دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دستور پخت باسترما پلو یک غذا کامل و مقوی
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
طرز تهیه باسترما پلو ترکی با مرغ می تواند یکی از خوشمزه ترین دستورهایی باشد که در وعده غذایی ناهار یا شام مفصل پخته شود. باسترما پلو (باسدیرما) یک غذای محلی ترکی است، که بیشتر در اردبیل و آستارا پخت آن رواج دارد.

باسترما پلو یکی از غذاهای خوشمزه آستارا و اردبیل است که مشابه ته چین می باشد ولی از نظر طعم کاملا متفاوت است چون مواد باسترما پلو وسط برنج قرار می گیرد و معلوم نمی شود. باسترما در زبان ترکی به معنی فشرده کردن است و در این پلو خوشمزه گوشت یا مرغ همزمان با پخت برنج پخته می شود.
باسترما پلو را می توانید با مرغ یا گوشت اردک نیز تهیه کنید. از خواص گوشت اردک از نظر طب سنتی lمی توان گفت که گرم است و ارزش غذایی بالایی در میان همه پرندگان دارد و چربی گوشت اردک ملین و گرم است و همچنین گوشت اردک به دلیل غنی بودن از مواد معدنی به ویژه آهن بسیار مناسب خانم های باردار می باشد. ما امروز یکی از غذاهای سنتی ایرانی باسترما پلو با اردک را یاد می دهیم با دلگرم همراه باشید.

مواد اولیه برای تهیه باسترما پلو با اردک

برنج ۳ پیمانه
اردک یا مرغ به مقدار لازم
پیاز ۳ عدد
گردو پودر شده ۱ لیوان
رب انار ترش ۱ ق غذا خوری
رب ازگیل ۱ ق غذا خوری
رب آلوچه ۱ ق غذا خوری
آلو خورشتی ۱۰ عدد
کره ۱۵ گرم

باسترما پلو

طرز تهیه باسترما پلو با اردک

مرحله اول : مرینت کردن اردک

ابتدا گوشت اردک را خوب شسته سپس تمام رب های گفته شده در دستور را با هم مخلوط کرده به همراه نمک و فلفل سیاه به گوشت اردک زده و خوب ماساژ دهید سپس پیاز حلقه شده را روی اردک بگذارید و برای چند ساعت ( بهتر است از شب تا صبح ) استراحت دهید تا بوی زهم آن از بین برود.

مرحله دوم : پخت گوشت اردک

داخل قابلمه نسبتا بزرگ (با توجه به اندازه و سایز گوشت اردک) آب ریخته تا به جوش بیاد سپس پیاز را چند قاچ کرده به همراه کره و گوشت اردک اضافه کنید و زمان دهید تا گوشت اردک خوب پخته شود و در حین پخت از روی آب داخل قابلمه با قاشق روی گوشت اردک بریزید.

مرحله سوم : تهیه مواد میانی باسترما پلو

پیاز دیگر گفته شده در دستور را رنده ریز زده و داخل تابه که روغن نریخته کمی تفت بدهید تا آب پیاز کشیده شود سپس کمی روغن ریخته و گردو را اضافه می کنیم سپس چند عدد آلو به همراه دانه های انار را اضافه می کنیم محصول حاصل که به آن لونگی گفته می شود را داخل شکم اردک ریخته و کنار گذاشته.

مرحله چهارم : دم گذاشتن باسترما پلو

برنج را از شب قبل با مقداری نمک خیس کرده سپس روی حرارت گذاشته تا به جوش بیاد وقتی کمی نرم شد آبکش کنید و کف قابلمه ته دیگ مورد نظر را بگذارید سپس یک لایه از برنج ریخته و کمی زعفران ریخته و با برنج مخلوط و با کفگیر منسجم می کنیم و اردک پخته شده را روی برنج قرار می دهیم سپس مابقی برنج را ریخته و باسترما پلو را دم می گذاریم و در انتهای پخت کمی کره روی برنج ریخته و در دیس مورد نظر برگردانید.

طرز تهیه باسترما پلو

نکات کلیدی در تهیه باسترما پلو

  1. می توانید از مرغ بجای اردک استفاده کنید.
  2. می توایند اردک را با آبغوره و پیاز بپزید.
  3. برای سرعت در انجام پخت از زودپز استفاده کنید.
  4. برای کف قابلمه از مواد ته چین نیز می توانید به دلخواه استفاده کنید.
  5. می توانید فقط از رب انار استفاده کنید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits