دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه شیرین پلو با شیره خرما و انگور

شیرین پلو : روش تهیه شیرین پلو با شیره خرما و انگور

طرز تهیه شیرین پلو با شیره خرما و انگور
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
شیرین پلو یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که برای شیرین شدن این پلو مجلسی معمولا از شکر استفاده می شود ولی ما این بار برای این کار از شیره خرما و انگور استفاده میکنیم.

آموزش طبخ شیرین پلو

شیرین پلو یکی از زیباترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود که در این مقاله از دلگرم روش تهیه و دستور پخت این غذا را با شما به اشتراک می گذاریم.

در تهیه شیرین پلو استفاده از شکر به عنوان شیرین کننده مرسوم است ولی می خواهیم این بار شما شیرین پلو را با شیره تجربه کنید. استفاده از شیره در این غذا آن را به غذایی پر انرژی تر و مقوی تر تبدیل می کند.

طرز تهیه شیرین پلو در منزل

مواد لازم جهت تهیه شیرین پلو با شیره خرما و انگور

  1. برنج 1 کیلو
  2. مرغ 1 عددمتوسط
  3. خلال بادام 100 گرم
  4. خلال پسته 50 گرم
  5. خلال پرتقال یا نارنج نیم کیلو
  6. شیره به مقدار لازم
  7. نمک و فلفل به مقدار لازم
  8. زعفران به مقدار لازم

از چه شیره ای برای طبخ شیرین پلو استفاده کنیم؟

این موضوع که برای پخت شیرین پلو باید از چه شیره ای استفاده کنید خیلی مهم نیست زیرا شیره های موجود که می توانید از آن استفاده کنید همه انرژی زا هستند و می توانید به عنوان شیرین کننده از آن استفاده نمایید. در ادامه به انواع شیره ها و خواص آن اشاره مختصری می کنیم، دیگر انتخاب آن با خود شما است.

انواع شیره ها:

  • شیره انگور
  • شیره خرما
  • شیره توت
  • شیره انجیر
  • سه شیره
  • چهار شیره

طرز تهیه شیرین پلو با شیره خرما و انگور

پس از آماده سازی مواد بالا پخت آن را شروع می کنیم. در ابتدا خلال های روی برنج را آماده می کنیم و سپس به طبخ برنج می پردازیم.

بهتر است از روز قبل خلال های پرتقال را چندین بار در آب بجوشانیم و سپس آن ها را در آب سرد قرار دهیم، 2-3 بار آب آن را عوض کنیم تا تلخی پرتقال گرفته شود. قبل از استفاده آن را آبکشی می کنیم تا آب پرتقال ها کاملا گرفته شود. به جای پرتقال می توان از نارنج نیز استفاده کرد.

کمی شیره را در 3 لیوان آب ریخته و آن را می جوشانیم سپس خلال ها را داخل شربت می ریزیم تا کمی مغز خلال ها شیرین شود.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه ی شیرین پلو خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

در این مرحله باید مرغ را آماده کنیم پس مرغ ها را می پزیم و پس از پخت کامل آب آن را صاف می کنیم و کمی شربت خلال را دورن آب ریخته و به آن کمی روغن و زعفران اضافه می کنیم.

مرغ ها را داخل آب آماده شده می ریزیم و آن را روی شعله کم قرار می دهیم تا کمی جوش بخورد و غلیظ شود. البته می توانید در این مرحله مرغ ها را به مخلوط آب و خلال اضافه نکنید و آن را به صورت جداگانه با زعفران سرخ کنید.

پس از آن به سراغ برنج می رویم، پس از آبکشی برنج نیمی از برنج را داخل قابلمه می ریزیم و کمی از مخلوط خلال ( بدون آب ) را روی برنج می ریزیم و سپس کمی خلال بادام و پسته شسته شده را به خلال های پرتقال اضافه می کنیم.

مجدد کمی برنج روی مواد ریخته و در این مرحله مرغ های پخته شده را روی برنج چیده و مابقی برنج ها را به محتویات داخل قابلمه اضافه می کنیم.

در پایان سطح برنج را با کمی شربت و زعفران می پوشانیم. کمی هم دارچین به مواد می افزاییم. دارچین به این غذا بو و طعم بسیار مطبوعی می دهد.

سپس صبر می کنیم تا برنج کاملا دم بکشد و پس از آن برنج ها را در ظرف مورد نظر می کشیم و با زرشک و خلال بادام و پسته آن را تزیین می کنیم. نوش جان

شیرین پلو : روش تهیه شیرین پلو با شیره خرما و انگور

میزان شیره موجود در شیرین پلو باید چه قدر باشد؟

میزان شیره ای که باید در شیرین پلو بریزید کاملا سلیقه ای است و بسته به مزاج شما دارد. شاید نخواهید غذای شما خیلی شیرین باشد، در این صورت 3 قاشق غذاخوری شیره کافی است ولی اگر بخواهید شیرین تر باشد باید میزان شیره بیشتری در غذا ریخته شود.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه شیرین پلو با مرغ با ۲ روش پرطرفدار

البته میزان این شیره بسته به شیره ای که استفاده می کنید دارد و باید ببینید شیره ای که شما استفاده می کنید غلظت آن چه قدر است. اگر از سه شیره و چهارشیره نیز استفاده کنید که غلظت بالاتری نسبت به بقیه شیره ها دارد.

آیا شیرین پلو حتما باید با مرغ پخته شود؟

شیرین پلو را معمولا با مرغ و گاهی با گوشت آماده می کنند. این انتخاب به میل و سلیقه شما وابسته است. اگر بخواهید از گوشت استفاده کنید هم می توانید گوشت تکه ای آماده کنید و هم گوشت چرخ کرده که به حالت قل قلی آماده شده است.

در ادامه به خواص انواع شیره ها نگاهی اجمالی می اندازیم تا بسته به خواص و در دسترس بودن آن یکی را برای طبخ شیرین پلو انتخاب نمایید.

خواص انواع شیره ها

شیره انگور: شیره انگور دارای قند بالایی است و بسیار مقوی، انرژی زا و خون ساز است. شیره انگور سرشار از ویتامین آ، ب و ث است و با مصرف آن ویتامین ها ذکر شده بدن تامین می شود.

در فصل زمستان مصرف این شیره بسیار توصیه می شود و باعث درمان و تسکین بیماری های فصل سرد مانند درد مفاصل، روماتیسم و آرتروز می شود.

شیره خرما: این شیره نیز مانند شیره انگور انرژی زا است و مصرف ان برای کودکان بسیار توصیه می شود. از جمله خواص شیره خرما می توان به درمان یبوست، سلامت دستگاه گوارش، درمان کم خونی، رفع خستگی و چاقی صورت، استحکام استخوان ها و … اشاره کرد.

شیره توت: این شیره که شاید کمتر از شیره خرما و شیره انگور نام آن را شنیده باشید، طبع گرم و مرطوب دارد. برای پیشگیری از سرطان، افزایش طول عمر، تصفیه خون و تقویت کلیه ها مفید است. خواص این شیره از شیره خرما و شیره انگور بیشتر است.

شیره انجیر: اگر کسی دچار افسردگی است و یا برای پیشگیری از افسردگی مصرف شیره انجیر توصیه می شود. این شیره منبع خوبی از پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم و ویتامین آ و ب است. به دلیل فیبر بالایی که دارد از یبوست جلوگیری می کند. طبع آن نیز گرم و تر است.

خواص سه شیره

این سه شیره ترکیبی از سه شیره انگور، خرما و توت است. این شیره های ترکیبی به دلیل مخلوط 3 شیره با هم، دارای خواص بسیاری است به همین دلیل بیشتر حالت درمانی دارد و برای درمان استفاده می شود.

طبع مخلوط 3 شیره گرم است و برای فصل زمستان به این علت که گرمای بدن را بالا می برد، بیشتر استفاده می شود.

خواص 4 شیره

معجون این 4 شیره خرما، توت، انجیر و انگور بسیار گرم است. این معجون نیز مانند سه شیره کاملا درمانی است و برای درمان کم خونی، یبوست، تقویت قوای جنسی، تقویت حافظه به کار می رو و سرشار از ویتامین A، B، C، منگنز، پتاسیم و کلسیم است.


بیشتر بخوانید :

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با ۲ روش خاص

آموزش پخت گشنیز پلو با گوشت یا مرغ

۲ روش سنتی برای پخت زیره پلو : زیره پلو با گوشت و ساده



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits