دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه دمی گوجه غذای خوشمزه ایرانی به 2 روش آسان
11
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم دستور پخت یک غذای بسیار خوشمزه و آسان به نام دمی گوجه را برای شما عزیزان آورده ایم. تا انتها با ما همراه باشید.

دستور پخت دمی گوجه

دمی گوجه یک غذای ایرانی است که شباهت زیادی به استانبولی دارد. این غذا را به صورت کته درست می کنند و در آن از گوشت استفاده نمی شود، به همین دلیل برای گیاهخواران و کسانی که گوشت نمی خورند بسیار مناسب است.

دمی گوجه به راحتی درست می شود و نیاز به صرف وقت و امکانات زیادی ندارد. اگر روزی مهمان سرزده برایتان رسید، می توانید خیلی سریع دمی گوجه را درست کنید و از آن ها پذیرایی کنید.

در ادامه شما را با دو روش پخت دمی گوجه آشنا خواهیم کرد. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

طرز تهیه دمی گوجه و سیب زمینی

مواد لازم برای تهیه دمی گوجه فرنگی:

  • پیاز 1 عدد
  • برنج 2 لیوان
  • سیب زمینی 1 عدد
  • زعفران یک چهارم قاشق چایخوری (ساییده شده)
  • نمک به میزان لازم
  • فلفل سیاه به میزان لازم
  • گوجه فرنگی 5 عدد
  • روغن نصف استکان
  • زردچوبه به میزان لازم

دمی گوجه

دمی گوجه با سیب زمینی

روش تهیه دمی گوجه فرنگی:

در اولین مرحله برای تهیه دمی گوجه لازم است که گوجه فرنگی ها را پوره کنید. برای این کار باید گوجه ها را بشویید و رنده کنید یا در مخلوط کن آن ها را به صورت پوره درآورید. حالا برنج را بشویید و آن ها را در یک کاسه بزرگ بریزید.

دو لیوان آب، گوجه فرنگی پوره شده و نمک را به برنج اضافه کرده و بگذارید به مدت دو ساعت با هم خیس بخورند. حالا در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و کمی آن ها را تفت دهید تا سبک شوند.

سپس زعفران آبکرده را اضافه کرده و کمی نمک و فلفل و زردچوبه روی آن بریزید و تفت دهید. حالا نوبت اضافه کردن برنج به مواد است. برنج را همراه با آب و گوجه ای که پوره کرده بودید در قابلمه بریزید و سیب زمینی های نگینی شده را به آن اضافه کنید.

در این مرحله از پخت دمی گوجه و سیب زمینی کمی شعله را زیاد کنید تا آب بجوشد و بخار شود، وقتی فقط چند قاشق آب در قابلمه باقی مانده بود، آن را دم کنید و صبر کنید تا آماده شود. دمی گوجه شما آماده است و می توانید آن را نوش جان کنید.

طرز تهیه دمی گوجه

مواد لازم برای تهیه دمی گوجه:

  • 1 و 1/2 پیمانه برنج
  • 6 عدد گوجه فرنگی متوسط
  • 2 عدد پیاز
  • 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • 30 گرم کره
  • نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم

آموزش پخت دمی گوجه

دمی گوجه ساده

مراحل تهیه دمی گوجه:

در این روش از تهیه دمی گوجه شما باید از چند ساعت قبل برنج را بشویید و آن را بخیسانید و مقداری نمک در آن بریزید. توجه داشته باشید که برای خیساندن برنج نباید آب زیادی به برنج اضافه کنید و باید حدود نصف یک بند انگشت آب بالای برنج ایستاده باشد.

همانطور که ذکر شد دمی گوجه را به شکل کته درست می کنند اما اگر شما برنج کته دوست ندارید و می خواهید آن را آبکش کنید، می توانید مواد دمی گوجه را با برنج آبکش مخلوط کنید.

بعد از اینکه برنج را خیساندید، پیازها را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا کمی تغییر رنگ دهد و نرم شود، سپس زردچوبه و فلفل را اضافه کرده و تفت دهید. حالا نوبت به اضافه کردن رب گوجه فرنگی می رسد.

رب را به پیاز اضافه کنید و آن را تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود و تغییر رنگ دهد. گوجه های پوست گرفته شده و خرد شده را به مواد اضافه کنید و کره و نمک را نیز به آن ها بیفزایید و تفت دهید تا گوجه ها آب بیندازند و بپزند.

یکی از رازهای خوشمزه شدن دمی گوجه اضافه کردن کره به این غذا است. حتما کره را به مواد اضافه کنید تا در کنار گوجه طعمی بینظیر ایجاد کند. اگر دوست دارید برنج شما کته شود و کمی له شود، مواد را زودتر از روی حرارت بردارید اما اگر کته دوست ندارید، بگذارید تا آب مواد به خوبی کشیده شود.

حالا مواد را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. حالا برنج را به همراه آبی که در آن بود در قابلمه بریزید و روی شعله بگذارید تا آب برنج کشیده شود و برنجتان حجم بگیرید. البته نباید این آب به طور کامل کشیده شود بلکه چند قاشق آب در برنج لازم است.

در آخر مایه دمی گوجه را با برنج مخلوط کنید و بگذارید دم بکشد. مدت زمان 30 الی 45 دقیقه برای دم کشیدن برنج با شعله ملایم کافی است. حالا دمی گوجه خوشمزه شما آماده است. نوش جان.

گردآوری مجله اینترنتی دلگرم

نیلوفر گلی فروشانی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits