دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش پخت سیزده نوع ماهی
6
زمان مطالعه: 5 دقیقه
روش پخت سیزده نوع ماهی -چه طبخی برای چه نوع ماهی بهتر است؟-پخت ماهی شوریده -پخت ماهی سالمون -پخت ماهی قزل -پخت ماهی حلوا سفید- پخت ماهی شیر -

از سرخ کردن بیش از حد ماهی خودداری کنید زیرا در این صورت اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آن از بین خواهد رفت.

چه طبخی برای چه نوع ماهی بهتر است؟

طبخ ماهی

ماهی

پزشکان می‌گویند ماهی بخورید و سعی کنید ماهی‌های متنوعی را در سبد غذایی‌تان داشته باشید اما وقتی برای خرید آن می‌رویم یا سری به بازار ماهی فروش‌ها می‌زنیم. با انواع و اقسام ماهی‌ها روبرو می‌شویم و سردرگم می‌مانیم که کدام یک را برداریم. گاهی هم شاید فقط با توجه به قیمت‌ها یکی را انتخاب کنیم بدون آنکه بدانیم هر ماهی باید به روشی خاص پخته شود و برای غذایی خاص مناسب است. این مطلب به این موضوع اختصاص دارد که هر ماهی بهتر است با چه روشی پخته و مصرف شود.

1. ماهی شوریده

ماهی شوریده گوشتی لطیف دارد و بهتر است به صورت شکم‌پر (البته باید فقط تا کمر این ماهی باز شود) یا سرخ شده طبخ و مصرف شود.

2. ماهی شیر

این ماهی تیغ ندارد بنابراین برای کسانی که سختشان است ماهی تیغ‌دار بخورند، مناسب است. کباب و سوخاری، بهترین روش‌های پخت این ماهی محسوب می‌شوند.

3. ماهی حلوا سفید

این ماهی به دلیل طعم عالی‌ای که دارد، بهتر است تقریبا بدون هیچ ادویه‌ای تهیه شود. فقط کافی است به آن نمک و زردچوبه بزنید. این ماهی را باید همراه سرش نصف و فقط سرخ کنید. ماهی حلوای سفید بهترین گزینه برای خوردن با سبزی‌پلو است.

4. ماهی کفال

هنگام خرید ماهی کفال انواع درشت آن را انتخاب کنید زیرا کفال‌های کوچک طعم مناسبی ندارند. بهترین روش پخت کفال، کباب کردن است آن هم به این روش که آب نارنج، آب گوجه‌فرنگی و نمک را با هم مخلوط و ماهی را با آن آغشته کنید و در میان توری بگذارید و کباب کنید. هنگام کباب کردن نیز باید افزودن سس تکرار شود تا زمانی که ماهی کاملا بپزد.

5. اردک‌ماهی

این ماهی پوست کلفتی دارد، بنابراین باید پوستش کاملا گرفته و بعد پخته شود. کباب کردن و سوخاری کردن بهترین روش‌های پخت این ماهی هستند اما بهتر است گوشت اردک ماهی به قطعه های بسیار نازکی برش داده و با مخلوط آب نارنج، سیر و زعفران مزه دار شود تا هنگام خوردن گوشت آن احساس نکنید سفت است.

ماهی‌های تازه 3 ویژگی اصلی دارند؛ چشم‌های شفاف و سالم، گوشت ارتجاعی و باله‌های سالم و نشکسته. اگر باله‌های ماهی خردشده باشند،یعنی بارها و بارها یخ زده و یخش آب شده است

6. ماهی آزاد

ماهی آزاد به روش شکم‌پر یا سرخ شده برای خوردن آماده می‌شود.

7. ماهی سالمون

سالمون را می‌توان به صورت دودی، نیمه پخته در فر یا تفت داده شده در روغن زیتون آماده کرد.

8. ماهی سرخو

سرخ کردن و تهیه خوراک‌های چینی، به این طریق که سبزی‌های تفت داده و گوشت ماهی تکه شده نیز به آن افزوده و تفت داده می‌شود، بهترین روش‌های پخت ماهی سرخو است.

9. ماهی سفید

این ماهی را فقط باید نمک زد و بدون هیچ ادویه‌ای سرخ و خوردن کرد.

10. ماهی سنگسر

سنگسر به دلیل بافت گوشتی ویژه‌ای که دارد، برای تهیه خورش و قلیه ماهی بهترین گزینه است و پس از پختن در غذا خرد نمی‌شود.

11. ماهی قزل‌آلا

این ماهی را می‌توان سرخ کرد، در فر گذاشت یا در مایکروفر (با قدرت 800 و به مدت 5 دقیقه) و حتی به روش گریل‌کردن برای خوردن آماده کرد.

12. ماهی هوکی

این ماهی تیغ ندارد و می‌توان آن را به صورت فیله شده برای تهیه غذای فیش اند چیپس (غذای معروف انگلیسی)‌ استفاده کرد. البته قبل از اینکه آن را با خمیر مخصوص سوخاری کنید، باید آن را در آرد برنج بغلتانید.

13. ماهی تیلاپیا

این ماهی وارداتی است و دو نوع با خط صورتی و خط سیاه دارد و با هر روش پختی می‌توان آن را آماده خوردن کرد. البته بهتر است انتخاب شما تیلاپیا با خطوط صورتی باشد زیرا از نظر طعم و مزه به نوع با خطوط سیاه ارجحیت دارد.

6 نکته ماهیانه

1. هرگز ماهی را با روغن زیتون به مدت طولانی سرخ نکنید زیرا حرارت دیدن طولانی مدت این روغن باعث تولید ترکیب‌های سرطان‌زا خواهد شد.

2. ماهی‌های تازه 3 ویژگی اصلی دارند؛ چشم‌های شفاف و سالم، گوشت ارتجاعی و باله‌های سالم و نشکسته. اگر باله‌های ماهی خردشده باشند، یعنی بارها و بارها یخ زده و یخش آب شده است.

3. وقتی ماهی را سرخ کردید، حتما روی دستمال حوله‌ای یکبارمصرف قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

4. از سرخ کردن بیش از حد ماهی خودداری کنید زیرا در این صورت اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آن از بین خواهد رفت.

5. به ماهی زیاد نمک نزنید. در ضمن، هر ادویه‌ای را به هر ماهی نباید زد زیرا هر ماهی طعم مخصوص به خود را دارد و با ادویه‌ای خاص مزه بهتری می‌گیرد. دریا مانند باغی است که صدها درخت دارد و هر درخت میوه‌ای منحصر به فرد، پس نمی‌توان گفت این ماهی بوی زیادی دارد یا آن ماهی بدطعم است بلکه هر یک مزه خاص خود را دارد و به روشی ویژه می‌توان آن را برای خوردن آماده کرد.

6. هرگز ماهی‌های ریز را (در صورتی که طبیعت ماهی درشت است) انتخاب نکنید زیرا در این صورت، مواد مغذی بسیار کمی دارد و برای خوردن مناسب نیست.

منبع : مجله سلامت



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits