دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه روش متفاوت جهت تهیه ماکیاتو به روش کافی شاپی
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ماکیاتو یکی دیگه از نوشیدنی‎های گرم بر پایه اسپرسو هستش که دو مدل داره: اسپرسو ما‌کیاتو و لاته ما‌کیاتو . این نوشیدنی گرم از ترکیب قهوه اسپرسو، شیر فوم گرفته شده و فوم شیر تشکیل می‌شه.

طرز تهیه ماکیاتو با سه روش متفاوت

ماکیاتو یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های کافی‌شاپی است. این نوشیدنی خوش‌طعم بر پایه اسپرسو بوده و دستور اصلی آن ایتالیایی است. هرچند که طرز تهیه ماکیاتو به سادگی ترکیب یک شات اسپرسو و ۲ قاشق غذاخوری شیر و کمی فوم شیر است اما می‌توان با تغییراتی به طعم‌های مختلفی از این نوشیدنی رسید.

شاید برایتان جالب باشد که چرا به این قهوه، کافه ماکیاتو می گویند، کافه در ایتالیا به معنای قهوه است و کلمه ماکیاتو را برای بیان نشان‌دار شدن یا لکه‌دار شدن به کار می‌برند. با این حساب کافه ماکیاتو قهوه‌ای است که با کمی شیر لکه‌دار شده باشد. اگر قهوه‌خور باشید احتمالاً برایتان سؤال می‌شود که با توجه به طرز تهیه ماکیاتو تفاوت آن با کاپوچینو چیست؟

حتماً بخوانید:
طرز تهیه کافه گلاسه | ۵ روش برای تهیه کافه گلاسه + عکس

طرز تهیه کافه گلاسه | ۵ روش برای تهیه کافه گلاسه + عکس

کافه گلاسه یک نوشیدنی خنک و خوشمزه است که میتونه یک دسر خاطره انگیز و عالی در کنار خانواده باشه...

انواع ماکیاتو و طرز تهیه آنها

مقدار شیر در تهیه ماکیاتو بسیار کمتر است. با این حساب غلظت آن نسبت به کاپوچینو که آن هم ترکیبی از اسپرسو، شیر و فوم شیر است، بیشتر بوده و به مراتب تلخی بیشتری دارد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا سه دستور ویژه در طرز تهیه کافه ماکیاتو را به شما توضیح دهیم.

انواع ماکیاتو و طرز تهیه آنها

مواد لازم :

شیر: ۲۲۰ میلی‌لیتر (تقریبا یک لیوان فرانسوی دسته‌دار، کمی کمتر از یک لیوان)
اسپرسو: ۱ شات

طرز تهیه :

برای درست کردن ۱ شات اسپرسو، ۲۱ گرم قهوه آسیاب شده در سبد قهوه موکاپات بریزید و با نوک دست آن را صاف کنید. در قسمت محفظه آب موکاپات تا حدی که مشخص شده آب سرد بریزید. مقدار آب باید تا قسمت زیر محفظه سوپاپ کنترل فشار باشد. حالا سبد قهوه را روی محفظه آب بگذارید و آن را ببندید.

موکاپات را روی شعله متوسط رو به پایین گاز بگذارید تا آب سرد به دمای جوش برسد و آب با فشار وارد سبد قهوه شود و از میان دانه‌های قهوه عبور کند. در مرحله آخر قهوه از لوله محفظه خارج شود. در این مرحله قهوه اسپرسو آماده است و بلافاصله باید در فنجان ریخته شود. در فاصله‌ای که اسپرسو آماده می‌شود شیر را در یک شیرجوش بریزید و در حد متوسط گرم کنید.

حین گرم شدن شیر آن را با یک همزن سیمی با سرعت زیاد هم بزنید تا شیر کف کند (اگر همزن برقی دارید با همزن برقی این کار را انجام دهید). شیر کم چرب راحت‌تر کف می‌کند. یک لیوان را با آب داغ آبکشی کنید تا گرم شود، سپس شیر کف کرده را داخل آن بریزید. قهوه اسپرسو را از وسط لیوان به آرامی روی شیر بریزید.

به این ترتیب اسپرسو به آرامی از میان لایه شیر عبور کرده و به قسمت پایین لیوان می‌رود و سه لایه رنگ مختلف در لیوان شما ظاهر می‌شود. کافه لاته ماکیاتو شما آماده است آن را در صورت تمایل با خامه، پودر دارچین یا شکلات تلخ تزیین کنید.

انواع ماکیاتو و طرز تهیه آنها

طرز تهیه کافه ماکیاتو

مواد لازم :

اسپرسو: ۱ شات
شیر: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه :

برای درست کردن کافه ماکیاتو یا همان اسپرسو ماکیاتو به همان روش یک شات قهوه اسپرسو آماده کنید. اسپرسو را در فنجان بریزید و دو قاشق شیر داغ روی آن بریزید. در واقع تفاوت کافه ماکیاتو و نوشیدنی لاته ماکیاتو علاوه بر مقدار شیر، عوض شدن جای شیر و اسپرسو در لیوان هم هست.

انواع ماکیاتو و طرز تهیه آنها

طرز تهیه کارامل ماکیاتو

مواد لازم :

قهوه اسپرسو: ۱ شات
شیر: ۲ فنجان
سس کارامل: ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه :

ابتدا یک شات قهوه اسپرسو را تهیه کنید. سپس ۲ فنجان شیر را شیر را در یک شیرجوش بریزید و در حد متوسط گرم کنید. حین گرم شدن شیر آن را با یک همزن سیمی با سرعت زیاد هم بزنید تا شیر کف کند (اگر همزن برقی دارید با همزن برقی این کار را انجام دهید). شیر کم چرب راحت‌تر کف می‌کند (شیر رابا با فرنچ پرس یا نازل بخار دستگاه اسپرسو هم می‌توانید فوم‌گیری کنید).

وقتی شیر و اسپرسو آماده شدند ۱ قاشق چایخوری سس کارامل را ته لیوان یا ماگ بریزید، سپس شیر فوم‌گیری شده و بعد قهوه اسپرسو را اضافه کنید. جای شیر و اسپرسو را می‌توانید عوض کنید و سس کارامل را هم به عنوان لایه رویی نوشیدنی در انتها بریزید. کارامل ماکیاتو شما به همین راحتی آماده است. روی کارامل ماکیاتو را با شکلات رنده شده، پودر دارچین یا خامه تزیین کنید.

انواع ماکیاتو و طرز تهیه آنها



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits