دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه شله زرد قالبی دسر محبوب ماه رمضان
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
شله زرد به خاطر وجود زعفران زردرنگ و شیرین است و روی آن را دارچین و خلال بادام و خلال پسته می ریزند. شله زرد قالبی عموماً به یک طریق پخته می شود و به خصوص از آن در ماه رمضان برای صرف افطار استفاده می شود.

شله زرد قالبی؛ بهترین دسر برای ماه رمضان

در این مقاله سعی شده است تمام نکات لازم برای تهیه شله زرد نذری بیان شود، همچنین می‌توانید برای افطاری سفرۀ خود را با شله‌زرد دستپخت خودتان تزیین کنید. ماه رمضان نزدیکه و همه روزه داران مخصوصاً خانم‌ها به این فکر می‌کنند که برای افطار چی درست بکنند.

اگر مهمون داشته باشند که مشکلشون ۲ برابر میشه. یکی از این افطاری‌ها شله زرد هست که هم خوشمزس و هم طرز تهیه‌ش آسون. اگر ۲۰ نفر مهمون داشته باشید من به شما طرز تهیه برای ۲۰ نفرو آموزش میدم و امیدوارم در ماه رمضان درست کنید و لذت ببرید.

شله زرد قالبی و افطاری‌های ماه رمضان

مواد لازم برای شله زرد قالبی برای 20 نفر

  1. برنج 2.5 پیمانه
  2. شکر 5 پیمانه
  3. آب 15 پیمانه
  4. کره 100 گرم
  5. گلاب 1.5 پیمانه
  6. هل به میزان لازم
  7. پودر ژلاتین 2.5 قاشق غذاخوری
  8. زعفران به میزان لازم
  9. خلال بادام 250 گرم

روش تهیه شله زرد قالبی

ابتدا برنج را دو الی سه بار با آب سرد بشویید و آن را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید. در صورتیکه زمان مناسب برای اینکار را نداشتید، برنج را از 6 ساعت قبل در آب بخیسانید. اگر برنج شما نیم دانه است، 3 تا 4 ساعت برای خیساندن برنج کافی است.

هل ها را در لیوانی از گلاب قرار دهید و به کناری بگذارید. برنج خیسانده شده را در دیگ یا قابلمه بدون درب رو حرارت زیاد قرار دهید تا زمانی که آب برنج به جوش بیاید.

توجه کنید که قبل از اضافه نمودن سایر مواد اولیه، برنج به آرامی باید بپزد تا زمانی که کاملا چسبناک شود. به طور کلی برنج باید بافتی لطیف و صاف بدون اثری از برنج اصطلاحا زنده داشته باشد. (در این مرحله از هم زدن برنج خودداری کنید.)

بعد از اینکه آب برنج کاملا کشیده شد، زعفران را در سه مرحله به ظرف اضافه و هم بزنید. توجه داشته باشید که در این مرحله از بیم ته گرفتن شله زرد، آب به آن اضافه نکنید. چرا که در مرحله بعدی، شکر اضافه شده خود موجب آب انداختن برنج می شود.

طرز تهیه شله زرد قالبی

شکر دومین ماده ای است که به نذری اضافه می شود. بعد از چند قل جوشیدن دسر، هل یا عرق هل همراه با گلاب را در چند مرحله اضافه می کنیم. در مرحله بعدی پودر ژلاتین را اضافه نمایید و به خوبی در مواد مخلوط کنید. برای اطمینان از حل شدن آن در مواد، می‌توانید پودر ژلاتین را به روش بن ماری در آب حل کرده سپس به دسر اضافه کنید.

درصورت تمایل خلالهای بادام را در گلاب خیسانده سپس حدود 20 دقیقه قبل از تمام شدن مراحل پخت به شله زرد اضافه نمایید.

در پایان ترکیب به دست آمده را مخلوط می کنیم تا مواد به خوبی به خورد هم برود. این ترکیب را به مدت ۱ ساعت با قرار دادن دم کنی روی قابلمه یا دیگ روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

حالت قالبی این غذا به دلیل پودر ژلاتین است که اگر علاقه ای به آن ندارید، کافیست آن را از لیست مواد اولیه خود حذف کنید.

از آنجایی که این شله زرد شکل پذیر است. می توانید آن را در قالبهای کوچک ریخته و حدود ۶ تا ۷ ساعت در یخچال نگهدارید تا کاملا فرم بگیرد. سپس با خلال پسته، بادام یا دارچین تزیین کنید. این نوع شله زرد برای استفاده در مهمانی ها، مجالس علاوه بر جلوه بسیار زیبا، سرو بسیار راحت تر دارد.

طرز تهیه شله زرد قالبی دسر ماه رمضان

نکات کلیدی برای تهیه شله زرد نذری

اضافه کردن کره به برنج مانع از ترک خورد شله زرد بعد از پخت می شود. سعی نمایید برای تهیه شله زرد از برنج معطر استفاده کنید.

هرچه میزان زعفران بیشتر باشد، طعم و عطر شله زرد بهتر می شود. اگر زمان مناسب برای تهیه زعفران رقیق شده دارید، چند تکه یخ را در ظرف زعفران قرار دهید تا به رنگ و عطر مطلوبتری برسید.

پس از سرو شله زرد، از تکان دادن ظرف ها خودداری کنید، اینکار موجب آب انداختن دسر شما می شود. هنگام برگردانندن شله زرد، ابتدا با لبه تیز چاقو شله زرد را از لبه ظرف جدا کنید.

برای جلوگیری از ته گرفتن دسر، هم زدن در همه مراحل پخت را فراموش نکنید. در صورت تمایل برای جلوگیری از تغییر رنگ شله زرد از عرق هل به جای دانه ی هل استفاده نمود.

به طورکلی هنگام تهیه شله زرد، برنج نیم دانه را به هر اندازه ای انتخاب می کنید، به اندازه دو برابر آن شکر و ۱۲ برابر آن آب تهیه کنید. برای تزیین این دسر از خلال بادام، خلال پسته و پودر دارچین استفاده نمایید.

به یاد داشته باشید، هیچ‌گاه شله‌زرد را بیش از دو روز در یخچال نگهداری نکنید. بیش ‌از اندازه ماندن این دسر لذیذ در یخچال موجب جذب تمام بوهای موجود در فضای داخلی یخچال می‌شود. امیدوارم دوست داشته باشید و درست کنید.

دقت کنید وقتی شله زرد آماده است که زیاد شل نباشد وقتی آنرا در ظرف می‌ریزید نباید ولو شود و حالت آش داشته باشد البته دقت کنید شله زرد وقتی سرد شد هم مقداری سفت‌تر خواهد شد. ولی خوب وقتی تمام شد زیاد نباید شل باشد.

طرز تهیه شله زرد قالبی دسر ماه رمضان

نشانه فاسد شدن شله زرد چیست؟

پس از چند ساعت از طبخ شله زرد و نگهداری در یخچال این ماده غذایی آب می اندازد و برخی آن را نشانه فاسد شدن شله زرد می دانند در حالی که به دلیل وجود شکر این ماده غذایی 2 تا 5روز پس از طبخ به راحتی قابل استفاده است.

شیوا فرجی متخصص تغذیه در مورد خواص شله زرد به عنوان یک دسر سنتی ایرانی بر سر سفره های ایرانی گفت: شله زرد حاوی ترکیباتی از قبیل برنج سفید، زعفران، دارچین، گلاب، شکر (Sugar)و کره است که هر یک به نسبت استفاده در تهیه این غذای ایرانی می تواند مضرات و یا خواص خود را داشته باشد.

معمولاً قبل از پختن شله زرد برنج را خیسانده و بعد از آن به مدت طولانی می پزیم که این امر سبب از بین رفتن بخش زیادی از ویتامین های موجود در این غله از جمله ویتامین B می شود ولی در عین حال منبع خوبی برای تامین کربوهیدرات مورد نیاز بدن است.

فرجی در مورد خواص گلاب موجود در شله زرد نیز گفت: گلاب جزء عرقیات خاص ایرانی است که خاصیت نشاط آوری دارد که استنشاق بوی آن سبب افزایش فشار خون می شود. که این حالت هنگام افطار برای روزه دار مفید است. این متخصص تغذیه(Nutrition) هل را به نوعی اکسپکتورانت طبیعی عنوان کرد که خاصیت ضد عفونی کننده و ضد خفگی دارد.

زعفران یکی دیگر از موادی است که به عنوان طعم دهنده در شله زرد استفاده می شود اما نباید فراموش کرد که زعفران خاصیت آرامش بخشی و نشاط آوری آن اثبات شده به شرط آنکه بیش از حد مجاز یعنی نهایتاً سه گرم در روز مصرف نشود.

البته این مقدار برای زنان باردار نهایتا یک گرم توصیه می شود چرا که مصرف زیاد زعفران منجر به سقط جنین در زنان باردار و خونریزی لثه می شود.

طرز تهیه شله زرد قالبی دسر محبوب ماه رمضان

نگهداری و زمان مصرف شله زرد

عضو انجمن تغذیه ایران استفاده از دارچین در شله زرد را برای کنترل قند خون بسیار مفید دانست و گفت: تحقیقات نشان داده که علاوه بر این دارچین سطح چربی خون به ویژه تری گلیسیرید را کاهش می دهد و برای ثابت نگه داشتن وزن بسیار مفید است.

شکر یکی از مواد اصلی موجود در شله زرد است که معمولاً خانواده ها به مقدار زیادی از آن در شله زرد می ریزند در حالی که به ازای هر یک گرم شکر چهارکیلو کالری باید در نظر گرفت و خوردن زیاد شله زرد را به افراد دیابتی و آنهایی که تنگی عروق قلب دارند توصیه نمی کنیم.

وی همچنین در مورد کره موجود در شله زرد گفت: به دلیل عطر و بوی کره حیوانی معمولاً افراد ترجیح می دهند تا به مقدار زیادی از این ماده در شله زرد استفاده کنند در حالی که کره حاوی میزان بالایی کلسترول بوده و برای مبتلایان به چربی خون اصلا مناسب نیست ولی در عین حال حاوی ویتامین A و D است.

وی در مورد نگهداری و زمان مصرف شله زرد هم گفت: پس از چند ساعت از طبخ شله زرد و نگهداری در یخچال این ماده غذایی آب می اندازد و برخی آن را نشانه فاسد شدن شله زرد می دانند در حالی که به دلیل وجود شکر این ماده غذایی 2 تا 5روز پس از طبخ به راحتی قابل استفاده است.

طرز تهیه شله زرد قالبی دسر محبوب ماه رمضان


بیشتر بخوانید :

۲ روش مناسب برای تهیه فرنی پرتقالی دسر مناسب ماه رمضان + خواص

دیگچه مشهدی | طرز تهیه دسر مناسب ماه رمضان ( دسر خراسانی )



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits