دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تشخیص عسل ، شیر و رب تقلبی
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تشخیص عسل ، شیر و رب تقلبی-روش تشخیص عسل ، شیر و رب تقلبی-راههای تشخیص عسل ، شیر و رب تقلبی

تشخیص عسل ، شیر و رب تقلبی ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

تشخیص عسل ، شیر و رب تقلبی

تشخیص عسل ، شیر و رب تقلبی

یکی از دغدغه های مردم، تشخیص اصل یا تقلبی بودن برخی محصولات غذایی است. در ادامه راهکارهایی ذکر خواهد شد که به شما برای تشخیص عسل، شیر و رب با کیفیت کمک زیادی خواهد کرد.

راه هاي تشخيص عسل طبيعي:

آتش زدن عسل

برای تشخیص عسل با کیفیت از بی کیفیت، سر گوگرددار چوب کبریت را وارد عسل کنید و سپس با فندک سعی کنید، آن را آتش بزنید. اگر کبریت روشن نشد، کیفیت عسل مناسب است. همچنین می توانید ظرف شیشه ای حاوی عسل را جلوی نور بگیرید. اگر نور به راحتی از آن عبور کرد، عسل خوبی نیست. عسل خوب و باکیفیت باید مقداری تیره باشد.


1- فروشگاه هاي معتبر
آسان ترين روش تشخيص عسل طبيعي، خريد از فروشگاه ها و اشخاص معتبر مي باشد كه شما از سابقه فعاليت آنها در زنبورداري و يا تهيه و فروش عسل مطلع هستيد.


2- ميزان رطوبت
برخي افراد، ميزان رطوبت عسل را به وسيله برگرداندن شيشه عسل و سرعت بالا و پايين رفتن حباب داخل شيشه، و برخي به وسيله ميزان كش آمدن عسل اندازه گيري مي كنند، ولي بايد توجه داشت كه اين روش ها دقيق و مطمئن نيستند.


3- ميزان تخمير شدن
تمام عسل ها حاوي مخمرهاي خوراكي بي ضرر براي انسان مي باشند.


بايد توجه كرد كه عسل در زمستان به دليل سرماي زير 11 درجه تخمير نمي شود. البته نگهداري عسل در دماي 38 درجه سانتي گراد نيز مي تواند از تخمير آن جلوگيري كند، ولي در دراز مدت به كيفيت عسل صدمه مي زند، زيرا حرارت بالا كيفيت عسل را از بين مي برد.


عسل با رطوبت بيش از 17 درصد بيشتر در معرض تخمير مي باشد. بعد از شكرك زدن، درصد تخمير عسل افزايش مي يابد.
تخمير شدن مختص عسل هاي بسته بندي شده و صاف شده نيست، بلكه اگر شرايط مناسب باشد، عسل "شان" نيز تخمير مي شود.


4- مزه كردن
عسل طبيعي، علاوه بر شيريني خاص، داراي مزه و طعم ويژه اي است كه فقط در عسل وجود دارد و عسل هاي مصنوعي فاقد اين نوع مزه مي باشند. لذا افراد مي توانند با مصرف زياد و توجه دقيق به درجه خلوص عسل، حتي نوع عسل را از نظر گياه مورد مصرف زنبور تعيين كنند، زيرا هر گياه مزه خاصي به عسل مي دهد.
بايد توجه داشت كه عسل مصنوعي بيشتر مزه شيريني شكر مي دهد تا مزه خالص عسل.

5- عطر و بوي طبيعي
اگر درپوش عسل مدتي بسته باشد، هنگام باز كردن درپوش حتماً بو و رايحه قوي و مطبوع عسل طبيعي را مي توانيد استشمام كنيد.

6- سرعت حل شدن در آب
اگر عسل را داخل ليوان محتوي آب بريزيد، چنانچه به صورت عمودي وارد ليوان پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبي است، ولي اگر عسل هنگام ريختن، در آب حل شود، از مطلوبيت و خلوص كمتر و رطوبت بالاتري برخوردار است.


با اين وجود، هر يك از روش هاي فوق به تنهايي نمي تواند خالص بودن عسل را ثابت كند.


در اين روش به وسيله تغذيه مصنوعي زنبوران با شربت قند و آبميوه ها يا استفاده از عسلك، عسل مصنوعي يا تقلبي تهيه مي كنند. در اين روش مستقيماً عسل طبيعي با مواد گلوكزي (شربت قند) و شيره ميوه ها مخلوط شده و عسل تقلبي توليد مي گردد.


حل کردن رب در آب

بعضی از مراکز مجاز فروش رب، برای تولید رب گوجه فرنگی از کدو استفاده می کنند. برای تشخیص این گونه رب ها، یک قاشق از رب را در یک لیوان آب حل کنید. اگر آب تا حدودی قرمز شد، رب گوجه فرنگی و اگر نارنجی یا زرد شد، کدو است.

آن چه هنگام مصرف رب گوجه‌فرنگی بسیار اهمیت دارد، استفاده از رب گوجه فرنگی با ناخالصی‌های کمتر است.



برای پی بردن به وجود ناخالصی در رب، می‌توانید آن را روی یک سطح صاف و سفید مانند پشت سینی، بریزید و با شیء مسطح دیگری مانند شیشه یا ته لیوان، روی آن فشار آورید تا رب پخش شود و به صورت یک لایه نازک در میان دو سطح قرار بگیرد. در این صورت، ناخالصی‌هایی مانند هسته، پوسته، ذارت خارجی، چوب و سایر مواد زاید به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.



رب گوجه فرنگی باید یک دست و عاری از هرگونه ناخالصی و ذرات تیره، پوسته‌های گوجه و هسته باشد و نیز عاری از هرگونه طعم یا بوی تند و زننده مانند بوی کپک یا ماندگی باشد.



تنها چاره اصلی جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است با مصرف رب تقلبی رخ دهد، استفاده از محصولات استانداردی است که مجوز و پروانه بهداشتی دادند و نیز معرفی افراد سودجو و متقلبی است که چنین محصولاتی را تولید می‌کنند.


باز کردن



پیش از باز کردن در رب گوجه فرنگی، باید سطح خارجی قوطی را به خوبی با مایع ظرف شویی بشویید و سپس در قوطی را باز کنید.



رب گوجه فرنگی در برابر فساد بسیار حساس است. برای ماندگاری بیشتر رب و جلوگیری از کپک زدن آن، بهتر است پس از بازکردن در قوطی رب، محتوی قوطی را در یک ظرف شیشه‌ای دردار خالی کنید و آن را در یخچال قرار دهید. همچنین هنگام استفاده از رب، از قاشق تمیز استفاده کرده و پس از مصرف، در شیشه را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید.



رب گوجه‌فرنگی در تهیه بیشتر غذاها کاربرد دارد و به دلیل طعم و بوی دلپذیر آن، چاشنی مناسبی برای انواع غذاهای گوشتی و سرخ کردنی است.



در صنعت نیز از رب گوجه‌فرنگی برای تهیه انواع کچاپ گوجه فرنگی و چاشنی‌های غذایی، استفاده می‌شود.



یکی از مواردی که بعضی اوقات هنگام مصرف رب گوجه‌فرنگی مشخص نمی‌شود، تقلبی بودن آن است.



برخی از سودجویان، با اضافه کردن سبزی‌هایی مانند کدوی پخته یا سیب‌زمینی پخته‌ و له شده، پودر نشاسته و سایر مواد دیگر در ترکیب رب گوجه‌فرنگی و حرارت دادن آنها با هم، رب گوجه فرنگی تقلبی را به بازار عرضه می‌کنند.



تنها چاره اصلی جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است با مصرف رب تقلبی رخ دهد، استفاده از محصولات استانداردی است که مجوز و پروانه بهداشتی دادند و نیز معرفی افراد سودجو و متقلبی است که چنین محصولاتی را تولید می‌کنن



سوزن زدن به شیر

برای تشخیص شیری که در آن از شیر خشک کمتری استفاده شده، سر سوزن را وارد شیر کنید و بیرون آورید. اگر قطره شیر، سریع چکید، یعنی کیفیت آن پایین است و اگر زمان بیشتری مانند 5 ثانیه برای چکیدن قطره نیاز بود، کیفیت آن خوب است.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits