دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دستور پخت خورشت ته بیران با مرغ
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خورشت ته بیران غذای محلی گیلانی است که مواد اصلی آن از مرغ، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان تشکیل شده است .

خورشت ته بیران یا خورش تابیران که یکی از خورشت های گیلانی می باشد که بسیار خوشمزه است و مانند دیگر غذاهای گیلانی بسیار هوس انگیز است. این خورشت خوشمزه هم در شرق و هم در غرب گیلان تهیه می شود و ممکن است کمی متفاوت باشد و در کل طعم و مزه اصلی غذا یکی می باشد دقت کنید این خورش تابیران با مرغ ترش متفاوت است زیرا ترکیب سبزی ها کاملا فرق دارد. در تهیه این غذا از مرغ و بادمجان و سیر و گوجه فرنگی استفاده می شود و بسیار سالم و مقوی است زیرا بادمجان و گوجه فرنگی دارد و از سبزی معطر گیلانی استفاده می شود.
غذاهای سنتی ایرانی مخصوصا گیلانی کم کم در حال فراموشی می باشد و کمتر امروزه طبخ می شوند ولی شما می توانید این غذای خوشمزه را در خانه تهیه کنید و مطمئن باشید عاشق طعم و مزه آن خواهید شد اگر دوست دارید غذای اصیل گیلانی درست کنید یک گمج تهیه کنید و خورشت ها را داخل آن طبخ کنید تا هم سالم تر و هم خوشمزه تر باشد. امروز در دلگرم طرز تهیه خورش ته بیران را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه خورشت ته بیران محلی

  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۴ حبه
  • مرغ ۳ تکه
  • سبزی معطر محلی (نعنا، جعفری، چوچاق) ۱۵۰ گرم
  • بادمجان ۳ عدد
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ ق غذا خوری
  • سیب زمینی ۲ عدد
  • آبغوره ۱ فنجان
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

خورشت ته بیران

طرز تهیه خورشت ته بیران ساده و خوشمزه به روش محلی

شیرین قاتق یکی از غذاهای سنتی ایرانی می باشد که بیشتر در گیلان تهیه می شود که طرز تهیه آسانی دارد.

مرحله اول: تفت دادن پیاز و سیر

ابتدا داخل گمج یا قابلمه مورد نظر کمی روغن بریزید تا داغ شود سپس پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا سبک شود در ادامه سیرها را پوست بگیرید و له کنید و به همراه پیاز کمی تفت دهید تا سبک شود خیلی زیاد تفت ندهید تا عطر سیر از بین نرود.

مرحله دوم: افزودن مرغ

حالا تکه های دلخواه مرغ را به همراه پیاز و سیر کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد و کمی به آن نمک و فلفل بزنید سپس سبزی معطر را که ساطوری ریز خرد کردید اضافه کنید و به همراه مرغ کمی تفت دهید سپس چند لیوان آب جوش اضافه کنید و بگذارید روی حرارت کم مرغ ها پخته شوند.

مرحله سوم: تهیه بادمجان و گوجه و سیب زمینی

سیب زمینی ها را پوست بگیرید و خلالی خرد کنید و به همراه کمی روغن سرخ کنید سپس از تابه خارج کنید در ادامه بادمجان ها را که از قبل پوست کنده و داخل مخلوط آب و نمک قرار دادید و آبکش کردید داخل روغن سرخ کنید سپس گوجه ها را حلقه کنید و سرخ کنید.

مرحله چهارم: پخت خورشت ته بیران

حالا بعد از گذشت ۱ ساعت از پخت مرغ رب را داخل تابه خوب سرخ کنید تا بوی خامی آن گرفته شود سپس به خورش اضافه کنید و بعد آبغوره را افزوده و مجدد اجازه دهید تا خورش جا افتاده شود در ۱۰ دقیقه انتهایی بادمجان و گوجه سرخ شده را افزوده و نمک خورش را تنظیم کنید و به همراه سیب زمینی و برنج سرو کنید نوش جان.

نکات کلیدی در تهیه خورشت ته بیران گیلانی

  1. اگر آبغوره شما زیاد ترش نبود مقدار آن را بیشتر بریزید.
  2. می توانید از رب نارنج نیز استفاده کنید.
  3. شما می توانید از هر قسمت مرغ استفاده کنید.
  4. خورشت تابیران باید غلیظ باشد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits