دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک+تصاویر
52
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک-طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک-روش تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک-چگونگی تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک-راههای تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک-قورمه سبزی با سبزی خشک-آموزش تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک-طرز تهیه قورمه سبزی-فوت و فن...

تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک:اگر در شرایطی قرار گرفتید که فقط سبزی خشک در اختیار داشتید هیچ شکلی پیش نماید.میتوانید بهترین قورمه سبزی را تهیه کنید.برای یاد گیری تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک با دلگرم همراه شوید:

تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک

تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک

مواد لازم:
::سبزی خشک ٥٠ گرم حدوداً معادل یک کیلوگرم سبزی تازه
::گوشت بدون چربی (فیله یا ران) ٣٠٠ گرم
::لوبیا چیتی ١ پیمانه
::پیاز ١ عدد
::سیر پوره شده ١ قاشق چای خوری ( در صورت تمایل )
::لیمو عمانی ٣ عدد
::آب ٢ - ١ عدد لیمو ترش
::شنبلیله خشک ١ قاشق غذا خوری سرخالی
::روغن به میزان لازم
::نمک, فلفل, ادویه


طرز تهیه:
اولین قدم برای استفاده از سبزی خشک,مثل هر سبزی دیگه، شستن اون است. پس ابتدا سبزی رو اندازه می کنیم و به مدت ٢٠ - ١٥ دقیقه در آب نسبتاً گرم می خیسونیم. اگه دقت کنین متوجه می شین چقدر این سبزیجات خشکی که از بازار تهیه می کنیم کثیف است. پس با حوصله دو سه بار آب اون رو عوض می کنیم و ترجیحاً از خیر یکی دو قاشقی که ته ظرف می مونه می گذربم. سبزی ها رو بعد از شستن و آبکش کردن, داخل ماهیتابه ریخته و اجازه می دیم آب اون روی حرارت کاملاً گرفته بشه. بعد روغن رو اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا سبزیجاتمون خوب خوب سرخ بشن و به رنگ تیره در بیان.

تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک


تو این فاصله که سبزی ها دارن سرخ می شن، می ریم سراغ پیاز، که باید خیلی خیلی ریز خرد شده باشه. بعد از کمی طلایی شدن پیاز, سیر پوره شده رو اضافه و قبل از اینکه سیر سرخ بشه, گوشت و ادویه های لازم رو اضافه می کنیم و یه تفت کوچک می دیم.

تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک


گوشت قورمه سبزی نباید سرخ بشه چون در صورت سرخ کردن زیاد آب گوشت گرفته می شه و داخل خورش سفت می شه. پس همین که رنگ عوض کرد کافیه و بعد لوبیا رو اضافه می کنیم و دوباره با هم یه تفت می دیم در حدی که پوست لوبیاها تا حدی چروکیده شه. نهایتاً سبزی های سرخ شده رو هم اضافه می کنیم و بعد از کمی تفت، سه چهارم ظرف رو از آب پر می کنیم و بعد از جوش آمدن آب، زیر شعله رو کم می کنیم تا گوشت و لوبیا تا حدی پخته شن.

تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک


وقتی گوشت و لوبیا نیم پز شد, لیمو عمانی و حدوداً نیم ساعت مونده به سرو غذا شنبلیله خشک رو اضافه می کنیم. در آخر آب لیمو تازه رو هم اضافه می کنیم تا لیموی تازه عطر بهتری به خورش بده. وقتی آب خورش کاملاً جا افتاد زیر شعله رو خاموش می کنیم و به همراه پلو ساده از خوردن یک غذای اصیل ایرانی به همراه خانواده لذت می بریم.

تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک


نکته ها:


:: گوشت قورمه سبزی باید درشت خرد بشه و خیلی کم تفت داده بشه تا همچنان آبدار باقی بمونه.


:: سبزی قورمه سبزی باید کاملاً سرخ بشه.


:: در خورش های ایرانی پیاز باید کاملاً ریز خرد بشه در حدی که وقتی غذا آماده شد اثری از پیاز در خورش دیده نشه.


:: در صورتی که مطمئن نیستین لیمو عمانی شما تلخ است یا نه بهتره اون رو بدون شکاف داخل خورش بندازین.


:: شنبلیله خشک عطر خیلی خوبی به این غذا می ده ولی مراقب باشید بیش از حد اضافه نکنین چون باعت تلخ شدن اون می شه.


:: برای طبخ خورش های ایرانی ترجیحاً از قابلمه سایز کوچک استفاده کنین تا با اضافه کردن مقدار آب کمتری بتونین ظرف رو از آب پر کنین. در غیر اینصورت ممکن است گوشت و لوبیا پخته شده ولی همچنان آب زیادی توی ظرف باقی مونده باشه و تا تبخیر شدن آب, گوشت و لوبیای این خورش له بشه یا فرم خودش رو از دست بده.


:: آب خورش باید در حدی تبخیر شه که نه خشک باشه و نه موقع سرو به همراه برنج ظاهر غذا رو از بین ببره که در اون صورت اصطلاحاً می گیم خورش جا نیافتاده است.

سبزوترش



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (52 رای)  

    ۱ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    ... | ۴ سال پیش
    سلام،خسته نباشید.این مقدارازموادبرای چندنفرخوبه؟
    0
    0
    
    hits