دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه نخود فرنگی پلو مرحله به مرحله

طرز تهیه ی شوید پلو با نخود فرنگی به سبک سنتی

طرز تهیه نخود فرنگی پلو مرحله به مرحله
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
طرز تهیه شوید پلو با نخود فرنگی _ یکی از اقلام غذایی نخود فرنگی هست که با توجه به خواص منحصر به فردی که داره شاید کمتر مورد توجه ما قرار بگیره و به همین دلیل امروز تصمیم گرفتم طرز تهیه نخود فرنگی پلو رو براتون توضیح بدم.

طرز تهیه شوید نخود پلو

دستور این نخود پلو با شوید را تو یک مجله دیدم و خیلی خوشم آمد ، ترکیب خیلی خوبی هست و یک پلوی مخلوط گیاهی خوشمزه بهتون میده. برای دیدن این آموزش با دلگرم همراه شوید.

آموزش نخود فرنگی پلو (یکی از قدیمی ترین های ایران)

طرز تهیه ی شوید پلو با نخود فرنگی به سبک سنتی

مواد لازم برای تهیه نخود فرنگی پلو

  • پیاز متوسط 1 عدد
  • گوشت چرخکرده 250 گرم
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذا خوری
  • سیب ززمینی متوسط 2 عدد
  • آب یک و نیم پیمانه
  • برنج 3 پیمانه
  • نخود فرنگی پخته شده 1 و نیم پیمانه
  • نمک، فلفل، زردچوبه، پودر سیر و پدر تخم گشنیز به میزان لازم

طرز تهیه نخود فرنگی پلو مرحله به مرحله

  1. ابتدا و برای شروع پیاز رو به صورت نگینی خرد می کنیم و در تابه ای در اون مقدار کمی روغن ریختیم و داغ شده میریزیم و تفت میدیم تا پیاز نرم و شفاف بشه و یا اصطلاحاً سبک بشه.
  2. قرار نیست پیاز رو خیلی سرخ کنیم و فقط در حد سبک شدن کافی هست پس تو این مرحله گوشت چرخکرده که میتونه از مخلوط گوسفند و گوساله باشه رو به پیاز در حال تفت خوردن اضافه می کنیم و همراه با پیاز تفت میدیم تا رنگ گوشت تغییر پیدا کنه.
  3. تو فاصله ای که گوشت در حال تفت خوردن هست سیب زمینی هایی رو که داشتیم پوست می کنیم و به صورت مکعبی و تقریباً به اندازه نیم سانت در نیم سانت خرد می کنیم و به گوشت تفت داده شده اضافه می کنیم و اجازه میدیم تا سیب زمینی ها هم کمی تفت داده بشن.
  4. نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر رو همراه با تخم گشنیز پودر شده اضافه میکنیم و به خوبی به خورد گوشت میدیم. همچنین با کمک پشت قاشق گوشت رو از هم باز می کنیم.
  5. وقتی سیب زمینی ها کمی تقریباً برشته شدن، رب گوجه فرنگی رو که داشتیم رو اضافه می کنیم و در مرکز تابه و در روغن تفتش می دیم تا رنگ باز کنه و خوش رنگ بشه.
  6. رب گوجه فرنگی رو با همه موادمون مخلوط می کنیم و در مرحله بعدی، یک و نیم پیمانه آب رو به مخلطمون اضافه می کنیم.
  7. و بعد نوبت اضافه کردن نخود فرنگی میرسه. اگر توی فصلی بودین که نخود فرنگی تازه در دسترس نیود می تونیم از کنسرو نخود فرنگی هم استفاده کنیم.
  8. حالا اجازه میدیم تا همه مواد با هم با حرارت ملایم کمی بپزه و یک سس غلیظ به دست بیاد و مزه ها هم توی همدیگه ادغام بشه.
  9. وقتی آب سسمون کشیده شد و به اندازه دو تا سه قاشق از آب سس باقی موند شعله رو خاموش می کنیم. تو این مرحله برنجی رو که از قبل شستیم و خیس کردیم رو در مقدار مناسبی آب می پزیم .
  10. بعد از پخت و در واقع نیم پز شدن برنج اون رو آبکش می کنیم. حالا برای اینکه تهدیگ غذامون هم متنوع بشه می تونیم از سیب زمینی های حلقه شده به همراه جعفری تازه استفاده کنیم.
  11. به این صورت که برگ های جعفری رو ازش جدا میکنیم و بسته به اندازه سیب زمینی هامون اون رو روی برش های سیب زمینی قرار میدیم. مقداری روغن رو داخل قابلمه میریزیم و بعد کمی نمک می پاشیم.
  12. اجازه میدیم تا روغن داغ بشه و بعد سیب زمینی ها رو از طرفی که جعفری روی اون قرار گرفته کف قابلمه می چینیم.
  13. حالا یک لایه برنج رو روی سیب زمینی ها می کشیم و بعد یک لایه از مخلوط گوشت و نخود فرنگی رو روی برنج می ریزیم.
  14. به همین صورت یعنی ریختن فیلینگ گوشتی لا به لای برنج ادامه میدیم تا موادمون به پایان برسه. سپس زیر شعله رو زیاد می کنیم تا بخار برنج بالا بیاد، سپس زیر شعله رو ملایم می کنیم و اجازه می دیم تا برنج دم بشکه.
  15. سپس نخود فرنگی پلو رو در ظرف مناسب می کشیم و در صورت تمایل با چند برگ جعفری تزئین و سرو می کنیم.

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits