دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سبزی مخصوص سبزی پلو چیست ؟ فوت و فن های سبزی پلو
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
سبزی پلو یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی است که بسیاری از ما طرفدار آن هستیم. شاید بسیاری از افراد از سبزی مخصوص سبزی پلو و دستور پخت آن اطلاعی ندارند. با ما باشید تا اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

سبزی مخصوص سبزی پلو

سبزی پلو از پلو‌های اصیل ایرانی است که همراه با گوشت، مرغ، ماهی شکم پر، میگو پفکی یا کوکو سبزی سرو می‌شود. در این میان سبزی پلو ماهی از قدیم، غذای شب عید ایرانیان بوده‌ است.

این خوراک ترکیبی از مخلوط سبزیجات و برنج آبکش است که با افزودن کمی زعفران، طعم و بوی فوق‌ العاده‌ ای می‌گیرد. ترکیب سبزیِ سبزی پلو و نسبت هر سبزی در طعم و مزه این غذا تاثیر به سزایی دارد که در این مقاله قصد داریم آن را با هم مرور کنیم.

سبزی پلو شامل چه سبزی هایی است ؟

سبزیِ سبزی پلو شامل تره، جعفری، شوید و گشنیز به نسبت مساوی، یک شاخه شنبلیله و یک بوته سیر تازه است. نسبت ۴۰۰ گرم از این ترکیب سبزی در جدول زیر ارئه شده است.

ترکیب و نسبت 400 گرم سبزی برای سبزی پلو

ترکیبمقدار
تره100 گرم
جعفری100 گرم
گشنیز100 گرم
شوید100 گرم
شنبلیله1 شاخه
سیر تازه1 بوته

دستور پخت سبزی پلو به 3 روش متفاوت

طرز تهیه سبزی پلو با مرغ

طرز تهیه سبزی پلو ساده/ادویه سبزی پلو

سبزی پلو یکی از غذا‌های لذیذ و سنتی ایران است که طرفداران بسیاری دارد. اگرچه این غذا را معمولا با ماهی، گوشت قرمز یا کوکوسبزی درست می‌کنیم، اما می‌توانید سبزی پلو با مرغ را نیز تهیه کنید و از طعم جدید یک غذای سنتی لذت ببرید. این غذا بسیار لذیذ است و طرز تهیه آن نیز چندان سخت نیست.

مواد لازم جهت تهیه سبزی پلو با مرغ

  • برنج: یک کیلوگرم
  • سبزیِ پلو: یک و نیم الی دو کیلوگرم
  • مرغ: یک کیلوگرم
  • زعفران دم کرده: دو قاشق غذاخوری
  • پیاز: یک عدد
  • نمک، زردچوبه، فلفل و روغن: به میزان لازم

طرز تهیه سبزی پلو با مرغ

برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید. همانطور که می‌ دانید برای خیس کردن برنج باید مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید. سبزی را پاک کرده و به دقت بشویید. سپس در آبکش بریزید و صبر کنید تا آب اضافی آن کاملا گرفته شود.

مرغ را بشویید و به قطعات کوچک خرد کنید و سپس بپزید. برای این منظور مقداری آب و مرغ را در یک قابلمه قرار داده و روی حرارت بگذارید. پس از ۱۵ دقیقه، آن را در آبکش بریزید تا آب مرغ برود.

به این ترتیب بوی نامطبوع مرغ از بین می‌ رود و در نهایت فقط بوی ادویه‌ های به کار رفته به مشام می‌رسد. سپس مرغ را مجددا در قابلمه قرار داده و پیاز خرد شده، زردچوبه و فلفل نیز به آن اضافه کنید.

زمانی که مرغ آماده شد، کمی نمک و زعفران اضافه کنید. آب مرغ را از صافی رد نمایید و به عنوان سوپ کنار غذا سرو کنید. نمک را نباید از ابتدا اضافه کنید، زیرا باعث سفت شدن گوشت مرغ خواهد شد.

سبزی را خرد کنید. برنج را آبکش کنید، ته یک قابلمه با اندازه مناسب را چرب کنید و مقداری نان قرار دهید و کمی برنج بریزید، سپس مقداری سبزی خرد شده و به همین ترتیب پیش بروید. تکه‌ های مرغ را نیز وسط برنج قرار دهید. برنج را باید به حالت خروط در قابلمه بریزید.

یک دم کنی را روی قابلمه قرار دهید و درب آن را نیز بگذارید. سپس روی حرارت ملایم شعله قرار دهید و پس از ۱۰ دقیقه زیر آن شعله پخش کن بگذارید. زمانی که برنج دم کشید، مقداری روی آن روغن اضافه کنید و پس از دو الی سه دقیقه زیر برنج را خاموش کنید.

روغن پس از گرم شدن به سمت ته قابلمه سرازیر می‌شود، بنابراین پس از اضافه کردن روغن ظرف مدت کوتاهی باید آن را از روی حرارت بردارید تا چربی آن در برنج بماند.

زمانی که برنج دم کشید، مقداری از آن را بردارید و با زعفران دم شده مخلوط کنید. سپس مابقی برنج را در دیس بکشید و مرغ‌ ها را دور آن قرار دهید. در انتها برنج زعفرانی را نیز روی برنج بریزید.

سبزی پلو با مرغ آماده است و می‌ توانید آن را سرو کنید. در کنار آن نیز می‌ توانید از ترشی استفاده نمایید. سوپ را نیز همراه با غذا سرو کنید.

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی سوخاری

فوت و فن های سبزی پلو/مخلفات سبزی پلو

سبزی پلو ماهی از زمان های گذشته به غذای شب عید ایرانی ها معروف بوده و می توان گفت یکی از غذاهای باستانی ما ایرانی ها در شب عید است. بسیاری هنوز هم به این رسم زیبا پایبند هستند و شب عید این غذای خوشمزه را نوش جان می کنند.

برای تهیه سبزی پلو با ماهی سوخاری می توانیم از ماهی های خوشمزه جنوب نظیر ماهی شیر، سنگسر، سرخو و هوور استفاده کنیم.

مواد لازم برای تهیه سبزی پلو با ماهی سوخاری مجلسی

  • برنج: 5 پیمانه
  • ماهی: 5 تکه
  • سبزی (آبپز یا بخارپز): 3 لیوان
  • نمک،زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • آرد سوخاری: به مقدار لازم
  • آبلیمو: به مقدار لازم
  • پیاز رنده شده: 1 عدد متوسط
  • تخم مرغ: 2 عدد
  • زنجبیل: 2 قاشق چای خوری

مراحل پخت سبزی پلو با ماهی سوخاری

ابتدا در یک قابلمه آب را به جوش می آوریم و پس از به جوش آمدن آب، برنج را اضافه می کنیم. پس از آنکه برنج نرم شد، برنج را آبکش می کنیم. پس از آبکش کردن برنج را با سبزی مخلوط می کنیم و درون قابلمه ریخته تا دم بکشد.

در مدت زمانی که منتظریم تا برنج آماده شود به سراغ تهیه ماهی سوخاری می رویم. برای آماده کردن ماهی، اول ماهی را داخل شیر می گذاریم و اجازه می دهیم تا به آرامی یخ آن ها باز شود (در صورتی که از ماهی منجمد استفاده می کنیم).

قرار دادن ماهی در شیر طعم خوبی به ماهی می دهد و از طرف دیگر باعث می شود که بوی بد ماهی گرفته شود و دیگر نگران بوی بد ماهی نباشید.

سپس ماهی ها را شسته و در صورت تمایل پوست دو طرف ماهی را جدا می کنیم. پیاز رنده شده، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و آبلیمو را درون یک ظرف مسطح یا بشقاب با هم مخلوط می کنیم.

سپس تکه های ماهی را درون مواد می غلطانیم تا همه جای آن پوشانده شود و ماهی طعم دار شود. همچنین می توانیم برای بهتر مزه دار کردن ماهی از ادویه های مخصوص ماهی جنوب تهیه کنیم.

حتما دقت کنید که دو طرف ماهی به مواد آغشته گردد. اگر دوست داشتید می توانید پودر سیر هم به مواد اضافه کنید. در این مرحله تخم مرغ ها را داخل ظرفی شکسته و با نمک و کمی زعفران (در صورت تمایل) خوب هم می زنیم. بعد نیم تا یک ساعت ماهی را از مواد قبلی خارج کرده و دو طرف ماهی رو به تخم مرغ آغشته می کنیم.

سپس آرد سوخاری را در یک سینی ریخته و تکه های ماهی را درون آرد سوخاری می غلطانیم به شکلی که همه جای ماهی را بپوشاند.

در مرحله آخر، مقداری روغن داخل ماهیتابه ریخته و پس از اینکه روغن کاملا داغ شد، زنجبیل را به روغن اضافه می کنیم که مزه خوبی به ماهی می دهد. سپس ماهی را در روغن سرخ می کنیم.

پس از سرخ شدن ماهی و دم کشیدن برنج، غذا را در یک دیس سرو می کنیم. ابتدا سبزی پلو را می کشیم، سپس ماهی سوخاری را روی سبزی پلو قرار می دهیم و می توانیم در کنار آن از سبزی های تازه و لیمو برای تزئین استفاده کنیم.

طرز تهیه سبزی پلو با میگو

سبزی پلو با سبزی خشک/سبزی مخصوص سبزی پلو

مواد لازم جهت تهیه سبزی پلو با میگو

  • برنج: 4 پیمانه
  • میگوی پاک شده: 400 گرم
  • سبزی پلویی: حدودا 350 گرم
  • زعفران آب گرفته: به میزان لازم
  • نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
  • باقالی: نیم کیلو گرم

طرز تهیه سبزی پلو با میگو

برنج را دو ساعت زودتر خیس می کنید و کنار می گذارید. داخل آب مقداری نمک و روغن ریخته و برنج را صاف می کنید. این غذا را به دو روش دمی و صاف کرده می توانید تهیه کنید.

سبزی را شسته و خرد کرده و کنار می گذارید. باقالی ها را تمیز شسته و خرد کنید و با میگو و مقداری زعفران و آب تفت دهید و با برنج مخلوط کنید تا دم بکشد. اگر هم نخواستید میگو را تفت بدهید وسط برنج را گود کرده و مواد را داخل گودی بریزید و رویش را با برنج بپوشانید تا کاملا جا بیفتد.

چون سبزی نم دارد برنج را زنده تر بردارید. در پایان پخت مواد را با هم مخلوط کرده و در ظرف غذا سرو کنید.

طرز تهیه سبزی پلو کته/طرز پخت سبزی پلو

فوت و فن های سبزی پلوی خوشمزه

  1. برنج سبزی پلو را کمی زنده آبکش کنید؛ زیرا ریختن سبزی لابه لای برنج باعث می‌شود سبزی کمی آب پس دهد؛ بنابراین اگر برنج زیاد جوش بخورد و خیلی نرم شود، پس از ریختن سبزی لا به لای برنج و دم کردن آن، سبزی پلو شفته و خراب می‌شود.
  2. استفاده از سبزی‌ های محلی مانند تره کوهی، چوچاق و پیاز کوهی در سبزی مخصوص سبزی پلو عطر و طعم بی‌ نظیری به آن می‌دهد.
  3. در صورت تمایل می‌ توانید مقداری زردچوبه به برنج در حال جوش اضافه کرده تا علاوه بر خوش‌ رنگ شدن سبزی پلو، از خواص زردچوبه نیز بهره‌ مند شوید.
  4. استفاده از سیر تازه و برگ‌ های سبز رنگ آن در سبزی پلو، باعث بهبود عطر غذا می‌شود.
  5. به جای سیر تازه می‌ توانید از تره فرنگی در سبزی پلو نیز استفاده کنید که هم باعث بهبود طعم سبزی پلو می‌شود و هم از خواص زیادی برخوردار است.
  6. سبزیِ سبزی پلو را کمی درشت‌ تر از سبزی قورمه سبزی خرد کنید؛ البته درشت بودن بیش از حد سبزی نیز ظاهر غذا را خراب می‌کند.
  7. سعی کنید سبزی مورد استفاده برای تهیه سبزی پلوی شما تازه باشد؛ از قسمت ساقه سبزی‌ ها کمتر و از قسمت برگ آن‌ها بیشتر استفاده کنید.
  8. سبزی پلو را با برنج مرغوب و خوش عطر ایرانی درست کنید تا طعمی بهتر پیدا کند.

سبزی پلو با مرغ



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits