دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه شله زرد خوشبو و خوش طعم
9
زمان مطالعه: 4 دقیقه
طرز تهیه شله زرد خوشبو و خوش طعم-روش تهیه شله زرد-روش تهیه شله زرد در خانه-روش پخت شله زرد-طرز تهیه شله زرد-طرز پخت شله زرد خوشمزه و مجلسی

شله زرد را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

روش تهیه شله زرد

روش تهیه شله زرد

مز و راز و فوت و فن کوزه گری تهیه یک شله زرد خوشمزه و خوش رنگ و معطر مجلسی

اصولا باید از برنج های نیم دانه و خوش عطر خرید . تهیه شله زرد با برنج خارجی لطفی نداره . برنج را کاملا پاک کرده و دانه های تیره رو هم جدا میکنیم . اون رو یکشب قبل بدون نمک خیس کرد .

بدون نمک باعث میشه برنج به قولی دونش زودتر وا بره و له بشه . برخی داخلش نمک میریزند به من نظر من ضروری نیست و مزه رو بلاتکلیف میذاره . یک دسر شیرین باید شیرین باشه . البته به ذائقه شما بستگی داره ولی بهتره بدونید خیلی خوش سلیقه نیستید !

روش تهیه شله زرد

مواد لازم : برای چهار ظرف


برنج٢ لیوان
شکر ٤ لیوان
گلاب ١ لیوان
کره ٥ تا ٦ قاشق سوپ‌ خوری
خلال بادام سه چهارم لیوان
زعفران و هل به اندازه ی لازم
دارچين برای تزیین به اندازه ی لازم
آب سرد ١٤تا ١٦ لیوان

روش تهیه شله زرد


طرز تهیه:


برنج را قبل از استفاده حتما خوب با آب گرم شستشو بدهید و چند بار آب آنرا خالی کنید، پس از آن روی آن آب گرم بریزید و برای چهار پنج ساعت بگذارید خیس بخورد.
آب برنج را خالی کنید بعد آنرا همراه 14 لیوان آب داخل قابلمه بریزید و بگذارید جوش بیاید، پس از جوش آمدن بلافاصله حرارت را کم کنید و بگذارید به آرامی بپزد.

در صورتی که حرارت زیاد باشد برنج به ته قابلمه خواهد چسبید. کافی است برنج و آب به آرامی بجوشد. وسط‌ های کار کمی زعفران به برنج و آب بیفزاید تا همراه با مرحله آخر بجوشد. مقدار زعفران را خودتان تصمیم بگیرید کم کم بیفزاید و هم بزنید و بگذارید چند دقیقه‌ای بجوشد، اگر کم بود مقدار دیگری بیفزاید به صورتی که رنگ شله زرد (زرد) شود.

روش تهیه شله زرد


اگر احیانا در مدت طبخ آب برنج تمام شد مقداری آب گرم به آن اضافه کنید در این مدت تمام وقت آنرا زیر نظر داشته باشید و مدام بهم بزنید در غیر این صورت برنج به کف قابلمه خواهد چسبید، هرچه به آخر طبخ نزدیک تر بشوید امکان چسبیدن ته قابلمه بیشتر می‌شود

در نتیجه در اواخر کار مدام شله زرد را هم بزنید کمی مانده به آخرهای کار وقتی تقریبا برنج‌ها خوب نرم و له شد شکر ، گلاب، هل و کره را به آن بیفزاید و هم بزنید معمولا نیازی به افزودن آب نیست چون مقدار آب داده شده کفایت می کند ولی برنج‌های گوناگون مقدار آب بیشتر یا کمتری نیاز دارند.

روش تهیه شله زرد


برای خلال بادام‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد، خلال بادام را بعضی در آخر طبخ شله زرد توی شله زرد می‌ریزند و بعضی زودتر دلیل این کار این است که بعضی دوست دارند خلال بادام سفت باشد

و بعضی برعکس دوست دارند خلال بادام نرم باشد این بستگی به سلیقه خود شما دارد. اگر مطمئن نیستید می‌توانید خلال بادام را در ظرفی جداگانه بجوشانید و هنگامی که نرمی (سفتی) آن باب میل شما بود آنرا کنار بگذارید و در آخر طبخ شله زرد خلال بادام را به شله زرد بیفزاید و کمی هم بزنید و بگذارید چند دقیقه‌ای بجوشد.


بعد از خاتمه کار شله زرد را در ظرف بریزید و با دارچین و خلال پسته آنرا تزئین کنید.

روش تهیه شله زرد

نکات مهم درباره پخت شله زرد:

١)زعفران رو هیچوقت مستقیماً در شله زرد نریزید،مقدار مورد نظرتون از زعفران رو در آب جوش حل کنید و به موادتون اضافه کنید.

٢)دقت کنید حتماً باید محلول زعفران رو قبل از اضافه کردن شکر به برنجتون اضافه کنید،دیدید بعضی شله زردها بعضی دونه برنجهاشون سفیده،به خاطر اینه که اول شکر رو ریختن و بعد زعفران،لعابی که شکر میندازه باعث میشه همه دونه های برنج به طور یکنواخت رنگ نگیرن.

٣)گفتم برنج یادم اومد اینو نگفتم که:هر چی دونه های برنجتون ریزتر باشه بهتره.حتی میتونید برنج خیس خورده تون رو قبل از پخت بین دو کف دست به هم بسابونید تا خورد بشه.(البته وقتی که مقدار برنجتون کمه)

۴)برای اینکه شله زردتون قوام داشته باشه و آب نندازه،بعد از کامل شدن مواد میتونید یه شعله پخش کن بزارید زیر دیگ و بزارید نیم ساعت روی شعله ملایم بمونه تا تمام آبش کشیده بشه.

اگر شله زرد به مقدار کم درست میکنید میتونید شله زردتون رو توی ظرف پیرکس بکشید و برای چند دقیقه توی فر بزارید تا آبش کشیده بشه.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits