دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با آش سه نگه سیر غذای محلی کردستان
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آش سه نگه سیر یکی از غذاهای محلی کردستان است که با گوشت و مرغ تهیه می شود. این غذا بیشتر در ماه رمضان مورد استفاده قرار میگیرد. تا انتها با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش سه نگه سیر

یکی از غذاهای محلی کردستان، آش مخصوصی به نام آش سه نگه سیر است. برخلاف بسیاری از انواع آش، این نوع آش نیازی به سبزی ندارد.

طرز تهیه آش سه نگه سیر/آش سه نگه سیر کردستان

مواد لازم جهت تهیه آش سه نگه سیر برای 4 الی 5 نفر:

  • گوشت مرغ یا بوقلمون با استخوان: 300 الی 400 گرم
  • برنج: نصف پیمانه
  • عدس: یک پیمانه
  • کشک پاستوریزه: 5 قاشق غذا خوری (کشک رقیق‌تر 3 لیوان)
  • زردچوبه و فلفل سیاه و قرمز: به میزان لازم
  • سینه مرغ برای کوفته ریزه
  • پیاز داغ طلایی و سیر داغ طلایی بدون روغن به مقدار لازم
  • نعناع داغ برای تزئین

دستور پخت آش سه نگه سیر:

گوشت مرغ و عدس را به همراه پیاز و زردچوبه و فلفل پخته و از طرفی برنج را هم جداگانه می‌پزند و وقتی مرغ و عدس پخته شد برنج را اضافه می‌کنند و کشک سائیده شده درون آن می‌ ریزند.

بعد از بیست دقیقه جوشیدن و قوام آمدن بخشی از نعناع داغ و پیاز داغ و سیر داغ را درون آش ریخته و بقیه را روی آش تزئین می‌کنند.

کسانی که از کشک پاستوریزه استفاده می کنند به علت غلظت زیاد با اضافه کردن چند قاشق کشک و چشیدن آن، رنگ و میزان نمک را تعیین کنند، در چنین آش‌هایی که کشک مصرف می‌ شود بهتر است که نمک ریخته نشود چون به قدر کافی کشک‌ های پاستوریزه شور هستند و با اضافه کردن نمک ممکن است آش شور شود.

در این آش می‌ توانید بعد از پختن گوشت، استخوان‌ها را جدا کرده و گوشت را تکه تکه کرده و در آش بریزید.

طرز تهیه سه نگه سیر/آش کردستان

خواص آش سه نگه سیر

1. خواص گوشت مرغ در آش سه نگه سیر

رژیم های غذایی با سطوح بالای پروتئین باعث کاهش وزن می شوند و یکی از خواص مرغ از نظر محققان همین خاصیت کاهش وزن است. مطالعات نشان داده اند افرادی که به طور منظم سینه مرغ مصرف می کنند، کنترل وزن قابل توجهی دارند.

اگر شما می خواهید بدنی عضلانی داشته باشید، مرغ راه حل خوبی برای شماست. محتوای پروتئین بالا به شما انرژی لازم برای عملکرد خوب ورزشی را می دهد. با این حال اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی خود را غنی از مواد مغذی نگه می دارید. میزان سلنیوم مرغ موجب افزایش متابولیسم بدن نیز می شود.

کنترل فشار خون می تواند یکی از خواص مرغ محسوب شود. این مساله در افراد مبتلا به فشار خون بالا آزمایش شده است که البته این رژیم غذایی مرغ باید در کنار مصرف آجیل، میوه، سبزیجات و غذاهای کم چرب باشد.

مطالعات نشان داده اند که مصرف گوشت قرمز، گوشت خوک و ژامبون ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش دهد در حالی که گوشت هایی مثل گوشت مرغ و ماهی خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می دهد.

ارزش غذایی مرغ : 100 گرم مرغ چقدر کالری دارد ؟

2. خواص عدس در آش سه نگه سیر

آهن در غذاهای گیاهی مانند عدس غیر غلیظ است، یک نوع آهن است که به آسانی به عنوان آهن در گوشت، مرغ و ماهی جذب نمی شود.

شما می توانید مقدار آهن را از عدس ها با خوردن حبوبات با گوشت یا با منبع غنی از ویتامین C افزایش دهید. عدس ها را در سوپ های گوشتی بریزید یا آن ها را در سالاد هایی که حاوی سبزی های تیره، برگ و نارنجی یا گریپ فروت هستند مصرف کنید.

علاوه بر ارائه کربوهیدرات های پیچیده سوزاننده، عدس می تواند انرژی شما را با تجدید ساختن منابع آهن شما افزایش دهد.

به خصوص برای قاعدگی زنان که بیشتر در معرض خطر کمبود آهن هستند، تقویت منابع آهن با عدس، ایده خوبی است؛ به ویژه آن که، بر خلاف گوشت قرمز، منبع دیگری از آهن، عدس غنی از چربی و کالری نیست.

آهن جزء جدایی ناپذیر از هموگلوبین است که اکسیژن را از ریه ها به تمام سلول های بدن انتقال می دهد و همچنین بخشی از سیستم های آنزیمی کلیدی برای تولید انرژی و متابولیسم است.

عدس چه مقدار کالری دارد ؟

3. خواص پیاز در آش سه نگه سیر

ترکیبات پیاز حاوی موادی است که باعث رقیق شدن خون می شوند که همین هم از حملات قلبی پیشگیری می کند. کورستین در پیاز نیز دارای توانایی مبارزه با بیماری های قلبی است. این ترکیبات ضد عفونی کننده و ضد التهابی هستند که باعث تقویت و سلامت قلب می شوند.

پیاز همچنین بخشی از رژیم غذایی فرانسوی است، در حقیقت پیاز بخش مهمی از غذاهای فرانسوی را شکل می دهند و محققان بر این اعتقاد هستند که همین رژیم غذایی پر از پیاز فرانسوی ها باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلبی در بین آن ها شده است.

پیاز ممکن است از پوکی استخوان ناشی از افزایش سن جلوگیری کند. بر طبق مطالعات محققان سوئیسی، یک ترکیب در پیاز سفید (GPCS) وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به مشکلات مربوط به استخوان ها را کاهش دهد.

4. خواص کشک در آش سه نگه سیر

در کشک هیچ گونه مواد قندی وجود ندارد؛ بنابراین مصرف این ماده برای رژیم لاغری مفید است. همچنین کالری کشک کم بوده و استفاده از مقداری کشک قبل از غذا، موجب کاهش اشتها می‌شود و از آنجا که محتوای مواد سفید کلسیم دار آن نیرو بخش است و هیچ گونه مواد قندی در آن نیست، از اضافه وزن و چاقی مفرط جلوگیری می‌کند.

کشک با کلسیم فراوانش با شیر برابری می‌کند؛ مهمترین خواص کشک، پیشگیری از بروز یا پیشرفت بیماری پوکی استخوان است؛ میزان مناسب کلسیم، فسفر و نسبت این دو ماده مغذی در ترکیب کشک موجب پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود.

کالری کشک : 100 گرم کشک چقدر کالری دارد ؟

پس این نوع آش بسیار مقوی بوده و در ماه مبارک رمضان برای وعده ی غذایی افطار و سحر بسیار مناسب است و موجب تقویت بدن می شود.

سبزی آش کشک : طرز تهیه آش کشک خوشمزه و ساده

آموزش پخت آش دندونی خوشمزه و مقوی + تزیین آش دندونی

سبزی آش نخود : طرز تهیه آش نخود با ساده ترین روش

دستور پخت آش آبادانی صبحانه ای دلپذیر و مقوی

آموزش پخت انواع آش ماش بهترین داروی سرماخوردگی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits