دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه آش ورکواز، غذای محلی شهر نهاوند
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آش ورکواز از یه گیاه وحشی و خودرو که در فصل بهار رشد میکنه، پخته میشه. پختن این آش یه طعم محلی و به شدت مخصوص رو در کنار خواص مفید برای بدن به شما ارائه میده.

نحوه طرز پخت آش ورکواز محلی نهاوند و بروجرد

طرز تهیه ورکواز به شهر نهاوند برمیگرده و از زمان‌های قدیم پخت این آش در این مناطق کوهستانی رایج بوده و مردم در فصل بهار برای چیدن ورکواز به کوه‎ها، اطراف باغ‌ها و رودخانه‌ها رفته و این گیاه رو تهیه میکنن.

ورکواز از چند پیازچه کوچیک تشکیل شده و به صورت خانم مزه و بوی به شدت تندی داره و به همین دلیل این گیاه کوهستانی به همراه عدس، برنج و بلغور گندم پخته میشه که بوی تندی که داره گرفته بشه.

آش‌ محلی‌ای که از گیاه یک منطقه کوهستانی درست میشه یاد آور فرهنگ و سبک زندگی مردم اون منطقه و استفاده از مواد غذایی طبیعی برای درست کردن غذاهای سالم و پر انرژیه که به همین دلیل برای آشنا شدن و بهره بردن از خواص غذاهای محلی، ما برای شما طرز تهیه آش ورکواز خوشمزه و پرخاصیت رو آماده کردیم که امیدوارم خوشتون بیاد.

طرز تهیه آش ورکواز لعاب‌دار و خوشمزه

طرز تهیه آش ورکواز لعاب‌دار و خوشمزه

مواد لازم برای ۶ نفر

سبزی ورکواز ۱ کیلو
اسفناج ۲۵۰ گرم
عدس ۱ پیمانه
بلغور گندم ۱/۲ پیمانه
برنج ۱/۵ پیمانه
نمک به مقدار کافی
زردچوبه نصف قاشق چای خوری
فلفل سیاه نوک قاشق چای خوریَ

مراحل تهیه آش ورکواز محلی

طرز تهیه آش ورکواز رو با خیساندن حبوبات شروع کنید و برنج، عدس و بلغور ذرت رو در کاسه‌های جداگانه بریزید و بزارید که با آب چند ساعت خیس بخوره.

طرز تهیه آش ورکواز لعاب‌دار و خوشمزه

ورکواز رو برای پختن آش در ابتدا باید به خوبی بشویید و یه قابلمه مناسب رو روی حرارت متوسط گذاشته و سبزی ورکواز رو داخل قابلمه ریخته و بهش آب اضافه کنید که در حدود نیم ساعت بپزه.

نحوه پختن آش ورکواز رو با شستن و خورد کردن اسفناج ادامه داده و به قابلمه حاوی ورکواز اضافه کنید که با هم دیگه به خوبی پخته و آماده بشن، اما مراقب باشید که سبزیجات نرم و له نشن.

عدس رو آبکش کرده و در ابتدا اون رو داخل یه قابلمه حاوی آب بریزید که یه خورده نرم و پخته بشه. یادتون باشه که درب قابلمه رو نبندید و بعد از نرم شدن عدس، برنج و بلغور گندم رو بهش اضافه کنید.

برای درست کردن آش ورکواز، سبزیجات پخته شده رو به قابلمه حاوی حبوبات اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. ادامه کار رو با خورد کردن پیاز به صورت خلالی درشت ادامه بدید.

پیاز خورد شده رو داخل یه تابه مناسب بریزید و روی حرارت ملایم بزارید. بعد از نرم و سبک شدن پیازها، فلفل سیاه و زردچوبه رو داخل تابه بریزید و به خوبی هم بزنید که پیاز داغ آماده بشه.

پختن آش رو با اضافه کردن پیازداغ و ادویه به قابلمه حاوی حبوبات اضافه کرده و حالا به آش، نمک اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و از آش برای خوش نمک بودن بچشید. اگه لازم داشت دوباره نمک بزنید.

آش ورکواز پختن به این صورته که مدام آش رو باید هم بزنید که یه حالت حلیم مانند به دست بیاد، به طوری کش بیاد و غلظت زیادی داشته باشه و این کار فقط با هم زدن بی وقفه به دست میاد.

طرز تهیه آش محلی با سبزی ورکواز

آش که به غلظت مناسب رسید، بزارید که جا بیوفته. یادتون باشه هر جایی که فکر کردید آش نیاز به آب اضافی داره، فقط آب جوش به آش در حال پخت اضافه کرده و بزارید که با هم زدن به خوبی پخته و غلیظ بشه. اینم از طرز تهیه آش ورکواز خوشمزه و مقوی.

فواید گیاه ورکواز

طبع گرم و خشک
دارای خاصیت دفع سنگ کلیه و مثانه
کاهش دردهای رماتیسم
برای از بین بردن بوی زهم گوشت

حتماً بخوانید:
طرز تهیه آش پرشکه غذای محلی و خوشمزه لرستان

طرز تهیه آش پرشکه غذای محلی و خوشمزه لرستان

آش پرشکه یکی از انواع آش های محلی استان لرستان است. البته در کردستان نیز این آش طبخ می شود و طرفدارانی دارد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه آش پرشکه…

سخن آخر

درست کردن آش محلی در هر منطقه با همکاری مردان و زنان عملی میشه و بهترین بهانه برای دور همی‌ها و جمع شدن افراد در کنار همدیگه‌س. همونطور که در این مقاله مشاهده کردید، آش ورکواز تشکیل شده از یه گیاه خودرو و کوهستانیه که به همراه حبوبات و برنج و پیاز، پخته شده و به شکل حلیم کشدار و غلیظ آماده میشه. ممنون که ما رو همراهی میکنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits