود. شما می…

این نوع تخمه ها را ابتدا داخل یک شیشه میریزیم و درش را میبندیم، یک روز تا یک روز و نیم وقت میبرد تا کمی حالت ترشیدگی پیدا کنند و این تکه های لزج از تخمه جدا شوند. همچنین پوست بعضی از این تخمه ها نازکتر است پس حرارت شعله را کمتر کنید.

روش طعم‌ دار کردن تخمه‌ها

همچنین میتوانید تخمه های طعم دار نیز تولید کنید. طعم دار کردن تخمه که در مرحله بو دادن و تفت دادن آن با میزان حرارت مناسب، صورت می گیرد، تخمه را به انواع طعم های نمکی، شور، گلپری، سرکه ای و… تبدیل می نمایند.این نوع تخمه ها مورد پسند عموم مصرف کنندگان می باشند به همین دلیل در مقادیر عمده تولید و عرضه می شود.

طرز تهیه تخمه آفتاب گردان بو داده در منزل


مزایا و معایب بو دادن تخمه ها و مغزها

در فرهنگ نامه های فارسی بودادن مواد غذایی را چنین معنی کرده اند: «برشته کردن تخمه ها و مغزها. (غیاث)، برشته کردن و بریان کردن بادام و پسته و مانند آن.(آنندراج)، حرارت دادن و تافتن دانه از قبیل تخمه و فندق و پسته و بادام و ذرت در تابه های گلی پخته یا آهنی و غیره، تخمه ها و مغزها را روی آتش برشته کردن.(فرهنگ فارسی معین). برشته کردن، بریان کردن تخمه هندوانه و انچوچک و تخمه کدو و خربزه و مانند آن را بر تابه بی آب بر آتش نهاده، بو دادن قهوه، سرخ کردن در غیر روغن و آب و امثال آن.»...بو دادن یکی از روش های آماده سازی مواد غذایی است که برای ایجاد عطر و طعم مطلوب تر بعضی از مواد غذایی که مناسب اند، انجام می شود. بو دادن از جمله روش های پخت است که با استفاده از حرارت خشک صورت می گیرد.در روش پخت با حرارت خشک، از درجه حرارت بالاتری نسبت به روش مرطوب استفاده می شود و به همان میزان، کاهش مواد مغذی حساس به حرارت بیشتر است.

طرز تهیه تخمه آفتاب گردان بو داده در منزل

بو دادن تخمه برای درآمدزایی در منزل

یکی از آجیل های پرمصرف انواع تخمه های بو داده است که خیلی آسان درست میشوند. برای این کار شما به تخمه خام نیاز دارید. برای تهیه تخمه خام سعی کنید واسطه ها را تا حد ممکن از بین ببرید تا سود بیشتری نصیبتان شود.برای این کار تخمه ها را در فصل برداشت، مستقیم از کشاورزی بخرید که تخمه کاشته است. در نهایت با توجه به بررسی بازار و نیاز مردم شما میتوانید انواع تخمه بو داده با طعم های مختلف تولید کنید.

حتماً بخوانید:
۴ روش برای بو دادن تخم کدو تنبل در منزل + عکس

۴ روش برای بو دادن تخم کدو تنبل در منزل + عکس

اگر کدو حلوایی خریدید هسته های آن را دور نریزید. با این دستور شما می توانید تخم کدوهای بو داده خوشمزه ایی تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (129 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

یه نفر | ۳ سال پیش
اول با آب ولرم می خیسانیم و میشوییم بعد آب ولرم آبلیمو نمک اگه خواستید خیلی کم فلفل و نشاسته با هم مخلوط می کنید میریزید روش دو ساعت بمونه بعد همشو می ریزید داخل تابه با حرارت ملایم تفت میدید تخم کدو رو هم همین جوری بکنید باید بگم من هم کشاورشم هم فروشندش
10
52
پاسخ ها:
علی | ۴ ماه پیش
داداش چجوری میشه خرید ازتون
4
4

hits